leverantörer

Frisörkurser

Webshops

HeadBrands - Ett företag som står på frisörens sida

HeadBrands har under de senaste åren förändrat hur vardagen ser ut för Sveriges frisörer genom lägre priser, större utbud och en effektivare distribution. Ett omtyckt koncept som frigjort mycket tid på landets salonger. Nu fortsätter deras resa. Fler länder tillkommer, en ny webbplattform anpassad för den moderna frisörens livsstil lanseras och ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip inledde året.


– Det fanns ett gap på marknaden och vi utnyttjade det, säger Fredrik Gelkner, som i samarbete med Mikael Nilsson startade HeadBrands för fem år sedan.

– Vi har varit med om en fantastisk resa de senaste åren, säger Fredrik Gelkner, som för fem år sedan identifierade ett gap på marknaden.

Han etablerade HeadBrands utifrån en ganska enkel affärsmodell där frisörerna skulle kunna mixa helt fritt mellan varumärkena och välja om de ville köpa en eller flera produkter åt gången.

Konceptet blev en stor succé och idag använder ungefär hälften av alla svenska salonger HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

– Hos oss kan frisören köpa två schampoflaskor, en locktång och fyra stylingprodukter – alla från olika varumärken om de så vill. Det ger frisörerna möjlighet att skära ner på sitt lager och därmed också på kostnaderna.

HeadBrands har hårvårds- och stylingprodukter från 25 olika varumärken på hyllorna i sitt lager, och då tillkommer dessutom alla de tillbehör man kan föreställa sig kan komma till användning i en salong; från hårsnoddar till verktyg som hårfönar, locktänger och saxar. Leveranser sker dagligen.

– Vi har utmanat sättet att tänka, säger Fredrik Gelkner som står bakom HeadBrands i samarbete med Mikael Nilsson.

Tillsammans har de på bara fem år skapat en verksamhet som vuxit från tre till 25 anställda och som skickar 200–250 leveranser dagligen till såväl svenska som danska frisörer.

Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

 
Ungefär hälften av alla svenska salonger använder HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

Vverksamheten har vuxit från tre till 25 anställda.

Nya varumärken – ny sajt

Det sker hela tiden nya saker hos HeadBrands.

– Vi lyssnar mycket på vad kunderna vill ha och en del varumärken hör själva av sig till oss. Av den anledningen börjar vi 2015 med ett nytt samarbete med Cutrin och har även etablerat ett samarbete med bloggaren Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”. Vi blir distributörer för hennes serie av skönhetsprodukter för hår, make-up och ansiktsvård.

I och med detta tar HeadBrands företaget ett steg vidare då de blir exklusiva leverantörer och dessutom står för en stor del av marknadsföringen kring Isabella Löwengrips produkter.

– Samtidigt är det vår ambition att komma närmare frisören. Därför lanserar vi under våren en ny sajt som är bättre anpassad för mobiler och läsplattor, berättar Fredrik Gelkner.

Med det nya systemet blir webbshopen mer avancerad och anpassad för frisörens behov att när och var som helst kunna beställa sina varor.

HeadBrands affärsmodell  utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen.

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

– Köpprocessen förenklas och blir i högre grad anpassad till frisörernas behov. Sökfunktionerna blir bättre och samtidigt har vi arbetat mycket med innehållet. Det kommer under året att finnas tutorials och inspiration där frisörerna kan se hur de ska använda produkterna. Det kommer även att finnas tips och guider för användandet av nya produkter. Den nya sajten kommer med andra ord att passa den moderna frisörens livsstil, säger Maria Nillius, marknadschef på HeadBrands.

Hon beskriver också att sajten framöver ska bli mer än bara en plats där man köper produkter.

– Man kan jämföra permanenter och schampon, få inspiration till nya produkter och få en bra överblick av vad som händer i branschen generellt, säger hon.

– Vi har kunder i hela Sverige och vår styrka är att vi når ut till alla, även till den lilla salongen på landsbygden. Vi kan dessutom skryta med att ha branschens snabbaste leverans – från en dag till en annan, säger Fredrik Gelkner.

