leverantörer

Frisörkurser

Webshops

HeadBrands - Ett företag som står på frisörens sida

HeadBrands har under de senaste åren förändrat hur vardagen ser ut för Sveriges frisörer genom lägre priser, större utbud och en effektivare distribution. Ett omtyckt koncept som frigjort mycket tid på landets salonger. Nu fortsätter deras resa. Fler länder tillkommer, en ny webbplattform anpassad för den moderna frisörens livsstil lanseras och ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip inledde året.


– Det fanns ett gap på marknaden och vi utnyttjade det, säger Fredrik Gelkner, som i samarbete med Mikael Nilsson startade HeadBrands för fem år sedan.

– Vi har varit med om en fantastisk resa de senaste åren, säger Fredrik Gelkner, som för fem år sedan identifierade ett gap på marknaden.

Han etablerade HeadBrands utifrån en ganska enkel affärsmodell där frisörerna skulle kunna mixa helt fritt mellan varumärkena och välja om de ville köpa en eller flera produkter åt gången.

Konceptet blev en stor succé och idag använder ungefär hälften av alla svenska salonger HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

– Hos oss kan frisören köpa två schampoflaskor, en locktång och fyra stylingprodukter – alla från olika varumärken om de så vill. Det ger frisörerna möjlighet att skära ner på sitt lager och därmed också på kostnaderna.

HeadBrands har hårvårds- och stylingprodukter från 25 olika varumärken på hyllorna i sitt lager, och då tillkommer dessutom alla de tillbehör man kan föreställa sig kan komma till användning i en salong; från hårsnoddar till verktyg som hårfönar, locktänger och saxar. Leveranser sker dagligen.

– Vi har utmanat sättet att tänka, säger Fredrik Gelkner som står bakom HeadBrands i samarbete med Mikael Nilsson.

Tillsammans har de på bara fem år skapat en verksamhet som vuxit från tre till 25 anställda och som skickar 200–250 leveranser dagligen till såväl svenska som danska frisörer.

Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

 
Ungefär hälften av alla svenska salonger använder HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

Vverksamheten har vuxit från tre till 25 anställda.

Nya varumärken – ny sajt

Det sker hela tiden nya saker hos HeadBrands.

– Vi lyssnar mycket på vad kunderna vill ha och en del varumärken hör själva av sig till oss. Av den anledningen börjar vi 2015 med ett nytt samarbete med Cutrin och har även etablerat ett samarbete med bloggaren Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”. Vi blir distributörer för hennes serie av skönhetsprodukter för hår, make-up och ansiktsvård.

I och med detta tar HeadBrands företaget ett steg vidare då de blir exklusiva leverantörer och dessutom står för en stor del av marknadsföringen kring Isabella Löwengrips produkter.

– Samtidigt är det vår ambition att komma närmare frisören. Därför lanserar vi under våren en ny sajt som är bättre anpassad för mobiler och läsplattor, berättar Fredrik Gelkner.

Med det nya systemet blir webbshopen mer avancerad och anpassad för frisörens behov att när och var som helst kunna beställa sina varor.

HeadBrands affärsmodell  utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen.

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

– Köpprocessen förenklas och blir i högre grad anpassad till frisörernas behov. Sökfunktionerna blir bättre och samtidigt har vi arbetat mycket med innehållet. Det kommer under året att finnas tutorials och inspiration där frisörerna kan se hur de ska använda produkterna. Det kommer även att finnas tips och guider för användandet av nya produkter. Den nya sajten kommer med andra ord att passa den moderna frisörens livsstil, säger Maria Nillius, marknadschef på HeadBrands.

Hon beskriver också att sajten framöver ska bli mer än bara en plats där man köper produkter.

– Man kan jämföra permanenter och schampon, få inspiration till nya produkter och få en bra överblick av vad som händer i branschen generellt, säger hon.

– Vi har kunder i hela Sverige och vår styrka är att vi når ut till alla, även till den lilla salongen på landsbygden. Vi kan dessutom skryta med att ha branschens snabbaste leverans – från en dag till en annan, säger Fredrik Gelkner.

HeadBrands koncept bygger på att de inte har några säljare som åker runt, utan frisörerna vänder sig istället direkt till kundtjänst eller handlar via webbsidan. Kundservicen är alltid prioriterad och är superviktig för verksamheten. Därför har vi många frisörer hos oss som alltid kan svara på kundens frågor via telefon. Ungefär hälften av alla beställningar kommer via telefon, berättar Fredrik Gelkner.

  200–250 leveranser  skickas dagligen till såväl svenska som danska frisörer från HeadBrands lager.


Ett gap på marknaden

HeadBrands affärsmodell utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen och ända sedan starten har frisörerna varit riktigt nöjda med idén bakom företaget.

– Det fanns ett gap på marknaden, och vi utnyttjade det.

