leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Mr. & Mrs. i Thisted – Vi tänker annorlunda

Kristian och Katja Bertelsen från Mr. & Mrs. i Thisted öppnade salongen för mer än tre år sedan. Idag är de åtta frisörer och har en bokningsprocent på 98. Hemligheten bakom framgången är utveckling, nytänkning, differentiering och ärlighet. ”Också handlar det förstås om att ha de bästa frisörerna – hela tiden” säger de båda två.

”Thy är nog Danmarks billigaste ställe att gå till frisören. Ensam på gågatan i lilla Thisted med bara 15. 000 invånare finns det så många som 13 frisörer så konkurrensen är hård och det är många som slåss om marknaden. Men billigt är inte den rätta vägen fram” menar Kristian och Katja från Mr. & Mrs. i Thisted, och även om de prismässigt ligger i den högre skaran, har de de senaste åren haft en bokningsprocent på 98!

”Startar man billigt för att snabbt komma in på marknaden kommer man aldrig upp i pris igen. Då vi startade vår salong för fem år sedan hade vi ett klart mål om hur vi skulle ha det. Det höll vi fast vid och det har gått mycket bra. Idag är vi uppe i åtta frisörer och väntas snart anställa en nionde” säger Kristian och Katja. På Salong Mr. & Mrs. tar man hellre väl hand om sina kunder än att stressa genom så många klippningar som möjligt. ”Det är roligare för kunden när det tar längre tid och det är roligare för oss eftersom vi kan erbjuda en bättre service”.

Samtidigt tvivlar inte paret Kristian och Katja Bertelsen på att ärlighet varar längst. Detta har också varit deras inställning från starten. ”Man får inte vara rädd för att säga nej om man inte gillar något” Katja kommer från Thisted. Hon är utbildad i staden och var frilansare innan hon köpte Mr. & Mrs. tillsammans med Kristian.

Kristian kommer från en liten by utanför Thisted. Han utbildades 2003 och innan han träffade Katja provade på olika jobb runt om i landet.  De beslutade sig för att öppna Mr. & Mrs. ”Vi kompletterar varandra riktigt bra” säger dem. Till exempel är Katja verkligen duktig på uppsättning av långt hår medans detta inte är Kristians direkt starkaste sida. Han är istället speciellt bra på klippning och färgning. Utöver detta jobbar Kristian på Icon Hair Spa och håller i undervisningar runt om i landet, självklart med hjälp av Katja.

De håller både såväl dagskurser som kvälls- och helgkurser. Kristain växte upp inom branschen. Både hans morfar och farbror var frisörer. Men Kristian har alltid varit mån om att vara självständig i yrket. ”Så när f.d Undercut-salongen lades ut till salu på marknaden slog vi till! Salongen var något sliten men vi renoverade den och öppnade upp; Katja, jag och en lärling”. Idag är det som tidigare nämnt hela 8 frisörer och elever i företaget. Två män och resten kvinnor. ”Det är viktigt med en mix av både kvinnor och män. Det skapar en god atmosfär med inte alltför mycket fnitter. Och även fast vi är i numerärt underläge, så tar vi plats säger Kristian med ett leende.

Kunderna i fokus
I salongen i Thisted handlar det mycket om att hålla kunderna i centrum.  ”Vi pratar mycket om vad de vill ha gjort, hur vi gör det och så berättar vi vad vi tycker är viktigt om behandlingen. För många frisörer säger bara ja till olika klippningar som de förmodligen vet inte kommer att bli särskilt snygga. Detta gör de enbart i hopp nom att få in snabba pengar. Men vi har sådan tur att kunderna kommer tillbaka till oss. På så vis kan vi unna kunderna all uppmärksamhet utan inslag av stress.

I salongen har Kristian och Katja gjort olika kundundersökningar som klart och tydligt visar att kunderna gärna pratar med frisörerna och att de är glada för att frisörerna är ärliga och att de berättar hur olika hårprodukter skall användas samt hur man på bästa sätt fönar sitt hår o.s.v. ”På det sättet återkommer kunderna till vår salong”.