HeadBrands koncept bygger på att de inte har några säljare som åker runt, utan frisörerna vänder sig istället direkt till kundtjänst eller handlar via webbsidan. Kundservicen är alltid prioriterad och är superviktig för verksamheten. Därför har vi många frisörer hos oss som alltid kan svara på kundens frågor via telefon. Ungefär hälften av alla beställningar kommer via telefon, berättar Fredrik Gelkner.

  200–250 leveranser  skickas dagligen till såväl svenska som danska frisörer från HeadBrands lager.


Ett gap på marknaden

HeadBrands affärsmodell utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen och ända sedan starten har frisörerna varit riktigt nöjda med idén bakom företaget.

– Det fanns ett gap på marknaden, och vi utnyttjade det.

Företaget utvecklas hela tiden. 2013 lanserade de konceptet på den danska marknaden och planen är att expandera till både Norge och Finland. Även i utbudet händer det saker i år, det börjar med satsningen på samarbetet med Isabella Löwengrip samt Cutrin

som är ett starkt varumärke anpassat för nordiska förhållanden och hår.

– Redan i februari kommer vi att arrangera ett event för frisörer där Isabella deltar. Köper man ett startkit med hennes produkter så medföljer det en biljett till eventet. Även resten av året gör vi en hel del för att öka kännedomen om varumärket, säger Fredrik Gelkner.

  
I år lanserar HeadBrands ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Bilden till höger visar produkter från Löwengrip Care & Color (LCC).

Femårsdag

I juni firar HeadBrands sin femårsdag, och frågar man Fredrik hur han ser på utvecklingen de här fem åren så är det utan tvekan så att den har varit tillfredställande och med konstant tillväxt.

– Ända sedan starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på ”team spirit”. En platt organisation där alla arbetar för att nå samma mål – att skapa och klara av utmaningar och att vara flexibla och dynamiska, fastslår han.

– Vårt stora fokus under 2015 är att förädla relationerna till våra kunder. Vi kommer att fortsätta marknadsföra oss till alla frisörer, men jobba mer aktivt med att stärka samarbetet med dem som redan valt att satsa på oss som sin leverantör.  

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja


"Från starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på team spirit” säger Fredrik Gelkner. 

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


För mer information besök: www.headbrands.se eller se www.facebook.com/headbrands, www.pinterest.com/headbrands och www.instagram.com/headbrands.


Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja



Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Luminous Bronze Self-Tan Drops är koncentrerade brun-utan-soldroppar som blandas med den dagliga ansiktskrämen. Läs mer här:
KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

Hos HeadBrands hittar ni nu dessa två nyheter från KC Professional - ett dry shampoo och ett heat protection spray, båda fria från parfym.
HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

Flex Dry Brush ger en skonsam utredning och är dessutom värmeresistent - vilket gör den optimal att använda till föntorkning.
Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills Masque är en fuktbehandling som kompletterar varje hårstrå och ger fuktbalans i hela hårbotten.
Net teknisk kappa

Net teknisk kappa

Den tekniska kappan Net är elegant, behaglig och perfekt vid färgning. Det nätliknande materialet har en vatten- och kemikalieavstötande plastbeläggning.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

I helgen avgjordes den tredje semifinalen inför Årets barberare 2018. Ali Alahama från Troy Salon i Nybro utsågs till mellersta/norra Sveriges bästa barberare.
Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Matilda Paulsson (Q&A)

Matilda Paulsson (Q&A)

Vi har fått chansen att ställa frågor till Matilda Paulsson på salong Eriksson & Robach, vinnare av Fondation Guillaumes fototävling 2016. Läs om den duktiga frisören här:
Ann Pettersson

Ann Pettersson

Ann Pettersson har en lång meritlista bakom sig som både frisör, utbildare och tävlingsfrisör. Sedan 2006 driver hon sin egen frisörskola i Örnsköldsvik i vackra Höga Kusten i norra Sverige.Läs den spännande intervjun här!

Annons

Nya videor se fler videor

Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!