leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Hair Magazine träffade de levande legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de två holländarna skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
- Nu för tiden ser man mycket killar som poserar såhär men varför vi började posera på det här sättet var på grund av att vi inte kunde någon annan pose, säger Leen. Det är inte så att vi medvetet försöker se ut som tuffa grabbar.

Leen och Bertus har verkligen ridit på barberarvågen, eller var det de som skapade den? Oavsett om de är hönan eller ägget så har duon skapat sig ett namn genom barbershoppen Schorem Haarsnijder & Barbier i Rotterdam som redan har uppnått kultstatus inom branschen. De är kontroversiella och oavsett om man gillar dem eller inte representerar de något alldeles unikt; dem själva.

Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers, som de också kallas, öppnade en barbershop tillsammans för att de var trötta på att klippa kvinnor. Konceptet blev en klassisk barbershop som fungerar som en fristad för män. Här erbjuds traditionella klippningar och signaturklippningar, skäggtrimning och klassisk rakning. Kvinnor är inte tillåtna i shoppen.

- Vi öppnade barbershoppen enbart för vår egen skull. Det har alltid varit vår dröm att vi som 65-åringar skulle klippa alla män i vår stadsdel, stå utanför salongen och vissla på
20-åringar. Så kom vi på att vi faktiskt inte behövde vänta till dess, varför inte göra det nu?

Barbershoppen blev en succé direkt. Schorem Barbers arbetar efter principen first come, first serve och redan efter tre veckor hade de kö långt ut på gatan med väntetid i upp till åtta timmar. I början var det bara de två, och även om intresset för shoppen var stort blev det inte som de hade tänkt.

- Vi öppnade barbershoppen för att ha kul, och det hade vi inte. Vi var tvungna att göra allt själva så som att svara i telefon, tvätta handdukar och koka kaffe samtidigt som kön bara ökade. Vi beslutade oss för att anställa direkt och tog även in en praktikant och då började det plötsligt bli kul igen!

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Reuzel, som betyder späck på holländska,
är Schorem Barbers eget märke med skäggvårds-
och stylingprodukter

Ett äktenskap
Idag arbetar Leen och Bertus inte i barber- shoppen mer. De har fullt upp med att undervisa jorden runt på stora shower, men också i deras egen akademi i Rotterdam. Varje år anordnar de dessutom en rock’n’rollfestival i staden. De har sitt eget produktmärke och någon gång däremellan försöker de hitta tid till att umgås med familj och vänner. Vänskapen har de i och för sig med sig vart de än tar vägen tillsammans. Leen startade sin första salong 1995, Bertus kom in och sökte jobb i salongen och de två hittade varandra direkt. Sedan dess har de både arbetat hårt och haft kul tillsammans. Leen beskriver deras relation som ett äktenskap.

- Det är både kärlek och hat. Om vi är på turné i en månad behöver vi varken ses eller höras på en vecka efteråt.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersPå scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

Inget förberett
The Worst Hair Show Ever. Det är taglinen för Schorem Barbers show. Precis som med allt annat gör de på sitt eget sätt även när det kommer till undervisning. På scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

- Det har aldrig varit vår önskan att hålla i stora shower på scen. Vår första tour var i Kanada och vi förberedde ingenting och det var så kul! Därför bestämde vi att vi aldrig skulle öva innan en show. Vissa grejer har vi pratat ihop oss lite om men det viktigaste är att vi har kul på scen, då kommer publiken också att ha kul.

På frågan om vad de alltid har med sig i resväskan när de turnerar vill Leen inte ha ett tråkigt svar. Han skriker på holländska över rummet till kollegan som har fullt upp med att förbereda en modell inför den stora visningen i Düsseldorf. Bertus tittar upp under cowboyhatten och svarar kort och gott: ”Glidmedel!”

- Jag är den tråkiga av oss, konstaterar Leen. Jag går alltid och lägger mig i tid, för jag orkar inte hålla mig uppe. Att resa är inte alls kul men tillsammans gör vi det kul. Många tror att det är en väldigt glamourös livsstil men det är det inte. Vi uppträder på en show och efteråt vill alla gå ut och ta en drink men dagen efter måste vi upp tidigt och resa igen, hitta modeller och prestera igen på nästa show.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
I barbershoppen i Rotterdam är endast män välkomna men på Top Hair fick fick Hair Magazines chefredaktör Camilla hänga med alla manliga män backstage

Fullkomligt exploderat
När Leen och Bertus öppnade Schorem fanns det kanske ett par barbershops i hela Holland. Sedan dess har barberartrenden fullkomligt exploderat och nu uppskattar Leen att det finns över 300 barbershops i landet. Han är överväldigad av utvecklingen och är övertygad om att det inte är en trend som kommer att försvinna i första taget.

