leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Rebecca Taylor – en färgstark & ödmjuk inspiratör

Med tio år på sociala medier i bagaget och en halv miljon följare är hon värd att kallas Instagrams färgdrottning. Hair Magazine hade turen att fånga amerikanska Rebecca Taylor för ett snack om ödmjukhet, livet som känd, hennes stora intresse för färg och samarbetet med finska Sim Sensitive.

Rebecca Taylor tillsammans med Tatu Viherma, CEO för SIM Sensitive.
Rebecca Taylor tillsammans med Tatu Viherma, CEO för SIM Sensitive.

När jag träffar Rebecca på skönhetsmässan Cosmoprof står hon på scen och visar upp de nya färgerna SensiDO Trillion Tones, som just lanserats efter flera års samarbete med det finska företaget Sim Sensitive. Att hon är van att stå på scen är inte svårt att se när hon enkelt färgar modellens hår i havets alla färger och passionerat berättar om produkterna.

- Jag har personligen aldrig jobbat med färger som Trillion Tones för att det tidigare inte funnits något liknande. De kallas ”hybridfärger” och det är de verkligen! De är inte bara starka färger utan är även naturella. De fungerar både som toning, permanent- eller demifärger – man kan skapa ALLT med dem!

Rebecca har haft en aktiv roll i skapandeprocessen och har påverkat både funktionerna och kvaliteten genom att löpande testa färgerna. Eftersom Sim Sensitives färger är 100 % utvecklade och producerade i deras fabrik utanför Tammerfors i Finland, har det för Rebeccas del inneburit många tidiga telefonsamtal med kemisten Kaisa och diverse resor över Atlanten.

- När jag blev tillfrågad om jag ville vara med hade jag samtidigt två andra företag som frågade om jag ville vara ambassadör för deras färdigutvecklade produkter, men det var jag inte intresserad av. Jag följde min magkänsla istället. Det har varit så kul att få vara med och skapa färgserien från grunden och de har verkligen lyssnat på mig.  

Det är just färg som är Rebeccas disciplin. Hon har alltid älskat allt som har med färg att göra. Som hennes, minst sagt, färgrika Instagram-profil intygar skapar hon allt ifrån naturliga nyanser till galna blandningar med skarpa kontraster, och allt däremellan.

Användbar utbildning
Rebecca började sin karriär i frisörbranschen för 14 år sedan efter att ha tagit en kandidatexamen i marknadsföring men snabbt insett att det inte var det hon ville arbeta med.
- Först tänkte jag att hade slösat alla mina pengar på en utbildning som jag inte ville använda men det har faktiskt hjälpt mig jättemycket på sociala medier i mitt yrke som frisör.

Hemma i västra Hollywood har hon en så kallad ”suite”, en egen liten privat salong i en större lokal, där hon stylar modeller till sina sociala medier, skapar kollektioner, testar produkter och utvecklar nya.
- Nu har jag en lokal för allt jag gör och använder inte längre köket, vilket jag gjorde när jag först flyttade till Kalifornien, skrattar Rebecca. Jag behöver utrymmet, det är en sak som är säker!

Tidigt i sin frisörkarriär började Rebecca jobba med utbildning. Hon arbetade först för Joico i sju år innan hon blev egenföretagare och sedan dess har hon utbildat i egen regi.


På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.


Socialt nätverk
När vi pratar om hennes karriär är det svårt att inte nämna sociala medier vilket, enligt Rebecca själv, har spelat en stor roll i uppbyggnaden av hennes varumärke och nätverk.

- Jag har hållit på med sociala medier i tio år. Det började med MySpace, sedan Facebook och nu Instagram, Snapchat och Parascope – det mesta! Jag är 37 år gammal nu så nu försöker jag mer att tänka ”vad håller ungdomarna på med?”.

Varför just hon har blivit så stor online menar Rebecca har att göra med sättet hon interagerar på i sina kanaler och att hon delar med sig av allt; utbildning, inspiration, sin personlighet, saker som hon upptäcker och inte minst sig själv.

Kändisskapet
När hon får frågan om det finns frisörer som hon ser upp till tänker hon först till innan hon svarar:
- Det är inte de kända frisörerna. För mig handlar det inte om nummer eller följare utan om integritet och att vara unik. Jag ser upp till folk som gör saker och ting annorlunda och som är sig själva, har bra personligheter och normala egon.

För två år sedan blev Rebecca utnämnd till världens bästa colorist av Glamour Magazine, förra året vann hon både Stylist Choice Award och Hair Color Educator of the Year, och hon har varit på amerikansk tv flera gånger. Bland annat fick hon vara med i Good Morning America för att visa en av hennes färgtekniker som blivit speciellt uppmärksammad.

Trots otaliga utmärkelser och priser, för att inte nämna hennes 500 000 följare på Instagram, insåg hon tidigt att hon inte ville vara den sorts person som kändisskapet ofta för med sig.
- Det är lätt hänt att man bli egoistisk när man inser att det går bra eller när man börjar få mycket uppmärksamhet. Jag gick igenom en ”fas” vid 20 000 följare då jag kollade telefonen konstant, men så stannade jag upp och tänkte: ”Detta är korkat! Jag ska inte bli en sån person!”. En halv miljon följare senare vet jag inte vad jag ska tro men jag fortsätter med att göra det jag gör.

