leverantörer

Frisörkurser

Webshops

HeadBrands - ”Nu har vi gått ALL IN”

För fem månader sedan etablerade HeadBrands en ny inredningsavdelning.
- Nu kan vi på allvar kalla oss totalleverantörer till frisörbranschen, säger Fredrik Gelkner, VD. Och den nya avdelningen har fått en flygande start

Gunnar Johansson, chef för HeadBrands inredningsavdelning och Fredrik Gelkner, VD för HeadBrands

Gunnar Johansson, chef för HeadBrands inredningsavdelning

Gunnar Johansson, chef för HeadBrands inredningsavdelning och
Fredrik Gelkner, VD för HeadBrands,
utanför verksamheten i Lund.

Gunnar Johansson har varit i salonginredningsbranschen i 29 år, så det är bestämt ingen novis som styr HeadBrands inredningsavdelning.


"Nu har vi gått all in"

HeadBrands har nu tagit det sista steget för att bli totalleverantör till frisörbranschen i och med sin nya inrednings- och inventarieavdelning.

- Vi saknade inredningen för att bli kompletta, fastslår Fredrik Gelkner, VD för HeadBrands. Nu har vi gått all in, och framöver kan vi erbjuda frisörerna allt från inventarier till salongen, produkter till försäljning och användning i salongen, verktyg som saxar, hårfönar, locktänger och mycket mer, liksom vi också säljer kaffe, te, diskmedel, choklad och toalettpapper, säger Fredrik och ler. Målet är att upptagna frisörer kan koncentrera sig på det de kan tjäna pengar på, och i princip få allt de har behov för i salongen i ett paket. Gunnar Johansson, som har arbetat med salongsinredning i egen verksamhet i 29 år, står bakom HeadBrands nya inventarieavdelning.

- Jag har arbetat med HeadBrands sedan de blev etablerade för sex år sedan, så när Fredrik frågade om jag ville starta upp en inventarieavdelning tvekade jag inte. Det ville jag vara med på, berättar Gunnar.

Läs även: HeadBrands - Ett företag som står på frisörens sida

Den europeiska serien inSalon har koll på detaljerna.
Den europeiska serien inSalon har koll på detaljerna. Mixa ryggstöd och säte efter eget tycke och välj mellan 10 olika skinntyper och färger.

Två inventarielinjer

Hos HeadBrands har man valt att arbeta med en europeisk linje, in Salon, som är stilrena möbler i skandinavisk design till förnuftiga priser.

- För att vara konkurrenskraftiga har vi alltid svart färg på lager och övriga färger kan levereras inom fyra veckor. Det betyder att vi kan leverera en ny salong med allt från stolar till speglar, disk och schamponeringar inom ett par dagar, berättar Gunnar Johansson, som är väldigt glad för HeadBrands sätt att arbeta på med en stor katalog med uteslutande fokus på inredning samt mindre kataloger som skickas ut var 6-8e vecka.

- Men oavsett vilket behov salongen har involverar vi oss gärna i inredningen, och vi vill gärna hjälpa frisörerna med att uppnå det bästa resultatet, liksom vi mer än gärna besöker salongen för att hjälpa dem.

HeadBrands satsar på barberartrenden.  HeadBrands satsar på barberartrenden.
HeadBrands satsar på barberartrenden. ”Vi kan leverera stol, produkter och de verktyg som behövs”, säger Fredrik Gelkner.


Bra bit på väg

HeadBrands slog upp dörrarna till sin inredningsavdelning, som för övrigt har ett eget showroom i Lund i anslutning till företaget, för fem månader sedan och både Fredrik Gelkner och Gunnar Johansson berättar att den har fått en flygande start.

- Det går riktigt fint i både Sverige och Danmark, vi har redan inrett flera salonger och sålt enskilda inventarier, delger dem. Just nu är de i full gång med att förhandla med andra märken så att det finns fler inredningsmöjligheter att erbjuda frisörerna. I kollektionen finns också småmöbler som torkhuvar, rullbord och frisörstolar. Målet är också klart - man vill vara den ledande leverantören av inredning i både Sverige och Danmark.

Läs även: HeadBrands - Friheten att själv välja

   
inSalon heter HeadBrands eget inredningsmärke, med ett enkelt och stilrent uttryck och humana priser.


Satsar på barberartrenden

Ett av de områden det satsas på från HeadBrands sida är barberartrenden.

- inSalon har snygga barberarstolar i ett rått och maskulint uttryck med inspiration från 50-talets stolar, men i en modern tappning, berättar Gunnar, för det gäller för HeadBrands att ligga i framkant när det gäller trender.

- Vi kan således leverera allt från barberarstolar till herrprodukter och verktyg som klippmaskiner och så vidare, säger Fredrik. Gunnar Johansson har genom sina många år i branschen arbetat en del med de svenska frisörskolorna, och även här är han på väg att implementera barberartrenden.

- Med etableringen av inredningsavdelningen har vi så att säga slutit cirkeln. Vi har tag om marknaden i såväl Sverige som Danmark, och vi vill säkra framöver att alla kan handla till det bästa priset, avslutar Fredrik Gelkner.

Läs även: HeadBrands - snabbast växande företaget i branschen! (2013)


”Vi kan leverera en ny salong med allt från stolar till speglar, disk och schamponeringar inom ett par dagar." - Gunnar Johansson

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines fjärde utgåva, 2015.


Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Två nyheter från Maria Nila. Quick Dry Heat Spray är ett skyddande och glansgivande värmeskydd. Curlicue Cream är en stylingkräm speciellt för lockigt hår.
Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Serien Good Society från Artègo har fått fyra nya tillskott: Ett glansgivande serum, en extra mjuk fiberstyling, ett frisyrformande gelé samt en volymmousse.
CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

Koppar är trendfärgen som tagit sig från heminredningen och in i salongerna. Jaguar presenterar nya kopparfärgade tillskott.
Åtta nya nyanser i KayColor-serien från Kepro finns nu hos Hairmail

Åtta nya nyanser i KayColor-serien från Kepro finns nu hos Hairmail

KayColor ger håret näring och färg på samma gång. Nu finns de nya färgerna: Aluminium, Lavender, Blue, Emerald, Heaven, Coral, Candy Pink och Rose.
R+CO Television Perfect Hair Shampoo & Conditioner hos Tendenz

R+CO Television Perfect Hair Shampoo & Conditioner hos Tendenz

Den perfekta hårrevolutionen. Television Perfect Hair Shampoo & Conditioner ger fyllighet, glans, styrka, mjukhet och smidighet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.
Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Skäggentusiaster från hela landet åkte förra helgen till Stockholm för att delta i Sveriges största barberarevent, Swedish Barber Expo!
Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Det har varit full fart på olika catwalks runt om i Stockholm i samband med Stockholm Fashion Week. Här har vi hittat inspirerande frisyrer och hårstylingar från årets modevecka som ni inte får missa!
De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Jonas Shiran Larsen

Jonas Shiran Larsen

1937 är ett nytt, komplett sortiment groomingprodukter för män som skapats av en av Danmarks främsta herrfrisörer; Jonas Shiran Larsen. Här kan du läsa om den stilrena och exklusiva serien, som enbart finns hos HeadBrands:
Linda Beronius (Q&A)

Linda Beronius (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att träffa Linda Beronius, Marketing & Education Manager för Grazette Of Sweden. Få en snabbkoll på hennes liv som frisör!

Nya videor se fler videor

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.