leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Rebecca Taylor – en färgstark & ödmjuk inspiratör

Med tio år på sociala medier i bagaget och en halv miljon följare är hon värd att kallas Instagrams färgdrottning. Hair Magazine hade turen att fånga amerikanska Rebecca Taylor för ett snack om ödmjukhet, livet som känd, hennes stora intresse för färg och samarbetet med finska Sim Sensitive.

Rebecca Taylor tillsammans med Tatu Viherma, CEO för SIM Sensitive.
Rebecca Taylor tillsammans med Tatu Viherma, CEO för SIM Sensitive.

När jag träffar Rebecca på skönhetsmässan Cosmoprof står hon på scen och visar upp de nya färgerna SensiDO Trillion Tones, som just lanserats efter flera års samarbete med det finska företaget Sim Sensitive. Att hon är van att stå på scen är inte svårt att se när hon enkelt färgar modellens hår i havets alla färger och passionerat berättar om produkterna.

- Jag har personligen aldrig jobbat med färger som Trillion Tones för att det tidigare inte funnits något liknande. De kallas ”hybridfärger” och det är de verkligen! De är inte bara starka färger utan är även naturella. De fungerar både som toning, permanent- eller demifärger – man kan skapa ALLT med dem!

Rebecca har haft en aktiv roll i skapandeprocessen och har påverkat både funktionerna och kvaliteten genom att löpande testa färgerna. Eftersom Sim Sensitives färger är 100 % utvecklade och producerade i deras fabrik utanför Tammerfors i Finland, har det för Rebeccas del inneburit många tidiga telefonsamtal med kemisten Kaisa och diverse resor över Atlanten.

- När jag blev tillfrågad om jag ville vara med hade jag samtidigt två andra företag som frågade om jag ville vara ambassadör för deras färdigutvecklade produkter, men det var jag inte intresserad av. Jag följde min magkänsla istället. Det har varit så kul att få vara med och skapa färgserien från grunden och de har verkligen lyssnat på mig.  

Det är just färg som är Rebeccas disciplin. Hon har alltid älskat allt som har med färg att göra. Som hennes, minst sagt, färgrika Instagram-profil intygar skapar hon allt ifrån naturliga nyanser till galna blandningar med skarpa kontraster, och allt däremellan.

Användbar utbildning
Rebecca började sin karriär i frisörbranschen för 14 år sedan efter att ha tagit en kandidatexamen i marknadsföring men snabbt insett att det inte var det hon ville arbeta med.
- Först tänkte jag att hade slösat alla mina pengar på en utbildning som jag inte ville använda men det har faktiskt hjälpt mig jättemycket på sociala medier i mitt yrke som frisör.

Hemma i västra Hollywood har hon en så kallad ”suite”, en egen liten privat salong i en större lokal, där hon stylar modeller till sina sociala medier, skapar kollektioner, testar produkter och utvecklar nya.
- Nu har jag en lokal för allt jag gör och använder inte längre köket, vilket jag gjorde när jag först flyttade till Kalifornien, skrattar Rebecca. Jag behöver utrymmet, det är en sak som är säker!

Tidigt i sin frisörkarriär började Rebecca jobba med utbildning. Hon arbetade först för Joico i sju år innan hon blev egenföretagare och sedan dess har hon utbildat i egen regi.


På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.På Cosmoprof i Bologna färgare Rebecca en modell med de nya färgerna SensiDO Trillion Tones.


Socialt nätverk
När vi pratar om hennes karriär är det svårt att inte nämna sociala medier vilket, enligt Rebecca själv, har spelat en stor roll i uppbyggnaden av hennes varumärke och nätverk.

- Jag har hållit på med sociala medier i tio år. Det började med MySpace, sedan Facebook och nu Instagram, Snapchat och Parascope – det mesta! Jag är 37 år gammal nu så nu försöker jag mer att tänka ”vad håller ungdomarna på med?”.

Varför just hon har blivit så stor online menar Rebecca har att göra med sättet hon interagerar på i sina kanaler och att hon delar med sig av allt; utbildning, inspiration, sin personlighet, saker som hon upptäcker och inte minst sig själv.

Kändisskapet
När hon får frågan om det finns frisörer som hon ser upp till tänker hon först till innan hon svarar:
- Det är inte de kända frisörerna. För mig handlar det inte om nummer eller följare utan om integritet och att vara unik. Jag ser upp till folk som gör saker och ting annorlunda och som är sig själva, har bra personligheter och normala egon.

För två år sedan blev Rebecca utnämnd till världens bästa colorist av Glamour Magazine, förra året vann hon både Stylist Choice Award och Hair Color Educator of the Year, och hon har varit på amerikansk tv flera gånger. Bland annat fick hon vara med i Good Morning America för att visa en av hennes färgtekniker som blivit speciellt uppmärksammad.

Trots otaliga utmärkelser och priser, för att inte nämna hennes 500 000 följare på Instagram, insåg hon tidigt att hon inte ville vara den sorts person som kändisskapet ofta för med sig.
- Det är lätt hänt att man bli egoistisk när man inser att det går bra eller när man börjar få mycket uppmärksamhet. Jag gick igenom en ”fas” vid 20 000 följare då jag kollade telefonen konstant, men så stannade jag upp och tänkte: ”Detta är korkat! Jag ska inte bli en sån person!”. En halv miljon följare senare vet jag inte vad jag ska tro men jag fortsätter med att göra det jag gör.

