leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Hair Magazine träffade de levande legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de två holländarna skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
- Nu för tiden ser man mycket killar som poserar såhär men varför vi började posera på det här sättet var på grund av att vi inte kunde någon annan pose, säger Leen. Det är inte så att vi medvetet försöker se ut som tuffa grabbar.

Leen och Bertus har verkligen ridit på barberarvågen, eller var det de som skapade den? Oavsett om de är hönan eller ägget så har duon skapat sig ett namn genom barbershoppen Schorem Haarsnijder & Barbier i Rotterdam som redan har uppnått kultstatus inom branschen. De är kontroversiella och oavsett om man gillar dem eller inte representerar de något alldeles unikt; dem själva.

Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers, som de också kallas, öppnade en barbershop tillsammans för att de var trötta på att klippa kvinnor. Konceptet blev en klassisk barbershop som fungerar som en fristad för män. Här erbjuds traditionella klippningar och signaturklippningar, skäggtrimning och klassisk rakning. Kvinnor är inte tillåtna i shoppen.

- Vi öppnade barbershoppen enbart för vår egen skull. Det har alltid varit vår dröm att vi som 65-åringar skulle klippa alla män i vår stadsdel, stå utanför salongen och vissla på
20-åringar. Så kom vi på att vi faktiskt inte behövde vänta till dess, varför inte göra det nu?

Barbershoppen blev en succé direkt. Schorem Barbers arbetar efter principen first come, first serve och redan efter tre veckor hade de kö långt ut på gatan med väntetid i upp till åtta timmar. I början var det bara de två, och även om intresset för shoppen var stort blev det inte som de hade tänkt.

- Vi öppnade barbershoppen för att ha kul, och det hade vi inte. Vi var tvungna att göra allt själva så som att svara i telefon, tvätta handdukar och koka kaffe samtidigt som kön bara ökade. Vi beslutade oss för att anställa direkt och tog även in en praktikant och då började det plötsligt bli kul igen!

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Reuzel, som betyder späck på holländska,
är Schorem Barbers eget märke med skäggvårds-
och stylingprodukter

Ett äktenskap
Idag arbetar Leen och Bertus inte i barber- shoppen mer. De har fullt upp med att undervisa jorden runt på stora shower, men också i deras egen akademi i Rotterdam. Varje år anordnar de dessutom en rock’n’rollfestival i staden. De har sitt eget produktmärke och någon gång däremellan försöker de hitta tid till att umgås med familj och vänner. Vänskapen har de i och för sig med sig vart de än tar vägen tillsammans. Leen startade sin första salong 1995, Bertus kom in och sökte jobb i salongen och de två hittade varandra direkt. Sedan dess har de både arbetat hårt och haft kul tillsammans. Leen beskriver deras relation som ett äktenskap.

- Det är både kärlek och hat. Om vi är på turné i en månad behöver vi varken ses eller höras på en vecka efteråt.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersPå scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

Inget förberett
The Worst Hair Show Ever. Det är taglinen för Schorem Barbers show. Precis som med allt annat gör de på sitt eget sätt även när det kommer till undervisning. På scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

- Det har aldrig varit vår önskan att hålla i stora shower på scen. Vår första tour var i Kanada och vi förberedde ingenting och det var så kul! Därför bestämde vi att vi aldrig skulle öva innan en show. Vissa grejer har vi pratat ihop oss lite om men det viktigaste är att vi har kul på scen, då kommer publiken också att ha kul.

På frågan om vad de alltid har med sig i resväskan när de turnerar vill Leen inte ha ett tråkigt svar. Han skriker på holländska över rummet till kollegan som har fullt upp med att förbereda en modell inför den stora visningen i Düsseldorf. Bertus tittar upp under cowboyhatten och svarar kort och gott: ”Glidmedel!”

