leverantörer

Frisörkurser

Webshops

EDGE Cosmetics tummar inte på kvaliteten

För det svenskägda ”familjeföretaget” EDGE Cosmetics betyder konsumentsäkerheten allt. De tre vännerna Robin, Joakim och Kristoffer startade och driver företaget som erbjuder miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten. Hair Magazine träffade en av vännerna, Robin Dubitzkij, på kontoret i Solna.

Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics
Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics.

En sprudlande glad dvärgschnauzer vid namn Francis möter Hair Magazine i dörren till EDGE Cosmetics kontor. Det svenskägda företaget grundades och drivs av tre vänner; Robin Dubitzkij och Joakim Wallin i Stockholm och Kristoffer Skott i Göteborg. Kontoret i Solna är nytt, fräscht och stilfullt inrett och kontorshunden Francis närvaro gör det extra välkomnande.

- Tidigare satt vi nere i lagret på bottenvåningen men så hade vi turen att detta blev ledigt och slog till, berättar Robin Dubitzkij.

 

En heltäckande leverantör

EDGE Cosmetics är en heltäckande leverantör som erbjuder produkter till frisörer med högt naturligt innehåll utan onödiga kemiska tillsatser. I utbudet ingår sex olika varumärken, inklusive deras eget stylingoch hårvårdsmärke EDGE Natural Haircare.

EDGE Cosmetics i Stockholm.

 
EDGE Natural Haircare är en heltäckande styling- och hårvårdsserie.


Filosofin fanns med från start

Filosofin att erbjuda miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten har funnits med redan från starten 2007. Den utvecklades bland annat som en reaktion från Robin mot att mycket i branschen handlar mer om yta än innehåll. - Många företag tar bort ingredienser, till exempel sulfater, parabener och PPD, eftersom konsumenter idag vet att de är skadliga. Ofta ersätter de ingredienserna med andra ämnen som är dåliga på andra sätt. Då blir det bara en form av marknadsföring utan substans. Robin hade sedan länge haft en dröm om att driva ett eget företag. Efter studier i Göteborg arbetade han ett par år som säljare för ett företag i frisörbranschen innan han beslutade sig för att följa drömmen och starta eget.

- Jag har alltid köpt mycket ekologisk mat och tror på att bra råvaror ger en bra slutprodukt. Jag vill sälja produkter som följer samma filosofi, så att starta EDGE Cosmetics kom naturligt.


Lagret i Solna är fyllt med allergi- och miljövänliga produkter.


Eget varumärke

Joakim och Kristoffer var inte sena att hoppa på tåget. Efter långt sökande hittade de en leverantör i Australien som mötte deras hårda krav, och så var produktionen av EDGE Natural Haircare igång.

- Det är lite ovanligt med ett eget varumärke i Sverige men vi ville göra det på vårt sätt.Den första produkten som lanserades var ett vax och efter det har det bara rullat på. Idag är det en heltäckande serie med både hårvårds- och stylingprodukter, men det tog ungefär fyra år innan serien var komplett.

- Vi skyndar långsamt. Ibland önskar jag att vissa saker kunde gå snabbare men i slutändan är det bättre att saker får ta sin tid så att det blir ordentligt gjort.

 Robin, Joakim på Edge Cosmetics.
EDGE Cosmetics huvudkontor i Solna har flyttat från lagret till fräscha, ljusa lokaler två trappor upp.


Funktionen i fokus

Målet för EDGE Cosmetics är inte att vara 100 % naturliga eftersom vissa kemiska ingredienser behövs för att ge ett bra resultat. Istället vill de tre vännerna erbjuda produkter med hög kvalitet sett till helheten. Att produkterna dessutom är allergi- och miljövänliga ser Robin mer som en bonus.

- De kemiska ingredienserna vi plockar bort har ingen oersättlig funktion för slutresultatet och kan bytas ut mot mer konsumentsäkra ämnen. Det är ändå funktionen som är i fokus. Vi väljer hellre en säker kemisk ingrediens om den ger ett bättre resultat, än en naturlig som inte håller måttet.

Just konsumentsäkerheten är något som Robin håller högt. De kunder som EDGE Cosmetics har idag har ofta ett intresse av hållbara produkter eller så har de själva upplevt skador från kemiska ämnen som hindrat dem i deras arbete.

   
Kontorshunden Francis välkomnar glatt alla som besöker det ljusa kontoret i Stockholm.


Ingen dans på rosor

Även om EDGE Cosmetics växer år för år, har det inte varit en dans på rosor. Som mindre aktör är det inte alltid så lätt att komma in i en bransch som domineras av stora, välkända varumärken. Robin berättar att det varit svårast att ta sig in på marknaden i storstäderna.

- Motsatt vad man kanske kan tro är salonger i små städer mer benägna att satsa på nya aktörer än salonger i storstäder. Vi var bland de första i Sverige med att ta in paraben- och sulfatfria produkter utan mineraloljor, men för åtta år sedan var det inte lika många som förstod och uppskattade det på samma sätt som idag.

 

Stora drömmar

Robin, Kristoffer och Joakim har kommit långt men har fortfarande stora drömmar. Nu, åtta år efter att det första vaxet släpptes, är det dags att förnya EDGE Natural Haircare och samtidigt satsa på att nå ut internationellt.

- Vi vill få en ny position på marknaden och i världen. Vi har flyttat produktionen från Australien till Europa för att minska transporten och få en ännu bättre kommunikation med producenterna.

 EDGE Cosmetics lager.


Ser sig själva som ett familjeföretag

De tre vännerna som driver EDGE Cosmetics ser sig själva som ett familjeföretag. Robin beskriver att motgångar tar hårt på dem samtidigt som det blir en helt annan belöning när de lyckas.

- Det är kul att slå uppåt. Även om det ibland har varit svårt att komma in på marknaden tappar vi inte kunder som valt att satsa på oss. Vi är ett litet företag där varje kund räknas, så vi gör allt för dem.

Robin är passionerad i sitt arbete med EDGE Cosmetics. Det märks tydligt när han pratar om allt från det första vaxet till den kommande expanderingen. Lätt och ledigt förklarar han alla ingrediensers funktioner och hur de passar in, eller inte, i företagets vision.

- Även om det här är mitt arbete så har det också blivit min hobby. Att gå till jobbet varje dag och vara glad och nöjd är en härlig känsla, det blir så när man jobbar med det man tycker är kul!

Robin Dubitzkij, grundare av Edge Cosmetics   Joakim Wallin, grundare av EDGE Cosmetics
Robin Dubitzkij (t.v.) och Joakim Wallin (t.h.), grundarna av EDGE Cosmetics

Text: Camilla Svensson
Foto:
Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 29 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Johan Hellström

Johan Hellström

Johan Hellström, som år 1984 var lärjunge hos Björn Axén ärvde verksamheten år 1993.
Ida Rosbäck (Q&A)

Ida Rosbäck (Q&A)

​Läs vår frågestund med vinnaren av kategorierna Årets Dam och Årets Herr på Årets Frisörgalan 2014 - Ida Rosbäck!

Annons

Nya videor se fler videor

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.