leverantörer

Frisörkurser

Webshops

L’Oréal - Med siktet inställt på miljö och hållbarhet

L’Oréal är ett av världens största företag inom professionell hårvård. I drygt 100 år har de drivit utvecklingen framåt och förnyat branschen.


L’Oréal Sverige sitter i stora och luftiga lokaler i Alvik i västra Stockholm. Här tar General Manager L’Oréal Professional Products Division Adrian Thelwell emot Hair Magazine tillsammans med sina närmaste medarbetare. Från vänster: Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology, Adrian Thelwell själv, Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura och Christian Manhausen, Brand Director för Matrix.


L’Oréal är ett gigantiskt företag som äger 28 olika varumärken inom hårvård, skönhet och hudvård, men grunden i verksamheten har alltid varit hårvård. Allting tog sin början då den franske kemisten Eugène Schueller 1909 skapade den första säkra hårfärgen och marknadsförde den till Paris frisörer. Hårfärgen blev en succé – och på den vägen är det.

I dag, drygt 100 år senare, är innovation fortfarande en av grundpelarna i verksamheten och bland de uppfinningar som L’Oréal står bakom kan nämnas produkter som hårsprayen och kallpermanenten.

– Innovation är fortfarande enormt viktigt för oss, säger Adrian Thelwell, General Manager L’Oréal Professional Products Division.


Adrian Thelwell, kommer från England men har varit General Manager L’Oréal Professional Products Division i Sverige i tre år. ”Sverige är en spännande marknad. Intresset för styling är stort här, det är ett roligt och utmanande land att jobba i”, säger han.


AMBITIÖS
A MILJÖMÅL

I dag står L’Oréal inför en minst lika stor utmaning – att fortsätta  arbetet med att skapa ett hållbart och miljövänligt företag som värnar om jordens resurser. Företaget har satt upp ambitiösa miljömål inom flera områden som ska vara uppfyllda till år 2020.

Den snabba utvecklingen i  världen leder till att allt fler människor får bättre levnadsstandard och det innebär att stora företag får ett allt större ansvar. För L’Oréal innebär detta att företaget åtar sig att arbeta för att skapa en hållbar värld och bevara planetens skönhet.

Bland målen märks en minskning av koldioxidutsläppen med 60 procent, att allt råmaterial som används i såväl produkter som förpackningar ska tas fram på ett hållbart och förnybart sätt samt att hela leverantörskedjan ska bli mer miljövänlig. Inom ramen för den nya hållbarhetsplanen, som fått namnet ”Sharing beauty with all”, finns även mål för att förbättra de sociala villkoren för L’Oréals medarbetare i de 130 länder där företaget är etablerat.

– Det är den verklighet som vi alla lever med nu, vi vill visa våra kunder att vi har ett starkt engagemang och tar de här frågorna på stort allvar, säger Adrian Thelwell.

Samtidigt har L’Oréal gjort en prognos att de kommer att nå hisnande en miljard nya konsumenter inom de närmaste tio åren, något som vid en första anblick kan verka motsägelsefullt, men som enligt Adrian Thelwell snarare är motsatsen.

UTBILDNING ÄR A OCH O

Adrian Thelwell framhåller vikten av utbildning för att nå de ambitiösa målen och L’Oréal fortsätter att satsa mycket på kurser inom olika fält för frisörer.

– Vi kommer också att börja arbeta ännu mer med olika skolor för att inspirera nästa generation frisörer och visa på en fortsatt stark industri, säger han.

Bland hjärtefrågorna för L’Oréal finns också det sociala arbetet. De senaste tio åren har företaget arbetat med välgörenhetsprojektet Hairdressers Against Aids, som verkar för att sprida kunskap om HIV och Aids och att samla in pengar till forskningen om sjukdomen.

– Det är en väldigt viktig fråga för oss, med det här projektet kan vi visa att vi har en annan sida också. Allt handlar inte bara om att sälja, avslutar Adrian Thelwell.

 
"Jag älskar Sverige, framförallt skärgården", säger britten Adrian Thelwell, 43.



Spännand
e år för L’Oréals varumärken

De fyra största varumärkena inom hårvård i L’Oréal Professional Products Division är L’Oréal Professionnel, Matrix, Redken och Kérastase. De erbjuder såväl förstklassig utbildning som de senaste innovationerna inom hårvård och behandlingar.


L
’ORÉAL PROFESSIONNEL

L’Oréals mest tekniska varumärke, som främst riktar sig till frisörer, är L’Oréal Professionel. Här finns professionella färgsystem som passar alla typer av salonger, och i dag finns märket representerat i cirka 1200 salonger runt om i landet. Just nu jobbar man – i linje  med det nya miljötänket – mycket med att utveckla färgsystem utan ammoniak, till exempel den oljebaserade färgen Inoa. Förutom de tekniska produkterna ryms flera serier med konsumentvänliga stylingprodukter inom varumärket.

