leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Frisörprinsessan Christinah Sandåker Nicolaisen

Det började med en uppväxt i vackra Nord-Norge tillsammans med 13 syskon. Nu har livet förändrats till samboskap i Oslo, promenader med en fransk bulldogg och ett toppjobb i Raise Gruppen.

Christinah Sandåker Nicolaisen, koncerndirektör för norska Raise Gruppen.
Christinah är frisördrottningen Inger Ellens egenutnämda frisörprinsessa. Idag är hon koncerndirektör för Raise Gruppen.

Från Christinah Sandåker Nicolaisens ljusa och luftiga kontor har man utsikt mot slottet i Oslo. Raise Gruppens huvudkontor är 1600 m2 stort och består av inredning i moderna färger och på väggarna hänger frisörporträtt och roliga ”slogans”. Christinas liv började dock i mer naturvackra omgivningar än Oslo centrum nämligen på Tverlandet i Bodø i norra Norge. Här drev hennes pappa Ivar Nicolaisen den första Nikita-salongen efter att ha blivit indragen i branschen av hennes mammas. Mamman är ingen mindre än, den för många välkända, Inger Ellen Nicolaisen, ”frisördrottningen som inte är frisör”. Som 12-åringen fick Christinah hjälpa till med städning i salongen och ofta sitta som permanentmodell.
- Jag hade konstant torrt och krusigt hår, skrattar hon.

Idag är håret långt, ljust och vågigt, klätt med en svart hatt som ger henne en tuff look. Enligt henne själv är detta en stil hon ofta faller tillbaka till.


Familjeföretag
Christinah avancerade till sekreterare och lagermedarbetare på huvudkontoret och det är därifrån hennes karriär har framskridit.

- Att jobba i ett familjeföretag är extra inspirerande. Vi har tillhörighet och tydliga mål som alla i familjen kan bidra till. Inger Ellen leder vägen och är en stor inspiration för oss alla. Mina föräldrar är inte längre gifta men min pappa jobbar på ekonomiavdelningen och har koll på pengarna, säger hon.

Ivar, pappan, har varit Christinahs frisörinspiration. Hon är nämligen också utbildad frisör.
- Han är en hormonisk, allsidig och klok man som har haft stor inverkan på mig. Han har också varit viktig för frisörskolorna i många år. Folk brukar säga att min personlighet är en kombination av mina föräldrar men att jag mest liknar honom till utseendet, ler hon.

Den allra första salongen kallade föräldrarna för Nicolas, efter Nicolaisen. När Elton John låten ”Nikita” blev en hit på radio döptes salongen om till Nikita, 1984. Frisörkedjan har därefter vuxit till en hel koncern, Raise Gruppen, med hela 143 salonger och sex frisörskolor - med Christinah som koncerndirektör. Raise äger Nikita-kedjan och Sayso, som tills nyligen hetat Hairshop. Många av salongerna har fortfarande kvar det gamla namnet tills att omprofileringen helt har gått igenom. Under de kommande två åren kommer Sayso att etablera nya avdelningar i Norge samtidigt som det startar upp i Sverige.

Raise, som betyder ”att lyfta” på engelska har fått namnet efter de första bokstäverna i några av Christinahs litauiska syskon; Rebekka, Andreas, Ine, Sandra och Eirik, men alla syskon var med i namnprocessen. Symbolen för Raise är en kvinna som sträcker sig in i framtiden.
- Vi vill uppåt och framåt. Det blev så bra att vi fick med familjen, för mamma har verkligen ”raiset” dem, säger Christinah på en blandning av engelska och norska.

Namnet med Christinah med ”h” på slutet var faktiskt hennes eget påhitt.
- Det var inte på grund av någon speciell anledning, jag bara ändrade det, säger hon med ett lurigt leende på läpparna.

Christinah Sandåker Nicolaisen, frisörprinsessan som driver Norge och Sverige största frisörföretag.
Christinahs bästa ledaregegenskaper är att hon är öppen för nya tankar och idéer. 

