leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Mr. & Mrs. i Thisted – Vi tänker annorlunda

Kristian och Katja Bertelsen från Mr. & Mrs. i Thisted öppnade salongen för mer än tre år sedan. Idag är de åtta frisörer och har en bokningsprocent på 98. Hemligheten bakom framgången är utveckling, nytänkning, differentiering och ärlighet. ”Också handlar det förstås om att ha de bästa frisörerna – hela tiden” säger de båda två.

”Thy är nog Danmarks billigaste ställe att gå till frisören. Ensam på gågatan i lilla Thisted med bara 15. 000 invånare finns det så många som 13 frisörer så konkurrensen är hård och det är många som slåss om marknaden. Men billigt är inte den rätta vägen fram” menar Kristian och Katja från Mr. & Mrs. i Thisted, och även om de prismässigt ligger i den högre skaran, har de de senaste åren haft en bokningsprocent på 98!

”Startar man billigt för att snabbt komma in på marknaden kommer man aldrig upp i pris igen. Då vi startade vår salong för fem år sedan hade vi ett klart mål om hur vi skulle ha det. Det höll vi fast vid och det har gått mycket bra. Idag är vi uppe i åtta frisörer och väntas snart anställa en nionde” säger Kristian och Katja. På Salong Mr. & Mrs. tar man hellre väl hand om sina kunder än att stressa genom så många klippningar som möjligt. ”Det är roligare för kunden när det tar längre tid och det är roligare för oss eftersom vi kan erbjuda en bättre service”.

Samtidigt tvivlar inte paret Kristian och Katja Bertelsen på att ärlighet varar längst. Detta har också varit deras inställning från starten. ”Man får inte vara rädd för att säga nej om man inte gillar något” Katja kommer från Thisted. Hon är utbildad i staden och var frilansare innan hon köpte Mr. & Mrs. tillsammans med Kristian.

Kristian kommer från en liten by utanför Thisted. Han utbildades 2003 och innan han träffade Katja provade på olika jobb runt om i landet.  De beslutade sig för att öppna Mr. & Mrs. ”Vi kompletterar varandra riktigt bra” säger dem. Till exempel är Katja verkligen duktig på uppsättning av långt hår medans detta inte är Kristians direkt starkaste sida. Han är istället speciellt bra på klippning och färgning. Utöver detta jobbar Kristian på Icon Hair Spa och håller i undervisningar runt om i landet, självklart med hjälp av Katja.

De håller både såväl dagskurser som kvälls- och helgkurser. Kristain växte upp inom branschen. Både hans morfar och farbror var frisörer. Men Kristian har alltid varit mån om att vara självständig i yrket. ”Så när f.d Undercut-salongen lades ut till salu på marknaden slog vi till! Salongen var något sliten men vi renoverade den och öppnade upp; Katja, jag och en lärling”. Idag är det som tidigare nämnt hela 8 frisörer och elever i företaget. Två män och resten kvinnor. ”Det är viktigt med en mix av både kvinnor och män. Det skapar en god atmosfär med inte alltför mycket fnitter. Och även fast vi är i numerärt underläge, så tar vi plats säger Kristian med ett leende.

Kunderna i fokus
I salongen i Thisted handlar det mycket om att hålla kunderna i centrum.  ”Vi pratar mycket om vad de vill ha gjort, hur vi gör det och så berättar vi vad vi tycker är viktigt om behandlingen. För många frisörer säger bara ja till olika klippningar som de förmodligen vet inte kommer att bli särskilt snygga. Detta gör de enbart i hopp nom att få in snabba pengar. Men vi har sådan tur att kunderna kommer tillbaka till oss. På så vis kan vi unna kunderna all uppmärksamhet utan inslag av stress.

I salongen har Kristian och Katja gjort olika kundundersökningar som klart och tydligt visar att kunderna gärna pratar med frisörerna och att de är glada för att frisörerna är ärliga och att de berättar hur olika hårprodukter skall användas samt hur man på bästa sätt fönar sitt hår o.s.v. ”På det sättet återkommer kunderna till vår salong”.

