leverantörer

Frisörkurser

Webshops

L’Oréal - Med siktet inställt på miljö och hållbarhet

L’Oréal är ett av världens största företag inom professionell hårvård. I drygt 100 år har de drivit utvecklingen framåt och förnyat branschen.


L’Oréal Sverige sitter i stora och luftiga lokaler i Alvik i västra Stockholm. Här tar General Manager L’Oréal Professional Products Division Adrian Thelwell emot Hair Magazine tillsammans med sina närmaste medarbetare. Från vänster: Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology, Adrian Thelwell själv, Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura och Christian Manhausen, Brand Director för Matrix.


L’Oréal är ett gigantiskt företag som äger 28 olika varumärken inom hårvård, skönhet och hudvård, men grunden i verksamheten har alltid varit hårvård. Allting tog sin början då den franske kemisten Eugène Schueller 1909 skapade den första säkra hårfärgen och marknadsförde den till Paris frisörer. Hårfärgen blev en succé – och på den vägen är det.

I dag, drygt 100 år senare, är innovation fortfarande en av grundpelarna i verksamheten och bland de uppfinningar som L’Oréal står bakom kan nämnas produkter som hårsprayen och kallpermanenten.

– Innovation är fortfarande enormt viktigt för oss, säger Adrian Thelwell, General Manager L’Oréal Professional Products Division.


Adrian Thelwell, kommer från England men har varit General Manager L’Oréal Professional Products Division i Sverige i tre år. ”Sverige är en spännande marknad. Intresset för styling är stort här, det är ett roligt och utmanande land att jobba i”, säger han.


AMBITIÖS
A MILJÖMÅL

I dag står L’Oréal inför en minst lika stor utmaning – att fortsätta  arbetet med att skapa ett hållbart och miljövänligt företag som värnar om jordens resurser. Företaget har satt upp ambitiösa miljömål inom flera områden som ska vara uppfyllda till år 2020.

Den snabba utvecklingen i  världen leder till att allt fler människor får bättre levnadsstandard och det innebär att stora företag får ett allt större ansvar. För L’Oréal innebär detta att företaget åtar sig att arbeta för att skapa en hållbar värld och bevara planetens skönhet.

Bland målen märks en minskning av koldioxidutsläppen med 60 procent, att allt råmaterial som används i såväl produkter som förpackningar ska tas fram på ett hållbart och förnybart sätt samt att hela leverantörskedjan ska bli mer miljövänlig. Inom ramen för den nya hållbarhetsplanen, som fått namnet ”Sharing beauty with all”, finns även mål för att förbättra de sociala villkoren för L’Oréals medarbetare i de 130 länder där företaget är etablerat.

– Det är den verklighet som vi alla lever med nu, vi vill visa våra kunder att vi har ett starkt engagemang och tar de här frågorna på stort allvar, säger Adrian Thelwell.

Samtidigt har L’Oréal gjort en prognos att de kommer att nå hisnande en miljard nya konsumenter inom de närmaste tio åren, något som vid en första anblick kan verka motsägelsefullt, men som enligt Adrian Thelwell snarare är motsatsen.

UTBILDNING ÄR A OCH O

Adrian Thelwell framhåller vikten av utbildning för att nå de ambitiösa målen och L’Oréal fortsätter att satsa mycket på kurser inom olika fält för frisörer.

– Vi kommer också att börja arbeta ännu mer med olika skolor för att inspirera nästa generation frisörer och visa på en fortsatt stark industri, säger han.

Bland hjärtefrågorna för L’Oréal finns också det sociala arbetet. De senaste tio åren har företaget arbetat med välgörenhetsprojektet Hairdressers Against Aids, som verkar för att sprida kunskap om HIV och Aids och att samla in pengar till forskningen om sjukdomen.

– Det är en väldigt viktig fråga för oss, med det här projektet kan vi visa att vi har en annan sida också. Allt handlar inte bara om att sälja, avslutar Adrian Thelwell.

 
"Jag älskar Sverige, framförallt skärgården", säger britten Adrian Thelwell, 43.



Spännand
e år för L’Oréals varumärken

De fyra största varumärkena inom hårvård i L’Oréal Professional Products Division är L’Oréal Professionnel, Matrix, Redken och Kérastase. De erbjuder såväl förstklassig utbildning som de senaste innovationerna inom hårvård och behandlingar.


L
’ORÉAL PROFESSIONNEL

L’Oréals mest tekniska varumärke, som främst riktar sig till frisörer, är L’Oréal Professionel. Här finns professionella färgsystem som passar alla typer av salonger, och i dag finns märket representerat i cirka 1200 salonger runt om i landet. Just nu jobbar man – i linje  med det nya miljötänket – mycket med att utveckla färgsystem utan ammoniak, till exempel den oljebaserade färgen Inoa. Förutom de tekniska produkterna ryms flera serier med konsumentvänliga stylingprodukter inom varumärket.

Några spännande nyheter framöver?

– I maj lanserar vi en helt ny hårvårdsserie – den kommer att revolutionera hela marknaden, lovar Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel.

Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura.



