leverantörer

Frisörkurser

Webshops

TIGIs Anthony Mascolo: "Hår är min första kärlek"

”Mitt mål är att driva frisöryrket till samma nivå som modeyrket befinner sig i idag. Man måste skapa trender och ge frisörerna något som de kan arbeta vidare på i salongerna. Att vara frisör är en passion, och den passionen ska kunden tydligt kunna känna av”. Det menar Anthony Mascolo som Hair Magazine fick äran att träffa på SAS Royal i hjärtat av Köpenhamn, där de klassiska danska möblerna designade av Arne Jacobsen skapade den perfekta ambienten. Symbiosen mellan den senaste forskningen och den senaste utvecklingen fick Anthony Mascolo att tänka tillbaka på då han och hans två bröder Tony och Bruno skapade den första TIGI-produkten i samarbete med en dansk producent.

”När vi går på scenen är det för att dela med oss av både hantverket och kreativiteten. Vi vill visa nya sätt att klippa på och nya trender – och i det stora hela vill vi visa vad som sker just nu i branschen”, förklarar Anthony Mascolo som ser dagens frisörer som hårskapare i linje med modedesigners.

Han tycker att TIGI alltid har varit duktiga på styling med såväl S-Factor som Bed Head, Catwalk och Reborn. ”Vi behövde Reborn för att våra serier skulle bli kompletta. Bed Head är för dem som gillar street looken, Catwalk är till för dem som vill att deras hår ska efterlikna catwalk-stilen och S-Factor är för IT-girls – den lite mer eleganta och glamourösa looken. Reborn är en blandning av alla tre serier”.

Hår är min stora passion

Idag är Anthony Mascolo Creative Director för TIGI Haircare, och i den rollen får han skapa inspiration, arbeta med kommunikation och arbeta med helheter vilket är hans tre stora passioner i livet.

”Jag är 54 år gammal och hår är min stora kärlek, jag älskar att hela tiden utforska gränserna för vad som är möjligt”, säger han.

Pat, Anthonys fru, är make-up artist, och medan han skapar vackert hår ansvarar hon för sminket. En annan av Anthony Mascolos passioner är att fotografera och skapa kortfilmer, och detta gör han till varenda frisyrkollektion han skapar. ”Det är ju helt fantastiskt att man kan använda sin kreativitet och samtidigt tjäna pengar”, säger han med ett leende och berättar att han tycker väldigt mycket om att fånga hårets rörelser med kameran och att dokumentera inspirationskällorna. ”Idag kan nästan alla apparater fotografera, och det betyder att fotografering idag handlar mer om dokumentation än om skapandet av något fiktivt”.

Då TIGI för några år sedan blev en del av Unilverkoncernen fick Anthony Mascolo ännu fler möjligheter att utveckla sin kreativitet, och han berättar att det också gav TIGI större möjligheter att utveckla Reborn eftersom Unilever har många duktiga forskare i sitt team. ”Samtidigt fick vi ytterligare möjligheter för att arbeta med vår passion och översätta tidens trender med något som frisörer kan arbeta med”. Undervisning är en stor del av det som händer i TIGIs Bed Head Studios. Anthony undervisar inte så mycket längre, men det gör hans team och han menar att undervisning för frisörer är alfa och omega. Själv står han bakom TIGIs trender och som han själv säger: ”Det som är nytt idag är old news imorgon. Hårmomdet ändrar sig med samma hastighet som modet, och därför handlar det om att hela tiden vara steget före”.

Anthony får en stor del av sin inspiration från gatan, i musiken, på internet och bland kändisar.

”Det är de områden som bestämmer trenden för hårmodet idag. Looken ska vara kraftfull. Det finns massor av inspiration att hämta i ungdomskulturen, det handlar bara om att hänga med när bollen rullar för som det ser ut idag kan något som visas i en del av världen idag ses på andra sidan världen imorgon. Det är den teknologiska utvecklingen. Och jag får även mycket inspiration från London som är en superintressant stad där ungdomskulturen trivs inom modet och hårmodet”, säger han och tillägger med ett leende: ”Och så är det ju en fördel att vara gammal så att man kan se på det man skapade under 80-talet och veta att det är jättepopulärt idag”.

Anthony tycker att modevärlden är en härlig och rolig värld att befinna sig i. ”Det finns så mycket energi och allting ändras supersnabbt. Det är väldigt inspirerande”.

Tony & Guy

Anthony och hans bror Bruno äger Tony & Guy i USA medan hans tredje bror, Tony står bakom Tony & Guy i Europa. ”Vi har alltid arbetat tillsammans och det har gått väldigt bra. Vi har haft samma mål och samma kreativitet”.

År 2002 blev Anthony Creative Director för TIGI där han skapade ett team som skulle vara med och bygga varumärken. Men då Anthony både är en del av TIGI och Tony & Guy i USA bor Anthony och hans fru delvis i London och delvis i USA, och även det är bra för kreativiteten menar han.

Anthony Mascolo har skapat en studio i utkanten av London där han kan arbeta kreativt. ”Bed Heads Studios är idag mer en marknadsföringsstudio samt stället där utbildningen av frisörer föregår, och vårt kreativa arbete med trender, foto och film har vi förflyttat till en ny studio i Battersea”.

