leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Baldacci Haircare - tio år som rolig problemlösare

Med en vision om att vara frisörernas roliga partner och problemlösare har Baldaccis popularitet ökat för varje år sedan starten för tio år sedan. Med dundersuccén Olaplex har de tagit företaget till nya höjder. Hair Magazine träffade Peter Sundh, VD och grundade av Baldacci för att prata produkter, Guy Tang och hur de vill hjälpa frisörer till ett bättre arbetsliv.

(fr.v) Mathias Westerlund, Peter Sundh och Daniel Odéhn, grundarna av Baldacci Haircare 
De tre vännerna som startade Baldacci som ett sidoprojekt för tio år sedan; (fr.v) Mathias Westerlund, Peter Sundh och Daniel Odéhn.

I en ny och fräsch lokal i Västra Frölunda, utanför Göteborg, ligger Baldaccis huvudkontor. Här andas det entreprenörskap och glädje. Kontoret är utrustat med ett air hockey-spel och ett golfhål där heltäckningsmattan funkar som en perfekt green. Peter Sundh, VD och en av de tre grundarna av Baldacci, skryter ödmjukt med att han har banrekordet.

- Vi har väldigt kul på kontoret och det har vi även med frisörerna. Vi vill sticka ut i mängden som en spännande partner, en problemlösare som gör arbetet kul.

Baldaccis vision är att vara frisörernas roliga partner och problemlösare. Visionen vägleder dem i valet av märken och aktiviteter. Hair Magazine träffar Peter i konferenslokalen som också fungerar som utbildningslokal. Här står alla Baldaccis varumärken snyggt uppradade och rummet är dessutom utrustat med klippstationer och schamponeringar.

   
På kontoret i Västra Frölunda kan Baldaccis anställda ta en paus från arbetet och putträna och spela air hockey.
 

Engagemang och strategiska beslut

Baldacci Haircare startades för precis tio år sedan av kamraterna Peter Sundh, Mathias Westerlund och Daniel Odéhn. Idag har de totalt 23 anställda i hela Sverige och tillhör de största leverantörerna på den svenska frisörmarknaden. Att de har lyckats bli så stora på relativt kort tid är inte tur, det ligger tid, engagemang och strategiska beslut bakom framgången.

- Det hela började som ett sidoprojekt för mig, Daniel och Mathias som alla då arbetade inom IT. Vi var sugna på att starta ett eget företag och hittade märket Toppik som vi började distribuera online via en webbshop. Namnet, Baldacci Haircare, kommer från Peters favoritförfattare David Baldacci. I starten inriktade de försäljningen mot konsumenter, men började snart distribuera produkterna till frisörer via en branschkollega och upptäckte då att det fanns ett behov hos frisörerna av produkterna som de erbjöd.

Baldaccis lager
Nere i Baldaccis lager i Västra Frölunda är det full rulle.


Dundersuccén Olaplex

De tre vännerna kämpade på och företaget växte. De tog in fler varumärken och kunde efter en tid ägna sig åt verksamheten på heltid. Även om Baldacci har ökat stadigt varje år sedan starten var det först hösten 2014 som det tog fart på allvar. Då började de distribuera Original Mineral till svenska frisörsalonger och ett halvår senare tog de in dundersuccén Olaplex.

- En av våra kontakter i USA testade Olaplex och blev helt tagen. Han förklarade produkten för oss och vi agerade snabbt, vilket vi är glada för idag.

Vid kraftiga kemiska blekningar så som blekning och permanent bryts svavelbindningarna i håret. Håret blir då slitet och sprött. Olaplex reparerar svavelbindningarna i håret och gör det starkt igen.

- Många säger att det inte går att väcka något dött till liv men Olaplex skapar en kemisk reaktion som gör att svavelatomerna kopplas ihop igen.

  Olaplex No. 3 fick utmärkelsen Årets Hårvårdsprodukt 2016 i Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2016.Baldacci agerade snabbt när de hörde talas om Olaplex. Serien är idag en av de mest kända i frisörbranschen och har starkt bidragit till Baldaccis framgång. 

Forum där allt diskuteras

Olaplex-serien lanserades våren 2015 och blev snabbt ordet på allas läppar. En del av seriens stora framgång i Sverige är Baldaccis marknadsföring via sociala medier. Olaplex Sweden Users är en sluten Facebookgrupp för frisörer med över 4200 medlemmar. Gruppen fungerar som en del av Olaplex utbildningar, men också som ett forum där medlemmarna diskuterar allt som rör frisöryrket.

- Genom forumet har vi en möjlighet att förklara närmare och svara på frågor när de uppkommer. Vi har en heltidsanställd som administrerar forumet och dessutom hjälper frisörerna varandra och delar med sig av sina egna erfarenheter och tips.

