leverantörer

Frisörkurser

Webshops

L’Oréal - Med siktet inställt på miljö och hållbarhet

L’Oréal är ett av världens största företag inom professionell hårvård. I drygt 100 år har de drivit utvecklingen framåt och förnyat branschen.


L’Oréal Sverige sitter i stora och luftiga lokaler i Alvik i västra Stockholm. Här tar General Manager L’Oréal Professional Products Division Adrian Thelwell emot Hair Magazine tillsammans med sina närmaste medarbetare. Från vänster: Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology, Adrian Thelwell själv, Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura och Christian Manhausen, Brand Director för Matrix.


L’Oréal är ett gigantiskt företag som äger 28 olika varumärken inom hårvård, skönhet och hudvård, men grunden i verksamheten har alltid varit hårvård. Allting tog sin början då den franske kemisten Eugène Schueller 1909 skapade den första säkra hårfärgen och marknadsförde den till Paris frisörer. Hårfärgen blev en succé – och på den vägen är det.

I dag, drygt 100 år senare, är innovation fortfarande en av grundpelarna i verksamheten och bland de uppfinningar som L’Oréal står bakom kan nämnas produkter som hårsprayen och kallpermanenten.

– Innovation är fortfarande enormt viktigt för oss, säger Adrian Thelwell, General Manager L’Oréal Professional Products Division.


Adrian Thelwell, kommer från England men har varit General Manager L’Oréal Professional Products Division i Sverige i tre år. ”Sverige är en spännande marknad. Intresset för styling är stort här, det är ett roligt och utmanande land att jobba i”, säger han.


AMBITIÖS
A MILJÖMÅL

I dag står L’Oréal inför en minst lika stor utmaning – att fortsätta  arbetet med att skapa ett hållbart och miljövänligt företag som värnar om jordens resurser. Företaget har satt upp ambitiösa miljömål inom flera områden som ska vara uppfyllda till år 2020.

Den snabba utvecklingen i  världen leder till att allt fler människor får bättre levnadsstandard och det innebär att stora företag får ett allt större ansvar. För L’Oréal innebär detta att företaget åtar sig att arbeta för att skapa en hållbar värld och bevara planetens skönhet.

Bland målen märks en minskning av koldioxidutsläppen med 60 procent, att allt råmaterial som används i såväl produkter som förpackningar ska tas fram på ett hållbart och förnybart sätt samt att hela leverantörskedjan ska bli mer miljövänlig. Inom ramen för den nya hållbarhetsplanen, som fått namnet ”Sharing beauty with all”, finns även mål för att förbättra de sociala villkoren för L’Oréals medarbetare i de 130 länder där företaget är etablerat.

– Det är den verklighet som vi alla lever med nu, vi vill visa våra kunder att vi har ett starkt engagemang och tar de här frågorna på stort allvar, säger Adrian Thelwell.

Samtidigt har L’Oréal gjort en prognos att de kommer att nå hisnande en miljard nya konsumenter inom de närmaste tio åren, något som vid en första anblick kan verka motsägelsefullt, men som enligt Adrian Thelwell snarare är motsatsen.

UTBILDNING ÄR A OCH O

Adrian Thelwell framhåller vikten av utbildning för att nå de ambitiösa målen och L’Oréal fortsätter att satsa mycket på kurser inom olika fält för frisörer.

– Vi kommer också att börja arbeta ännu mer med olika skolor för att inspirera nästa generation frisörer och visa på en fortsatt stark industri, säger han.

Bland hjärtefrågorna för L’Oréal finns också det sociala arbetet. De senaste tio åren har företaget arbetat med välgörenhetsprojektet Hairdressers Against Aids, som verkar för att sprida kunskap om HIV och Aids och att samla in pengar till forskningen om sjukdomen.

– Det är en väldigt viktig fråga för oss, med det här projektet kan vi visa att vi har en annan sida också. Allt handlar inte bara om att sälja, avslutar Adrian Thelwell.

 
"Jag älskar Sverige, framförallt skärgården", säger britten Adrian Thelwell, 43.



Spännand
e år för L’Oréals varumärken

De fyra största varumärkena inom hårvård i L’Oréal Professional Products Division är L’Oréal Professionnel, Matrix, Redken och Kérastase. De erbjuder såväl förstklassig utbildning som de senaste innovationerna inom hårvård och behandlingar.


L
’ORÉAL PROFESSIONNEL

L’Oréals mest tekniska varumärke, som främst riktar sig till frisörer, är L’Oréal Professionel. Här finns professionella färgsystem som passar alla typer av salonger, och i dag finns märket representerat i cirka 1200 salonger runt om i landet. Just nu jobbar man – i linje  med det nya miljötänket – mycket med att utveckla färgsystem utan ammoniak, till exempel den oljebaserade färgen Inoa. Förutom de tekniska produkterna ryms flera serier med konsumentvänliga stylingprodukter inom varumärket.

