leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Så ökar du vinsten - Tips från coacherna

I genomsnitt går svenska frisörsalonger endast med tre procent i vinst varje år. Många går inte med vinst alls. Hair Magazine tog ett snack med Wellas Nordic Country Manager Cristian Canthal och Björn Axéns VD Johan Hellström för att se hur vi ska ändra på det!


Johan Hellström, VD på Björn Axén och Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella mötte Hair Magazine för att prata framgångskoncept och hur man blir vinstdrivande.


Hej på er, tack för att ni tagit er tid att prata lite business med oss! Vad tycker ni är det som svenska salongsägare behöver mest hjälp med idag?

Johan Hellström, VD på Björn Axén: Jag tycker jag hör många salongsägare säga “jag har inte tid”, men då vill jag vända på det och säga att “ni tar er inte tid”. Man måste välja, ska jag vara en ledare eller inte? Någon måste fatta beslut och någon måste ta sig tiden att ta rätt beslut.

Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella: Jag håller helt med, jag tror att många ägare ligger vakna om nätterna och funderar på och blir stressade över att de inte lägger ner tillräckligt med tid på att driva sin business framåt. De allra flesta kan hår och är duktiga på hantverket men väldigt få tar ett steg tillbaka och funderar på ”hur kan jag utveckla salongen framåt”. Men om man vill ha andra resultat finansiellt så måste man göra något annorlunda. Det går inte att hoppas på andra resultat om man fortsätter göra samma saker år efter år.

Cristian: Dessutom måste man ta tid och utveckla gruppen.

Johan: Exakt! Någon måste visa uppskattning för gruppen, någon måste hålla ögonen på målet och aldrig ge upp. Frisörer över lag kan vara dåliga på att sätta mål och driva framåt.


Hur blir man en bra ledare då?

Cristian: På Wella har vi en modell som vi jobbar utefter, de fem E:na. Envision, att skapa en vison och sätta mål. Engage, få med teamet, att engagera dem. Enable, skapa frihet för teamet så de kan gå utbildningar och ge dem möjligheter att nå målen. Energize, se till att teamet känner sig uppskattade, uppmuntra och fira. Men glöm inte bort dem som inte nått målen, se till att förstå varför och hjälp dem. Execute, ha individuella mål för samtliga i gruppen och skapa möjligheter för dem att nå dem. Om man fixar det så har man alla möjligheter att bli en riktigt bra ledare.

Johan: Det är också viktigt att få alla i teamet att förstå sin del på vägen, visa upp för medarbetarna vad de betyder i helheten. Alla måste ta ett ansvar för att man når målet. Inte bara chefen. Det är också viktigt att delegera, framför allt till dem som varit på salongen lite längre, de måste bli föredömen för de andra. Våga vara lite hård! En ledares absolut viktigaste egenskap är att veta sina styrkor och svagheter. Anställ folk som är bättre där du är svag.


Två kloka hjärnor möts! Både Björn Axén och Wella är naturligtvis framgångsrika
företag och det finns anledningar till det - ta del av deras bästa tips!


Men är det verkligen så enkelt?

Johan: Det kan vara det. Men om jag ska prata för oss på Björn Axén så är en av de absolut största anledningarna till att det går så bra för oss att det inte är pengarna som driver i första hand. Vad man måste komma ihåg är att det är frisörerna som jobbar på din salong som driver in pengarna. Du behöver få dem att stanna. Hur skapar man en miljö som gör att frisörerna vill stanna? Vi gjorde en undersökning om vad som var viktigast för frisörerna på en arbetsplats. Lön hamnade på sjätte plats, efter saker som arbetsmiljö, kollegor, utveckling, uppskattning och tydliga mål. Det är ganska talande.

Cristian: Det blir lite av en ond cirkel i salongsvärlden där många frisörer går vidare från en arbetsplats relativt snabbt. Då är det också svårt att ta betalt för sina tjänster, det krävs att man har några seniora frisörer och stylister på sin salong för att motivera högre priser. Därmed är det svårt att bli vinstdrivande.

Vad är nyckeln till ökad vinst då?

Cristian: Allt handlar om servicen du ger och vilket pris du kan sätta. Jag brukar ta ett väldigt målande exempel. Om varje stylist du har i din salong kan göra en färgning extra per dag så blir det i runda slängar en tusenlapp extra per stylist per dag rakt in i kassan. Tänk vad det blir på ett år. Och det på befintlig personal och befintliga kunder. Det handlar återigen om att sätta mål, att utbilda sin personal så att man kan ta rätt betalt för rätt tjänst. Egentligen är det inte svårare än så.

Johan: Ja, prissättningen! Den är alldeles för låg, vi har inte råd att driva en seriös verksamhet på det här sättet, det är helt galet. Alla tittar på varandra och ingen vågar ta mer betalt, istället för att titta på hur mycket jag behöver ta betalt för att gå med vinst. De frisörer som jobbat i 30 år tar samma pris som de som precis har börjat. Nej, ta betalt för erfarenhet. Priset håller ihop med kvaliteten, alla behöver inte ta samma betalt. Och precis som Cristian säger, ta olika betalt för olika typer av behandlingar. Addera mervärde. Kunder vill känna sig speciella.

