leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Så ökar du vinsten - Tips från coacherna

I genomsnitt går svenska frisörsalonger endast med tre procent i vinst varje år. Många går inte med vinst alls. Hair Magazine tog ett snack med Wellas Nordic Country Manager Cristian Canthal och Björn Axéns VD Johan Hellström för att se hur vi ska ändra på det!


Johan Hellström, VD på Björn Axén och Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella mötte Hair Magazine för att prata framgångskoncept och hur man blir vinstdrivande.


Hej på er, tack för att ni tagit er tid att prata lite business med oss! Vad tycker ni är det som svenska salongsägare behöver mest hjälp med idag?

Johan Hellström, VD på Björn Axén: Jag tycker jag hör många salongsägare säga “jag har inte tid”, men då vill jag vända på det och säga att “ni tar er inte tid”. Man måste välja, ska jag vara en ledare eller inte? Någon måste fatta beslut och någon måste ta sig tiden att ta rätt beslut.

Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella: Jag håller helt med, jag tror att många ägare ligger vakna om nätterna och funderar på och blir stressade över att de inte lägger ner tillräckligt med tid på att driva sin business framåt. De allra flesta kan hår och är duktiga på hantverket men väldigt få tar ett steg tillbaka och funderar på ”hur kan jag utveckla salongen framåt”. Men om man vill ha andra resultat finansiellt så måste man göra något annorlunda. Det går inte att hoppas på andra resultat om man fortsätter göra samma saker år efter år.

Cristian: Dessutom måste man ta tid och utveckla gruppen.

Johan: Exakt! Någon måste visa uppskattning för gruppen, någon måste hålla ögonen på målet och aldrig ge upp. Frisörer över lag kan vara dåliga på att sätta mål och driva framåt.


Hur blir man en bra ledare då?

Cristian: På Wella har vi en modell som vi jobbar utefter, de fem E:na. Envision, att skapa en vison och sätta mål. Engage, få med teamet, att engagera dem. Enable, skapa frihet för teamet så de kan gå utbildningar och ge dem möjligheter att nå målen. Energize, se till att teamet känner sig uppskattade, uppmuntra och fira. Men glöm inte bort dem som inte nått målen, se till att förstå varför och hjälp dem. Execute, ha individuella mål för samtliga i gruppen och skapa möjligheter för dem att nå dem. Om man fixar det så har man alla möjligheter att bli en riktigt bra ledare.

Johan: Det är också viktigt att få alla i teamet att förstå sin del på vägen, visa upp för medarbetarna vad de betyder i helheten. Alla måste ta ett ansvar för att man når målet. Inte bara chefen. Det är också viktigt att delegera, framför allt till dem som varit på salongen lite längre, de måste bli föredömen för de andra. Våga vara lite hård! En ledares absolut viktigaste egenskap är att veta sina styrkor och svagheter. Anställ folk som är bättre där du är svag.


Två kloka hjärnor möts! Både Björn Axén och Wella är naturligtvis framgångsrika
företag och det finns anledningar till det - ta del av deras bästa tips!


Men är det verkligen så enkelt?

Johan: Det kan vara det. Men om jag ska prata för oss på Björn Axén så är en av de absolut största anledningarna till att det går så bra för oss att det inte är pengarna som driver i första hand. Vad man måste komma ihåg är att det är frisörerna som jobbar på din salong som driver in pengarna. Du behöver få dem att stanna. Hur skapar man en miljö som gör att frisörerna vill stanna? Vi gjorde en undersökning om vad som var viktigast för frisörerna på en arbetsplats. Lön hamnade på sjätte plats, efter saker som arbetsmiljö, kollegor, utveckling, uppskattning och tydliga mål. Det är ganska talande.

Cristian: Det blir lite av en ond cirkel i salongsvärlden där många frisörer går vidare från en arbetsplats relativt snabbt. Då är det också svårt att ta betalt för sina tjänster, det krävs att man har några seniora frisörer och stylister på sin salong för att motivera högre priser. Därmed är det svårt att bli vinstdrivande.

Vad är nyckeln till ökad vinst då?

Cristian: Allt handlar om servicen du ger och vilket pris du kan sätta. Jag brukar ta ett väldigt målande exempel. Om varje stylist du har i din salong kan göra en färgning extra per dag så blir det i runda slängar en tusenlapp extra per stylist per dag rakt in i kassan. Tänk vad det blir på ett år. Och det på befintlig personal och befintliga kunder. Det handlar återigen om att sätta mål, att utbilda sin personal så att man kan ta rätt betalt för rätt tjänst. Egentligen är det inte svårare än så.

Johan: Ja, prissättningen! Den är alldeles för låg, vi har inte råd att driva en seriös verksamhet på det här sättet, det är helt galet. Alla tittar på varandra och ingen vågar ta mer betalt, istället för att titta på hur mycket jag behöver ta betalt för att gå med vinst. De frisörer som jobbat i 30 år tar samma pris som de som precis har börjat. Nej, ta betalt för erfarenhet. Priset håller ihop med kvaliteten, alla behöver inte ta samma betalt. Och precis som Cristian säger, ta olika betalt för olika typer av behandlingar. Addera mervärde. Kunder vill känna sig speciella.