Christinah Sandåker Nicolaisen, frisörprinsessan som driver Norge och Sverige största frisörföretag.
Christinah kommer alltid tillbaka till sitt långa, blonda hår. Även om hon är petig när det kommer till sitt hår har hon ingen fast frisör.


Stor syskonflock
Christinahs syskonflock bestod från början av tre biologiska syskon. Den förstfödde, systern Linda, har en annan pappa. Nikita-grundaren fick Linda redan som 15-åring, något hon berättar detaljerat om i självbiografin och bästsäljaren ”Det skulle ikke vært mulig”. Själv har Christinah inga barn men är sambo med Mads Hanssen på Torshov i Oslo. Tillsammans har de den franska bulldoggen Tony.
- Man måste ju börja någonstans, skrattar hon.

Som trebarnsmor kom Inger Ellen i kontakt med ett barnhem i stan Mazeikiai i Litauen. Hennes
bror hade fått med sig schampoflaskor i julklapp från henne till barnen. Väl hemma fick hon se bilder från resan: barnen låg leende i sängarna och kramade schampoflaskorna som om de var nallebjörnar. Det starka intrycket ledde till fler besök och ett engagemang i barnhemsarbetet. När Litauen blev medlem i EU i 2005 öppnade det upp för möjligheten för fosterföräldrar med barn att flytta till Norge. Hon köpte därför ett hus i Litauen där några av barnhemsbarnen fick en fostermamma i väntan på att flytta till Norge. Efter detta har hon i två omgångar tagit med sig fem barn från barnhemmet hem till Misvær där Inger Ellen kommer från och har hus. Några av barnen är Christinahs syskon. De yngsta är tvillingar på åtta år.
- Vi samlas allihop i Misvær till jul, berättar Christinah som aldrig själv bott där.

Hur var det då att plötsligt få så många syskon?
- De första fem var hos oss en sommar och jul innan de flyttade hit permanent. Jag hade nog fyllt 18 år. Det var lite speciellt att familjen helt plötsligt var fördubblad men vi har väldigt bra kontakt idag. Senare blev jag storasyster till ännu fler vilket bara var mysigt.
De som är över 18 år jobbar allihop i frisörbranschen.
- Det är otroligt att de alla vill det! Jag tycker själv att frisörbranschen med alla sina kreativa människor är världens häftigaste bransch, säger hon.

Mamma Inger Ellen har stiftat ”A Hand to Children” med syftet att ge föräldralösa, övergivna och missgynnade barn ett bättre liv och ett hopp om framtiden.
- Det är väldigt viktigt för mig och alla medarbetare i firman, berättar Christinah.

 

Läs även: Nikita - Nordens största frisörkedja!


Överste ledare
Att vara van vid att vara omgiven av folk är något hon har fått på köpet. I Raise Gruppen är de nästan 1 000 medarbetare.

- Jag sitter som översta ledare men vi har både ledargrupper och servicekontor. Jag är på inget sätt ensam om ansvaret och arbetar inte med personalledning utan fokuserar på företagsutveckling.

Något som är lite speciellt med Christinahs karriärväg är att hon gick direkt från att vara frisörlärling till daglig ledare. Hon har alltså aldrig jobbat som frisör.
- Vi hade en medarbetarlägenhet på Teneriffa i Spanien. En sommar öppnade vi en salong och då stannade jag som daglig ledare. Efter detta blev hon makeupartist på Glauca Rossi och gick en kandidatutbildning i International Business i London med utbytestermin i Mexiko. Efter det fortsatte hon med en Executive Master på deltid på INSEAD i Frankrike.
- Vid sidan av jobbade jag mig uppåt, först till regionsledare och marknadsdirektör och sedan vidare till att jobba med företagsutveckling, uppsummerar hon.


Christinah har fyllt 35 och håller sig bra! Hon får fortfarande frågan om legitimation på systemet. 


Duktig på take away
I London blev hon i övrigt statist i filmen Basic Instinct 2 med Sharon Stone. 

