leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Hair Magazine träffade de levande legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de två holländarna skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
- Nu för tiden ser man mycket killar som poserar såhär men varför vi började posera på det här sättet var på grund av att vi inte kunde någon annan pose, säger Leen. Det är inte så att vi medvetet försöker se ut som tuffa grabbar.

Leen och Bertus har verkligen ridit på barberarvågen, eller var det de som skapade den? Oavsett om de är hönan eller ägget så har duon skapat sig ett namn genom barbershoppen Schorem Haarsnijder & Barbier i Rotterdam som redan har uppnått kultstatus inom branschen. De är kontroversiella och oavsett om man gillar dem eller inte representerar de något alldeles unikt; dem själva.

Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers, som de också kallas, öppnade en barbershop tillsammans för att de var trötta på att klippa kvinnor. Konceptet blev en klassisk barbershop som fungerar som en fristad för män. Här erbjuds traditionella klippningar och signaturklippningar, skäggtrimning och klassisk rakning. Kvinnor är inte tillåtna i shoppen.

- Vi öppnade barbershoppen enbart för vår egen skull. Det har alltid varit vår dröm att vi som 65-åringar skulle klippa alla män i vår stadsdel, stå utanför salongen och vissla på
20-åringar. Så kom vi på att vi faktiskt inte behövde vänta till dess, varför inte göra det nu?

Barbershoppen blev en succé direkt. Schorem Barbers arbetar efter principen first come, first serve och redan efter tre veckor hade de kö långt ut på gatan med väntetid i upp till åtta timmar. I början var det bara de två, och även om intresset för shoppen var stort blev det inte som de hade tänkt.

- Vi öppnade barbershoppen för att ha kul, och det hade vi inte. Vi var tvungna att göra allt själva så som att svara i telefon, tvätta handdukar och koka kaffe samtidigt som kön bara ökade. Vi beslutade oss för att anställa direkt och tog även in en praktikant och då började det plötsligt bli kul igen!

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Reuzel, som betyder späck på holländska,
är Schorem Barbers eget märke med skäggvårds-
och stylingprodukter

Ett äktenskap
Idag arbetar Leen och Bertus inte i barber- shoppen mer. De har fullt upp med att undervisa jorden runt på stora shower, men också i deras egen akademi i Rotterdam. Varje år anordnar de dessutom en rock’n’rollfestival i staden. De har sitt eget produktmärke och någon gång däremellan försöker de hitta tid till att umgås med familj och vänner. Vänskapen har de i och för sig med sig vart de än tar vägen tillsammans. Leen startade sin första salong 1995, Bertus kom in och sökte jobb i salongen och de två hittade varandra direkt. Sedan dess har de både arbetat hårt och haft kul tillsammans. Leen beskriver deras relation som ett äktenskap.

- Det är både kärlek och hat. Om vi är på turné i en månad behöver vi varken ses eller höras på en vecka efteråt.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersPå scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

Inget förberett
The Worst Hair Show Ever. Det är taglinen för Schorem Barbers show. Precis som med allt annat gör de på sitt eget sätt även när det kommer till undervisning. På scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

- Det har aldrig varit vår önskan att hålla i stora shower på scen. Vår första tour var i Kanada och vi förberedde ingenting och det var så kul! Därför bestämde vi att vi aldrig skulle öva innan en show. Vissa grejer har vi pratat ihop oss lite om men det viktigaste är att vi har kul på scen, då kommer publiken också att ha kul.

På frågan om vad de alltid har med sig i resväskan när de turnerar vill Leen inte ha ett tråkigt svar. Han skriker på holländska över rummet till kollegan som har fullt upp med att förbereda en modell inför den stora visningen i Düsseldorf. Bertus tittar upp under cowboyhatten och svarar kort och gott: ”Glidmedel!”