- Jag är den tråkiga av oss, konstaterar Leen. Jag går alltid och lägger mig i tid, för jag orkar inte hålla mig uppe. Att resa är inte alls kul men tillsammans gör vi det kul. Många tror att det är en väldigt glamourös livsstil men det är det inte. Vi uppträder på en show och efteråt vill alla gå ut och ta en drink men dagen efter måste vi upp tidigt och resa igen, hitta modeller och prestera igen på nästa show.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
I barbershoppen i Rotterdam är endast män välkomna men på Top Hair fick fick Hair Magazines chefredaktör Camilla hänga med alla manliga män backstage

Fullkomligt exploderat
När Leen och Bertus öppnade Schorem fanns det kanske ett par barbershops i hela Holland. Sedan dess har barberartrenden fullkomligt exploderat och nu uppskattar Leen att det finns över 300 barbershops i landet. Han är överväldigad av utvecklingen och är övertygad om att det inte är en trend som kommer att försvinna i första taget.

- Det som kommer att hända nu är att det kommer att öppna massor av barbershops men vissa tror att de är barberare bara för att de har skägg och hängslen. De som inte håller måttet kommer automatiskt inte att överleva och om ett tag kommer det att finnas färre, men riktigt bra, barbershops. Leen trycker på vikten av att vara sig själv och inte kopiera andra för att lyckas.

- Om du gillar housemusik, spela det. Gillar du rock’n’roll, spela det. Gillar du reggae, spela det. Spela bara inte rock’n’roll för att det ”ska vara” det i en barbershop.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersSchorem Barbers erbjuder både klassiska klippningar och deras egna signaturfrisyrer.

En i hela världen
Framtiden ser ljus ut för de två holländarna. Med fans över hela världen, ett eget skäggvårds- och stylingmärke som säljer som smör i solsken och en skola som bara växer i popularitet, har de rikligt att sysselsätta sig med de kommande åren. Trots det är Leen och Bertus alltid öppna för nya möjligheter.

- Vi vet ju ingenting om framtiden. Om det dyker upp något intressant kommer vi definitivt att göra det. Utbildning är väldigt viktigt för oss så vi kommer att utöka vår akademi, det blir kanske en på varje kontinent. Men en sak är säker, det kommer alltid bara att finnas en Schorem barbershop i hela världen.

Schorem har nu över en miljon följare på Facebook, följ dem du med på: facebook.com/Schorem/

Den här artikeln kan du även läsa i fjärde upplagan av Hair Magazine 2017.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Genom att kombinera gamla smidestraditioner med toppmodern och futuristisk teknik får vi resultatet Kasho Damascus.
Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

KEVIN.MURPHY presenterar HEATED.DEFENSE som är ett nytt leave in-skydd för håret. Skyddar håret mot både värmeverktyg och mekanisk skada.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Gem Lites Colorditioner är ett pigmenterat, färgbevarande och stärkande balsam som återuppbygger och reparerar bindningarna i håret. Finns hos Headbrands!
Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Cera Wandbar är en ny locktång som tack vare dess ergonomiska vinkel ger massor av stylingmöjligheter utan att belasta din handled, axel eller armbåge.
Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliand Glow Brightening Oil från Joico ger lyster i de ljusaste blonda håren samtidigt som den tillför näring och skyddar alla sköra hårstrån

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserar nya, uppdaterade IGORA Vibrance. En flytande lättfärg med mer glans och fler nyanser, vilket ger fler användningsområden.
Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Dani Abunar

Dani Abunar

Hair Magazine har träffat stjärnfrisören Dani Abunar för att prata fokus, företagande och framtid. Dani har vunnit otaliga priser både nationellt och internationellt och driver Victor | Noblesse i Göteborg tillsammans med sin livspartner Marlene.
Ellen Jansson (Q&A)

Ellen Jansson (Q&A)

Ellen Jansson vinnare av National Wella TrendVision 2017 svarar på frågor om bland annat vilka frisörer hon ser upp till och vilken kändis hon vill ge en ny frisyr!

Annons

Nya videor se fler videor

2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.
Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

I denna video visar Schwarzkopf Professionals tillsammans med Jenny Strebe, @theconfessionsofahairstylist, hur du skuggar rötterna i en reversed balayage.
Julinspirerad hästsvans med ghd

Julinspirerad hästsvans med ghd

Ghd visar i denna video hur du gör en snygg, lockig hästsvans med hårpynt. Se videon här och gör dig klar för att styla julens alla kunder.
Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Även i år ställde en rad frivilliga frisörer upp på Rådhusplatsen den 11 december för att bjuda på gratis klippning och styling till hemlösa.
Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.