- På väg hem från skolan stannade jag för att kolla på filmningen men lyckades då ställa mig på fel sida av vägen. Där hamnade jag tillsammans med statisterna. Det blev mina ”two seconds of fame”, skrattar hon.

De som bodde med Christinah under den här perioden har inte fått många hemmalagade middagar.
- Jag kan inte laga mat! Max fyra rätter kan jag, men jag är väldigt duktig på take away. Bakning har jag också lite koll på, ler hon.

Idag har 35-åringen många projekt igång.
- Just nu jobbar jag på en ny hemsida för Nikita i USA, Nikitahair.com. Den här veckan lanserar vi också Sayso istället för Hairshop, som nu håller på att omprofileras. Vi har jobbat med det i flera år, gjort en kundundersökning och kollat på vad som behöver ändras gällande konceptet och interiörprofilen, berättar hon.

Med snabba steg visar hon oss huvudkontoret. Hon går runt med nyckelknippan som endast hon har. Alla de andra har kort.
- Jag är lite vaktmästare med universalnyckel.
En trappa upp har de en egen kurssalong och en matsal som påminner om en nattklubb. Christinah äter dock alltid lunch på kontoret.
- Jag äter alltid min lunch stående. Man sitter så mycket under dagen. Jag tror att jag på en hand kan räkna alla de gånger jag har satt mig ned och ätit lunch under de tre senaste åren, ler hon.

Alla rum har sprakande färger, uppseendeväckande tapeter eller säregna lampor. Runt receptionen har interiören geometrisk design.
- Frisörämnet handlar om geometri, kommenterar hon.

 


Som mor som dotter
Möteslokalerna har namn som ”Bright Future” och ”Ask Better Questions”. Här ställer man endast bra frågar, för dumma frågor ger dumma svar, enligt koncerndirektören. Bra frågor får hon från mamma och huvudägarinna av Raise Gruppen, Inger Ellen.

- Hon lägger sig i och det är väldigt bra. Vi frågar henne också om råd. Med 34 års branscherfarenhet har hon varit med om otroligt mycket och är duktig på att hitta lösningar. Om vi behöver tänka ”out of the box” blir det ofta ett telefonsamtal till henne.

Mamman äger 51 procent av IC Scandinavia Group, företagets produktdel, medan dottern äger det resterande. För tre år sedan lanserade de nya Eleni & Chris, produktserien med norska hjortron och glaciärvatten som ingredienser.
- Vi satt och diskuterade historien om hjortron och grannfejder förr i tiden. Som landägare i Nord-Norge har man tillåtelse att plocka hjortron en vecka innan den officiella hjortrondagen i augusti. Vi fick reda på att vikingarna hade med sig tunnor med hjortron som hjälpmedel mot skörbjugg och feber. Därför skickade vi hjortron till ett laboratorium i London och det visade sig att bären, från ett ingrediensperspektiv, var otroligt bra för både hår och hårbottnen, berättar hon.

De två tillsammans är ett riktigt vinnarteam. Medan Christinah är den strukturerade är Inger Ellen bättre på visioner och idéer.
- Vi har möten både tidigt och sent på dagarna. Mamma är ofta i Nord-Norge och i USA, så det blir mycket Skype och Facetime. I Florida har vi nyligen öppnat en Nikita-salong. Vi ser möjligheterna i USA och tar oss god tid för att starta upp. Det är väldigt spännande!

När Christinah pratar, säger hon då och då ”mamma” men oftast Inger Ellen.
- Det är hipp som happ det där, även på fritiden.

Christina tycker det är spännande att vara med och lyfta branschen, erbjuda nya koncept till kunder och vara med att utveckla medarbetare.
- I Sverige är vi störst och blev förra året utnämnda till Årets Frisörföretag, vilket vi är väldigt stolta över. Medarbetarna gör ett otroligt bra jobb. De ser tidigt vad som kommer, svenskarna är lite närmare pulsen i resten av Europa.

För tre år sedan lanserade Christinah och Inger Ellen tillsammans nya Eleni & Chris, produktserien med norska hjortron och glaciärvatten som ingredienser.