Läs också: TIGI Cut & Color Show

Kunderna väljer kvalitet          

”Kunder behöver alltid klippas och färgas, och de kommer alltid att välja kvalitet. Därför är det viktigt att frisörerna använder sin kreativitet”. Och det tycker han att de gör.

”Frisöryrket är ett kreativt och socialt arbete, och människor som är frisörer älskar vanligtvis sitt arbete”. Och han tillägger att frisöryrket är ett av få yrken där man faktiskt fortfarande rör människor och talar direkt till dem istället för att skicka iväg ett mail.

Därför känner han även att TIGI hela tiden behöver ge frisörerna så mycket som möjligt i form av shower, utbildning, stilar, filmer, en effektiv hemsida och mer. ”Idag är frisörerna en del av modebilden och vi behöver ge dem de verktyg de behöver för att klara av att vara det”, säger han och poängterar att det handlar väldigt mycket om att ge frisörerna inspiration till att skapa sin egen stil i salongerna. ”Vi är alla influerade och inspirerade av någon eller något. Det går hand i hand med att skapa sin egen stil, och det är helt okej”, menar han.

TIGIs framtid

Frågar man Anthony Mascolo om vad som ligger i framtiden svarar han att det kommer att vara fokus på att bygga upp TIGIs brand så att man har en bred och stark kollektion att erbjuda frisörerna som täcker alla kunders behov. Men samtidigt kommer produktsidan att utvecklas. ”Vi arbetar hela tiden med nya tekniker som resulterar i nya produkter och vi arbetar också med att motivera jobbet i salongerna eftersom det är superviktigt att det är frisörer som skapar produkter till frisörerna. Vi förstår vad det är som fattas”.

Anthony understryker hur viktigt det är att man hela tiden jobbar med yrket. ”Har man ett års paus så blir man helt plötsligt väldigt efter”, menar han och berättar att en av TIGIs styrkor är att man kan arbeta både spontant och snabbt när det händer något nytt. ”Vi analyserar trenden och så skapar vi de produkter vi anser att det finns behov av, och många andra verksamheter gör motsatsen”, förklarar han.

Ett familjeföretag

Att Anthony och hans två bröder blev frisörer har lite att göra med att deras pappa och farbröder också var frisörer i Pompeji.

”Mina bröder flyttade med familjen till London från Italien år 1995, och år 1957 föddes jag”, berättar han. ”Och då vi skulle välja yrke hade vi faktiskt inte något val”, säger Anthony Mascolo med ett leende. ”Det var antingen att bli frisör eller att öppna en pizzeria”, säger han skrattande. Men alla tre bröder han gått in i frisörbranschen med en stor passion och därför har de alla kommit långt, mycket längre än att enbart stå i en frisörsalong. Det gäller att ha drive och en kreativitet som är helt exceptionell, och Anthony menar även att de har haft olika ambitioner och varit kreativa på olika sätt och på så vis kompletterat varandra. ”En är businessminded, en tar entreprenörrollen och jag har alltid varit frisören och med den kombinationen av kompetenser startade vi verksamheten”.

För 10 år sedan delade de tre bröderna upp Tony & Guy så att Anthony och Bruno ansvarade för USA medan Tony ansvarade för Europa. Anthony själv tycker att uppdelningen var en succé. Anthony och hans fru har tre barn. De två äldsta har valt andra karriärvägar men den yngsta har drömmar om att bli frisör. Så kanske kommer vi i framtiden att se massor av kreativitet från Mascolofamiljen?

Text: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Läs också: TIGI Cut & Color Show

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wahl Magic Clip Cordless Gold Edition från Barber Supplier

Wahl Magic Clip Cordless Gold Edition från Barber Supplier

Wahl Magic Clip Cordless Gold Editonfinns nu hos Barber Supplier och är en laddbar klippmaskin med ett kraftfullt Li-Ion batteri.
Softhood och Vintage scarf från Curlformers® by HairFlair

Softhood och Vintage scarf från Curlformers® by HairFlair

De nya tillskotten är "Love Your Hair Softhood®", som är ett enkelt sätt att torka håret när du använder Curlformers® lockverktyg, och "Vintage Curl Scarf".
Repairserien från InShape finns hos Grönberg & Partner

Repairserien från InShape finns hos Grönberg & Partner

Repairserien från InShape från Grönberg & Partner innehåller ingredienser från den nordiska naturen och riktar sig till torrt och skadat hår.
Gold Display med Travel Sizes

Gold Display med Travel Sizes

Hos HeadBrands hittar du nu en läcker display med alla Golds favoriter i resestorlek. Klicka in och läs mer om displayen!
R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

Med Rodeo Star Thickening Style Foam från R+Co får du omedelbart tjockare hår och mer fyllighet och volym. Lär mer om produkten här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Eugene Souleiman

Eugene Souleiman

Bakom frisyrerna vid några av modeveckornas främsta namn står Eugene Souleiman, en av modevärldens mest eftertraktade stylister. Läs vår intervju med honom här!
Christer Hertzberg Haddad

Christer Hertzberg Haddad

Som president för Intercoiffure Sverige representerar han Sverige som frisörland inför hela världen. Läs en spännande intervju om en av Sveriges mest meriterade frisörer med över 30 år i branschen.

Annons

Nya videor se fler videor

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.
Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Talangfulle Benjamin Martin visar i denna tutorial tre olika festuppsättningar som passar utmärkt till fest och bröllop. Se videon här,
ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!