leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Hairmail vill vara frisörens bästa vän

Det finska företaget Hairmail är mer än bara en postorderfirma. Från sina färgglada kontor utanför Helsingfors erbjuder de hjälp med inredning, rådgör i businessfrågor och arrangerar wellnessträffar.
– Vi vill vara en varm partner, säger Samuli Leinonen, Marketing Manager.

Företagets CCO, Rami Virta (t.v.) och Asko Toivola, verkställande direktör tillika Hairmails grundare (t.h.)

Det ser inte mycket ut för världen. Hairmails huvudkontor ligger i en oansenlig byggnad i ett industriområde i Vantaa utanför Helsingfors. I ena änden av byggnaden ligger företagets enorma lager, i den andra en lagerbutik och kontorslokaler.

Men Hairmails trevliga och öppna företagsfilosofi märks direkt när man kliver in genom dörren och sätter ner foten på – The Yellow Brick Road. Hela kontoret är inrett med detaljer från den klassiska filmen ”Trollkarlen från Oz”. Här finns en stor glasvägg med en regnbåge, ett mötesrum som ska kännas som det är mitt i ett majsfält, citat från ledmotivet ”Over the rainbow” sitter uppmålat på en vägg och på en annan sitter foton och filmaffischer. Och så den gula vägen, som löper genom hela lokalen ända bort till en dörr med en bild av Smaragdstaden, platsen dit filmens Dorothy är på väg för att möta trollkarlen.

Men det slutar inte där. En del av kontoret är inrett som en ”svenskhörna”, med gigantiska porträtt av det svenska kungaparet och hockeylegendaren Mats Sundin. I den här hörnan sitter de anställda vars huvuduppgift är att hjälpa företagets svenska kunder. I en annan del av lokalen finns ett soffhörn med mjuka kuddar och stora Angry Birdsgosedjur.

Läs även: Hairmail hjälpte salongen Stage 11 med sin avskalade inredning

ANSTÄLLDA SOM TRIVS

Det är inte konstigt att tankarna går till Googles huvudkontor i Kalifornien, världsberömt för sin annorlunda inredning med pingisbord och myshörnor. Även på Hairmail lägger man stor vikt vid att de 38 fast anställda medarbetarna ska trivas, vilket också har betalat sig. De flesta anställda har jobbat länge i företaget och kan alla delar utan och innan.

– Minst en gång om året byter alla arbetsuppgift för en dag. Det skapar en gemenskap och en förståelse för hur hela företaget fungerar och för hur våra jobbarkompisar har det. Samtidigt blir det ett sätt för oss att förbättras, vi kan komma med tips och peka ut saker eftersom vi tittar på det med nya fräscha ögon, säger Teemu Sebastian Piippola, country manager of Sweden och Salon Furniture Sales Manager.


STARTADE I ETT GARAGE

Allt tog sin början för 22 år sedan, då hårproduktsförsäljaren Asko Toivola tänkte att det borde gå att sälja produkter på ett smartare sätt än genom att åka runt till salonger med en fullpackad bil. Han startade då ett postorderföretag, inhyst i sitt eget garage hemma i Helsingfors.

Läs även: Limegröna detaljer från Hairmail lyfte Klippotek Warda

Hairmail skickar varje månad ut en tidning till sina finska och svenska kunder med nyheter och erbjudanden. Från vänster Samuli Leinonen, Teemu Sebastian Piippola och Tiina Nummenmaa

Företaget växte. Efter ett par år öppnades den första butiken, och i dag finns det fem butiker i Finland och en webbshop för både finska och svenska kunder. Varje månad skickas ett magasin till frisörer i Finland och Sverige med nyheter och erbjudanden, och företagets stora katalog ges ut med ett och ett halvt års mellanrum.

– Just nu tittar vi på möjligheten att öppna en butik i Sverige, förhoppningsvis kan vi göra det inom det närmaste året, säger Teemu.

Hairmail erbjuder inte bara högkvalitativa hårvårdsprodukter och tillbehör, de säljer också inredning. Den som vill kan dessutom få hjälp med planering och ritningar av hela salongen.

– Vi vill att den som handlar möbler och inredning av oss ska känna sig trygg. Vi testar alla möbler som vi säljer, och kan dessutom snabbt leverera reservdelar om någonting skulle gå sönder. Förutom att vi erbjuder flera välkända leverantörer så har vi också egna möbler som vi tagit fram själva. De kan vi oftast skicka redan samma dag som kunden lägger en beställning, säger Teemu.

Läs även: Modernt och elegant hos Touch of Beauty tack vare Hairmail

Svenskhörnan.