En av filosofierna i Mr. & Mrs. är att det kostar pengar att tjäna pengar. ”Investerar man inte i sin personalö får man medarbetare som flänger omkring utan engagemang. Ge dem en biobiljett, bjud ut dem på middag, åk tillsammans och få massage eller något annat. Detta skapar ett bra förhållande till medarbetarna”. Även om Kristian och Katja är cheferna, har även medarbetarna chans att få vara med och bestämma. Det hålls kontinuerligt möten då alla kommer med in-put från kurser mm.

Allt hänger nämligen samman. ”går en elev eller assistent och småsurar eller är ledsen påverkar det atmosfären i hela salongen. Kunderna känner inte heller att de får den bästa möjliga servicen och söker sig därför till en annan salong. Därför är det viktigt att ta hand om dessa problem omedelbart. Fokus på kunderna betyder också fokus på personalen. Därför är det också viktigt att medarbetarna är välutbildade och hänger med i de senaste trenderna. ”Vi vill ha de bästa frisörerna, annars går kunderna till någon annan. Detta betyder att man skickar sina frisörer till London eller andra ställen där expertkurser hålls. En gång om året åker alla salongens frisörer således på Salon International i London för att se antingen TONI%GUY eller Vidal Sassoon.

Det handlar om att sticka ut
Mr. & Mrs. ligger i en liten stad med många frisörsalonger. På bara gågatan finns det hela 13 salonger så det gäller verkligen att sticka ut. Detta gör Mr. % Mrs. både på service och marknadsföring.

Istället för att sätta in en fin frisörbild i tidningen har vi investerat i att en privatfotograf kommer hit och tar några fräcka bilder av oss. Vår image är att vi tänker annorlunda så dessa bilder kan i princip se ut hur som helst. Kristian och Katja berättar båda att det känns viktigt att kunderna kan relatera till dessa bilder.

Salongens målgrupp är män och kvinnor i åldern 25-55 år men det kommer även in kunder upp till 75 år gamla. ”Vi klipper även många av våra kunders barn, men detta är ingen målgrupp vi satsar på”. Normalt inreder man sin salong i stil med vad ens målgrupp önskar. ”Vi satsar på den pengastarka målgruppen” säger Kristian. En satsning som verkar ha lönat sig.

Samtidigt menar Katja och Kristian att man ska hålla försöka hålla distans från konkurrensen. ”Vi försöker göra något annat och något mer modernt, och vi försöker att skapa en helhet”. På fredagar spelas det hög musik i salongen. Det serveras öl eller ett glas vin och bokningsboken är full! ”Kunderna gillar verkligen stämningen vi har på fredagskvällarna och helgerna vilket också kan ses på antalet bokningar”. Det är också möjligt att bli sminkad i salongen – något både Kristian och Katja ser en framtid i.

För stora för lokalen
Faktum är att det går så bra för Kristian och Katja att de måste börja tänka på framtiden. ”Antingen blir vi kvar här i denna salong på 100 kvm med 8-9 anställda eller så flyttar vi till en större lokal, vilket också är planen”. På grund av detta letas det nu flitigt efter en lokal på 250 kvm i närheten av den nuvarande.  ”Vi vill gärna ha fler frisörer men man måste passa på att inte ändra för mycket så charmen och atmosfären försvinner” Idéen med en ny lokal är också att stadens frisörer skall kunna mötas där och hålla kurser och utbildningar. Om kunderna får höra att man håller i kurser försäkras de om att vi ligger i förkant. En slags garanti skapas.

Kristian tvekar inte en sekund på att kurser kan vara lönsamma. Därför skickar han gärna iväg sina frisörer till så många kurser som möjligt. När han själv håller i dem är det inte ovanligt att han redan efter en vecka blir uppringd av glada frisörer som berättar att deras intäkter gått upp markant efter undervisningen.

När Kristian undervisar utformar han utbildningen enligt hur kunderna uppfattar ett frisörbesök. Allt från när de först kommer in i salongen tills de lämnar. ”Detta gäller sälj, nya tekniker, produktanvändning, och trender samt en stor portion psykologi. Som exempel är det 70% att kunden köper det just det schampot du berättar om, så varför inte berätta mer?

Försäljning är självklart också viktigt hos Mr. & Mrs. och därför står det även i anställningsavtalen att frisörerna även är säljare.

