leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Moduline bygger på omtanke och kunskap

Otaliga salonger och frisörskolor i Sverige väljer att skaffa inredning eller bygga om med hjälp av grossisten Moduline. Inte undra på med tanke på den service och omtanke man får på köpet!


Tage Holmqvist, grundare och vd på Moduline som han startade 1986.

”Vi älskar Tage.” ”Vi fick en helt otrolig service”. ”Moduline levererade högt över vad vi förväntade oss” och ”Tage bryr sig verkligen”. Ja, det är några av kommentarerna som Hair Magazine har fått från salonger som arbetat med företaget Moduline. Alla verkar helnöjda och framför allt verkar man uppskatta Tage Homqvist, grundare och vd på Moduline.

Ödmjuk och glad
– Det är ju oerhört roligt att höra, men vi är fler än jag som står bakom företaget. Jag vill verkligen poängtera att jag har underbara kollegor och anställda. Men det är lätt att ge bra service om man älskar det man gör, säger Tage Holmqvist ödmjukt och menar att man måste ha passion för sitt arbete.

Tage började sin bana som inredningsarkitekt på Wella men efter några år där kände han att han inte riktigt fick utlopp för sina egna idéer. Han kände tydligt att han ville starta ett eget företag och 1986 föddes Moduline.


Tage Holmqvist är omtyckt, både av personal och kunder. Och känslorna är ömsesidiga.

Sätter kunden i fokus
– Ingen arbetade riktigt som jag på den tiden. Att verkligen sätta kunden i fokus, ta hand om dem och rita tillsammans med dem var det nog ingen annan som riktigt gjorde då.

Och just ”bry sig om” är viktiga ledord för Tage, och det känns äkta och ärligt.

– Jag bryr mig oerhört mycket om våra kunder och om vår personal. Jag får ibland dåligt samvete att jag inte räcker till. Vi har ett jäkla långt land att åka i, ibland går det bara inte.

Men man försöker så gott man kan att täcka upp hela landet. Idag har Moduline 11 anställda och tre olika showrooms och shopar. Ett showroom i Stockholm och sen har man både shop och showroom i Borlänge och Örebro. Det gör att de som har ungefär 20 mil till något av ställena enkelt kan komma på besök, i annat fall blir det flyg. Stockholmarna är lite bortskämda, där måste man vara innanför tullarna för att folk ska orka ta sig. Därför finns man nu på Söder.

– Det gäller ju att vara tillgänglig där kunderna är!

 
Solweig, Tages fru, arbetar som ekonomichef i företaget och är som Tage själv kallar det ”spindeln i nätet”

Försöker övertala dottern
Moduline är ett familjeföretag i grunden. Tages fru Solweig Holmqvist är ekonomichef och nu försöker föräldrarna få in dottern på spåret för att en dag ta över. Men trots Tages 66 år så finns det inga planer på pension.

– Nä det är det sämsta just nu. Jag önskar så att jag vore 20 år yngre så jag kunde fortsätta med det här 20 år till. Pensionärslivet lockar inte alls. Att gå på promenader i träningsbyxor, nä fy så tråkigt, skrattar han.

Läs även: Modulines "Look & Learn" med Karine Jackson


Alla är välkomma in! 

Fullt ös
Hos grossisten Moduline har man sällan tråkigt. När Hair Magazine lämnar Tage så har han 3 möten till inbokade, och det innan klockan tio på morgonen. Just nu bollar han tio stora projekt samtidigt. Jag undrar vad som är bäst med jobbet?

– Kontakten med kunden. Jag får sån otrolig feedback från dem. När man träffar en kund så gör den ofta sitt livs investering och jag känner mig aldrig som en säljare utan snarare en partner. Vi sätter oss på samma sida bordet och försöker lösa problemen ihop. Den kontakten är det absolut bästa.

Inte undra på att han blivit så omtyckt, den där Tage.


Möbler uppställda i Modulines showroom i Stockholm.

Kollar hur kunden har det
– Man växer liksom ihop med kunden. Man kan ju jobba ihop under ett helt år, det är så mycket som ska ordnas med tillstånd, byggnadsunderlag och så vidare. Det gör att man håller sig kvar och är intresserad av hur det går, förklarar Tage som ofta följer upp med sina kunder för att se att allt gått som det skulle och att man är nöjd.

