leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Rebecca Taylor – en färgstark & ödmjuk inspiratör

Med tio år på sociala medier i bagaget och en halv miljon följare är hon värd att kallas Instagrams färgdrottning. Hair Magazine hade turen att fånga amerikanska Rebecca Taylor för ett snack om ödmjukhet, livet som känd, hennes stora intresse för färg och samarbetet med finska Sim Sensitive.

Rebecca Taylor tillsammans med Tatu Viherma, CEO för SIM Sensitive.
Rebecca Taylor tillsammans med Tatu Viherma, CEO för SIM Sensitive.

När jag träffar Rebecca på skönhetsmässan Cosmoprof står hon på scen och visar upp de nya färgerna SensiDO Trillion Tones, som just lanserats efter flera års samarbete med det finska företaget Sim Sensitive. Att hon är van att stå på scen är inte svårt att se när hon enkelt färgar modellens hår i havets alla färger och passionerat berättar om produkterna.

- Jag har personligen aldrig jobbat med färger som Trillion Tones för att det tidigare inte funnits något liknande. De kallas ”hybridfärger” och det är de verkligen! De är inte bara starka färger utan är även naturella. De fungerar både som toning, permanent- eller demifärger – man kan skapa ALLT med dem!

Rebecca har haft en aktiv roll i skapandeprocessen och har påverkat både funktionerna och kvaliteten genom att löpande testa färgerna. Eftersom Sim Sensitives färger är 100 % utvecklade och producerade i deras fabrik utanför Tammerfors i Finland, har det för Rebeccas del inneburit många tidiga telefonsamtal med kemisten Kaisa och diverse resor över Atlanten.

- När jag blev tillfrågad om jag ville vara med hade jag samtidigt två andra företag som frågade om jag ville vara ambassadör för deras färdigutvecklade produkter, men det var jag inte intresserad av. Jag följde min magkänsla istället. Det har varit så kul att få vara med och skapa färgserien från grunden och de har verkligen lyssnat på mig.  

Det är just färg som är Rebeccas disciplin. Hon har alltid älskat allt som har med färg att göra. Som hennes, minst sagt, färgrika Instagram-profil intygar skapar hon allt ifrån naturliga nyanser till galna blandningar med skarpa kontraster, och allt däremellan.

Användbar utbildning
Rebecca började sin karriär i frisörbranschen för 14 år sedan efter att ha tagit en kandidatexamen i marknadsföring men snabbt insett att det inte var det hon ville arbeta med.
- Först tänkte jag att hade slösat alla mina pengar på en utbildning som jag inte ville använda men det har faktiskt hjälpt mig jättemycket på sociala medier i mitt yrke som frisör.

Hemma i västra Hollywood har hon en så kallad ”suite”, en egen liten privat salong i en större lokal, där hon stylar modeller till sina sociala medier, skapar kollektioner, testar produkter och utvecklar nya.
- Nu har jag en lokal för allt jag gör och använder inte längre köket, vilket jag gjorde när jag först flyttade till Kalifornien, skrattar Rebecca. Jag behöver utrymmet, det är en sak som är säker!

Tidigt i sin frisörkarriär började Rebecca jobba med utbildning. Hon arbetade först för Joico i sju år innan hon blev egenföretagare och sedan dess har hon utbildat i egen regi.


På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.


Socialt nätverk
När vi pratar om hennes karriär är det svårt att inte nämna sociala medier vilket, enligt Rebecca själv, har spelat en stor roll i uppbyggnaden av hennes varumärke och nätverk.

- Jag har hållit på med sociala medier i tio år. Det började med MySpace, sedan Facebook och nu Instagram, Snapchat och Parascope – det mesta! Jag är 37 år gammal nu så nu försöker jag mer att tänka ”vad håller ungdomarna på med?”.

Varför just hon har blivit så stor online menar Rebecca har att göra med sättet hon interagerar på i sina kanaler och att hon delar med sig av allt; utbildning, inspiration, sin personlighet, saker som hon upptäcker och inte minst sig själv.

Kändisskapet
När hon får frågan om det finns frisörer som hon ser upp till tänker hon först till innan hon svarar:
- Det är inte de kända frisörerna. För mig handlar det inte om nummer eller följare utan om integritet och att vara unik. Jag ser upp till folk som gör saker och ting annorlunda och som är sig själva, har bra personligheter och normala egon.

För två år sedan blev Rebecca utnämnd till världens bästa colorist av Glamour Magazine, förra året vann hon både Stylist Choice Award och Hair Color Educator of the Year, och hon har varit på amerikansk tv flera gånger. Bland annat fick hon vara med i Good Morning America för att visa en av hennes färgtekniker som blivit speciellt uppmärksammad.

