leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Hairmail vill vara frisörens bästa vän

Det finska företaget Hairmail är mer än bara en postorderfirma. Från sina färgglada kontor utanför Helsingfors erbjuder de hjälp med inredning, rådgör i businessfrågor och arrangerar wellnessträffar.
– Vi vill vara en varm partner, säger Samuli Leinonen, Marketing Manager.

Företagets CCO, Rami Virta (t.v.) och Asko Toivola, verkställande direktör tillika Hairmails grundare (t.h.)

Det ser inte mycket ut för världen. Hairmails huvudkontor ligger i en oansenlig byggnad i ett industriområde i Vantaa utanför Helsingfors. I ena änden av byggnaden ligger företagets enorma lager, i den andra en lagerbutik och kontorslokaler.

Men Hairmails trevliga och öppna företagsfilosofi märks direkt när man kliver in genom dörren och sätter ner foten på – The Yellow Brick Road. Hela kontoret är inrett med detaljer från den klassiska filmen ”Trollkarlen från Oz”. Här finns en stor glasvägg med en regnbåge, ett mötesrum som ska kännas som det är mitt i ett majsfält, citat från ledmotivet ”Over the rainbow” sitter uppmålat på en vägg och på en annan sitter foton och filmaffischer. Och så den gula vägen, som löper genom hela lokalen ända bort till en dörr med en bild av Smaragdstaden, platsen dit filmens Dorothy är på väg för att möta trollkarlen.

Men det slutar inte där. En del av kontoret är inrett som en ”svenskhörna”, med gigantiska porträtt av det svenska kungaparet och hockeylegendaren Mats Sundin. I den här hörnan sitter de anställda vars huvuduppgift är att hjälpa företagets svenska kunder. I en annan del av lokalen finns ett soffhörn med mjuka kuddar och stora Angry Birdsgosedjur.

Läs även: Hairmail hjälpte salongen Stage 11 med sin avskalade inredning

ANSTÄLLDA SOM TRIVS

Det är inte konstigt att tankarna går till Googles huvudkontor i Kalifornien, världsberömt för sin annorlunda inredning med pingisbord och myshörnor. Även på Hairmail lägger man stor vikt vid att de 38 fast anställda medarbetarna ska trivas, vilket också har betalat sig. De flesta anställda har jobbat länge i företaget och kan alla delar utan och innan.

– Minst en gång om året byter alla arbetsuppgift för en dag. Det skapar en gemenskap och en förståelse för hur hela företaget fungerar och för hur våra jobbarkompisar har det. Samtidigt blir det ett sätt för oss att förbättras, vi kan komma med tips och peka ut saker eftersom vi tittar på det med nya fräscha ögon, säger Teemu Sebastian Piippola, country manager of Sweden och Salon Furniture Sales Manager.


STARTADE I ETT GARAGE

Allt tog sin början för 22 år sedan, då hårproduktsförsäljaren Asko Toivola tänkte att det borde gå att sälja produkter på ett smartare sätt än genom att åka runt till salonger med en fullpackad bil. Han startade då ett postorderföretag, inhyst i sitt eget garage hemma i Helsingfors.

Läs även: Limegröna detaljer från Hairmail lyfte Klippotek Warda

Hairmail skickar varje månad ut en tidning till sina finska och svenska kunder med nyheter och erbjudanden. Från vänster Samuli Leinonen, Teemu Sebastian Piippola och Tiina Nummenmaa

Företaget växte. Efter ett par år öppnades den första butiken, och i dag finns det fem butiker i Finland och en webbshop för både finska och svenska kunder. Varje månad skickas ett magasin till frisörer i Finland och Sverige med nyheter och erbjudanden, och företagets stora katalog ges ut med ett och ett halvt års mellanrum.

– Just nu tittar vi på möjligheten att öppna en butik i Sverige, förhoppningsvis kan vi göra det inom det närmaste året, säger Teemu.

Hairmail erbjuder inte bara högkvalitativa hårvårdsprodukter och tillbehör, de säljer också inredning. Den som vill kan dessutom få hjälp med planering och ritningar av hela salongen.

– Vi vill att den som handlar möbler och inredning av oss ska känna sig trygg. Vi testar alla möbler som vi säljer, och kan dessutom snabbt leverera reservdelar om någonting skulle gå sönder. Förutom att vi erbjuder flera välkända leverantörer så har vi också egna möbler som vi tagit fram själva. De kan vi oftast skicka redan samma dag som kunden lägger en beställning, säger Teemu.

Läs även: Modernt och elegant hos Touch of Beauty tack vare Hairmail

Svenskhörnan.