En av filosofierna i Mr. & Mrs. är att det kostar pengar att tjäna pengar. ”Investerar man inte i sin personalö får man medarbetare som flänger omkring utan engagemang. Ge dem en biobiljett, bjud ut dem på middag, åk tillsammans och få massage eller något annat. Detta skapar ett bra förhållande till medarbetarna”. Även om Kristian och Katja är cheferna, har även medarbetarna chans att få vara med och bestämma. Det hålls kontinuerligt möten då alla kommer med in-put från kurser mm.

Allt hänger nämligen samman. ”går en elev eller assistent och småsurar eller är ledsen påverkar det atmosfären i hela salongen. Kunderna känner inte heller att de får den bästa möjliga servicen och söker sig därför till en annan salong. Därför är det viktigt att ta hand om dessa problem omedelbart. Fokus på kunderna betyder också fokus på personalen. Därför är det också viktigt att medarbetarna är välutbildade och hänger med i de senaste trenderna. ”Vi vill ha de bästa frisörerna, annars går kunderna till någon annan. Detta betyder att man skickar sina frisörer till London eller andra ställen där expertkurser hålls. En gång om året åker alla salongens frisörer således på Salon International i London för att se antingen TONI%GUY eller Vidal Sassoon.

Det handlar om att sticka ut
Mr. & Mrs. ligger i en liten stad med många frisörsalonger. På bara gågatan finns det hela 13 salonger så det gäller verkligen att sticka ut. Detta gör Mr. % Mrs. både på service och marknadsföring.

Istället för att sätta in en fin frisörbild i tidningen har vi investerat i att en privatfotograf kommer hit och tar några fräcka bilder av oss. Vår image är att vi tänker annorlunda så dessa bilder kan i princip se ut hur som helst. Kristian och Katja berättar båda att det känns viktigt att kunderna kan relatera till dessa bilder.

Salongens målgrupp är män och kvinnor i åldern 25-55 år men det kommer även in kunder upp till 75 år gamla. ”Vi klipper även många av våra kunders barn, men detta är ingen målgrupp vi satsar på”. Normalt inreder man sin salong i stil med vad ens målgrupp önskar. ”Vi satsar på den pengastarka målgruppen” säger Kristian. En satsning som verkar ha lönat sig.

Samtidigt menar Katja och Kristian att man ska hålla försöka hålla distans från konkurrensen. ”Vi försöker göra något annat och något mer modernt, och vi försöker att skapa en helhet”. På fredagar spelas det hög musik i salongen. Det serveras öl eller ett glas vin och bokningsboken är full! ”Kunderna gillar verkligen stämningen vi har på fredagskvällarna och helgerna vilket också kan ses på antalet bokningar”. Det är också möjligt att bli sminkad i salongen – något både Kristian och Katja ser en framtid i.

För stora för lokalen
Faktum är att det går så bra för Kristian och Katja att de måste börja tänka på framtiden. ”Antingen blir vi kvar här i denna salong på 100 kvm med 8-9 anställda eller så flyttar vi till en större lokal, vilket också är planen”. På grund av detta letas det nu flitigt efter en lokal på 250 kvm i närheten av den nuvarande.  ”Vi vill gärna ha fler frisörer men man måste passa på att inte ändra för mycket så charmen och atmosfären försvinner” Idéen med en ny lokal är också att stadens frisörer skall kunna mötas där och hålla kurser och utbildningar. Om kunderna får höra att man håller i kurser försäkras de om att vi ligger i förkant. En slags garanti skapas.

Kristian tvekar inte en sekund på att kurser kan vara lönsamma. Därför skickar han gärna iväg sina frisörer till så många kurser som möjligt. När han själv håller i dem är det inte ovanligt att han redan efter en vecka blir uppringd av glada frisörer som berättar att deras intäkter gått upp markant efter undervisningen.

När Kristian undervisar utformar han utbildningen enligt hur kunderna uppfattar ett frisörbesök. Allt från när de först kommer in i salongen tills de lämnar. ”Detta gäller sälj, nya tekniker, produktanvändning, och trender samt en stor portion psykologi. Som exempel är det 70% att kunden köper det just det schampot du berättar om, så varför inte berätta mer?

Försäljning är självklart också viktigt hos Mr. & Mrs. och därför står det även i anställningsavtalen att frisörerna även är säljare.