VILL VARA EN VARM PARTNER

Just inredningsbiten och försäljning av möbler är något som Hairmail satsar stort på just nu. Till exempel har de nyligen lanserat lyxiga schamponeringar med inbyggd shiatsumassagefunktion  – något som redan har blivit en stor succé.

– Men det handlar om mer än att bara sälja saker. Vi vill vara en varm partner, en bra vän, säger Samuli Leinonen, Marketing Manager. Hos oss kan man få hjälp med det mesta, från val av produkter, till inredning och hjälp med businessbiten.

Hairmail vill också hjälpa frisörer att må bättre. De erbjuder till exempel kurser i fysioterapi och organiserar olika wellnessevents. I oktober kommer de att vara med på den stora hälsomässan ”I Love Me” i Helsingfors, där både svenska och finska frisörer kan få möjlighet att delta i ett inspirerande kundevent.

– Vi tror mycket på att stötta frisörerna, hjälpa dem att utveckla sitt företag men också att må bättre. Det blir win-win-win! Frisörerna mår bra och utvecklas, kunderna får bättre service och vi kan växa, säger Samuli.

Teemu Sebastian Piippola visar Hairmails stora lager av tusentals olika varor med allt en frisör kan behöva.

MÅNAR OM KUNDERNA

Ju mer vi pratar, desto tydligare blir det att Hairmail lägger stor vikt vid att alla kunder ska känna sig välkomna och få den hjälp de behöver – oavsett om de bara beställer några få produkter eller om de är storkunder.

–Vi ger råd och hjälper till med det vi kan. Till exempel kan vi lätt se om en kund köper fel saker, produkter som inte säljer så bra. Eller om de gör många, små beställningar kan vi istället föreslå att det blir både billigare och sparar tid om de gör större beställningar lite mer sällan, säger Teemu. Vi kan berätta hur nya produkter fungerar, tala om vilka som säljer bra just nu och vilka trender som gäller. Man ska kunna ringa oss om allt!

Raija Kurki Sulkala har jobbat på Hairmail i 17 år och är en av företagets allra bästa säljare. Hon jobbar i lagerbutiken i Vantaa. ”Eftersom jag har stor erfarenhet av att själv arbeta som frisör så kan jag hjälpa kunderna och ge råd om hur man använder de olika produkterna.”, säger Raija.

Text: Cecilia Billgen

Foto: Kai Sairanen


Läs även: Avskalat hos Stage 11 med Hairmails hjälp

Läs även: Limegröna detaljer från Hairmail lyfte Klippotek Warda

Läs även: Modernt och elegant hos Touch of Beauty tack vare Hairmail


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines tredje utgåva 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

DS produktserie är speciellt utvecklad för de som vill förebygga överbelastning av kemikalier, eller lider av doftöverkänslighet.
Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

True Divinity är ett exklusivt stylingverktyg som kombinerar estetik, kvalitet och skonsamhet med modern teknologi. Läs mer om plattången här.
Nya Mad About Curls & Waves  från Schwarzkopf Professional

Nya Mad About Curls & Waves från Schwarzkopf Professional

Mad About Curls & Waves är ett heltäckande vård- och stylingkoncept speciellt framtaget för olika typer av självlockigt hår. Läs om Schwarzkopfs nya serie som låter dig framhäva dina kunders unika personlighet!
Curling Wand från Cloud Nine

Curling Wand från Cloud Nine

Cloud Nine Curling Wand är verktyget som är perfekt för att skapa både slarviga beachlockar och lockar med volym. Läs mer om Curling Wand här.
Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Med Super Kay Cream permanentfärg behöver du inte använda vårdande plex-produkter, eftersom produkten i sig är berikad med Ultraplex som reparerar håret.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till. Läs mer och se bilderna här.
Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, tillsammans med L'Oréal Professionnel, stylade okonstlat och ungdomligt hår till Cecilie Bahnsens visning vid Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Chriss Berner

Chriss Berner

Salong NOVO är en Stockholmssalong där tävlingsandan är stark. Här är det stilrent, avslappnat och kul! Läs om Chriss Berners, härliga salong där kreativiteten och samspelet mellan frisörerna välkomnar alla sorters kunder.
Matilda Paulsson (Q&A)

Matilda Paulsson (Q&A)

Vi har fått chansen att ställa frågor till Matilda Paulsson på salong Eriksson & Robach, vinnare av Fondation Guillaumes fototävling 2016. Läs om den duktiga frisören här:

Annons

Nya videor se fler videor

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

I denna tutorial från Björn Axén får du lära dig att göra en fin uppsättning med knutar.