leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Larsson & Lange - Vi vill skapa helhetsupplevelser

Kvalitet, service och engagemang är tre grundvärderingar hos Larsson & Lange. Det är vad som binder de åtta mycket individuella salongerna samman – samt en gemensam filosofi att utveckling och inspiration är ”drivet” i branschen.


- De är de små sakerna som gör att vi skiljer oss från andra frisörer, menar Håkan och Ricard.

Att skapa en helhetsupplevelse. Det är kodordet för Larsson & Lange i dag och så har det varit sedan Ricard Larsson och Håkan Lange startade sin första salong i Malmö 1991.

I dag finns det sju Larsson & Lange-salonger samt barbershopen The Barber; fem i Malmö och en vardera i Lund, Helsingborg och Halmstad. Men även om Larsson & Lange i dag består av totalt åtta salonger är uttrycket i de olika salongerna inte detsamma, för målet har inte varit att bygga upp en kedja med ett sammanhållet uttryck. Tvärtemot har målet för Håkan Lange och Ricard Larsson hela tiden varit att skapa individuella salonger med sin egen stil och som vänder sig till olika typer av kunder.

Läs också: Larsson & Lange vinner entreprenörspris i USA


Utöver de sju salongerna har Larsson & Lange även barbershopen 'The Barber'.


Målet är att skapa individuella salonger med sin egen stil som vänder sig till olika typer av kunde. Här ses den mer trendiga salongen i hjärtat av Malmö.

BÅDA JOBBAR SOM FRISÖRER

– Salongerna spänner från det klassiska med superhög kvalitet, över det stilrena och japaninspirerade. Det finns en ”grön” salong och en trendig ”ung” salong, berättar de två frisörerna, som i dag har 52 anställda och som bägge två själva står och jobbar i salongerna flera gånger i veckan.

– Vi är frisörer och det vill vi fortsätta  att vara. Att själv arbeta med kunder ger någonting som man inte kan få på annat sätt, säger Ricard och Håkan.

Att bygga upp en rad salonger med  olika image och hög kvalitet har varit målet sedan de startade sitt samarbete. I dag har de förutom salongerna också Larsson & Lange Education, som erbjuder kurser till frisörer från hela landet. De har även en webshop och inte minst en egen produktserie – Larsson & Lange Hair Wear, som innehåller allt för vård och styling. Förutom den egna verksamheten har de också undervisat en del för bland andra Wella och L’Oréal.


Ännu en bild från stilfulla 'The Barber'.

 

MEDARBETARNA BETYDER ALLT

Ska man driva salonger på Larsson & Langes nivå, är utbildning a och o.

– Kunderna kräver mer och mer. Därför är det superviktigt att medarbetarna är up-to-date. Självklart på det tekniska planet, men också på det personliga planet så att de kan förhålla sig till kunderna på ett bra sätt, förklarar de två.

För dem handlar det om en helhetsupplevelse – från det att  kunden kliver in i salongen till den behandling de får. För Ricard och Håkan är det viktigt att frisörerna i salongerna får de verktyg som behövs för att de ska kunna leva upp till Larsson  & Langes tre grundvärderingar: Kvalitet, service och engagemang.

 
Ricard Larsson och Håkan Lange lägger stor vikt vid att vidareutbilda sina frisörer både tekniskt och socialt.

 

PERSONLIGA SAMTAL MED ALLA MEDARBETARE

– Har man en dålig dag måste man lära sig att lägga det ifrån sig när man kommer in till jobbet på salongen. Eller om man har en konflikt – vilket  är ofrånkomligt på en arbetsplats med 52 medarbetare – då måste man lära sig att hantera den.

En gång om året har de personliga samtal med alla medarbetare för att ta reda på om de trivs, vad de vill framöver och om de saknar någonting för att kunna bli ännu bättre.

– Vi har fått till en riktigt bra personalgrupp. Frisörer är konstnärssjälar. Varje frisör har sin egen stil och det lägger vi mycket vikt på. Precis som att salongerna inte är likadana ska inte heller frisörerna vara det. Varje enskild frisör har sitt eget varumärke och sin egen kundkrets, förklarar Håkan och Ricard och menar också att det är viktigt att de båda är frisörer. Vi förstår branschen och vi vet hur frisörer fungerar. Därmed kan vi stimulera dem bättre.

Läs också: From Warsaw To Tokyo med Larsson & Lange

 
Precis som salongerna så är frisörerna olika. Det läggs mycket fokus på att att varje frisör har sin egen stil, sitt eget varumärke och sin individuella kundkrets.

”VI SITTER INTE MED ARMARNA I KORS”

Håkan Lange och Ricard Larsson tvivlar inte på att deras filosofi om kvalitet, service och engagemang också är hemligheten till den framgång som verksamheten har haft under de 23 år som den funnits.

– det är Håkan och Ricard helt överens om. Därför lägger de mycket energi på att vidareutbilda och stärka personalen, inte bara i rent tekniska färdigheter utan även när det gäller personlighetsutveckling.