- Jag är den tråkiga av oss, konstaterar Leen. Jag går alltid och lägger mig i tid, för jag orkar inte hålla mig uppe. Att resa är inte alls kul men tillsammans gör vi det kul. Många tror att det är en väldigt glamourös livsstil men det är det inte. Vi uppträder på en show och efteråt vill alla gå ut och ta en drink men dagen efter måste vi upp tidigt och resa igen, hitta modeller och prestera igen på nästa show.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
I barbershoppen i Rotterdam är endast män välkomna men på Top Hair fick fick Hair Magazines chefredaktör Camilla hänga med alla manliga män backstage

Fullkomligt exploderat
När Leen och Bertus öppnade Schorem fanns det kanske ett par barbershops i hela Holland. Sedan dess har barberartrenden fullkomligt exploderat och nu uppskattar Leen att det finns över 300 barbershops i landet. Han är överväldigad av utvecklingen och är övertygad om att det inte är en trend som kommer att försvinna i första taget.

- Det som kommer att hända nu är att det kommer att öppna massor av barbershops men vissa tror att de är barberare bara för att de har skägg och hängslen. De som inte håller måttet kommer automatiskt inte att överleva och om ett tag kommer det att finnas färre, men riktigt bra, barbershops. Leen trycker på vikten av att vara sig själv och inte kopiera andra för att lyckas.

- Om du gillar housemusik, spela det. Gillar du rock’n’roll, spela det. Gillar du reggae, spela det. Spela bara inte rock’n’roll för att det ”ska vara” det i en barbershop.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersSchorem Barbers erbjuder både klassiska klippningar och deras egna signaturfrisyrer.

En i hela världen
Framtiden ser ljus ut för de två holländarna. Med fans över hela världen, ett eget skäggvårds- och stylingmärke som säljer som smör i solsken och en skola som bara växer i popularitet, har de rikligt att sysselsätta sig med de kommande åren. Trots det är Leen och Bertus alltid öppna för nya möjligheter.

- Vi vet ju ingenting om framtiden. Om det dyker upp något intressant kommer vi definitivt att göra det. Utbildning är väldigt viktigt för oss så vi kommer att utöka vår akademi, det blir kanske en på varje kontinent. Men en sak är säker, det kommer alltid bara att finnas en Schorem barbershop i hela världen.

Schorem har nu över en miljon följare på Facebook, följ dem du med på: facebook.com/Schorem/

Den här artikeln kan du även läsa i fjärde upplagan av Hair Magazine 2017.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Nya Redken Color Extend Blondage

Nya Redken Color Extend Blondage

Med nya Color Extend Blondage schampo och balsam från Redken kan färgbehandlat blont hår bli ljusare, starkare och se bättre ut.
Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

No Frizz Instant De-Frizzer är ett torrbalsam och en antifriss-spray med vårdande egenskaper som omedelbart tämjer upp till 92 % frissighet i torrt hår.
ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH är perfekt när håret behöver djuprengöras ordentligt och återställas till sitt naturliga tillstånd utan att ta bort naturliga oljor eller färg.
Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nya ghd Oval Dressing Brush är en klassisk groomingborste tillverkad av nylonborst, som både vårdar och ger glans.
Serene Scalp Family från Oribe - hos Tendenz

Serene Scalp Family från Oribe - hos Tendenz

Serene Scalp är serien som ger näring till både hår och hårbotten. Schampo. balsam och leave-on behandling arbetar för att skapa en hälsosam hårbotten.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Evelina Berlevik & Camilla Rundholm - Junkstyle

Evelina Berlevik & Camilla Rundholm - Junkstyle

De tidigare Årets Frisör-vinnarna har precis startat upp utbildningsverksamheten Edu Junkstyle i egen regi och vi ville gärna veta mer. Följ med här!
Jay Mahmood

Jay Mahmood

Jay Mahmood har blivit en av branschens största namn inom sitt område. Nu åker han världen över med Goldwells utbildningsprogram i klippning.

Nya videor se fler videor

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.