Några spännande nyheter framöver?

– I maj lanserar vi en helt ny hårvårdsserie – den kommer att revolutionera hela marknaden, lovar Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel.

Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura.



RASTASE

Kérastase är L’Oréals lyxvarumärke Nr 1, som finns i cirka 300 salonger i Sverige. Det ursprungligen franska märket har inga tekniska produkter, utan fokuserar endast på exklusiv hårvård och styling. Kérastase är inriktat på att lösa olika problem som kan uppstå, här finns lyxiga kurer och specialprodukter för alla slags problem relaterade till hår och hårbotten. Den senaste forskningen inom L’Oréal-gruppen presenteras ofta som en ny Kérastaseprodukt, till exempel lanserades förra året produkter som bygger på stamcellsforskning.

 

Vad har vi att se fram emot 2015?

– Förra året var ett mycket bra år för oss, och 2015 ser ut att bli ännu bättre. Redan nu i januari har vi lanserat vår lyxigaste serie någonsin, Chronologiste. Det är hårvård som hämtat inspiration från svart kaviar, kan det bli mer exklusivt!, säger Stefan Bergenrot, Brand Director för Kérastase.




REDKEN

Redken är även det ett fullsortimentsmärke med stylingprodukter, hårvård och tekniska produkter. Men det är ett betydligt mer selektivt märke, där det just nu finns cirka 300 partnersalonger i Sverige.

– Joinar du Redken så får du ett helt koncept där inte bara hela produktsortimentet ingår utan även alla utbildningar. Därför kostar det lite mer, vilket gör att Redken passar för salonger med en lite högre prisnivå, säger Stefan Gustafsson, Brand Director.

Redken erbjuder kurser och utbildningar inte bara på den tekniska sidan, utan även inom businessområdet, såsom säljteknik och hur du får fler kunder till din salong.

Vad satsar Redken på under 2015?

– Det blir mycket fokus på färg. Redan i februari lanserar vi en ny färgserie, Ultra Rich. Det är mer mustiga färger, kan man säga.

– Dessutom har vi en nyhet till som vi är mycket glada över – att duon Icona Pop är nya talespersoner för Redken! De kommer delta i kampanjer, aktiviteter i salonger och även uppträda för våra kunder på olika events, avslutar Stefan Gustafsson.

Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology.
 


 

MATRIX

Matrix är det största varumärket under L’Oréals paraply i Sverige. Matrix är ett fullsortimentsmärke, här finns både professionella tekniska produkter samt produkter som riktar sig direkt till konsumenten. Redan i dag finns Matrix på 3000 salonger runt om i Sverige, men nu siktar man ännu högre.

– Vårt mål är att under 2015 bli nummer ett bland de professionella märkena i Sverige, säger Christian Manhausen, Brand Director för Matrix. Även om Matrix redan nu är ett fullsortimentsvarumärke, har det mest förknippats med färg och hårvård. Men det ska det bli ändring på – i mars lanserar man en helt ny stylingserie.

– 2015 är stylingens år för Matrix, säger Felipe Westregård, Marketing Manager.


Från vänster: Christian Manhausen, Brand Director för Matrix och Felipe Westregård, Marketing Manager för Matrix.


Text: Cecilia Billgren
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Nya produkter se fler produktnyheter

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Den nya serien Color från Kiepe innehåller 15 nya saxar. Colorsaxarna kommer i tre olika längder 5", 5,5" och 6" och finns i fem fina färgalternativ.
Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer är en blandning mellan en volymprodukt och en kräm. Ett lättviktigt skum som ger både volym och mjukhet!
Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Det praktiska jeansförklädet Denim Dress är avsett för dagligt salongsbruk. Material 100% bomull
COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY är en familj med fem färgförstärkande behandlingar. Fyra helt nya färger finns nu hos SESSION.MAP.
Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals växtbaserade hårfärg EOS firar 20 år och lanseras nu i Norden. EOS får håret att se starkt och friskt ut utan att kompromissa med resultatet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ida Rosbäck (Q&A)

Ida Rosbäck (Q&A)

​Läs vår frågestund med vinnaren av kategorierna Årets Dam och Årets Herr på Årets Frisörgalan 2014 - Ida Rosbäck!
Inger Ellen Nicolaisen

Inger Ellen Nicolaisen

Det är sällan man möter en ledare eller människa som Inger Ellen Nicolaisen, grundare av Nikita Hair. Hennes säregna ledarstil tillsammans med en enorm energi är det nyckeln till hennes stora framgång.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!