Cristian: Ja precis, en kund som Wella hjälpte drog in 80 000 kronor mer varje månad bara genom att erbjuda en premium färgservice som kostade 150 kronor mer än den vanliga. Det är smart business! Vilken kund väljer inte den lyxiga varianten om det bara skiljer 150 spänn?

Johan: Fundera kring vad kunderna förväntar sig och leverera lite mer. Erbjud det lilla extra och ta betalt för det. Ett problem är också att frisörer blir så goda vänner med sina kunder att de tar ansvar för kundens plånbok. Man måste bestämma sig för att bli företagare eller inte. Ska man överleva så måste man bli mer professionell!


Både Cristian Canthal och Johan Hellström är överens om att personalen måste trivas och bli utmanade för att bli en framgångsrik salong. ”Man måste hitta glädjen” menar Johan.


Hur ska man öka försäljningen i salongen?

Johan: Frisören är nyckeln. En riktigt duktig teknisk frisör med dålig social kompetens kommer aldrig vara lika poppis som en dålig teknisk frisör men med social kompetens. Berätta vad man använder och varför - med det kommer du hur långt som helst. Men du måste göra det med ärlighet. Du måste tro på det du gör. 98% av våra kunder upplever att de får valuta för sina pengar och då är vi ändå dyra.

Cristian: Produktförsäljning är en sak, men där du riktigt tjänar pengar är inom service. Det är behandlingarna och rätt pris på bra service som gäller. Att skapa långsiktig framgång, hitta visionen. Men självklart ska du ha rätt, bra och innovativa produkter på din salong som är värda att ta extra betalt för.

Ge oss era slutgiltiga visdomsord!

Cristian: Våra viktigaste framgångsfaktorer är: utbilda din personal, fixa en rejäl businessplan, innovativa produkter och fundera över hur du kan få dina kunder att komma oftare och hur du får kunden att spendera mer pengar i salongen.

Johan: Skapa en värdekultur på RIKTIGT, inte något som bara blir ord som sitter på en vägg någonstans utan något som verkligen sitter i märgen på hela teamet. Om man vet vad man vill göra och vad man ska stå för så är det enklare att bestämma rätt väg fram. Men också älska det du gör, få med hela teamet på tåget, förstå vad det är du säljer och fundera kring hur du får dina kunder att må!

Cristian: Och: gå all in, men inte med allt på en och samma gång, ta en sak i taget. Fokusera på en sak och satsa först på det område där den största vinsten ligger.

Johan: En sak till: glöm inte att ha roligt! Sätt delmål på väg till stora målet. Om du aldrig når dina mål och aldrig känner att du kommer ikapp så blir det som en mental anorexi. Du är aldrig nöjd och du är aldrig bra nog. Det måste vara roligt att jobba!

Tusen tack mina herrar!

Text: Nina Campio
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines sjätte utgåva, 2015.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Genom att kombinera gamla smidestraditioner med toppmodern och futuristisk teknik får vi resultatet Kasho Damascus.
Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

KEVIN.MURPHY presenterar HEATED.DEFENSE som är ett nytt leave in-skydd för håret. Skyddar håret mot både värmeverktyg och mekanisk skada.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Gem Lites Colorditioner är ett pigmenterat, färgbevarande och stärkande balsam som återuppbygger och reparerar bindningarna i håret. Finns hos Headbrands!
Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Cera Wandbar är en ny locktång som tack vare dess ergonomiska vinkel ger massor av stylingmöjligheter utan att belasta din handled, axel eller armbåge.
Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliand Glow Brightening Oil från Joico ger lyster i de ljusaste blonda håren samtidigt som den tillför näring och skyddar alla sköra hårstrån

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserar nya, uppdaterade IGORA Vibrance. En flytande lättfärg med mer glans och fler nyanser, vilket ger fler användningsområden.
Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Mariana ”Mirre” Dehlin

Mariana ”Mirre” Dehlin

Mariana ”Mirre” Dehlin är Intercoiffure-medlem, styrelseledamot i Frisörföretagarnas riksstyrelse och driver salongen Mirres på Kungsholmen.
Jessica Lundström

Jessica Lundström

Jessica Lundström vann svenska Style Masters Contest 2017. På Studio The Look i Linköping hänger tävlingsbilderna som gjorde henne till nationell vinnare.

Annons

Nya videor se fler videor

2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.
Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

I denna video visar Schwarzkopf Professionals tillsammans med Jenny Strebe, @theconfessionsofahairstylist, hur du skuggar rötterna i en reversed balayage.
Julinspirerad hästsvans med ghd

Julinspirerad hästsvans med ghd

Ghd visar i denna video hur du gör en snygg, lockig hästsvans med hårpynt. Se videon här och gör dig klar för att styla julens alla kunder.
Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Även i år ställde en rad frivilliga frisörer upp på Rådhusplatsen den 11 december för att bjuda på gratis klippning och styling till hemlösa.
Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.