leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Moduline bygger på omtanke och kunskap

Otaliga salonger och frisörskolor i Sverige väljer att skaffa inredning eller bygga om med hjälp av grossisten Moduline. Inte undra på med tanke på den service och omtanke man får på köpet!


Tage Holmqvist, grundare och vd på Moduline som han startade 1986.

”Vi älskar Tage.” ”Vi fick en helt otrolig service”. ”Moduline levererade högt över vad vi förväntade oss” och ”Tage bryr sig verkligen”. Ja, det är några av kommentarerna som Hair Magazine har fått från salonger som arbetat med företaget Moduline. Alla verkar helnöjda och framför allt verkar man uppskatta Tage Homqvist, grundare och vd på Moduline.

Ödmjuk och glad
– Det är ju oerhört roligt att höra, men vi är fler än jag som står bakom företaget. Jag vill verkligen poängtera att jag har underbara kollegor och anställda. Men det är lätt att ge bra service om man älskar det man gör, säger Tage Holmqvist ödmjukt och menar att man måste ha passion för sitt arbete.

Tage började sin bana som inredningsarkitekt på Wella men efter några år där kände han att han inte riktigt fick utlopp för sina egna idéer. Han kände tydligt att han ville starta ett eget företag och 1986 föddes Moduline.


Tage Holmqvist är omtyckt, både av personal och kunder. Och känslorna är ömsesidiga.

Sätter kunden i fokus
– Ingen arbetade riktigt som jag på den tiden. Att verkligen sätta kunden i fokus, ta hand om dem och rita tillsammans med dem var det nog ingen annan som riktigt gjorde då.

Och just ”bry sig om” är viktiga ledord för Tage, och det känns äkta och ärligt.

– Jag bryr mig oerhört mycket om våra kunder och om vår personal. Jag får ibland dåligt samvete att jag inte räcker till. Vi har ett jäkla långt land att åka i, ibland går det bara inte.

Men man försöker så gott man kan att täcka upp hela landet. Idag har Moduline 11 anställda och tre olika showrooms och shopar. Ett showroom i Stockholm och sen har man både shop och showroom i Borlänge och Örebro. Det gör att de som har ungefär 20 mil till något av ställena enkelt kan komma på besök, i annat fall blir det flyg. Stockholmarna är lite bortskämda, där måste man vara innanför tullarna för att folk ska orka ta sig. Därför finns man nu på Söder.

– Det gäller ju att vara tillgänglig där kunderna är!

 
Solweig, Tages fru, arbetar som ekonomichef i företaget och är som Tage själv kallar det ”spindeln i nätet”

Försöker övertala dottern
Moduline är ett familjeföretag i grunden. Tages fru Solweig Holmqvist är ekonomichef och nu försöker föräldrarna få in dottern på spåret för att en dag ta över. Men trots Tages 66 år så finns det inga planer på pension.

– Nä det är det sämsta just nu. Jag önskar så att jag vore 20 år yngre så jag kunde fortsätta med det här 20 år till. Pensionärslivet lockar inte alls. Att gå på promenader i träningsbyxor, nä fy så tråkigt, skrattar han.

Läs även: Modulines "Look & Learn" med Karine Jackson


Alla är välkomma in! 

Fullt ös
Hos grossisten Moduline har man sällan tråkigt. När Hair Magazine lämnar Tage så har han 3 möten till inbokade, och det innan klockan tio på morgonen. Just nu bollar han tio stora projekt samtidigt. Jag undrar vad som är bäst med jobbet?

– Kontakten med kunden. Jag får sån otrolig feedback från dem. När man träffar en kund så gör den ofta sitt livs investering och jag känner mig aldrig som en säljare utan snarare en partner. Vi sätter oss på samma sida bordet och försöker lösa problemen ihop. Den kontakten är det absolut bästa.

Inte undra på att han blivit så omtyckt, den där Tage.


Möbler uppställda i Modulines showroom i Stockholm.

Kollar hur kunden har det
– Man växer liksom ihop med kunden. Man kan ju jobba ihop under ett helt år, det är så mycket som ska ordnas med tillstånd, byggnadsunderlag och så vidare. Det gör att man håller sig kvar och är intresserad av hur det går, förklarar Tage som ofta följer upp med sina kunder för att se att allt gått som det skulle och att man är nöjd.

