leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Var fjärde år träffas de nordiska medlemmarna i Intercoiffure för en kongress med fokus på utveckling, nätverkande och inspiration. I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till.

I år var det Sveriges tur att stå värd för Intercoiffures nordiska kongress som infaller vart fjärde år.
I år var det Sveriges tur att stå värd för Intercoiffures nordiska kongress som infaller vart fjärde år. Helgen bjöd på allt från internationella möten, till storslagna hårshower. Bland höjdpunkterna var söndagens visning av Team Sweden, ledda av Joakim Roos.

Medan frosten svepte in över Malmö spred sig värmen inne på Clarion Hotell & Congress Malmö Live när Intercoiffures nordiska kongress sparkades igång med ett Kissing Party på temat Gustav III. Bland kristallkronor och champagneglas minglade frisörer från hela Norden runt iklädda höga frisyrer, volanger, krinoliner och masker.

- Vi var lite nervösa gällande temat och om gästerna skulle våga klä ut sig men kvällen blev helt magisk eftersom att alla verkligen gick all-in med sina kreationer, säger Christer Herzberg Haddad, President för Intercoiffure Sverige.

Sabrina Nison, Johan Hellström, Peter Hägelstam och Linda Beronius.Sabria Nison, Johan Hellström, Peter Hägelstam och Linda Beronius i ståtliga maskeradkostymer.

MASK
Förutom att träffa alla gamla och nya kollegor i branschen bestod kvällens underhållning bland annat av en trendvisning från Redken och L’Oréal Professionnel tillsammans Norges Adam og Eva. Efter att ha förberett sig under ett helt år var det dessutom dags för frisörerna i Intercoiffures ungdomsgrupp, Fondation Guillaume, att visa upp sin kollektion; MASK.

Kollektionen är ett samarbete mellan medlemmar i Fondation Guillaume i Sverige, Norge, Finland och Danmark och sträcker sig över fyra teman; Backstreet, Anckarström, Kings and Queens of the Sun och Antoinette. Den röda tråden i kollektionen är att alla delarna vill förmedla en känsla av att gömma sig bakom en mask. De unga frisörerna har tillsammans skapat en kollektion med allt från medvetet dagen-efter-ruffs till skyhöga avantgardekreationer. Lekfullt, välarbetat och kreativt.

Kollektionen MASK är ett samarbete mellan medlemmar i Fondation Guillaume i Sverige, Norge, Finland och Danmark och sträcker sig över fyra teman. Här ses temat "Backstreet". Antoinette från kollektionen MASK av Fondation Guillaume.

MASK - Backstreet inspirerades av ett hårt liv på gatan med rufsigt hår och gårdagens makeup.

Antoinette från kollektionen MASK är avantgardefrisyrer inspirerade av 1700-talets kungligheter men med en modern touch.

Intercoiffures ungdomsgrupp Fondation Guillaume som tillsammans skapade kollektionen MASK.Intercoiffures ungdomsgrupp Fondation Guillaume som tillsammans skapade kollektionen MASK.

Världsmöte i Malmö
Trots att helgen paketerats i fest och glamour stod inte bara mingel och skålar på agendan. Dagarna i Malmö utnyttjades också till att gå på seminarier, knyta kontakter över landsgränserna och att lägga planen för det kommande året. I år var ett speciellt år eftersom det årliga världsmötet i Paris är framflyttat till hösten och därför valde de att lägga ett extra samtidigt som den nordiska kongressen. Klaus Peter Ochs, president för Intercoiffure på världsplan, var därför även han på plats i Malmö under kongressen.

Totalt var representanter från 15 länder närvarande under helgen där det hanns med både centralkommittémöte, svenskt årsmöte, möte om Intercoiffures välgörenhetsprojekt Education for Life samt nordiskt styrelsemöte. Vid det nordiska styrelsemötet beslutades det att svenske Christer Herzberg Haddad tar över posten som nordisk president efter danska Allan Kliim och att Ara Koivula från Finland tar över posten som nordisk Art Director.

-  Det är trevligt att vi i Norden kan arbeta tillsammans med det som Intercoiffure står för; att ha en hög standard på våra salonger, säger Christer. Det är viktigt att vi träffas och delar med oss av vår kunskap. Mitt arbete som nordisk president innebär att stärka de olika sektionerna i Norden och att rapportera det vi gör till Paris.

Lördagens galamiddag hölls på rådhuset där Malmös borgmästare bjöd in till fest. Här ses borgmästare Kent Andersson tillsammans med sin fru Monica Blomberg, Intercoiffure Sveriges president Christer Herzberg Haddad, Intercoiffures internationella president Klaus Peter Ochs och Intercoiffure Norges president Oddbjørn Jakobsen.

De nya medlemmarna Lynn Hellmark och Jennie Ifren från Creative Zone, Chriss Berner från salong NOVO, Lina Khan från Lina Khan Est. 2017, Sara Svedberg från Forma och Emelie Johansson från Salong Lux.

Slaget om Norden
Vänskap och samarbeten över landsgränserna kastades dock åt sidan när det var dags för den traditionsenliga programpunkten ”Battle of the Nordics”. Danmark lyckades försvara titeln som Nordens härskare och fick behålla vandringspokalen fyra år till.