För tre år sedan lanserade Christinah och Inger Ellen tillsammans nya Eleni & Chris, produktserien med norska hjortron och glaciärvatten som ingredienser.


Öppenhet
Hennes bästa ledaregenskaper anser hon själv är att hon ger takhöjd och alltid är öppen för att diskutera tankar och idéer. 

- Med allt det som händer på marknaden är det viktigt att tänka nytt och att vara öppen.

På fritiden är Christinah aktiv, tränar och spenderar tid med vänner.  
- Jag gillar att gå ut på stan men har blivit lite gammal, så om jag väl går ut måste det hända något speciellt, som en konsert, standup eller ett besök till en ny restaurang eller bar. Oftast håller jag mig hemma med sambon, hunden och ett glas vin. Nu är jag också inne i en ”hot yoga fas”, så kallad bikram yoga. Känslan efteråt är helt fantastisk! 90 minuter i 40 graders värme är stenhårt! Det känns som en detox. Första gången blir man verkligen yr, säger hon.

Även om hon är frisör och generellt intressad av hår är hon petig när det kommer till sitt eget.
- Håret är viktigt! Det är en stor del av ens identitet. Jag gillar att testa nya saker men det slutar alltid med att jag kommer tillbaka till långt blont hår. En fast frisör har jag inte utan varierar mellan olika salonger. Det senaste jag provade var en hårbottensmassage i Tokyo.

Hon trivs väldigt bra på huvudkontoret i Oslo.
- Det är väldigt passande med kombinationen mellan kontorsliv och affärsresor. Det kan inte bli bättre! Jag har drömjobbet, säger hon med ett stort leende.
Hon brinner verkligen för branschen hennes föräldrar drog in henne i.
- Jag är lycklig över att mina föräldrar hamnade i den här branschen och inte till exempel stål- eller oljeindustrin. Mode och de ständiga förändringarna, den kombinationen gillar jag starkt.

 Christinah Sandåker Nicolaisen, direktör för norska Raise Gruppen.

Läs även: Inger Ellen Nicolaisen grundare av Nikita Hair

Text: Guri Haram (Alexandra Malmborg red.)
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

Med Rodeo Star Thickening Style Foam från R+Co får du omedelbart tjockare hår och mer fyllighet och volym. Lär mer om produkten här.
Ringlight - för snygga frisyrbilder i salongen

Ringlight - för snygga frisyrbilder i salongen

Ringlight är det perfekta hjälpmedlet för att ta snygga före- och efterbilder på din kunds nya frisyr i salongen. Läs mer här.
Gold Luxury Hair Masque

Gold Luxury Hair Masque

Hos HeadBrands hittar ni nu Gold Luxury Hair Masque, en vårdande mask som gör torrt och livlöst hår mjukt och glansigt. Läs mer här!
Doftljus och presentaskar från Maria Nila

Doftljus och presentaskar från Maria Nila

Veganska hårvårdsproducenten Maria Nila fortsätter att bredda sitt sortiment med produkter utöver hårvård och hårstyling. Nu med doftljus och presentaskar.
Cleansing Conditioner - Oil Reflection från Wella

Cleansing Conditioner - Oil Reflection från Wella

Ett av Wellas nya tillskott är ett rengörarande balsam helt utan parabener, sulfater och silikon som efterlämnar håret rent, mjukt, återfuktat och glansigt.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Olivia Jonsson (Q&A)

Olivia Jonsson (Q&A)

Trots sin unga ålder har hon ett flertal medaljer och fina utmärkelser i bagaget. Senast för bara några veckor sedan kammade hon hem ännu ett SM-guld, denna gång i kategoin 'Bridal'. Läs om duktiga Olivia Jonsson här:
Robert Preston

Robert Preston

Robert Preston är idag en av Sveriges mest erkända frisörer. Hair Magazine har träffat denna orädda kreatör som går in i allt med ett barns glädje och nyfikenhet.

Annons

Nya videor se fler videor

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Talangfulle Benjamin Martin visar i denna tutorial tre olika festuppsättningar som passar utmärkt till fest och bröllop. Se videon här,
ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.