leverantörer

Frisörkurser

Webshops

TIGIs Anthony Mascolo: "Hår är min första kärlek"

”Mitt mål är att driva frisöryrket till samma nivå som modeyrket befinner sig i idag. Man måste skapa trender och ge frisörerna något som de kan arbeta vidare på i salongerna. Att vara frisör är en passion, och den passionen ska kunden tydligt kunna känna av”. Det menar Anthony Mascolo som Hair Magazine fick äran att träffa på SAS Royal i hjärtat av Köpenhamn, där de klassiska danska möblerna designade av Arne Jacobsen skapade den perfekta ambienten. Symbiosen mellan den senaste forskningen och den senaste utvecklingen fick Anthony Mascolo att tänka tillbaka på då han och hans två bröder Tony och Bruno skapade den första TIGI-produkten i samarbete med en dansk producent.

”När vi går på scenen är det för att dela med oss av både hantverket och kreativiteten. Vi vill visa nya sätt att klippa på och nya trender – och i det stora hela vill vi visa vad som sker just nu i branschen”, förklarar Anthony Mascolo som ser dagens frisörer som hårskapare i linje med modedesigners.

Han tycker att TIGI alltid har varit duktiga på styling med såväl S-Factor som Bed Head, Catwalk och Reborn. ”Vi behövde Reborn för att våra serier skulle bli kompletta. Bed Head är för dem som gillar street looken, Catwalk är till för dem som vill att deras hår ska efterlikna catwalk-stilen och S-Factor är för IT-girls – den lite mer eleganta och glamourösa looken. Reborn är en blandning av alla tre serier”.

Hår är min stora passion

Idag är Anthony Mascolo Creative Director för TIGI Haircare, och i den rollen får han skapa inspiration, arbeta med kommunikation och arbeta med helheter vilket är hans tre stora passioner i livet.

”Jag är 54 år gammal och hår är min stora kärlek, jag älskar att hela tiden utforska gränserna för vad som är möjligt”, säger han.

Pat, Anthonys fru, är make-up artist, och medan han skapar vackert hår ansvarar hon för sminket. En annan av Anthony Mascolos passioner är att fotografera och skapa kortfilmer, och detta gör han till varenda frisyrkollektion han skapar. ”Det är ju helt fantastiskt att man kan använda sin kreativitet och samtidigt tjäna pengar”, säger han med ett leende och berättar att han tycker väldigt mycket om att fånga hårets rörelser med kameran och att dokumentera inspirationskällorna. ”Idag kan nästan alla apparater fotografera, och det betyder att fotografering idag handlar mer om dokumentation än om skapandet av något fiktivt”.

Då TIGI för några år sedan blev en del av Unilverkoncernen fick Anthony Mascolo ännu fler möjligheter att utveckla sin kreativitet, och han berättar att det också gav TIGI större möjligheter att utveckla Reborn eftersom Unilever har många duktiga forskare i sitt team. ”Samtidigt fick vi ytterligare möjligheter för att arbeta med vår passion och översätta tidens trender med något som frisörer kan arbeta med”. Undervisning är en stor del av det som händer i TIGIs Bed Head Studios. Anthony undervisar inte så mycket längre, men det gör hans team och han menar att undervisning för frisörer är alfa och omega. Själv står han bakom TIGIs trender och som han själv säger: ”Det som är nytt idag är old news imorgon. Hårmomdet ändrar sig med samma hastighet som modet, och därför handlar det om att hela tiden vara steget före”.

Anthony får en stor del av sin inspiration från gatan, i musiken, på internet och bland kändisar.

”Det är de områden som bestämmer trenden för hårmodet idag. Looken ska vara kraftfull. Det finns massor av inspiration att hämta i ungdomskulturen, det handlar bara om att hänga med när bollen rullar för som det ser ut idag kan något som visas i en del av världen idag ses på andra sidan världen imorgon. Det är den teknologiska utvecklingen. Och jag får även mycket inspiration från London som är en superintressant stad där ungdomskulturen trivs inom modet och hårmodet”, säger han och tillägger med ett leende: ”Och så är det ju en fördel att vara gammal så att man kan se på det man skapade under 80-talet och veta att det är jättepopulärt idag”.

Anthony tycker att modevärlden är en härlig och rolig värld att befinna sig i. ”Det finns så mycket energi och allting ändras supersnabbt. Det är väldigt inspirerande”.

Tony & Guy

Anthony och hans bror Bruno äger Tony & Guy i USA medan hans tredje bror, Tony står bakom Tony & Guy i Europa. ”Vi har alltid arbetat tillsammans och det har gått väldigt bra. Vi har haft samma mål och samma kreativitet”.

År 2002 blev Anthony Creative Director för TIGI där han skapade ett team som skulle vara med och bygga varumärken. Men då Anthony både är en del av TIGI och Tony & Guy i USA bor Anthony och hans fru delvis i London och delvis i USA, och även det är bra för kreativiteten menar han.