VILL VARA EN VARM PARTNER

Just inredningsbiten och försäljning av möbler är något som Hairmail satsar stort på just nu. Till exempel har de nyligen lanserat lyxiga schamponeringar med inbyggd shiatsumassagefunktion  – något som redan har blivit en stor succé.

– Men det handlar om mer än att bara sälja saker. Vi vill vara en varm partner, en bra vän, säger Samuli Leinonen, Marketing Manager. Hos oss kan man få hjälp med det mesta, från val av produkter, till inredning och hjälp med businessbiten.

Hairmail vill också hjälpa frisörer att må bättre. De erbjuder till exempel kurser i fysioterapi och organiserar olika wellnessevents. I oktober kommer de att vara med på den stora hälsomässan ”I Love Me” i Helsingfors, där både svenska och finska frisörer kan få möjlighet att delta i ett inspirerande kundevent.

– Vi tror mycket på att stötta frisörerna, hjälpa dem att utveckla sitt företag men också att må bättre. Det blir win-win-win! Frisörerna mår bra och utvecklas, kunderna får bättre service och vi kan växa, säger Samuli.

Teemu Sebastian Piippola visar Hairmails stora lager av tusentals olika varor med allt en frisör kan behöva.

MÅNAR OM KUNDERNA

Ju mer vi pratar, desto tydligare blir det att Hairmail lägger stor vikt vid att alla kunder ska känna sig välkomna och få den hjälp de behöver – oavsett om de bara beställer några få produkter eller om de är storkunder.

–Vi ger råd och hjälper till med det vi kan. Till exempel kan vi lätt se om en kund köper fel saker, produkter som inte säljer så bra. Eller om de gör många, små beställningar kan vi istället föreslå att det blir både billigare och sparar tid om de gör större beställningar lite mer sällan, säger Teemu. Vi kan berätta hur nya produkter fungerar, tala om vilka som säljer bra just nu och vilka trender som gäller. Man ska kunna ringa oss om allt!

Raija Kurki Sulkala har jobbat på Hairmail i 17 år och är en av företagets allra bästa säljare. Hon jobbar i lagerbutiken i Vantaa. ”Eftersom jag har stor erfarenhet av att själv arbeta som frisör så kan jag hjälpa kunderna och ge råd om hur man använder de olika produkterna.”, säger Raija.

Text: Cecilia Billgen

Foto: Kai Sairanen


Läs även: Avskalat hos Stage 11 med Hairmails hjälp

Läs även: Limegröna detaljer från Hairmail lyfte Klippotek Warda

Läs även: Modernt och elegant hos Touch of Beauty tack vare Hairmail


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines tredje utgåva 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Oribe Flash Form Finishing Spray Wax hos Tendenz

Oribe Flash Form Finishing Spray Wax hos Tendenz

Skapa viktlös, byggbar textur med en hållbar stadga med detta ultrafina spraywax som ger separation och glans till korta och långa längder.
Fanola No Orange Shampoo och No Orange Mask hos Hairstuff

Fanola No Orange Shampoo och No Orange Mask hos Hairstuff

No Orange Schampo och No Orange Mask från Fanola som ger svala toner till mörka hår och neutraliserar reflektioner av koppar och röda toner.
Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Två nyheter från Maria Nila. Quick Dry Heat Spray är ett skyddande och glansgivande värmeskydd. Curlicue Cream är en stylingkräm speciellt för lockigt hår.
Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Serien Good Society från Artègo har fått fyra nya tillskott: Ett glansgivande serum, en extra mjuk fiberstyling, ett frisyrformande gelé samt en volymmousse.
CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

Koppar är trendfärgen som tagit sig från heminredningen och in i salongerna. Jaguar presenterar nya kopparfärgade tillskott.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.
Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Skäggentusiaster från hela landet åkte förra helgen till Stockholm för att delta i Sveriges största barberarevent, Swedish Barber Expo!
Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Det har varit full fart på olika catwalks runt om i Stockholm i samband med Stockholm Fashion Week. Här har vi hittat inspirerande frisyrer och hårstylingar från årets modevecka som ni inte får missa!
De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Anders Schönemann

Anders Schönemann

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen med stort inflytande över hårmodet. Läs den ingående intervjun med Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Mr. & Mrs.

Mr. & Mrs.

Kristian och Katja öppnade salong Mr. & Mrs. för tre år sedan. Läs intervjun när de berättar om sina tips och hur man lyckas skapa ett riktigt framgångsrecept i en liten stad med bara 15.000 invånare

Nya videor se fler videor

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.