leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Roy & Son - en herrfrisering med anor

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.

Peter Mannerstål med sin pappas rakkniv utanför salong Roy & Son på Södermalm i Stockholm.

Christian Persia ser oväntat avslappnad ut trots att han – bokstavligen – har kniven mot strupen. Han sitter lätt tillbakalutad i en av de snygga och lätt slitna retrofrisörstolarna på Roy & Son i Hornstull i Stockholm.

– Det här är helt underbart, säger han och ler stort.

Ella Fitzgerald och Lois Armstrong sjunger mjukt i högtalarna medan Peter Mannerstål, Master Barber, tar sig an Christians rejäla skägg.

– Vill du ha nåt att dricka?, frågar Peter och Christian nickar instämmande.

En stund senare kommer en servitör med ett glas på en bricka. Christian smuttar på den mörkbruna drinken och hummar nöjt.

Vänta nu här. Är vi hos en barberare eller i en bar?

Både och, visar det sig. Roy & Son är en del av Tjoget, som består av restaurangen Linie 10, vinbaren Hornstulls Bodega och så herrfriseringen Roy & Son. Allt under samma tak.

– Vi har fullständiga rättigheter, det är vi nog ensamma om i Sverige. När du är klar härinne är det bara att fortsätta ut i restaurangen och äta en matbit, säger Peter Mannerstål.

 

Linie 10 heter restaurangen vägg i vägg. Namnet kommer från att 10:ans spårvagn stannade utanför en gång i världen. Även Tjoget, som är namnet på hela företaget, har lokal anknytning. Det var ett känt kafé som låg i Hornstull under många år.


PYSSLAR OM KUNDERNA

Peter klipper och formar Christians skägg med van hand. Som stammis kommer Christian in ungefär var tredje vecka, och varannan gång är det bara skägget och varannan även håret.

– Jag insåg ganska snabbt att det inte gick att hålla skägget snyggt själv, säger Christian. Dessutom är det så skönt att komma hit och bli ompysslad och slappna av en stund. En perfekt start på helgen!

Peter visar hur han klipper skägget, i en diagonal linje inifrån hakan och utåt. Utifrån ansiktsform, skäggets kvalitet och vilken stil kunden vill ha så formar han sedan till skägget, rakar där det behövs och avslutar med att massera in återfuktande olja.

– Det här är den produkt vi säljer absolut mest av, säger Peter och håller upp en liten flaska med olja. Den ger bra blänk och lyster till skägget samtidigt som den är hudvårdande och återfuktande. Klassisk after shave är egentligen helt fel, eftersom det innehåller alkohol som torkar ut huden istället.

Se även: Rockabilly och vintage på Sivletto

 

Roy & Son kommer inom kort att börja hålla kurser i slätrakning och skäggklippning för utbildade frisörer.


FAMILJEFÖRETAG

När Christian är färdigrakad, mustaschen fått rätt stuk och han bokat en ny tid om tre veckor gör jag och Peter som många av hans kunder och sätter oss i restaurangen. Än så länge är det tidigt på eftermiddagen,

men snart kommer lokalen fyllas upp av fredagsglada södermalmsbor.

– Det här är lite av ett familjeföretag. Min äldste son är vd för Tjoget, min 18-åriga son är just nu praktikant hos mig, och Roy – ja det är ju min far, säger Peter.

Han fortsätter berätta om arvet efter Roy Mannerstål som öppnade herrfrisering på Södermalm i Stockholm 1950. Från början var det inte alls tänkt att Peter skulle gå i sin fars fotspår, men nu sitter han här med en salong som – iallafall i själ och hjärta – gått i arv i tre generationer.

– Vi brukar skoja om att min yngsta son får döpa om salongen till ”Alan och Farsan” när han tar över!

 

Friseringen har fullständiga rättigheter.


TRENDSÄTTARE?

När Peter började som frisör var det alltså i sin fars herrfrisering, efter att ha gått en treårig utbildning till herrfrisör.

– Men vi fick inte lära oss att raka på utbildningen, det lärde jag mig av min far, berättar han.

I slutet av 70-talet tog Peters tvillingsyster, också hon herrfrisör, över driften när pappa Roy gick i pension. Salongen bytte namn till Hårsvallet och blev en unisex-salong.

– Visst, vissa av killarna hängde med men det blev ju mest tjejer som vi klippte. På åttiotalet var det ju dessutom en sån trend, man skulle vara Hair Designer snarare än frisör.

I mitten av 2000-talet kände Peter att det var dags för en förändring. Han började frilansa hos barberaren Barber & Books på Söder i Stockholm, och sedan 2011 driver han nu sin egen barberarsalong.