Utökat innehåll
Moduline har utvecklats från att vara grossist för inredning till att bli totalgrossist för alla delar. Man har tagit in varumärken som Artego, Organic och Hempz. Efter börskraschen 2008 förstod man att företaget kunde bli sårbart om man endast förlitade sig på att salonger och skolor ville investera i nya möbler.

– Det blev lite långt mellan intervallerna då nya beställningar gjordes så vi behövde fylla ut med något annat mellan varven. Kombinationen produkter och inredning blev väldigt bra för oss.

Läs även: Moduline besökte Artègoevent i Rom


Stilrent är populärt i Sverige.

Tre kundtyper
Moduline har tre olika kundtyper. Den första är intresserad av design och en lyxig känsla och har en hög budget. Den andra vill gärna sticka ut men vill inte ha för dyra möbler. Den tredje bryr sig inte så mycket om stil utan tycker att funktion samt prislapp är viktigast.

– Vi vill erbjuda något för alla och försöker ha ett så brett utbud som möjligt. Har man ett komplett sortiment så är det enklare att styra in kunden åt rätt håll. I regel har man en vision om hur man vill ha det, men efter att ha suttit med oss så brukar det ändras radikalt. Det bygger ju just på att vi har erfarenhet kring vad som faktiskt funkar på plats i den lokalen som man är i, så där har vi verkligen en funktion att fylla.

  
Moduline har något för alla salonger, i alla priskategorier.

Kunskap är nyckeln
För det handlar mycket om kunskap. Det är inte bara att köpa en stol rakt upp och ner. Moduline hjälper till att rita och layouta, att titta på hur elen ska dras och hur långt det bör vara mellan entrén och disken.

– Det är viktigt att vara kompletta och ta hand om kunden från början till slut och då kan det till exempel handla om att ta reda på hur mycket ström som behövs. Kunden ska inte behöva känna sig rådvill, det är viktigast!


Modulines shop i Borlänge.

Alla ska må bra!
Moduline satsar på att växa framåt. Man ska anställa och bli bättre på sociala medier.

– Vi behöver få in nytt friskt blod i företaget som kan hjälpa oss att bli ännu större. Men omsättning är inte viktigast. Alla ska må bra och vi ska ha ett bra klimat i företaget, annars är det ingen mening, säger Tage Holmqvist som menar att företaget mår bäst när man allt är hanterbart.

– Man ska inte få magknip när man kommer till jobbet på morgonen.

Omtanke om sina kunder och sina anställda, det är Modulines melodi. Man önskar att fler företag hade den inställningen!


I Moduline är arbetsmiljön och de anställda en viktig del. Här ses Tage med några av hans närmsta kollegor, Håkan och Leif.


Den här artikeln kan du även läsa i det första numret av Hair Magazine 2016.

Text: Nina Campioni
Foto: Mikael Sjöberg

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Biolage R.A.W. Color Care - hårvårdsserie för färgbehandlat hår

Biolage R.A.W. Color Care - hårvårdsserie för färgbehandlat hår

Den senaste lanseringen från Biolage R.A.W. är Color Care - en hårvårdsserie bestående av schampo, balsam och värmeskydd för färgbehandlat hår.
No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

Schampo och hårmask som bevarar svala silvriga toner och eliminerar gula/orange toner. Finns både för blonda hår och för mörka färgade hår.
Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Torrschampo och styling i samma produkt! Keune Blend Refreshing Balm absorberar fett utan att lämna några rester.
Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Med nya BC Bonacure får du chansen att upptäcka kraften från hudvårdsteknologier för alla olika hårtyper. Läs mer om produkterna här:
BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

Nya Miracurl MKII tar automatiska locktänger till en helt ny nivå. Dina kunder kan få det utseende de önskar med bara ett verktyg.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.
Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Efter 50 år har Cosmoprof vuxit till ett av världens största arrangemang i den professionella skönhetsbranschen. Spana in allt från mässan här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Patrick Cameron (2011)

Patrick Cameron (2011)

Patrick Camerons energi och dynamik överträffar allt. Han intar scenen och fångar publiken med sin imponerande kunskap och med sin glimt i ögat, oavsett om han undervisar eller håller i en show.
Cathrin Bernval Norlin (Q&A)

Cathrin Bernval Norlin (Q&A)

Cathrin är en svensk frisör som, sedan många år tillbaka, bor och jobbar i Oslo. Hon har jobbar på På Håret Skøyen och ingår även i deras duktiga kreativa team. Läs mer om henne här!

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.