Några spännande nyheter framöver?

– I maj lanserar vi en helt ny hårvårdsserie – den kommer att revolutionera hela marknaden, lovar Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel.

Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura.



RASTASE

Kérastase är L’Oréals lyxvarumärke Nr 1, som finns i cirka 300 salonger i Sverige. Det ursprungligen franska märket har inga tekniska produkter, utan fokuserar endast på exklusiv hårvård och styling. Kérastase är inriktat på att lösa olika problem som kan uppstå, här finns lyxiga kurer och specialprodukter för alla slags problem relaterade till hår och hårbotten. Den senaste forskningen inom L’Oréal-gruppen presenteras ofta som en ny Kérastaseprodukt, till exempel lanserades förra året produkter som bygger på stamcellsforskning.

 

Vad har vi att se fram emot 2015?

– Förra året var ett mycket bra år för oss, och 2015 ser ut att bli ännu bättre. Redan nu i januari har vi lanserat vår lyxigaste serie någonsin, Chronologiste. Det är hårvård som hämtat inspiration från svart kaviar, kan det bli mer exklusivt!, säger Stefan Bergenrot, Brand Director för Kérastase.




REDKEN

Redken är även det ett fullsortimentsmärke med stylingprodukter, hårvård och tekniska produkter. Men det är ett betydligt mer selektivt märke, där det just nu finns cirka 300 partnersalonger i Sverige.

– Joinar du Redken så får du ett helt koncept där inte bara hela produktsortimentet ingår utan även alla utbildningar. Därför kostar det lite mer, vilket gör att Redken passar för salonger med en lite högre prisnivå, säger Stefan Gustafsson, Brand Director.

Redken erbjuder kurser och utbildningar inte bara på den tekniska sidan, utan även inom businessområdet, såsom säljteknik och hur du får fler kunder till din salong.

Vad satsar Redken på under 2015?

– Det blir mycket fokus på färg. Redan i februari lanserar vi en ny färgserie, Ultra Rich. Det är mer mustiga färger, kan man säga.

– Dessutom har vi en nyhet till som vi är mycket glada över – att duon Icona Pop är nya talespersoner för Redken! De kommer delta i kampanjer, aktiviteter i salonger och även uppträda för våra kunder på olika events, avslutar Stefan Gustafsson.

Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology.
 


 

MATRIX

Matrix är det största varumärket under L’Oréals paraply i Sverige. Matrix är ett fullsortimentsmärke, här finns både professionella tekniska produkter samt produkter som riktar sig direkt till konsumenten. Redan i dag finns Matrix på 3000 salonger runt om i Sverige, men nu siktar man ännu högre.

– Vårt mål är att under 2015 bli nummer ett bland de professionella märkena i Sverige, säger Christian Manhausen, Brand Director för Matrix. Även om Matrix redan nu är ett fullsortimentsvarumärke, har det mest förknippats med färg och hårvård. Men det ska det bli ändring på – i mars lanserar man en helt ny stylingserie.

– 2015 är stylingens år för Matrix, säger Felipe Westregård, Marketing Manager.


Från vänster: Christian Manhausen, Brand Director för Matrix och Felipe Westregård, Marketing Manager för Matrix.


Text: Cecilia Billgren
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Luminous Bronze Self-Tan Drops är koncentrerade brun-utan-soldroppar som blandas med den dagliga ansiktskrämen. Läs mer här:
KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

Hos HeadBrands hittar ni nu dessa två nyheter från KC Professional - ett dry shampoo och ett heat protection spray, båda fria från parfym.
HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

Flex Dry Brush ger en skonsam utredning och är dessutom värmeresistent - vilket gör den optimal att använda till föntorkning.
Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills Masque är en fuktbehandling som kompletterar varje hårstrå och ger fuktbalans i hela hårbotten.
Net teknisk kappa

Net teknisk kappa

Den tekniska kappan Net är elegant, behaglig och perfekt vid färgning. Det nätliknande materialet har en vatten- och kemikalieavstötande plastbeläggning.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

I helgen avgjordes den tredje semifinalen inför Årets barberare 2018. Ali Alahama från Troy Salon i Nybro utsågs till mellersta/norra Sveriges bästa barberare.
Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Joakim Roos

Joakim Roos

Ingen svensk frisör är lika förknippad med tävlingar som Joakim Roos. Under mer än 15 års tid har han både tävlat själv men framförallt tränat landslag från jordens alla hörn. Läs om en av Sveriges absolut mest meriterade frisörer.
Jessica Lundström

Jessica Lundström

Jessica Lundström vann svenska Style Masters Contest 2017. På Studio The Look i Linköping hänger tävlingsbilderna som gjorde henne till nationell vinnare.

Annons

Nya videor se fler videor

Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!