Trots otaliga utmärkelser och priser, för att inte nämna hennes 500 000 följare på Instagram, insåg hon tidigt att hon inte ville vara den sorts person som kändisskapet ofta för med sig.
- Det är lätt hänt att man bli egoistisk när man inser att det går bra eller när man börjar få mycket uppmärksamhet. Jag gick igenom en ”fas” vid 20 000 följare då jag kollade telefonen konstant, men så stannade jag upp och tänkte: ”Detta är korkat! Jag ska inte bli en sån person!”. En halv miljon följare senare vet jag inte vad jag ska tro men jag fortsätter med att göra det jag gör.

Enligt Rebecca själv är hennes största bedrift att hon fortfarande, efter tio år, är relevant på sociala medier. Det har krävts mycket arbete men hon är stolt över relationen hon byggt upp med stylister och följare runt om i världen.
- Att fortfarande vara ödmjuk och göra det jag älskar, det är en prestation tycker jag. Att inte få ett stort ego, det är inte lätt!

Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.

 

Trendrevolution
När vi kommer in på trender och var hon anser är på ingång menar hon att balayagen kommer att leva vidare som en klassisk look, men att vi också kommer att se mer innovativt hår. Hon poängterar att detta inte nödvändigtvis behöver betyda galet hår, men innovativt på ett sätt som fortfarande får kunden att känna sig vacker. Mer naturliga och jordnära toner är en kommande trend men det mesta kommer att fungera så länge det ser estetiskt vackert ut och gör kunden lycklig.

- Vi är mitt i en revolution av trender och tekniker med sociala mediers inflytande. Stylisterna behöver inte längre vänta på att varumärkena visar dem vad som är trendigt utan de skapar trenderna själva. Vem vet vad som händer i framtiden? Jag är säker på att vi någon gång kommer att gå tillbaka till att vara enklare, men när man ser vad som skapas med hår idag, hur ska vi då kunna gå tillbaka till vanligt brunt, blont och rött hår? Det blir svårt…

Till sist får hon frågan om var hon befinner sig om fem till tio år.
- Mitt mål är att fortsätta undervisa, försöka inspirera och försätta jobba med varumärken som jag respekterar och som respekterar mig. Och såklart att jobba med hår. Åka till Bali lite då och då vill jag också. Det är väl inte för mycket att begära?

Nej absolut inte, tänker jag. Vi kommer med spänning att följa Rebecca Taylor framöver, inte minst på Instagram. Kommer ytterligare tio år på sociala medier betyda en miljon följare? Vem vet – vi låter tiden utvisa.

I’ve never seen a prettier bunch of heads on sticks ever in my life! LOL. This was most of these artist’s FIRST experience trying @trilliontones and just look at all of the beauty...almost too much to handle 😍🌈 Now buckle up for day two, we have 23 human models that we’re about to create the same magic on. Hang onto your butts! Also s/o to @color_map for providing all of the artists with an amazing color-coded swatchbook to test colors on. What a awesome tool for our creative process! Please forgive me if I’ve forgotten to tag anyone, comment and I’ll make sure I add you 😊 @hairbytoyer @hair_stylista @just_Jboz @__snegga__ @iamthe1whoknocks @cryistalchaos @ambrosiacarey @kelseydeuelhair @caitlinfordhair @caitlintyczka @paulcallaghanhair @jayrua_glam @pinupjordan @theconfessionsofahairstylist @jaymz.marsters @piatupop @kristinacheeseman @stevievincentstudios @maniamokhova @simsensitive #trilliontones #trilltribe #hybridhaircolor #coloralchemy #haircolor #contest #beauty #hairgoals #colorfulhair #hair #hairstylist #haircolor #contest #entertowin #hairlove #hairgoals

A post shared by Rebecca Taylor (@rebeccataylorhair) onApr 14, 2018 at 11:25pm PDT

 

Text & Foto: Alexandra Malmborg

  

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Rengör effektivt, har en behaglig doft och innehåller naturliga oljor som återfuktar huden. Finns dessutom som kombinerad duschgel och schampo!
VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

Permanent, parfymfri och 100% vegansk hårfärg utan onödiga tillsatser. VH Color ger trendiga, levande resultat med fantastisk lyster och sval underton.
Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Hikari fyller 50 år och har tillverkat en ny saxmodell som är limited edition fram till september. Ett utmärkt tillfälle att investera i en riktigt bra sax!
I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

Det populära volympudret I Want Body från Eleven Australia har fått en helt ny förpackning och utrustats med en praktisk pump för smidigare användning.
Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

High-tech möter naturen i den nya kollektionen Platinum Hairline från Belle Madame som består av peruker i 50% äkta hår och 50% värmebeständig syntetfiber.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ellen Jansson (Q&A)

Ellen Jansson (Q&A)

Ellen Jansson vinnare av National Wella TrendVision 2017 svarar på frågor om bland annat vilka frisörer hon ser upp till och vilken kändis hon vill ge en ny frisyr!
Armina Duračak (Q&A)

Armina Duračak (Q&A)

Frågor och svar med Armina Duračak, årets Nykomling 2014 och nationell vinnare av Creative-kategorin i Goldwell Color Zoom Challenge 2017.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!