Enligt Rebecca själv är hennes största bedrift att hon fortfarande, efter tio år, är relevant på sociala medier. Det har krävts mycket arbete men hon är stolt över relationen hon byggt upp med stylister och följare runt om i världen.
- Att fortfarande vara ödmjuk och göra det jag älskar, det är en prestation tycker jag. Att inte få ett stort ego, det är inte lätt!

Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.

 

Trendrevolution
När vi kommer in på trender och var hon anser är på ingång menar hon att balayagen kommer att leva vidare som en klassisk look, men att vi också kommer att se mer innovativt hår. Hon poängterar att detta inte nödvändigtvis behöver betyda galet hår, men innovativt på ett sätt som fortfarande får kunden att känna sig vacker. Mer naturliga och jordnära toner är en kommande trend men det mesta kommer att fungera så länge det ser estetiskt vackert ut och gör kunden lycklig.

- Vi är mitt i en revolution av trender och tekniker med sociala mediers inflytande. Stylisterna behöver inte längre vänta på att varumärkena visar dem vad som är trendigt utan de skapar trenderna själva. Vem vet vad som händer i framtiden? Jag är säker på att vi någon gång kommer att gå tillbaka till att vara enklare, men när man ser vad som skapas med hår idag, hur ska vi då kunna gå tillbaka till vanligt brunt, blont och rött hår? Det blir svårt…

Till sist får hon frågan om var hon befinner sig om fem till tio år.
- Mitt mål är att fortsätta undervisa, försöka inspirera och försätta jobba med varumärken som jag respekterar och som respekterar mig. Och såklart att jobba med hår. Åka till Bali lite då och då vill jag också. Det är väl inte för mycket att begära?

Nej absolut inte, tänker jag. Vi kommer med spänning att följa Rebecca Taylor framöver, inte minst på Instagram. Kommer ytterligare tio år på sociala medier betyda en miljon följare? Vem vet – vi låter tiden utvisa.

I’ve never seen a prettier bunch of heads on sticks ever in my life! LOL. This was most of these artist’s FIRST experience trying @trilliontones and just look at all of the beauty...almost too much to handle 😍🌈 Now buckle up for day two, we have 23 human models that we’re about to create the same magic on. Hang onto your butts! Also s/o to @color_map for providing all of the artists with an amazing color-coded swatchbook to test colors on. What a awesome tool for our creative process! Please forgive me if I’ve forgotten to tag anyone, comment and I’ll make sure I add you 😊 @hairbytoyer @hair_stylista @just_Jboz @__snegga__ @iamthe1whoknocks @cryistalchaos @ambrosiacarey @kelseydeuelhair @caitlinfordhair @caitlintyczka @paulcallaghanhair @jayrua_glam @pinupjordan @theconfessionsofahairstylist @jaymz.marsters @piatupop @kristinacheeseman @stevievincentstudios @maniamokhova @simsensitive #trilliontones #trilltribe #hybridhaircolor #coloralchemy #haircolor #contest #beauty #hairgoals #colorfulhair #hair #hairstylist #haircolor #contest #entertowin #hairlove #hairgoals

A post shared by Rebecca Taylor (@rebeccataylorhair) onApr 14, 2018 at 11:25pm PDT

 

Text & Foto: Alexandra Malmborg

  

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wahl Magic Clip Cordless Gold Edition från Barber Supplier

Wahl Magic Clip Cordless Gold Edition från Barber Supplier

Wahl Magic Clip Cordless Gold Editonfinns nu hos Barber Supplier och är en laddbar klippmaskin med ett kraftfullt Li-Ion batteri.
Softhood och Vintage scarf från Curlformers® by HairFlair

Softhood och Vintage scarf från Curlformers® by HairFlair

De nya tillskotten är "Love Your Hair Softhood®", som är ett enkelt sätt att torka håret när du använder Curlformers® lockverktyg, och "Vintage Curl Scarf".
Repairserien från InShape finns hos Grönberg & Partner

Repairserien från InShape finns hos Grönberg & Partner

Repairserien från InShape från Grönberg & Partner innehåller ingredienser från den nordiska naturen och riktar sig till torrt och skadat hår.
Gold Display med Travel Sizes

Gold Display med Travel Sizes

Hos HeadBrands hittar du nu en läcker display med alla Golds favoriter i resestorlek. Klicka in och läs mer om displayen!
R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

Med Rodeo Star Thickening Style Foam från R+Co får du omedelbart tjockare hår och mer fyllighet och volym. Lär mer om produkten här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Gunilla Andersson Gustafsson

Gunilla Andersson Gustafsson

Lärare, doktorand, ordförande, vice VD och författare. Gunilla har samlat på sig många titlar genom åren, men hon är alltid främst frisör - med stort F.
Cari Forsgren

Cari Forsgren

Under 2017 hann Cari Forsgren både bli utnämnd till Årets barberare och öppna en egen barbershop i Stockholm. Nu vill hon sätta barberarna på kartan i Sverige.

Annons

Nya videor se fler videor

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.
Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Talangfulle Benjamin Martin visar i denna tutorial tre olika festuppsättningar som passar utmärkt till fest och bröllop. Se videon här,
ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!