– Cirkeln är sluten. Jag började som herrfrisör och nu är jag tillbaka där igen, säger han.

Han pratar mycket om kärleken till hantverket, stoltheten i att vara en herrfrisör. Men huruvida han själv bidragit till den skäggtrend som råder i landet, det vill han inte riktigt säga.

– Jag hade skägg hela 70-talet men då fanns det ingen som kunde ta hand om det. Numera finns kunskapen igen, och fler och fler blir intresserade av att lära sig raka och klippa skägg. Men visst, lite har jag nog bidragit, det vore ju konstigt annars.

"Skäggen är här för att stanna", säger Peter Mannerstål.


INGLOURIOUS BASTERDS

De vintageinspirerade klippningarna, med kort på sidorna och markerad snedbena, har gått hand i hand med skäggtrenden. Men där tycker sig Peter identifierat en väldigt tydlig influens.

– Runt 2009 ville alla se ut som Brad Pitt i filmen Inglourious Basterds. Herregud vad vi fick klippa den frisyren!

Än i dag är den vanligaste klippningen en variant på den militärfrisyr som syns i filmen som utspelar sig under andra världskriget. En av de viktigaste kännetecknen för vintageinspirerade frisyrer är att det inte finns någon definierad nacklinje, utan håret klipps i stället i en fade.

– Jag har förbjudit raka nacklinjer i salongen, det är det värsta jag vet. Ingen får klippa det om inte kunden specifikt efterfrågar det, säger Peter, som menar att det klassiska sättet att klippa en herrfrisyr är med fade i nacken.


Se även: SUREBABYYES - mer än bara en frisersalong

 

Under kvällstid kan salongen användas som chambre separée, då kan man äta middag med den stora glasdisken som bord.


SUCCÈKONCEPT

Att Roy & Sons koncept är en succé råder det inget tvivel om. 2013 öppnades en systersalong i Malmö och sedan i somras även en pop-upsalong i Los Angeles i USA.

– Tidigare var det många killar som tyckte det var skämmigt att prata om olika klippningar och produkter. Nu är det inget konstigt längre, tvärtom. Alltfler efterfrågar den typen av upplevelse som vi erbjuder, något lite mer spabetonat, säger Peter.

För att möta den ökande efterfrågan så håller salongen internutbildningar för alla sina anställda frisörer, till exempel för att lära sig raka med kniv och skulptera skägg både med sax och med trimmer.

Vad tror du om skäggtrenden framöver då, vad blir nästa stora grej?

– Jag tror att skäggen är här för att stanna. Själva trenden har nog peakat, men för många som har skägg i dag är det mer en livsstil än en fluga. Samtidigt är det nog bara en tidsfråga innan det blir en motreaktion, att allt fler vill ha slätrakat med en riktig rakkniv. Och då finns vi där för dem också!

Pappa Roys rakkniv används än idag.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines andra utgåva, 2015.


Se även: Rockabilly och vintage på Sivletto

Se även: SUREBABYYES - mer än bara en frisersalong


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

DS produktserie är speciellt utvecklad för de som vill förebygga överbelastning av kemikalier, eller lider av doftöverkänslighet.
Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

True Divinity är ett exklusivt stylingverktyg som kombinerar estetik, kvalitet och skonsamhet med modern teknologi. Läs mer om plattången här.
Nya Mad About Curls & Waves  från Schwarzkopf Professional

Nya Mad About Curls & Waves från Schwarzkopf Professional

Mad About Curls & Waves är ett heltäckande vård- och stylingkoncept speciellt framtaget för olika typer av självlockigt hår. Läs om Schwarzkopfs nya serie som låter dig framhäva dina kunders unika personlighet!
Curling Wand från Cloud Nine

Curling Wand från Cloud Nine

Cloud Nine Curling Wand är verktyget som är perfekt för att skapa både slarviga beachlockar och lockar med volym. Läs mer om Curling Wand här.
Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Med Super Kay Cream permanentfärg behöver du inte använda vårdande plex-produkter, eftersom produkten i sig är berikad med Ultraplex som reparerar håret.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till. Läs mer och se bilderna här.
Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, tillsammans med L'Oréal Professionnel, stylade okonstlat och ungdomligt hår till Cecilie Bahnsens visning vid Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Jonas Shiran Larsen

Jonas Shiran Larsen

1937 är ett nytt, komplett sortiment groomingprodukter för män som skapats av en av Danmarks främsta herrfrisörer; Jonas Shiran Larsen. Här kan du läsa om den stilrena och exklusiva serien, som enbart finns hos HeadBrands:

Annons

Nya videor se fler videor

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

I denna tutorial från Björn Axén får du lära dig att göra en fin uppsättning med knutar.