Företaget utvecklas hela tiden. 2013 lanserade de konceptet på den danska marknaden och planen är att expandera till både Norge och Finland. Även i utbudet händer det saker i år, det börjar med satsningen på samarbetet med Isabella Löwengrip samt Cutrin

som är ett starkt varumärke anpassat för nordiska förhållanden och hår.

– Redan i februari kommer vi att arrangera ett event för frisörer där Isabella deltar. Köper man ett startkit med hennes produkter så medföljer det en biljett till eventet. Även resten av året gör vi en hel del för att öka kännedomen om varumärket, säger Fredrik Gelkner.

  
I år lanserar HeadBrands ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Bilden till höger visar produkter från Löwengrip Care & Color (LCC).

Femårsdag

I juni firar HeadBrands sin femårsdag, och frågar man Fredrik hur han ser på utvecklingen de här fem åren så är det utan tvekan så att den har varit tillfredställande och med konstant tillväxt.

– Ända sedan starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på ”team spirit”. En platt organisation där alla arbetar för att nå samma mål – att skapa och klara av utmaningar och att vara flexibla och dynamiska, fastslår han.

– Vårt stora fokus under 2015 är att förädla relationerna till våra kunder. Vi kommer att fortsätta marknadsföra oss till alla frisörer, men jobba mer aktivt med att stärka samarbetet med dem som redan valt att satsa på oss som sin leverantör.  

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja


"Från starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på team spirit” säger Fredrik Gelkner. 

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


För mer information besök: www.headbrands.se eller se www.facebook.com/headbrands, www.pinterest.com/headbrands och www.instagram.com/headbrands.


Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja



Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

Det nya tillskottet hos KEVIN.MURPHY är den lätta och flexibla finish-hårsprayen SESSION.SPRAY FLEX. En snabb lösning för att fixera och kontrollera håret.
Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl firar i år 100 år med att släppa en jubileumsmodell baserad på Leo J Wahls första patent 1919. Klippmaskinen finns att köa hos Barber Supplier.
Nya ActyvaBio hos Gocciani

Nya ActyvaBio hos Gocciani

ActyvaBio är en professionell hårvårdserie certifierad enligt COSMOS ORGANIC-standarden som finns att köpa hos Gocciani.
Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Crème Lightener från Blonde Life-serien ger en vacker blond färg, snabbt och effektivt och finns att köpa hos Tendenz.
Balmain 5 Week Hair Treatment hos Grönberg & Partners

Balmain 5 Week Hair Treatment hos Grönberg & Partners

5 week Hair Treatment är en mjuk och lätt behandling som återfuktar, ger näring och återuppbygger hårets styrka från insidan. Läs mer om nyheten här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

För fjärde året i rad söker Hårkontroll efter tjejen med lika härligt hår som personlighet för att vara deras ansikte utåt under år 2019. Här är vinnaren!
Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Sebastian Professional bjöd in till lanseringsfest för deras nya serie, SEB MAN, på Nosh and Chow i Stockholm. Läs mer om lanseringen här.
Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Senaste veckan har Stockholms och modevärldens fokus legat på Stockholm Fashion Week. Här kan du se inspirerande frisyrer och hårstylingar från Instagram.
Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

L’Oréal bjöd in Hair Magazine backstage för att följa frisörernas arbete innan Hoffmann Copenhagens visning på Copenhagen Fashion Week.
Första International Hairdressing Awards i Madrid

Första International Hairdressing Awards i Madrid

Den första International Hairdressing Awards ägde rum i Madrid i söndags och den bjöd på både en glimrande prisutdelning och en inspirerande runway-show

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Johan Kristensen

Johan Kristensen

Johan Kristensen är hårstylisten som delar upp yrkeslivet mellan lugnet på salongen i Gävle och hetsen kring shower med Schwarzkopf. Och han älskar det. – Jag får verkligen det bästa av två världar. Läs den inspirerande intervjun här:
Benjamin Martin (2015)

Benjamin Martin (2015)

Under den spektakulära Sebastianshowen Eclipse Art i Köpenhamn, som sammanföll med solförmörkelsen i slutet av mars, var det Benjamin Martin som höll i trådarna. Han är Nordic Creative Leader för Sebastian, men även för Nioxin och Sassoon.

Annons

Nya videor se fler videor

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

När Sam Villa inte arbetar med hår älskar han att fiska och denna snygga frisyr är inspirerad av ett fiskenät. Här kan du se hur du skapar frisyren.
Skapa en Donut Braid med Sam Villa

Skapa en Donut Braid med Sam Villa

I denna video visar talangfulle Sam Villa hur du går från en hästsvans, till en donutknut och till sist samlar alla momenten i en charmig fläta.
2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.
Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

I denna video visar Schwarzkopf Professionals tillsammans med Jenny Strebe, @theconfessionsofahairstylist, hur du skuggar rötterna i en reversed balayage.
Julinspirerad hästsvans med ghd

Julinspirerad hästsvans med ghd

Ghd visar i denna video hur du gör en snygg, lockig hästsvans med hårpynt. Se videon här och gör dig klar för att styla julens alla kunder.