leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Baldacci Haircare - tio år som rolig problemlösare

Med en vision om att vara frisörernas roliga partner och problemlösare har Baldaccis popularitet ökat för varje år sedan starten för tio år sedan. Med dundersuccén Olaplex har de tagit företaget till nya höjder. Hair Magazine träffade Peter Sundh, VD och grundade av Baldacci för att prata produkter, Guy Tang och hur de vill hjälpa frisörer till ett bättre arbetsliv.

(fr.v) Mathias Westerlund, Peter Sundh och Daniel Odéhn, grundarna av Baldacci Haircare 
De tre vännerna som startade Baldacci som ett sidoprojekt för tio år sedan; (fr.v) Mathias Westerlund, Peter Sundh och Daniel Odéhn.

I en ny och fräsch lokal i Västra Frölunda, utanför Göteborg, ligger Baldaccis huvudkontor. Här andas det entreprenörskap och glädje. Kontoret är utrustat med ett air hockey-spel och ett golfhål där heltäckningsmattan funkar som en perfekt green. Peter Sundh, VD och en av de tre grundarna av Baldacci, skryter ödmjukt med att han har banrekordet.

- Vi har väldigt kul på kontoret och det har vi även med frisörerna. Vi vill sticka ut i mängden som en spännande partner, en problemlösare som gör arbetet kul.

Baldaccis vision är att vara frisörernas roliga partner och problemlösare. Visionen vägleder dem i valet av märken och aktiviteter. Hair Magazine träffar Peter i konferenslokalen som också fungerar som utbildningslokal. Här står alla Baldaccis varumärken snyggt uppradade och rummet är dessutom utrustat med klippstationer och schamponeringar.

   
På kontoret i Västra Frölunda kan Baldaccis anställda ta en paus från arbetet och putträna och spela air hockey.
 

Engagemang och strategiska beslut

Baldacci Haircare startades för precis tio år sedan av kamraterna Peter Sundh, Mathias Westerlund och Daniel Odéhn. Idag har de totalt 23 anställda i hela Sverige och tillhör de största leverantörerna på den svenska frisörmarknaden. Att de har lyckats bli så stora på relativt kort tid är inte tur, det ligger tid, engagemang och strategiska beslut bakom framgången.

- Det hela började som ett sidoprojekt för mig, Daniel och Mathias som alla då arbetade inom IT. Vi var sugna på att starta ett eget företag och hittade märket Toppik som vi började distribuera online via en webbshop. Namnet, Baldacci Haircare, kommer från Peters favoritförfattare David Baldacci. I starten inriktade de försäljningen mot konsumenter, men började snart distribuera produkterna till frisörer via en branschkollega och upptäckte då att det fanns ett behov hos frisörerna av produkterna som de erbjöd.

Baldaccis lager
Nere i Baldaccis lager i Västra Frölunda är det full rulle.


Dundersuccén Olaplex

De tre vännerna kämpade på och företaget växte. De tog in fler varumärken och kunde efter en tid ägna sig åt verksamheten på heltid. Även om Baldacci har ökat stadigt varje år sedan starten var det först hösten 2014 som det tog fart på allvar. Då började de distribuera Original Mineral till svenska frisörsalonger och ett halvår senare tog de in dundersuccén Olaplex.

- En av våra kontakter i USA testade Olaplex och blev helt tagen. Han förklarade produkten för oss och vi agerade snabbt, vilket vi är glada för idag.

Vid kraftiga kemiska blekningar så som blekning och permanent bryts svavelbindningarna i håret. Håret blir då slitet och sprött. Olaplex reparerar svavelbindningarna i håret och gör det starkt igen.

- Många säger att det inte går att väcka något dött till liv men Olaplex skapar en kemisk reaktion som gör att svavelatomerna kopplas ihop igen.

  Olaplex No. 3 fick utmärkelsen Årets Hårvårdsprodukt 2016 i Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2016.Baldacci agerade snabbt när de hörde talas om Olaplex. Serien är idag en av de mest kända i frisörbranschen och har starkt bidragit till Baldaccis framgång. 

Forum där allt diskuteras

Olaplex-serien lanserades våren 2015 och blev snabbt ordet på allas läppar. En del av seriens stora framgång i Sverige är Baldaccis marknadsföring via sociala medier. Olaplex Sweden Users är en sluten Facebookgrupp för frisörer med över 4200 medlemmar. Gruppen fungerar som en del av Olaplex utbildningar, men också som ett forum där medlemmarna diskuterar allt som rör frisöryrket.