Enligt Rebecca själv är hennes största bedrift att hon fortfarande, efter tio år, är relevant på sociala medier. Det har krävts mycket arbete men hon är stolt över relationen hon byggt upp med stylister och följare runt om i världen.
- Att fortfarande vara ödmjuk och göra det jag älskar, det är en prestation tycker jag. Att inte få ett stort ego, det är inte lätt!

Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.Rebecca har delat sin inspiration på sociala medier i tio år och har nu 500 000 följare på Instagram.

 

Trendrevolution
När vi kommer in på trender och var hon anser är på ingång menar hon att balayagen kommer att leva vidare som en klassisk look, men att vi också kommer att se mer innovativt hår. Hon poängterar att detta inte nödvändigtvis behöver betyda galet hår, men innovativt på ett sätt som fortfarande får kunden att känna sig vacker. Mer naturliga och jordnära toner är en kommande trend men det mesta kommer att fungera så länge det ser estetiskt vackert ut och gör kunden lycklig.

- Vi är mitt i en revolution av trender och tekniker med sociala mediers inflytande. Stylisterna behöver inte längre vänta på att varumärkena visar dem vad som är trendigt utan de skapar trenderna själva. Vem vet vad som händer i framtiden? Jag är säker på att vi någon gång kommer att gå tillbaka till att vara enklare, men när man ser vad som skapas med hår idag, hur ska vi då kunna gå tillbaka till vanligt brunt, blont och rött hår? Det blir svårt…

Till sist får hon frågan om var hon befinner sig om fem till tio år.
- Mitt mål är att fortsätta undervisa, försöka inspirera och försätta jobba med varumärken som jag respekterar och som respekterar mig. Och såklart att jobba med hår. Åka till Bali lite då och då vill jag också. Det är väl inte för mycket att begära?

Nej absolut inte, tänker jag. Vi kommer med spänning att följa Rebecca Taylor framöver, inte minst på Instagram. Kommer ytterligare tio år på sociala medier betyda en miljon följare? Vem vet – vi låter tiden utvisa.

I’ve never seen a prettier bunch of heads on sticks ever in my life! LOL. This was most of these artist’s FIRST experience trying @trilliontones and just look at all of the beauty...almost too much to handle 😍🌈 Now buckle up for day two, we have 23 human models that we’re about to create the same magic on. Hang onto your butts! Also s/o to @color_map for providing all of the artists with an amazing color-coded swatchbook to test colors on. What a awesome tool for our creative process! Please forgive me if I’ve forgotten to tag anyone, comment and I’ll make sure I add you 😊 @hairbytoyer @hair_stylista @just_Jboz @__snegga__ @iamthe1whoknocks @cryistalchaos @ambrosiacarey @kelseydeuelhair @caitlinfordhair @caitlintyczka @paulcallaghanhair @jayrua_glam @pinupjordan @theconfessionsofahairstylist @jaymz.marsters @piatupop @kristinacheeseman @stevievincentstudios @maniamokhova @simsensitive #trilliontones #trilltribe #hybridhaircolor #coloralchemy #haircolor #contest #beauty #hairgoals #colorfulhair #hair #hairstylist #haircolor #contest #entertowin #hairlove #hairgoals

A post shared by Rebecca Taylor (@rebeccataylorhair) onApr 14, 2018 at 11:25pm PDT

 

Text & Foto: Alexandra Malmborg

  

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Luminous Bronze Self-Tan Drops är koncentrerade brun-utan-soldroppar som blandas med den dagliga ansiktskrämen. Läs mer här:
KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

Hos HeadBrands hittar ni nu dessa två nyheter från KC Professional - ett dry shampoo och ett heat protection spray, båda fria från parfym.
HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

Flex Dry Brush ger en skonsam utredning och är dessutom värmeresistent - vilket gör den optimal att använda till föntorkning.
Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills Masque är en fuktbehandling som kompletterar varje hårstrå och ger fuktbalans i hela hårbotten.
Net teknisk kappa

Net teknisk kappa

Den tekniska kappan Net är elegant, behaglig och perfekt vid färgning. Det nätliknande materialet har en vatten- och kemikalieavstötande plastbeläggning.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

I helgen avgjordes den tredje semifinalen inför Årets barberare 2018. Ali Alahama från Troy Salon i Nybro utsågs till mellersta/norra Sveriges bästa barberare.
Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Johan Kristensen

Johan Kristensen

Johan Kristensen är hårstylisten som delar upp yrkeslivet mellan lugnet på salongen i Gävle och hetsen kring shower med Schwarzkopf. Och han älskar det. – Jag får verkligen det bästa av två världar. Läs den inspirerande intervjun här:
Ricard Larsson & Håkan Lange

Ricard Larsson & Håkan Lange

Kvalitet, service och engagemang är tre grundvärderingar hos Larsson & Lange. Det är vad som binder de åtta mycket individuella salongerna samman – samt en gemensam filosofi att utveckling och inspiration är ”drivet” i branschen.

Annons

Nya videor se fler videor

Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!