Anthony Mascolo har skapat en studio i utkanten av London där han kan arbeta kreativt. ”Bed Heads Studios är idag mer en marknadsföringsstudio samt stället där utbildningen av frisörer föregår, och vårt kreativa arbete med trender, foto och film har vi förflyttat till en ny studio i Battersea”.

Läs också: TIGI Cut & Color Show

Kunderna väljer kvalitet          

”Kunder behöver alltid klippas och färgas, och de kommer alltid att välja kvalitet. Därför är det viktigt att frisörerna använder sin kreativitet”. Och det tycker han att de gör.

”Frisöryrket är ett kreativt och socialt arbete, och människor som är frisörer älskar vanligtvis sitt arbete”. Och han tillägger att frisöryrket är ett av få yrken där man faktiskt fortfarande rör människor och talar direkt till dem istället för att skicka iväg ett mail.

Därför känner han även att TIGI hela tiden behöver ge frisörerna så mycket som möjligt i form av shower, utbildning, stilar, filmer, en effektiv hemsida och mer. ”Idag är frisörerna en del av modebilden och vi behöver ge dem de verktyg de behöver för att klara av att vara det”, säger han och poängterar att det handlar väldigt mycket om att ge frisörerna inspiration till att skapa sin egen stil i salongerna. ”Vi är alla influerade och inspirerade av någon eller något. Det går hand i hand med att skapa sin egen stil, och det är helt okej”, menar han.

TIGIs framtid

Frågar man Anthony Mascolo om vad som ligger i framtiden svarar han att det kommer att vara fokus på att bygga upp TIGIs brand så att man har en bred och stark kollektion att erbjuda frisörerna som täcker alla kunders behov. Men samtidigt kommer produktsidan att utvecklas. ”Vi arbetar hela tiden med nya tekniker som resulterar i nya produkter och vi arbetar också med att motivera jobbet i salongerna eftersom det är superviktigt att det är frisörer som skapar produkter till frisörerna. Vi förstår vad det är som fattas”.

Anthony understryker hur viktigt det är att man hela tiden jobbar med yrket. ”Har man ett års paus så blir man helt plötsligt väldigt efter”, menar han och berättar att en av TIGIs styrkor är att man kan arbeta både spontant och snabbt när det händer något nytt. ”Vi analyserar trenden och så skapar vi de produkter vi anser att det finns behov av, och många andra verksamheter gör motsatsen”, förklarar han.

Ett familjeföretag

Att Anthony och hans två bröder blev frisörer har lite att göra med att deras pappa och farbröder också var frisörer i Pompeji.

”Mina bröder flyttade med familjen till London från Italien år 1995, och år 1957 föddes jag”, berättar han. ”Och då vi skulle välja yrke hade vi faktiskt inte något val”, säger Anthony Mascolo med ett leende. ”Det var antingen att bli frisör eller att öppna en pizzeria”, säger han skrattande. Men alla tre bröder han gått in i frisörbranschen med en stor passion och därför har de alla kommit långt, mycket längre än att enbart stå i en frisörsalong. Det gäller att ha drive och en kreativitet som är helt exceptionell, och Anthony menar även att de har haft olika ambitioner och varit kreativa på olika sätt och på så vis kompletterat varandra. ”En är businessminded, en tar entreprenörrollen och jag har alltid varit frisören och med den kombinationen av kompetenser startade vi verksamheten”.

För 10 år sedan delade de tre bröderna upp Tony & Guy så att Anthony och Bruno ansvarade för USA medan Tony ansvarade för Europa. Anthony själv tycker att uppdelningen var en succé. Anthony och hans fru har tre barn. De två äldsta har valt andra karriärvägar men den yngsta har drömmar om att bli frisör. Så kanske kommer vi i framtiden att se massor av kreativitet från Mascolofamiljen?

Text: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Läs också: TIGI Cut & Color Show

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Rengör effektivt, har en behaglig doft och innehåller naturliga oljor som återfuktar huden. Finns dessutom som kombinerad duschgel och schampo!
VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

Permanent, parfymfri och 100% vegansk hårfärg utan onödiga tillsatser. VH Color ger trendiga, levande resultat med fantastisk lyster och sval underton.
Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Hikari fyller 50 år och har tillverkat en ny saxmodell som är limited edition fram till september. Ett utmärkt tillfälle att investera i en riktigt bra sax!
I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

Det populära volympudret I Want Body från Eleven Australia har fått en helt ny förpackning och utrustats med en praktisk pump för smidigare användning.
Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

High-tech möter naturen i den nya kollektionen Platinum Hairline från Belle Madame som består av peruker i 50% äkta hår och 50% värmebeständig syntetfiber.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Anders Schönemann

Anders Schönemann

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen med stort inflytande över hårmodet. Läs den ingående intervjun med Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Pernilla Moberg (Q&A)

Pernilla Moberg (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att prata lite med Pernilla som arbetar som frisör på salong LB, Mölnlycke och är medlem i både frisörlandslaget och yrkeslandslaget.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!