leverantörer

Frisörkurser

Webshops

EDGE Cosmetics tummar inte på kvaliteten

För det svenskägda ”familjeföretaget” EDGE Cosmetics betyder konsumentsäkerheten allt. De tre vännerna Robin, Joakim och Kristoffer startade och driver företaget som erbjuder miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten. Hair Magazine träffade en av vännerna, Robin Dubitzkij, på kontoret i Solna.

Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics
Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics.

En sprudlande glad dvärgschnauzer vid namn Francis möter Hair Magazine i dörren till EDGE Cosmetics kontor. Det svenskägda företaget grundades och drivs av tre vänner; Robin Dubitzkij och Joakim Wallin i Stockholm och Kristoffer Skott i Göteborg. Kontoret i Solna är nytt, fräscht och stilfullt inrett och kontorshunden Francis närvaro gör det extra välkomnande.

- Tidigare satt vi nere i lagret på bottenvåningen men så hade vi turen att detta blev ledigt och slog till, berättar Robin Dubitzkij.

 

En heltäckande leverantör

EDGE Cosmetics är en heltäckande leverantör som erbjuder produkter till frisörer med högt naturligt innehåll utan onödiga kemiska tillsatser. I utbudet ingår sex olika varumärken, inklusive deras eget stylingoch hårvårdsmärke EDGE Natural Haircare.

EDGE Cosmetics i Stockholm.

 
EDGE Natural Haircare är en heltäckande styling- och hårvårdsserie.


Filosofin fanns med från start

Filosofin att erbjuda miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten har funnits med redan från starten 2007. Den utvecklades bland annat som en reaktion från Robin mot att mycket i branschen handlar mer om yta än innehåll. - Många företag tar bort ingredienser, till exempel sulfater, parabener och PPD, eftersom konsumenter idag vet att de är skadliga. Ofta ersätter de ingredienserna med andra ämnen som är dåliga på andra sätt. Då blir det bara en form av marknadsföring utan substans. Robin hade sedan länge haft en dröm om att driva ett eget företag. Efter studier i Göteborg arbetade han ett par år som säljare för ett företag i frisörbranschen innan han beslutade sig för att följa drömmen och starta eget.

- Jag har alltid köpt mycket ekologisk mat och tror på att bra råvaror ger en bra slutprodukt. Jag vill sälja produkter som följer samma filosofi, så att starta EDGE Cosmetics kom naturligt.


Lagret i Solna är fyllt med allergi- och miljövänliga produkter.


Eget varumärke

Joakim och Kristoffer var inte sena att hoppa på tåget. Efter långt sökande hittade de en leverantör i Australien som mötte deras hårda krav, och så var produktionen av EDGE Natural Haircare igång.

- Det är lite ovanligt med ett eget varumärke i Sverige men vi ville göra det på vårt sätt.Den första produkten som lanserades var ett vax och efter det har det bara rullat på. Idag är det en heltäckande serie med både hårvårds- och stylingprodukter, men det tog ungefär fyra år innan serien var komplett.

- Vi skyndar långsamt. Ibland önskar jag att vissa saker kunde gå snabbare men i slutändan är det bättre att saker får ta sin tid så att det blir ordentligt gjort.

 Robin, Joakim på Edge Cosmetics.
EDGE Cosmetics huvudkontor i Solna har flyttat från lagret till fräscha, ljusa lokaler två trappor upp.


Funktionen i fokus

Målet för EDGE Cosmetics är inte att vara 100 % naturliga eftersom vissa kemiska ingredienser behövs för att ge ett bra resultat. Istället vill de tre vännerna erbjuda produkter med hög kvalitet sett till helheten. Att produkterna dessutom är allergi- och miljövänliga ser Robin mer som en bonus.

- De kemiska ingredienserna vi plockar bort har ingen oersättlig funktion för slutresultatet och kan bytas ut mot mer konsumentsäkra ämnen. Det är ändå funktionen som är i fokus. Vi väljer hellre en säker kemisk ingrediens om den ger ett bättre resultat, än en naturlig som inte håller måttet.

