leverantörer

Frisörkurser

Webshops

HeadBrands - Ett företag som står på frisörens sida

HeadBrands har under de senaste åren förändrat hur vardagen ser ut för Sveriges frisörer genom lägre priser, större utbud och en effektivare distribution. Ett omtyckt koncept som frigjort mycket tid på landets salonger. Nu fortsätter deras resa. Fler länder tillkommer, en ny webbplattform anpassad för den moderna frisörens livsstil lanseras och ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip inledde året.


– Det fanns ett gap på marknaden och vi utnyttjade det, säger Fredrik Gelkner, som i samarbete med Mikael Nilsson startade HeadBrands för fem år sedan.

– Vi har varit med om en fantastisk resa de senaste åren, säger Fredrik Gelkner, som för fem år sedan identifierade ett gap på marknaden.

Han etablerade HeadBrands utifrån en ganska enkel affärsmodell där frisörerna skulle kunna mixa helt fritt mellan varumärkena och välja om de ville köpa en eller flera produkter åt gången.

Konceptet blev en stor succé och idag använder ungefär hälften av alla svenska salonger HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

– Hos oss kan frisören köpa två schampoflaskor, en locktång och fyra stylingprodukter – alla från olika varumärken om de så vill. Det ger frisörerna möjlighet att skära ner på sitt lager och därmed också på kostnaderna.

HeadBrands har hårvårds- och stylingprodukter från 25 olika varumärken på hyllorna i sitt lager, och då tillkommer dessutom alla de tillbehör man kan föreställa sig kan komma till användning i en salong; från hårsnoddar till verktyg som hårfönar, locktänger och saxar. Leveranser sker dagligen.

– Vi har utmanat sättet att tänka, säger Fredrik Gelkner som står bakom HeadBrands i samarbete med Mikael Nilsson.

Tillsammans har de på bara fem år skapat en verksamhet som vuxit från tre till 25 anställda och som skickar 200–250 leveranser dagligen till såväl svenska som danska frisörer.

Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

 
Ungefär hälften av alla svenska salonger använder HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

Vverksamheten har vuxit från tre till 25 anställda.

Nya varumärken – ny sajt

Det sker hela tiden nya saker hos HeadBrands.

– Vi lyssnar mycket på vad kunderna vill ha och en del varumärken hör själva av sig till oss. Av den anledningen börjar vi 2015 med ett nytt samarbete med Cutrin och har även etablerat ett samarbete med bloggaren Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”. Vi blir distributörer för hennes serie av skönhetsprodukter för hår, make-up och ansiktsvård.

I och med detta tar HeadBrands företaget ett steg vidare då de blir exklusiva leverantörer och dessutom står för en stor del av marknadsföringen kring Isabella Löwengrips produkter.

– Samtidigt är det vår ambition att komma närmare frisören. Därför lanserar vi under våren en ny sajt som är bättre anpassad för mobiler och läsplattor, berättar Fredrik Gelkner.

Med det nya systemet blir webbshopen mer avancerad och anpassad för frisörens behov att när och var som helst kunna beställa sina varor.

HeadBrands affärsmodell  utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen.

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

– Köpprocessen förenklas och blir i högre grad anpassad till frisörernas behov. Sökfunktionerna blir bättre och samtidigt har vi arbetat mycket med innehållet. Det kommer under året att finnas tutorials och inspiration där frisörerna kan se hur de ska använda produkterna. Det kommer även att finnas tips och guider för användandet av nya produkter. Den nya sajten kommer med andra ord att passa den moderna frisörens livsstil, säger Maria Nillius, marknadschef på HeadBrands.

Hon beskriver också att sajten framöver ska bli mer än bara en plats där man köper produkter.

– Man kan jämföra permanenter och schampon, få inspiration till nya produkter och få en bra överblick av vad som händer i branschen generellt, säger hon.

– Vi har kunder i hela Sverige och vår styrka är att vi når ut till alla, även till den lilla salongen på landsbygden. Vi kan dessutom skryta med att ha branschens snabbaste leverans – från en dag till en annan, säger Fredrik Gelkner.

HeadBrands koncept bygger på att de inte har några säljare som åker runt, utan frisörerna vänder sig istället direkt till kundtjänst eller handlar via webbsidan. Kundservicen är alltid prioriterad och är superviktig för verksamheten. Därför har vi många frisörer hos oss som alltid kan svara på kundens frågor via telefon. Ungefär hälften av alla beställningar kommer via telefon, berättar Fredrik Gelkner.

  200–250 leveranser  skickas dagligen till såväl svenska som danska frisörer från HeadBrands lager.


Ett gap på marknaden

HeadBrands affärsmodell utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen och ända sedan starten har frisörerna varit riktigt nöjda med idén bakom företaget.

– Det fanns ett gap på marknaden, och vi utnyttjade det.

Företaget utvecklas hela tiden. 2013 lanserade de konceptet på den danska marknaden och planen är att expandera till både Norge och Finland. Även i utbudet händer det saker i år, det börjar med satsningen på samarbetet med Isabella Löwengrip samt Cutrin

som är ett starkt varumärke anpassat för nordiska förhållanden och hår.

– Redan i februari kommer vi att arrangera ett event för frisörer där Isabella deltar. Köper man ett startkit med hennes produkter så medföljer det en biljett till eventet. Även resten av året gör vi en hel del för att öka kännedomen om varumärket, säger Fredrik Gelkner.

  
I år lanserar HeadBrands ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Bilden till höger visar produkter från Löwengrip Care & Color (LCC).

Femårsdag

I juni firar HeadBrands sin femårsdag, och frågar man Fredrik hur han ser på utvecklingen de här fem åren så är det utan tvekan så att den har varit tillfredställande och med konstant tillväxt.

– Ända sedan starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på ”team spirit”. En platt organisation där alla arbetar för att nå samma mål – att skapa och klara av utmaningar och att vara flexibla och dynamiska, fastslår han.

– Vårt stora fokus under 2015 är att förädla relationerna till våra kunder. Vi kommer att fortsätta marknadsföra oss till alla frisörer, men jobba mer aktivt med att stärka samarbetet med dem som redan valt att satsa på oss som sin leverantör.  

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja


"Från starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på team spirit” säger Fredrik Gelkner. 

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


För mer information besök: www.headbrands.se eller se www.facebook.com/headbrands, www.pinterest.com/headbrands och www.instagram.com/headbrands.


Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

Läs även: HeadBrands- Friheten att själv välja



Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 27 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Justin Andersson

Justin Andersson

I en källarlokal på Södermalm i Stockholm jobbar en av landets absolut bästa vintagefrisörer. Hair Magazine har besökt livsstilsbutiken, retromekkat och frisörsalongen Sivletto.
Elsa Strömholm (Q&A)

Elsa Strömholm (Q&A)

Elsa Strömholm, vinnaren av Årets Elev 2017, svarar på frågor och avslöjar bland annat vilken som är hennes favoritprodukt och vem hon ser upp till i branschen!

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.