”vi kan alltså inte enbart leva på behandlingar”. Kristian tycker att salongernas största problem är att de flesta säljer runt 10 st olika produkter samtidigt som de inte anar vad resten av vad som står på hyllorna är. Därför är det smart att ta in 1-3 serier som frisörerna kan lära känna ordentligt. Dessa produkter skall studeras så flitigt att man känner till alla ingredienser, funktion.

Mr. & Mrs. använder sig likaså av leverantörernas säljare. De erbjuds att hålla kurser i salongen vilket helt enkelt är en nödvändighet  om man vill ha ett bra samarbete med leverantörerna. Utöver detta hålls även säljtävlingar i salongen. Till exempel är man just nu igång med en tävling där den som först säljer över 80 produkter eller mer på en månad får ett presentkort värt 2000 kr att spenderas på kläder.

Alla från elever till assistenter får dessutom 10-15% av salongsintäkterna i provision vilket kan bli en hel del om det går bra. Veckans säljare belönas också med ett presentkort på en middag eller liknande. ”Många är rädda för att pressa kunden, men dels känner sig kunden inte pressad och dels handlar det om att om vi inte säljer produkterna gör konkurrenterna det”.

Var på förkant
”Personligen tror jag att man ska satsa på kvalitet. Jag tror inte på att salonger ska förvandlas till något ”minicafé”. Standarden ska vara hög. Tjejer ner i 16-årsåldern förlänger och färgar sitt hår betydligt mer nu än för ett par år sedan. Händer det något hos kändisarna på röda mattan efterliknas detta gärna här på hemmafronten. Youtube och andra sociala medier sprider också nya moderna trender. Därför måste även vi frisörer logga in på dessa sidor och spana in vad som är igång inom branschen. Kristian och Katja är själva mycket inspirerade av Vidal Sassoon och TONI&GUY. ”Två helt olika stiler men ack så snygga”.

Kristian blir ensam
Om ett par månader blir dock Kristian ensam om att driva salongen då Katja är gravid. ”Vi ser fram emnot augusti då vi blir föräldrar” berättar han. Och även fast detta kräver en rejäl livsomställning är det helt klart värt det. ”Barnet kommer givetvis i första hand men vi kommer inte att sluta utveckla eller utbilda oss”.

Lyckligtvis är personalen i salongen beredda på att ta över Katjas uppgifter. De klarar sig fint utan närmre övervakning, något Kristian ser positivt på, ”Då kan vi snart öppna ytterligare fler salonger”.

”Min mamma berättade att jag en gång som 10-åring satt med morfar och pratade om att jag skulle växa upp och bli frisör som han, men att jag skulle ha fler salonger. Vi får väl se hur det går” säger Kristian och ler.

Läs fler frisörartiklar, kolla frisörutbildningar eller läs om marknadens senaste produkter här.

Nya produkter se fler produktnyheter

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Den nya serien Color från Kiepe innehåller 15 nya saxar. Colorsaxarna kommer i tre olika längder 5", 5,5" och 6" och finns i fem fina färgalternativ.
Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer är en blandning mellan en volymprodukt och en kräm. Ett lättviktigt skum som ger både volym och mjukhet!
Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Det praktiska jeansförklädet Denim Dress är avsett för dagligt salongsbruk. Material 100% bomull
COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY är en familj med fem färgförstärkande behandlingar. Fyra helt nya färger finns nu hos SESSION.MAP.
Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals växtbaserade hårfärg EOS firar 20 år och lanseras nu i Norden. EOS får håret att se starkt och friskt ut utan att kompromissa med resultatet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Fiorella Geraci

Fiorella Geraci

Från Buenos Aires och Stockholm till Växjö och världen. Fiorellas kämparglöd och talang har gjort henne till salongsägare, medlem i Revlon Professional och Alterna Haircares internationella team, trefaldig vinnare av Style Masters och nu även nominerad till Årets Frisör 2017 i Avantgarde. Läs och låt dig inspireras av duktiga Fiorella Geraci!
Evelina Berlevik & Camilla Rundholm - Junkstyle

Evelina Berlevik & Camilla Rundholm - Junkstyle

De tidigare Årets Frisör-vinnarna har precis startat upp utbildningsverksamheten Edu Junkstyle i egen regi och vi ville gärna veta mer. Följ med här!

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!