Just konsumentsäkerheten är något som Robin håller högt. De kunder som EDGE Cosmetics har idag har ofta ett intresse av hållbara produkter eller så har de själva upplevt skador från kemiska ämnen som hindrat dem i deras arbete.

   
Kontorshunden Francis välkomnar glatt alla som besöker det ljusa kontoret i Stockholm.


Ingen dans på rosor

Även om EDGE Cosmetics växer år för år, har det inte varit en dans på rosor. Som mindre aktör är det inte alltid så lätt att komma in i en bransch som domineras av stora, välkända varumärken. Robin berättar att det varit svårast att ta sig in på marknaden i storstäderna.

- Motsatt vad man kanske kan tro är salonger i små städer mer benägna att satsa på nya aktörer än salonger i storstäder. Vi var bland de första i Sverige med att ta in paraben- och sulfatfria produkter utan mineraloljor, men för åtta år sedan var det inte lika många som förstod och uppskattade det på samma sätt som idag.

 

Stora drömmar

Robin, Kristoffer och Joakim har kommit långt men har fortfarande stora drömmar. Nu, åtta år efter att det första vaxet släpptes, är det dags att förnya EDGE Natural Haircare och samtidigt satsa på att nå ut internationellt.

- Vi vill få en ny position på marknaden och i världen. Vi har flyttat produktionen från Australien till Europa för att minska transporten och få en ännu bättre kommunikation med producenterna.

 EDGE Cosmetics lager.


Ser sig själva som ett familjeföretag

De tre vännerna som driver EDGE Cosmetics ser sig själva som ett familjeföretag. Robin beskriver att motgångar tar hårt på dem samtidigt som det blir en helt annan belöning när de lyckas.

- Det är kul att slå uppåt. Även om det ibland har varit svårt att komma in på marknaden tappar vi inte kunder som valt att satsa på oss. Vi är ett litet företag där varje kund räknas, så vi gör allt för dem.

Robin är passionerad i sitt arbete med EDGE Cosmetics. Det märks tydligt när han pratar om allt från det första vaxet till den kommande expanderingen. Lätt och ledigt förklarar han alla ingrediensers funktioner och hur de passar in, eller inte, i företagets vision.

- Även om det här är mitt arbete så har det också blivit min hobby. Att gå till jobbet varje dag och vara glad och nöjd är en härlig känsla, det blir så när man jobbar med det man tycker är kul!

Robin Dubitzkij, grundare av Edge Cosmetics   Joakim Wallin, grundare av EDGE Cosmetics
Robin Dubitzkij (t.v.) och Joakim Wallin (t.h.), grundarna av EDGE Cosmetics

Text: Camilla Svensson
Foto:
Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Care Silver Savior från Keune - nu hos Lombard

Care Silver Savior från Keune - nu hos Lombard

Care Silver Savior näringsrika schampo och balsam har en formula lika kraftfull i dess neutraliserande egenskaper som den är skonsam mot håret.
Nya Redken Color Extend Blondage

Nya Redken Color Extend Blondage

Med nya Color Extend Blondage schampo och balsam från Redken kan färgbehandlat blont hår bli ljusare, starkare och se bättre ut.
Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

No Frizz Instant De-Frizzer är ett torrbalsam och en antifriss-spray med vårdande egenskaper som omedelbart tämjer upp till 92 % frissighet i torrt hår.
ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH är perfekt när håret behöver djuprengöras ordentligt och återställas till sitt naturliga tillstånd utan att ta bort naturliga oljor eller färg.
Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nya ghd Oval Dressing Brush är en klassisk groomingborste tillverkad av nylonborst, som både vårdar och ger glans.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.
Evelina Berlevik & Camilla Rundholm - Junkstyle

Evelina Berlevik & Camilla Rundholm - Junkstyle

De tidigare Årets Frisör-vinnarna har precis startat upp utbildningsverksamheten Edu Junkstyle i egen regi och vi ville gärna veta mer. Följ med här!

Nya videor se fler videor

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.