Cristian: Ja precis, en kund som Wella hjälpte drog in 80 000 kronor mer varje månad bara genom att erbjuda en premium färgservice som kostade 150 kronor mer än den vanliga. Det är smart business! Vilken kund väljer inte den lyxiga varianten om det bara skiljer 150 spänn?

Johan: Fundera kring vad kunderna förväntar sig och leverera lite mer. Erbjud det lilla extra och ta betalt för det. Ett problem är också att frisörer blir så goda vänner med sina kunder att de tar ansvar för kundens plånbok. Man måste bestämma sig för att bli företagare eller inte. Ska man överleva så måste man bli mer professionell!


Både Cristian Canthal och Johan Hellström är överens om att personalen måste trivas och bli utmanade för att bli en framgångsrik salong. ”Man måste hitta glädjen” menar Johan.


Hur ska man öka försäljningen i salongen?

Johan: Frisören är nyckeln. En riktigt duktig teknisk frisör med dålig social kompetens kommer aldrig vara lika poppis som en dålig teknisk frisör men med social kompetens. Berätta vad man använder och varför - med det kommer du hur långt som helst. Men du måste göra det med ärlighet. Du måste tro på det du gör. 98% av våra kunder upplever att de får valuta för sina pengar och då är vi ändå dyra.

Cristian: Produktförsäljning är en sak, men där du riktigt tjänar pengar är inom service. Det är behandlingarna och rätt pris på bra service som gäller. Att skapa långsiktig framgång, hitta visionen. Men självklart ska du ha rätt, bra och innovativa produkter på din salong som är värda att ta extra betalt för.

Ge oss era slutgiltiga visdomsord!

Cristian: Våra viktigaste framgångsfaktorer är: utbilda din personal, fixa en rejäl businessplan, innovativa produkter och fundera över hur du kan få dina kunder att komma oftare och hur du får kunden att spendera mer pengar i salongen.

Johan: Skapa en värdekultur på RIKTIGT, inte något som bara blir ord som sitter på en vägg någonstans utan något som verkligen sitter i märgen på hela teamet. Om man vet vad man vill göra och vad man ska stå för så är det enklare att bestämma rätt väg fram. Men också älska det du gör, få med hela teamet på tåget, förstå vad det är du säljer och fundera kring hur du får dina kunder att må!

Cristian: Och: gå all in, men inte med allt på en och samma gång, ta en sak i taget. Fokusera på en sak och satsa först på det område där den största vinsten ligger.

Johan: En sak till: glöm inte att ha roligt! Sätt delmål på väg till stora målet. Om du aldrig når dina mål och aldrig känner att du kommer ikapp så blir det som en mental anorexi. Du är aldrig nöjd och du är aldrig bra nog. Det måste vara roligt att jobba!

Tusen tack mina herrar!

Text: Nina Campio
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines sjätte utgåva, 2015.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Nya Mad About Curls & Waves  från Schwarzkopf Professional

Nya Mad About Curls & Waves från Schwarzkopf Professional

Mad About Curls & Waves är ett heltäckande vård- och stylingkoncept speciellt framtaget för olika typer av självlockigt hår. Läs om Schwarzkopfs nya serie som låter dig framhäva dina kunders unika personlighet!
Curling Wand från Cloud Nine

Curling Wand från Cloud Nine

Cloud Nine Curling Wand är verktyget som är perfekt för att skapa både slarviga beachlockar och lockar med volym. Läs mer om Curling Wand här.
Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Med Super Kay Cream permanentfärg behöver du inte använda vårdande plex-produkter, eftersom produkten i sig är berikad med Ultraplex som reparerar håret.
Lützow of Sweden är nu distributör för Hikari Saxar

Lützow of Sweden är nu distributör för Hikari Saxar

Nu är Lützow of Sweden distributör för Hikari Saxar i Sverige, Norge, Danmark och Finland! Läs mer här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till. Läs mer och se bilderna här.
Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, tillsammans med L'Oréal Professionnel, stylade okonstlat och ungdomligt hår till Cecilie Bahnsens visning vid Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Joe-Yves Asmar

Joe-Yves Asmar

– I början av min karriär fick jag nej från de största salongerna, men några år senare när jag sedan hade möjligt att jobba där, valde jag bort dem för att gå min egen väg.
Henrik Danielsson

Henrik Danielsson

På en av hans fyra frisörsalonger i Malmö träffar vi Henrik Danielsson och får ta del av hans historia. Han började som hjälpreda i sin mammas salong, och är idag både frisör och salongägare av frisörkedjan HeadOn.

Annons

Nya videor se fler videor

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

I denna tutorial från Björn Axén får du lära dig att göra en fin uppsättning med knutar.