- Vi hade verkligen satsat på att vinna tillbaka pokalen men de var alldeles för bra! Nu får vi ligga i hårdträning till nästa kongress som går av stapeln i Finland om fyra år, säger en något besviken Christer.

Förlusten var dock snart glömd när Malmös borgmästare bjöd in till fest på Rådhuset. I landstingssalen välkomnades de nya medlemmarna och i festlokalen (med ännu större kristallkronor än kvällen innan) bjöds det på lyxig trerättersmiddag innan dansgolvet drog igång.

- Lördagskvällens middag var väldigt formell till en början, men plötsligt gjorde ett bord en stående skål och då blev det som en våg i hela salen. Till slut hängde borgmästaren också på och då var festen igång!

Hårshow i världsklass
Söndagens program var öppet för alla och de som köpt biljett i hopp om att se en hårshow i världsklass fick verkligen valuta för pengarna. Fem akter framfördes träffsäkert och professionellt av både lokala och internationella supertalanger.

Öppningsnumret var en hyllning till vårt nordiska arv. Team Sweden, lett av Joakim Roos, fick stående ovationer från publiken efter att ha visat precis hur bra det blir när det finns en tydlig historia som går igen i alla element. Musikvalet, kläderna, koreografin och framförallt håret berättade en historia som verkligen berörde. Dessutom visade teamet på stor bredd med allt från manlig styling, ljuva pastellängder, till kreativa avantgardekreationer i ett mästerligt hantverk.

Team Sweden, ledda av Joakim Roos, fick stående ovationer efter den inledande showen vid Intercoiffures visningsdag.Team Sweden, ledda av Joakim Roos, fick stående ovationer efter den inledande showen vid Intercoiffures visningsdag.

Från den pampiga inledningen blev akt två mer avskalad när Sassoon Academy intog scenen till Vivaldis De fyra årstiderna och demonstrerade klipp- och färgtekniker med utgångspunkt i deras senaste kollektioner Mondaine och Jejune.

Team Nordic, bestående av Intercoiffures fyra nordiska Art Directors; Betina Frank (DK), Linda Beronius (SE), Morten Jensen (NO) och Ara Koivula (FI), bjöd på Rouge Couture. Visningen var en fusion av fashion och couture med utgångspunkt i sommarens kommande trender från catwalken.

- Det är kul att göra produktioner över landsgränserna eftersom vi har lite olika syn på hår och mode och det är en utmaning att hitta ett gemensamt uttryck. Med Rouge Couture ville vi dela med oss av många olika stilinriktningar och silhuetter som man kan ta med sig till sina kunder, säger Linda Beronius efter showen.

Linda Beronius, Intercoiffure Sveriges Art Director.Linda Beronius, Intercoiffure Sveriges Art Director, var en del av det nordiska teamet som visade Rouge Couture.

Från kollektionen A Smell og Female av Team Norge. Från kollektionen The Smell of Female av Team Norge
Två looker från kollektionen The Smell of Female av Team Norge.

Morten Jensen stod också för visningen med Team Norge som visade en kaxigt trendig visning med herrfrisyrer. The Smell of Female, som kollektionen heter är inspirerad av high end brands förmåga att styla män som tanter.

- Vi utmanar lite med den här visningen, det är inte en typisk Intercoiffurevisning eftersom det bara är män på scen, säger Morten. Vi ville göra något far out och vi har fått väldigt bra reaktioner från publiken. Det var coola visuals och cool styling och då är det lätt att vara frisör.

Sist, men absolut inte minst, bjöd Intercoiffures internationella president, Klaus Peter Ochs, och hans team på en apokalyptisk tolkning av Romeo och Julias kärlekshistoria. En show värdig titeln som le grand finale.

Intercoiffures världspresident Klaus Peter Ochs bjöd på en apokalyptisk tolkning av Shakespeares Romeo och Julia som en grand finale på hela helgen med Intercoiffure.Intercoiffures världspresident Klaus Peter Ochs bjöd på en apokalyptisk tolkning av Shakespeares Romeo och Julia som en grand finale på hela helgen med Intercoiffure.

Se fler bilder från Intercoiffures nordiska kongress här:

Text: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson & Pierre Ekman

.

Nya produkter se fler produktnyheter

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Den nya serien Color från Kiepe innehåller 15 nya saxar. Colorsaxarna kommer i tre olika längder 5", 5,5" och 6" och finns i fem fina färgalternativ.
Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer är en blandning mellan en volymprodukt och en kräm. Ett lättviktigt skum som ger både volym och mjukhet!
Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Det praktiska jeansförklädet Denim Dress är avsett för dagligt salongsbruk. Material 100% bomull
COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY är en familj med fem färgförstärkande behandlingar. Fyra helt nya färger finns nu hos SESSION.MAP.
Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals växtbaserade hårfärg EOS firar 20 år och lanseras nu i Norden. EOS får håret att se starkt och friskt ut utan att kompromissa med resultatet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Benjamin Martin (2015)

Benjamin Martin (2015)

Under den spektakulära Sebastianshowen Eclipse Art i Köpenhamn, som sammanföll med solförmörkelsen i slutet av mars, var det Benjamin Martin som höll i trådarna. Han är Nordic Creative Leader för Sebastian, men även för Nioxin och Sassoon.
Peter Mannerstål

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!