leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Skapa en trevlig upplevelse i salongen

Om man vill skapa framgång i en professionell salong är det viktigt att ha full koll på några viktiga nyckelområden gällande salongens atmosfär och layout. Vad har du för vision för din salong och vad kan du göra för att uppnå den?

Sortiment, kvalitet, värde och anledningen bakom köpet spelar viktiga roller för att skapa en bra shoppingupplevelse.Sortiment, kvalitet, värde och anledningen bakom köpet spelar viktiga roller för att skapa en bra shoppingupplevelse.

Hade du handlat i din egen salong? Den frågeställningen är inte menad som en provokation utan ska istället ses som en stimulerande analys. Frågan ska få dig att tänka över hur din salong upplevs utifrån och få dig att ta ställning till huruvida du själv hade utnyttjat shoppingmöjligheterna i salongen eller inte. Skandinaviska konsumenter har stor kunskap och höga förväntningar på dem som de köper produkter av. Sortiment, kvalitet och värde – och anledningen bakom köpet - är alla element som spelar en viktig roll när man skall ta ställning till hur man skapar en bra shoppingupplevelse.

De två viktigaste faktorerna när det handlar om att ha inflytelse på konsumenternas inköpsvanor är miljön och stämningen i butiken samt den grad av kundservice som ges av medarbetarna. Inom dessa två områden kan man verkligen skilja sig från konkurrenterna.

Läs även: Använd musiken effektivt i salongen

Miljö och stämning
Att utnyttja den plats man har till förfogande på bäst möjliga sätt är en stor utmaning. Och behovet av en objektiv snarare än en subjektiv planering är mycket viktigt. Det är nämligen alltför lätt att låta den subjektiva hållningen komma i vägen för hårdare, objektiv fakta. Områden som kräver speciell fokus är salongens skyltfönster, byggnadens fasad, receptionen, hot spots, produkthyllor och väntområdet.

Salongens skyltfönster är först och främst ett kommunikationsverktyg som kan användas till att sända information till potentiella och förbipasserande kunder. De arbetar för salongen 24/7 och ska tas hand om så att de alltid ser rena och snygga ut. Ett skyltfönster bör dekoreras om var sjätte till åttonde vecka. Innehållet ska varieras och fönstrets olika teman kan vara konstnärligt vackra bilder av salongens medarbetare, säsongspräglade meddelanden, en ny produktlinje, ett speciellt erbjudande eller fokus på ett speciellt event. Kreativitet, originalitet, humor, spännande nyheter: Allt möjligt kan hjälpa till att skapa ett vackert skyltfönster. Låt dig inspireras! 

Ett skyltfönster bör dekoreras om var sjätte till åttonde veckaEtt skyltfönster bör dekoreras om var sjätte till åttonde vecka.

Fasad och reception
Att veta var verksamhetens “hotspots” - eller point of sales – ligger och att dra nytta av detta är en svår konst. Men när du får koll på det kommer du att vara expert på att få områdena att arbeta för dig. Ofta finns det behov för ett öppet sinne och kanske lite hjälp från en expert. Att placera displayer och information strategiskt korrekt och på ett sätt som får kunden att reagera positivt är de två stora hemligheterna när det gäller maximering av ”hotspots”.

Den allra första kontakt kunden har med salongen sker oftast i receptionen (lyxhotell är ett bra exempel på en bransch som verkligen uppmärksammar detta faktum). Din fasad och välkomstområdet skall vara dynamiskt, lätt att känna igen, inte för stort, inte för litet, rent, funktionellt och trevligt. Det är viktigt att lägga ned tid och energi på att få det perfekt. Det första och sista intrycket är ofta det som hänger sig fast.

Nästa gång du är inne i din lokala livsmedelsaffär, ta en ordentlig titt omkring och försök förstå dig på hur och var huvudvarugrupperna och varumärkena är placerade. Till exempel är läsk, godis och liknande produkter ofta placerade i butikens hotspots för att skapa merförsäljning. Saker som däremot inte bör placeras i hotspots är: Soffor, kapphängare, tidningshyllor, akvarier och blomkrukor.

Läs även: Öka omsättningen i din salong - sälj produkter

Den allra första kontakt kunden har med salongen sker oftast i receptionen.Den allra första kontakt kunden har med salongen sker oftast i receptionen.

Shoppingområdet
Shoppingområdet är det stället där kunden på allvar ska må bra, känna sig stimulerad och intresserad av vad verksamheten har att erbjuda. Återigen är det en bra idé att investera i expertråd, och därmed få hjälp med att skapa en fin salong med precis den “feel good”-faktorn som får kunderna att må bra av att vara inne i salongen.

Produkter och information ska exponeras på ett sätt så att kunden känner för att vara delaktig. Vad är det? (objektivt). Vad kan den göra för mig? (känslomässigt). Vad får jag ut av den? (motiverende/deal eller no deal).

Allting ska vara rent och fint och det ska finnas många av varje produkt på hyllorna och allt bör även finns på lager. Alla salonger har sin egen tillgång till produkterna, men det är baselementen som alla som vill vara framgångsrika inom detaljhandel måste vara uppmärksamma på. Den strategiska placeringen av väntområdet, om det finns behov av ett sådant område, är betydande för salongens framgång. 

Några saker man skall fokusera på är: behagliga möbler, tillgång till förfriskningar, tillgång till olika medier, tillgång till information om salongen och den service man erbjuder, samt sist men inte minst tillgång till shoppingområdet.

Den strategiska placeringen av väntområdet är betydande för salongens framgång. Den strategiska placeringen av väntområdet är betydande för salongens framgång.

För fler artiklar om merförsäljning inom frisörbranschen klickar du här.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

Med Rodeo Star Thickening Style Foam från R+Co får du omedelbart tjockare hår och mer fyllighet och volym. Lär mer om produkten här.
Ringlight - för snygga frisyrbilder i salongen

Ringlight - för snygga frisyrbilder i salongen

Ringlight är det perfekta hjälpmedlet för att ta snygga före- och efterbilder på din kunds nya frisyr i salongen. Läs mer här.
Gold Luxury Hair Masque

Gold Luxury Hair Masque

Hos HeadBrands hittar ni nu Gold Luxury Hair Masque, en vårdande mask som gör torrt och livlöst hår mjukt och glansigt. Läs mer här!
Doftljus och presentaskar från Maria Nila

Doftljus och presentaskar från Maria Nila

Veganska hårvårdsproducenten Maria Nila fortsätter att bredda sitt sortiment med produkter utöver hårvård och hårstyling. Nu med doftljus och presentaskar.
Cleansing Conditioner - Oil Reflection från Wella

Cleansing Conditioner - Oil Reflection från Wella

Ett av Wellas nya tillskott är ett rengörarande balsam helt utan parabener, sulfater och silikon som efterlämnar håret rent, mjukt, återfuktat och glansigt.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Anders Schönemann

Anders Schönemann

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen med stort inflytande över hårmodet. Läs den ingående intervjun med Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Jessica Davinski

Jessica Davinski

Jessica Davinskis historia om hennes spännande väg till drömjobbet som frisörtekniker för Farouk Systems.

Annons

Nya videor se fler videor

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Talangfulle Benjamin Martin visar i denna tutorial tre olika festuppsättningar som passar utmärkt till fest och bröllop. Se videon här,
ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.