leverantörer

Frisörkurser

Webshops

HeadBrands - Ett företag som står på frisörens sida

HeadBrands har under de senaste åren förändrat hur vardagen ser ut för Sveriges frisörer genom lägre priser, större utbud och en effektivare distribution. Ett omtyckt koncept som frigjort mycket tid på landets salonger. Nu fortsätter deras resa. Fler länder tillkommer, en ny webbplattform anpassad för den moderna frisörens livsstil lanseras och ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip inledde året.


– Det fanns ett gap på marknaden och vi utnyttjade det, säger Fredrik Gelkner, som i samarbete med Mikael Nilsson startade HeadBrands för fem år sedan.

– Vi har varit med om en fantastisk resa de senaste åren, säger Fredrik Gelkner, som för fem år sedan identifierade ett gap på marknaden.

Han etablerade HeadBrands utifrån en ganska enkel affärsmodell där frisörerna skulle kunna mixa helt fritt mellan varumärkena och välja om de ville köpa en eller flera produkter åt gången.

Konceptet blev en stor succé och idag använder ungefär hälften av alla svenska salonger HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

– Hos oss kan frisören köpa två schampoflaskor, en locktång och fyra stylingprodukter – alla från olika varumärken om de så vill. Det ger frisörerna möjlighet att skära ner på sitt lager och därmed också på kostnaderna.

HeadBrands har hårvårds- och stylingprodukter från 25 olika varumärken på hyllorna i sitt lager, och då tillkommer dessutom alla de tillbehör man kan föreställa sig kan komma till användning i en salong; från hårsnoddar till verktyg som hårfönar, locktänger och saxar. Leveranser sker dagligen.

– Vi har utmanat sättet att tänka, säger Fredrik Gelkner som står bakom HeadBrands i samarbete med Mikael Nilsson.

Tillsammans har de på bara fem år skapat en verksamhet som vuxit från tre till 25 anställda och som skickar 200–250 leveranser dagligen till såväl svenska som danska frisörer.

Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

 
Ungefär hälften av alla svenska salonger använder HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

Vverksamheten har vuxit från tre till 25 anställda.

Nya varumärken – ny sajt

Det sker hela tiden nya saker hos HeadBrands.

– Vi lyssnar mycket på vad kunderna vill ha och en del varumärken hör själva av sig till oss. Av den anledningen börjar vi 2015 med ett nytt samarbete med Cutrin och har även etablerat ett samarbete med bloggaren Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”. Vi blir distributörer för hennes serie av skönhetsprodukter för hår, make-up och ansiktsvård.

I och med detta tar HeadBrands företaget ett steg vidare då de blir exklusiva leverantörer och dessutom står för en stor del av marknadsföringen kring Isabella Löwengrips produkter.

– Samtidigt är det vår ambition att komma närmare frisören. Därför lanserar vi under våren en ny sajt som är bättre anpassad för mobiler och läsplattor, berättar Fredrik Gelkner.

Med det nya systemet blir webbshopen mer avancerad och anpassad för frisörens behov att när och var som helst kunna beställa sina varor.

HeadBrands affärsmodell  utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen.

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

– Köpprocessen förenklas och blir i högre grad anpassad till frisörernas behov. Sökfunktionerna blir bättre och samtidigt har vi arbetat mycket med innehållet. Det kommer under året att finnas tutorials och inspiration där frisörerna kan se hur de ska använda produkterna. Det kommer även att finnas tips och guider för användandet av nya produkter. Den nya sajten kommer med andra ord att passa den moderna frisörens livsstil, säger Maria Nillius, marknadschef på HeadBrands.

Hon beskriver också att sajten framöver ska bli mer än bara en plats där man köper produkter.

– Man kan jämföra permanenter och schampon, få inspiration till nya produkter och få en bra överblick av vad som händer i branschen generellt, säger hon.

– Vi har kunder i hela Sverige och vår styrka är att vi når ut till alla, även till den lilla salongen på landsbygden. Vi kan dessutom skryta med att ha branschens snabbaste leverans – från en dag till en annan, säger Fredrik Gelkner.

HeadBrands koncept bygger på att de inte har några säljare som åker runt, utan frisörerna vänder sig istället direkt till kundtjänst eller handlar via webbsidan. Kundservicen är alltid prioriterad och är superviktig för verksamheten. Därför har vi många frisörer hos oss som alltid kan svara på kundens frågor via telefon. Ungefär hälften av alla beställningar kommer via telefon, berättar Fredrik Gelkner.

  200–250 leveranser  skickas dagligen till såväl svenska som danska frisörer från HeadBrands lager.


Ett gap på marknaden

HeadBrands affärsmodell utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen och ända sedan starten har frisörerna varit riktigt nöjda med idén bakom företaget.

– Det fanns ett gap på marknaden, och vi utnyttjade det.

Företaget utvecklas hela tiden. 2013 lanserade de konceptet på den danska marknaden och planen är att expandera till både Norge och Finland. Även i utbudet händer det saker i år, det börjar med satsningen på samarbetet med Isabella Löwengrip samt Cutrin

som är ett starkt varumärke anpassat för nordiska förhållanden och hår.

– Redan i februari kommer vi att arrangera ett event för frisörer där Isabella deltar. Köper man ett startkit med hennes produkter så medföljer det en biljett till eventet. Även resten av året gör vi en hel del för att öka kännedomen om varumärket, säger Fredrik Gelkner.

  
I år lanserar HeadBrands ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Bilden till höger visar produkter från Löwengrip Care & Color (LCC).

Femårsdag

I juni firar HeadBrands sin femårsdag, och frågar man Fredrik hur han ser på utvecklingen de här fem åren så är det utan tvekan så att den har varit tillfredställande och med konstant tillväxt.

– Ända sedan starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på ”team spirit”. En platt organisation där alla arbetar för att nå samma mål – att skapa och klara av utmaningar och att vara flexibla och dynamiska, fastslår han.

– Vårt stora fokus under 2015 är att förädla relationerna till våra kunder. Vi kommer att fortsätta marknadsföra oss till alla frisörer, men jobba mer aktivt med att stärka samarbetet med dem som redan valt att satsa på oss som sin leverantör.  

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja


"Från starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på team spirit” säger Fredrik Gelkner. 

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


För mer information besök: www.headbrands.se eller se www.facebook.com/headbrands, www.pinterest.com/headbrands och www.instagram.com/headbrands.


Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja



Nya produkter se fler produktnyheter

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Den nya serien Color från Kiepe innehåller 15 nya saxar. Colorsaxarna kommer i tre olika längder 5", 5,5" och 6" och finns i fem fina färgalternativ.
Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer är en blandning mellan en volymprodukt och en kräm. Ett lättviktigt skum som ger både volym och mjukhet!
Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Det praktiska jeansförklädet Denim Dress är avsett för dagligt salongsbruk. Material 100% bomull
COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY är en familj med fem färgförstärkande behandlingar. Fyra helt nya färger finns nu hos SESSION.MAP.
Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals växtbaserade hårfärg EOS firar 20 år och lanseras nu i Norden. EOS får håret att se starkt och friskt ut utan att kompromissa med resultatet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Armina Duračak (Q&A)

Armina Duračak (Q&A)

Frågor och svar med Armina Duračak, årets Nykomling 2014 och nationell vinnare av Creative-kategorin i Goldwell Color Zoom Challenge 2017.
Schorem Barbers

Schorem Barbers

Hair Magazine mötte legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!