”vi kan alltså inte enbart leva på behandlingar”. Kristian tycker att salongernas största problem är att de flesta säljer runt 10 st olika produkter samtidigt som de inte anar vad resten av vad som står på hyllorna är. Därför är det smart att ta in 1-3 serier som frisörerna kan lära känna ordentligt. Dessa produkter skall studeras så flitigt att man känner till alla ingredienser, funktion.

Mr. & Mrs. använder sig likaså av leverantörernas säljare. De erbjuds att hålla kurser i salongen vilket helt enkelt är en nödvändighet  om man vill ha ett bra samarbete med leverantörerna. Utöver detta hålls även säljtävlingar i salongen. Till exempel är man just nu igång med en tävling där den som först säljer över 80 produkter eller mer på en månad får ett presentkort värt 2000 kr att spenderas på kläder.

Alla från elever till assistenter får dessutom 10-15% av salongsintäkterna i provision vilket kan bli en hel del om det går bra. Veckans säljare belönas också med ett presentkort på en middag eller liknande. ”Många är rädda för att pressa kunden, men dels känner sig kunden inte pressad och dels handlar det om att om vi inte säljer produkterna gör konkurrenterna det”.

Var på förkant
”Personligen tror jag att man ska satsa på kvalitet. Jag tror inte på att salonger ska förvandlas till något ”minicafé”. Standarden ska vara hög. Tjejer ner i 16-årsåldern förlänger och färgar sitt hår betydligt mer nu än för ett par år sedan. Händer det något hos kändisarna på röda mattan efterliknas detta gärna här på hemmafronten. Youtube och andra sociala medier sprider också nya moderna trender. Därför måste även vi frisörer logga in på dessa sidor och spana in vad som är igång inom branschen. Kristian och Katja är själva mycket inspirerade av Vidal Sassoon och TONI&GUY. ”Två helt olika stiler men ack så snygga”.

Kristian blir ensam
Om ett par månader blir dock Kristian ensam om att driva salongen då Katja är gravid. ”Vi ser fram emnot augusti då vi blir föräldrar” berättar han. Och även fast detta kräver en rejäl livsomställning är det helt klart värt det. ”Barnet kommer givetvis i första hand men vi kommer inte att sluta utveckla eller utbilda oss”.

Lyckligtvis är personalen i salongen beredda på att ta över Katjas uppgifter. De klarar sig fint utan närmre övervakning, något Kristian ser positivt på, ”Då kan vi snart öppna ytterligare fler salonger”.

”Min mamma berättade att jag en gång som 10-åring satt med morfar och pratade om att jag skulle växa upp och bli frisör som han, men att jag skulle ha fler salonger. Vi får väl se hur det går” säger Kristian och ler.

Läs fler frisörartiklar, kolla frisörutbildningar eller läs om marknadens senaste produkter här.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

Schampo och hårmask som bevarar svala silvriga toner och eliminerar gula/orange toner. Finns både för blonda hår och för mörka färgade hår.
Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Torrschampo och styling i samma produkt! Keune Blend Refreshing Balm absorberar fett utan att lämna några rester.
Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Med nya BC Bonacure får du chansen att upptäcka kraften från hudvårdsteknologier för alla olika hårtyper. Läs mer om produkterna här:
BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

Nya Miracurl MKII tar automatiska locktänger till en helt ny nivå. Dina kunder kan få det utseende de önskar med bara ett verktyg.
ghd flight saharan gold travel hairdryer

ghd flight saharan gold travel hairdryer

ghd flight är en lätt och kompakt resefön med kraftfull prestanda. Den är 60% lättare än ghd aura professional hairdryer men med en kapacitet på 85%.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.
Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Efter 50 år har Cosmoprof vuxit till ett av världens största arrangemang i den professionella skönhetsbranschen. Spana in allt från mässan här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Marta Spizewska

Marta Spizewska

Resor, glamourösa visningar och utbildningar världen över. Hair Magazine stal en pratstund med Marta Spizewska, kreativ chef för Wella i Norden.
Herbert Patzer

Herbert Patzer

Vad har Olof Palme, Thorbjörn Fälldin, Ingvar Carlsson och Göran Persson gemensamt? De har alla fått sitt hår trimmat av Herbert Patzer i Gamla Stan i Stockholm.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.