- Det som kommer att hända nu är att det kommer att öppna massor av barbershops men vissa tror att de är barberare bara för att de har skägg och hängslen. De som inte håller måttet kommer automatiskt inte att överleva och om ett tag kommer det att finnas färre, men riktigt bra, barbershops. Leen trycker på vikten av att vara sig själv och inte kopiera andra för att lyckas.

- Om du gillar housemusik, spela det. Gillar du rock’n’roll, spela det. Gillar du reggae, spela det. Spela bara inte rock’n’roll för att det ”ska vara” det i en barbershop.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersSchorem Barbers erbjuder både klassiska klippningar och deras egna signaturfrisyrer.

En i hela världen
Framtiden ser ljus ut för de två holländarna. Med fans över hela världen, ett eget skäggvårds- och stylingmärke som säljer som smör i solsken och en skola som bara växer i popularitet, har de rikligt att sysselsätta sig med de kommande åren. Trots det är Leen och Bertus alltid öppna för nya möjligheter.

- Vi vet ju ingenting om framtiden. Om det dyker upp något intressant kommer vi definitivt att göra det. Utbildning är väldigt viktigt för oss så vi kommer att utöka vår akademi, det blir kanske en på varje kontinent. Men en sak är säker, det kommer alltid bara att finnas en Schorem barbershop i hela världen.

Schorem har nu över en miljon följare på Facebook, följ dem du med på: facebook.com/Schorem/

Den här artikeln kan du även läsa i fjärde upplagan av Hair Magazine 2017.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

RefectoCil Care Balm – för långa friska fransar

RefectoCil Care Balm – för långa friska fransar

RefectoCil Care Balm fungerar som en intensiv inpackning under natten för starkare och friskare ögonfransar och ögonbryn.
Biolage R.A.W. Scalp - Serien för en sund hårbotten

Biolage R.A.W. Scalp - Serien för en sund hårbotten

Biolage R.A.W-familjen har fått ett nytt tillskott i form av serien Biolage R.A.W. Scalp. För att ett sunt hår börjar med en sund hårbotten.
ghd introducerer Glacial Blue LImited Edition Collection

ghd introducerer Glacial Blue LImited Edition Collection

ghd introducerar den nya limited edition kollektionen #ghdglacialblue i en frostigt blå nyans inspirerad av höstens och vinterns catwalk-trender.
SP Reverse från Wella System Professional

SP Reverse från Wella System Professional

Wella System Professional: SP Reverse är en serie som lugnar stressat hår, ger tillbaka elasticitet, smidighet och glans, med ett effektivt skydd mot frissighet.
Oribe Gold Lust Mystify Restyling Spray hos Tendenz

Oribe Gold Lust Mystify Restyling Spray hos Tendenz

Gold Lust Mystify Restyling Spray från Oribe återaktiverar gårdagens stylingprodukter, samtidigt som den vårdar och skyddar mot skador från värmeverktyg.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I samband med Avedas 40-årsjubileum anordnades den största kongressen hittills i Avedas historia i Minneapolis, Minnesota och Hair Magazine fick följa med.
Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nästan 100 frisörer från Norge och Sverige spenderade helgen i det soliga Aten när Schwarzkopf Professional arrangerade årets Creative Weekend. Läs och se bilder från den inspirationsfulla helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells stora, årliga happening, Global Zoom, gick i år av stapeln i den kanadensiska staden Toronto. De 3 000 frisörerna på plats fick uppleva ett event i världsklass med fullt fokus på färg i alla dess former.
Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Palettens alla färger var representerade på Münchenbryggeriet när de över 600 frisörerna anlände till Wella Professionals och ghd’s A World in Color.
Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Traditionsenligt avhöll Schwarzkopf Professional en Look & Learn där frisörerna fick lära sig de nya trenderna från Essential Looks AW18, REdefiningYou. Dagen till ära var Lesley Jennison på plats. Läs och se bilder här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Armina Duračak (Q&A)

Armina Duračak (Q&A)

Frågor och svar med Armina Duračak, årets Nykomling 2014 och nationell vinnare av Creative-kategorin i Goldwell Color Zoom Challenge 2017.
Fiorella Geraci

Fiorella Geraci

Från Buenos Aires och Stockholm till Växjö och världen. Fiorellas kämparglöd och talang har gjort henne till salongsägare, medlem i Revlon Professional och Alterna Haircares internationella team, trefaldig vinnare av Style Masters och nu även nominerad till Årets Frisör 2017 i Avantgarde. Läs och låt dig inspireras av duktiga Fiorella Geraci!

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.