- Genom forumet har vi en möjlighet att förklara närmare och svara på frågor när de uppkommer. Vi har en heltidsanställd som administrerar forumet och dessutom hjälper frisörerna varandra och delar med sig av sina egna erfarenheter och tips.

   
Utbildningarna hålls i nyrenoverade lokaler i anslutning till kontor och lager.



Guy Tang på The Experience

I linje med Baldaccis vision anordnande de i mars i år för första gången The Experience. 1100 frisörer från hela Sverige kom för att ta del av inspiration från bland andra kungen av färg; Guy Tang.

- Det var jättekul att anordna The Experience. Det var ett enormt projekt och vi har lärt oss otroligt mycket. Vår ambition är att hålla ett stort event som det här vartannat år och blanda upp med mindre tillställningar emellan.

Guy Tang är en av ambassadörerna för Olaplex, och en av många som banat väg för dess stora succé. Hans kändisskap har han byggt upp via sociala medier. För sina 1,4 miljoner följare, eller HairBesties som han kallar dem, visar han upp kreativa färgkombinationer.

- Guy Tang har rockstjärnestatus i branschen, och han är ju också en stjärna.

Läs även: The Experience - En färgsprakande upplevelse

Rehab är Baldaccis eget varumärke. 
Rehab är Baldaccis eget varumärke. 
 

Fokus på hälsa i Dubai

Nästa event för Baldacci är The Wellness Experience, med fokus på hälsa och att må bra, som går av stapeln i Dubai i höst.

- Frisörer behöver ta hand om sina kroppar för att må bra och kunna jobba länge. En personlig tränare, som specialiserat sig på frisörer, kommer att följa med på resan och dela med sig av sin kunskap. Fokus kommer att ligga på hur man tränar rätt muskler för att orka med alla påfrestningar som frisöryrket innebär.

 Baldacci Haircare
Baldacci har idag totalt 23 anställda i hela Sverige och tillhör de största leverantörerna på den svenska frisörmarknaden.


Intern kunskap och internationella kontakter

Inspiration, event och resor i all ära men det viktigaste för Baldacci är ändå produkterna de förser frisörerna med. Varumärkena som distribueras väljs med stor medvetenhet och omsorg.

- Svenska frisörer idag är mer och mer intresserade av vad produkterna faktiskt innehåller. Vi har varit i branschen i 10 år nu så vi har dels mycket intern kunskap men också många internationella kontakter. Framförallt väljer vi varumärken efter vad de gör med håret.

  
Alla produkter paketeras och skickas ut från Baldaccis lager i Göteborg.


Resan framåt

Att bygga upp en verksamhet som Baldacci har gjort på enbart tio år är en bedrift, speciellt med tanke på att branschen domineras av anrika, resursstarka varumärken. Resan kommer inte heller att sluta här. Baldacci planerar att fortsätta växa och fungera som en rolig partner och problemlösare för frisörerna.

- Vi ser en omvälvning i branschen, att mindre aktörer får mer plats. Idag uppskattas den lokala anknytningen. Det är inte bara att glida fram på en räkmacka men om vi fortsätter att kämpa och tar rätt beslut så kommer det att gå bra även framåt.

Mathias Westerlund, Peter Sundh och Daniel Odéhn, grundare av Baldacci Haircare
De tre kollegorna har lagt ner mycket tid och engagemang för att nå dit de är idag och visionen är att fortsätta i samma anda.

Text: Camilla Svensson
Foto: Thomas Johansson

Denna artikel kan även läsas i fjärde utgåvan av Hair Magazine, 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 29 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Tan Bergqvist

Tan Bergqvist

Sveriges vinnare av American Crew All Star Challenge 2016 är Tan Bergqvist, Salong Chic i Malmö. I år räckte det inte till internationell finalplats men Tan har fått blodad tand och har redan börjat planera inför nästa års tävling.
Benjamin Martin (2015)

Benjamin Martin (2015)

Under den spektakulära Sebastianshowen Eclipse Art i Köpenhamn, som sammanföll med solförmörkelsen i slutet av mars, var det Benjamin Martin som höll i trådarna. Han är Nordic Creative Leader för Sebastian, men även för Nioxin och Sassoon.

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.