RASTASE

Kérastase är L’Oréals lyxvarumärke Nr 1, som finns i cirka 300 salonger i Sverige. Det ursprungligen franska märket har inga tekniska produkter, utan fokuserar endast på exklusiv hårvård och styling. Kérastase är inriktat på att lösa olika problem som kan uppstå, här finns lyxiga kurer och specialprodukter för alla slags problem relaterade till hår och hårbotten. Den senaste forskningen inom L’Oréal-gruppen presenteras ofta som en ny Kérastaseprodukt, till exempel lanserades förra året produkter som bygger på stamcellsforskning.

 

Vad har vi att se fram emot 2015?

– Förra året var ett mycket bra år för oss, och 2015 ser ut att bli ännu bättre. Redan nu i januari har vi lanserat vår lyxigaste serie någonsin, Chronologiste. Det är hårvård som hämtat inspiration från svart kaviar, kan det bli mer exklusivt!, säger Stefan Bergenrot, Brand Director för Kérastase.




REDKEN

Redken är även det ett fullsortimentsmärke med stylingprodukter, hårvård och tekniska produkter. Men det är ett betydligt mer selektivt märke, där det just nu finns cirka 300 partnersalonger i Sverige.

– Joinar du Redken så får du ett helt koncept där inte bara hela produktsortimentet ingår utan även alla utbildningar. Därför kostar det lite mer, vilket gör att Redken passar för salonger med en lite högre prisnivå, säger Stefan Gustafsson, Brand Director.

Redken erbjuder kurser och utbildningar inte bara på den tekniska sidan, utan även inom businessområdet, såsom säljteknik och hur du får fler kunder till din salong.

Vad satsar Redken på under 2015?

– Det blir mycket fokus på färg. Redan i februari lanserar vi en ny färgserie, Ultra Rich. Det är mer mustiga färger, kan man säga.

– Dessutom har vi en nyhet till som vi är mycket glada över – att duon Icona Pop är nya talespersoner för Redken! De kommer delta i kampanjer, aktiviteter i salonger och även uppträda för våra kunder på olika events, avslutar Stefan Gustafsson.

Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology.
 


 

MATRIX

Matrix är det största varumärket under L’Oréals paraply i Sverige. Matrix är ett fullsortimentsmärke, här finns både professionella tekniska produkter samt produkter som riktar sig direkt till konsumenten. Redan i dag finns Matrix på 3000 salonger runt om i Sverige, men nu siktar man ännu högre.

– Vårt mål är att under 2015 bli nummer ett bland de professionella märkena i Sverige, säger Christian Manhausen, Brand Director för Matrix. Även om Matrix redan nu är ett fullsortimentsvarumärke, har det mest förknippats med färg och hårvård. Men det ska det bli ändring på – i mars lanserar man en helt ny stylingserie.

– 2015 är stylingens år för Matrix, säger Felipe Westregård, Marketing Manager.


Från vänster: Christian Manhausen, Brand Director för Matrix och Felipe Westregård, Marketing Manager för Matrix.


Text: Cecilia Billgren
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Med Super Kay Cream permanentfärg behöver du inte använda vårdande plex-produkter, eftersom produkten i sig är berikad med Ultraplex som reparerar håret.
Lützow of Sweden är nu distributör för Hikari Saxar

Lützow of Sweden är nu distributör för Hikari Saxar

Nu är Lützow of Sweden distributör för Hikari Saxar i Sverige, Norge, Danmark och Finland! Läs mer här.
King Brown Pomade nu hos Barber Supplier

King Brown Pomade nu hos Barber Supplier

Nu lanseras det trendiga Australienska märket King Brown Pomade i Sverige. Läs mer här!
Nytt startpaket till salongen från Pickedout Concept

Nytt startpaket till salongen från Pickedout Concept

Produkterna ingår i det aktuella startpaketet från Pickedout. Startpaketen och sortimentet varierar efter säsong och efterfrågan.
Ekologiska och etiska nyheter från NATULIQUE

Ekologiska och etiska nyheter från NATULIQUE

NATULIQUE's nya hårvårdsserie Certified Organic Haircare är formulerade med i genomsnitt 97% ekologiska ingredienser.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, tillsammans med L'Oréal Professionnel, stylade okonstlat och ungdomligt hår till Cecilie Bahnsens visning vid Copenhagen Fashion Week.
Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Årets trendigaste veckor är igång! Hair Magazine var på plats när Sebastian Professional stylade hår till Designers Remixs AW18 visning under Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Sofia Geideby (Det senaste med... 2017)

Sofia Geideby (Det senaste med... 2017)

Vinnaren av Årets Avantgarde Sofia Geideby, som precis varit med och startat upp Kollektivet Kai, ger oss en update på det som nyligen hänt i hennes liv.
Robert Preston

Robert Preston

Robert Preston är idag en av Sveriges mest erkända frisörer. Hair Magazine har träffat denna orädda kreatör som går in i allt med ett barns glädje och nyfikenhet.

Annons

Nya videor se fler videor

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

I denna tutorial från Björn Axén får du lära dig att göra en fin uppsättning med knutar.