– Som det är i dag ska frisörerna arbeta med sig själva och de ska använda all den energi som de har på kunden. Tiderna har ändrats, det råder det inget tvivel om. Det har blivit tuffare att vara frisör, ingen kan sitta med armarna i kors. Det ska jobbas med såväl rebooking som produktsälj, säger Ricard och Håkan. Det handlar inte heller om att pracka på kunden någonting. Har man vunnit kundens tillit så lyssnar de gärna till produktförslag och ser det tvärtemot som en bra service.

Och även fast de haft egen salong i 23 år så sitter de själva inte heller med armarna i kors.

– Man måste utveckla sig hela tiden, fastslår de.

Idéer till utveckling  av salongerna hämtar de från många olika håll. Från resor, hotell och restauranger. De kan vara små, varma handdukar eller en annan liten detalj som lyfter frisörbesöket för kunden.

– Det är de små sakerna som gör att vi skiljer oss från andra frisörer, menar Håkan och Ricard. Det finns många duktiga frisörer och många spännande salonger. Därför måste man hela tiden ta det ett steg längre.

 
 
Inspiration till salongerna är hämtad från många olika håll; från resor, restauranger och hotell.

SALONGER MED STIL

Kvalitet och service är den röda tråd som går igenom alla Larsson & Langes salonger – inte utseendet.

– I några salonger är det full fart med mycket prat och musik – i andra är det lugnare och mer avslappnad stämning. Vi använder olika designers när salongerna ska inredas och har absolut ingen tanke om att de ska vara likadana. Visst, det kostar mer. Men vi tror att det betalar sig i det långa loppet.

En speciell inredningsdetalj  som  de  har  arbetat  med  i   de  nyare salongerna,  är  ett  stängt rum  för  schamponering.  Där  inne  är belysningen dämpad och kunden kan slappna av helt och njuta av behandlingen. Rummen har blivit en stor succé bland kunderna och det är den typen av löpande utveckling som Håkan och Ricard tycker gör salongerna än starkare.

För att ytterligare stärka sin självständiga image står man också själva för allt bildmaterial,  liksom att Larsson & Lange har sitt eget kreativa team som en gång om året skapar en ny kollektion där frisörtrender smälter samman med rådande mode.

 
Larsson & Lange har inrett ett schamponeringsrum där ljuset är neddämpat och där kunderna kan njuta av den avslappnade atmosfären.

LARSSON & L ANGE HAIR WEAR

För att  kunna skapa en trend måste man ha bra produkter och i  takt med utvecklingen av de egna kollektionerna insåg de att  de saknade vissa produkter i det utbud som redan fanns. Det blev starten på Larsson & Lange Hairwear, en serie som i dag består av 17 produkter.

– Serien är anpassad för skandinaviskt hår, som generellt inte tål alltför tunga  produkter.  Samtidigt kan vi med  vår  egen  serie  hela tiden utvecklas. Vi  kan enklare se  om  det till  exempel plötsligt blir stor efterfrågan på ett vax, så kan vi utveckla den. Eller om efterfrågan på en annan produkt  minskar så kan vi ta bort den för att  hålla serien dynamisk, förklarar Håkan och Ricard.

Produktserien är utvecklad i samarbete med kemister och eftersom de själva också är med i utvecklingen så testas alla produkter i salongerna innan de sätts i produktion. Serien säljs självfallet i deras egna salonger samt i  Larsson & Langes webshop, men planen är att  den ska ut till andra frisörer såväl i Sverige som utanför landets gränser.

På det hela taget är verksamheten Larsson & Lange organisk. Och hållningen är  att  verksamheten  ska växa av  egen  kraft.  Samtidigt berättar de att den utveckling som branschen går mot nu, där trenden alltmer går mot det personliga och individuella, passar dem perfekt.

Läs också: Hårvård och hårstyling - Svenskt, stiligt och parabenfritt från Larsson&Lange

 
Vänstra bilden: Deras egna produktserie, Larsson & Lange Hair Wear, som i dag består av hela 17 produkter.
Högra bilden: En salong med japanskinspererad inredning.

Text: Pia Finne

Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Läs också: Larsson & Lange vinner entreprenörspris i USA

Läs också: From Warsaw To Tokyo med Larsson & Lange

Läs också: Hårvård och hårstyling - Svenskt, stiligt och parabenfritt från Larsson&Lange



Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 27 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Matilda Paulsson (Q&A)

Matilda Paulsson (Q&A)

Vi har fått chansen att ställa frågor till Matilda Paulsson på salong Eriksson & Robach, vinnare av Fondation Guillaumes fototävling 2016. Läs om den duktiga frisören här:
Jonas Wixner

Jonas Wixner

Jonas Wixner skulle bli byggarbetare. Såga, snickra och bygga saker. Nu bygger han frisyrer i stället. Hair Magazine träffade Jonas Wixner som driver salongen i Örnsköldsvik som farfar och pappa byggt upp.

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.