   
Utbildningarna hålls i nyrenoverade lokaler i anslutning till kontor och lager.



Guy Tang på The Experience

I linje med Baldaccis vision anordnande de i mars i år för första gången The Experience. 1100 frisörer från hela Sverige kom för att ta del av inspiration från bland andra kungen av färg; Guy Tang.

- Det var jättekul att anordna The Experience. Det var ett enormt projekt och vi har lärt oss otroligt mycket. Vår ambition är att hålla ett stort event som det här vartannat år och blanda upp med mindre tillställningar emellan.

Guy Tang är en av ambassadörerna för Olaplex, och en av många som banat väg för dess stora succé. Hans kändisskap har han byggt upp via sociala medier. För sina 1,4 miljoner följare, eller HairBesties som han kallar dem, visar han upp kreativa färgkombinationer.

- Guy Tang har rockstjärnestatus i branschen, och han är ju också en stjärna.

Läs även: The Experience - En färgsprakande upplevelse

Rehab är Baldaccis eget varumärke. 
Rehab är Baldaccis eget varumärke. 
 

Fokus på hälsa i Dubai

Nästa event för Baldacci är The Wellness Experience, med fokus på hälsa och att må bra, som går av stapeln i Dubai i höst.

- Frisörer behöver ta hand om sina kroppar för att må bra och kunna jobba länge. En personlig tränare, som specialiserat sig på frisörer, kommer att följa med på resan och dela med sig av sin kunskap. Fokus kommer att ligga på hur man tränar rätt muskler för att orka med alla påfrestningar som frisöryrket innebär.

 Baldacci Haircare
Baldacci har idag totalt 23 anställda i hela Sverige och tillhör de största leverantörerna på den svenska frisörmarknaden.


Intern kunskap och internationella kontakter

Inspiration, event och resor i all ära men det viktigaste för Baldacci är ändå produkterna de förser frisörerna med. Varumärkena som distribueras väljs med stor medvetenhet och omsorg.

- Svenska frisörer idag är mer och mer intresserade av vad produkterna faktiskt innehåller. Vi har varit i branschen i 10 år nu så vi har dels mycket intern kunskap men också många internationella kontakter. Framförallt väljer vi varumärken efter vad de gör med håret.

  
Alla produkter paketeras och skickas ut från Baldaccis lager i Göteborg.


Resan framåt

Att bygga upp en verksamhet som Baldacci har gjort på enbart tio år är en bedrift, speciellt med tanke på att branschen domineras av anrika, resursstarka varumärken. Resan kommer inte heller att sluta här. Baldacci planerar att fortsätta växa och fungera som en rolig partner och problemlösare för frisörerna.

- Vi ser en omvälvning i branschen, att mindre aktörer får mer plats. Idag uppskattas den lokala anknytningen. Det är inte bara att glida fram på en räkmacka men om vi fortsätter att kämpa och tar rätt beslut så kommer det att gå bra även framåt.

Mathias Westerlund, Peter Sundh och Daniel Odéhn, grundare av Baldacci Haircare
De tre kollegorna har lagt ner mycket tid och engagemang för att nå dit de är idag och visionen är att fortsätta i samma anda.

Text: Camilla Svensson
Foto: Thomas Johansson

Denna artikel kan även läsas i fjärde utgåvan av Hair Magazine, 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Care Silver Savior från Keune - nu hos Lombard

Care Silver Savior från Keune - nu hos Lombard

Care Silver Savior näringsrika schampo och balsam har en formula lika kraftfull i dess neutraliserande egenskaper som den är skonsam mot håret.
Nya Redken Color Extend Blondage

Nya Redken Color Extend Blondage

Med nya Color Extend Blondage schampo och balsam från Redken kan färgbehandlat blont hår bli ljusare, starkare och se bättre ut.
Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

No Frizz Instant De-Frizzer är ett torrbalsam och en antifriss-spray med vårdande egenskaper som omedelbart tämjer upp till 92 % frissighet i torrt hår.
ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH är perfekt när håret behöver djuprengöras ordentligt och återställas till sitt naturliga tillstånd utan att ta bort naturliga oljor eller färg.
Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nya ghd Oval Dressing Brush är en klassisk groomingborste tillverkad av nylonborst, som både vårdar och ger glans.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Christer Johansson och David Johansson

Christer Johansson och David Johansson

Nöjd personal ger nöjda kunder. Det mottot kör man med på ”Christers Hårvård” i Göteborg. Något som onekligen funkar – trots sina snart hundra år på nacken fortsätter kunderna att strömma till salongen.
Matilda Paulsson (Q&A)

Matilda Paulsson (Q&A)

Vi har fått chansen att ställa frågor till Matilda Paulsson på salong Eriksson & Robach, vinnare av Fondation Guillaumes fototävling 2016. Läs om den duktiga frisören här:

Nya videor se fler videor

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.