Utökat innehåll
Moduline har utvecklats från att vara grossist för inredning till att bli totalgrossist för alla delar. Man har tagit in varumärken som Artego, Organic och Hempz. Efter börskraschen 2008 förstod man att företaget kunde bli sårbart om man endast förlitade sig på att salonger och skolor ville investera i nya möbler.

– Det blev lite långt mellan intervallerna då nya beställningar gjordes så vi behövde fylla ut med något annat mellan varven. Kombinationen produkter och inredning blev väldigt bra för oss.

Läs även: Moduline besökte Artègoevent i Rom


Stilrent är populärt i Sverige.

Tre kundtyper
Moduline har tre olika kundtyper. Den första är intresserad av design och en lyxig känsla och har en hög budget. Den andra vill gärna sticka ut men vill inte ha för dyra möbler. Den tredje bryr sig inte så mycket om stil utan tycker att funktion samt prislapp är viktigast.

– Vi vill erbjuda något för alla och försöker ha ett så brett utbud som möjligt. Har man ett komplett sortiment så är det enklare att styra in kunden åt rätt håll. I regel har man en vision om hur man vill ha det, men efter att ha suttit med oss så brukar det ändras radikalt. Det bygger ju just på att vi har erfarenhet kring vad som faktiskt funkar på plats i den lokalen som man är i, så där har vi verkligen en funktion att fylla.

  
Moduline har något för alla salonger, i alla priskategorier.

Kunskap är nyckeln
För det handlar mycket om kunskap. Det är inte bara att köpa en stol rakt upp och ner. Moduline hjälper till att rita och layouta, att titta på hur elen ska dras och hur långt det bör vara mellan entrén och disken.

– Det är viktigt att vara kompletta och ta hand om kunden från början till slut och då kan det till exempel handla om att ta reda på hur mycket ström som behövs. Kunden ska inte behöva känna sig rådvill, det är viktigast!


Modulines shop i Borlänge.

Alla ska må bra!
Moduline satsar på att växa framåt. Man ska anställa och bli bättre på sociala medier.

– Vi behöver få in nytt friskt blod i företaget som kan hjälpa oss att bli ännu större. Men omsättning är inte viktigast. Alla ska må bra och vi ska ha ett bra klimat i företaget, annars är det ingen mening, säger Tage Holmqvist som menar att företaget mår bäst när man allt är hanterbart.

– Man ska inte få magknip när man kommer till jobbet på morgonen.

Omtanke om sina kunder och sina anställda, det är Modulines melodi. Man önskar att fler företag hade den inställningen!


I Moduline är arbetsmiljön och de anställda en viktig del. Här ses Tage med några av hans närmsta kollegor, Håkan och Leif.


Den här artikeln kan du även läsa i det första numret av Hair Magazine 2016.

Text: Nina Campioni
Foto: Mikael Sjöberg

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Nya Redken Color Extend Blondage

Nya Redken Color Extend Blondage

Med nya Color Extend Blondage schampo och balsam från Redken kan färgbehandlat blont hår bli ljusare, starkare och se bättre ut.
Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

No Frizz Instant De-Frizzer är ett torrbalsam och en antifriss-spray med vårdande egenskaper som omedelbart tämjer upp till 92 % frissighet i torrt hår.
ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH är perfekt när håret behöver djuprengöras ordentligt och återställas till sitt naturliga tillstånd utan att ta bort naturliga oljor eller färg.
Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nya ghd Oval Dressing Brush är en klassisk groomingborste tillverkad av nylonborst, som både vårdar och ger glans.
Serene Scalp Family från Oribe - hos Tendenz

Serene Scalp Family från Oribe - hos Tendenz

Serene Scalp är serien som ger näring till både hår och hårbotten. Schampo. balsam och leave-on behandling arbetar för att skapa en hälsosam hårbotten.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Nina Nordblom och Laila Firdaous

Nina Nordblom och Laila Firdaous

Nina Nordblom och Laila Firdaous har skapat ett internationellt koncept på Kungsholmen i Stockholm. Här får deras kunder möjlighet att kombinera skönhet och träning. Läs mer om Studio Levels och deras koncept här.
Sofia Geideby

Sofia Geideby

I mars utnämndes Sofia Geideby till Årets Frisör 2014. Och Sofia, som till vardags jobbar på Björn Axén, njuter av vinsten. – Jag lever i ett drömscenario just nu! Läs hela intervjun med Sofia här.

Nya videor se fler videor

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.