leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Hållbarhet i fokus - Davines Village och WWHT 2018 i Parma

När Davines bjöd in till invigning av det nya huvudkontoret, Davines Village, och World Wide Hair Tour 2018 i Parma var agendan tydlig – vi måste alla hjälpas åt nu för att skapa en hållbar värld i framtiden.

Davide Bollati är ordförande och ägare av Davines Group.Davide Bollati är ordförande och ägare av Davines Group.

WWHT i Parma sammanföll med invigningen av nya, hållbara Davines Village.WWHT i Parma sammanföll med invigningen av nya, hållbara Davines Village.

Familjeföretaget Davines grundades 1983 i Parma, Italien av Silvana och Gianni Bollati. Sedan dess har företaget vuxit, gått vidare till nästa generation och spridit sig till 97 länder. 35 år sedan starten står Parma återigen i centrum. Hair Magazine var med vid invigningen av nya Davines Village, som kommer att ta företagets fokus på hållbarhet till nästa nivå.

- Davines Village är först och främst ett hem. Ett hem som ska inspirera frisörer och statuera exempel för hållbar skönhet, säger Davide Bollati, ordförande i Davines Group.

Danska Kirsten Demant och Brian Suhr visade sin tolkning av ”hygge” på scen.Danska Kirsten Demant och Brian Suhr visade sin tolkning av ”hygge” på scen.

Davines Global Artistic Director Angelo Seminara introducerade en hårshow i videoformat, en ny tolkning av begreppet hållbarhet.Davines Global Artistic Director Angelo Seminara introducerade en hårshow i videoformat, en ny tolkning av begreppet hållbarhet.Davines Global Artistic Director Angelo Seminara introducerade en hårshow i videoformat, en ny tolkning av begreppet hållbarhet. Under dagarna i Parma fick vi även uppleva honom och hans sätt att se på hår, konst och hållbarhet live på scen.

World Wide Hair Tour
Öppningen av Davines Village sammanföll med World Wide Hair Tour 2018 som i år gick under temat Nature in Art. Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.

Davines internationella stylister visade sina tolkningar av temat, Nature in Art, en kavalkad av visningar som toppade varandra i kreativitet. Danska Kirsten Demant och Brian Suhr kom incyklandes på scen och visade sin tolkning av ”hygge”. Davines Global Artistic Director Angelo Seminara tog ett nytt grepp om konceptet hållbarhet och visade en utbildningsvideo som filmats i vidunderligt vackra omgivningar i öknen. Till skillnad från många andra stylister älskar Angelo att arbeta i vind och en av lookerna skapades till och med uppe i luften i en luftballong.

Anledningen till att Angelo valde att skapa en video istället för en traditionell visning var dels för att det ger en möjlighet att göra visningen fler gånger utan att flyga ett helt team och modeller över hela världen och dels att publiken vid stora event som det här ändå inte kan se det tekniska som händer på scen, de tittar ändå på stora skärmar för att kunna följa med.

venska Annie Ankervik vann Best Total Look Award i Davines World Style Contest.Svenska Annie Ankervik vann Best Total Look Award i Davines World Style Contest. Kollegan från Kollektivet Kai och Årets Frisör-vinnaren, Sofia Geideby, vann pris för bästa färg.

World Style Contest
En av höjdpunkterna på programmet var den årliga tävlingen, World Style Contest, där 20 finalister från hela världen gör upp om de åtråvärda titlarna. I år stod två svenskar på scen i finalen och till de nordiska frisörernas glädje blev det svensk vinst i två av tre kategorier. Sofia Geideby vann pris för bästa färg och Annie Ankervik vann Best Total Look Award vilket betyder att hon kommer att få möjlighet att skapa sin egen visning vid World Wide Hair Tour som anordnas på Island nästa år.

Läs intervjun med de båda vinnarna här.

I Davines Village finns ett stort orangeri som kommer att fungera både som restaurang och mötesplats.I Davines Village finns ett stort orangeri som kommer att fungera både som restaurang och mötesplats.

I akademin kommer utbildningar att hållas och nya produkter att testas.I akademin kommer utbildningar att hållas och nya produkter att testas. Nya Davines Village i Parma invigdes med en stor fest med den botaniska trädgården som mittpunkt.Nya Davines Village i Parma invigdes med en stor fest med den botaniska trädgården som mittpunkt.

Grön kemi
Över 3 000 frisörer från hela världen deltog i öppningen av det nya högkvarteret som rymmer kontorslokaler, en akademi, laboratorium, produktionsanläggning, lager och ett stort orangeri som fungerar som restaurang och mötesplats. I labbet, arbetar ett team på 30 personer, kemister och vetenskapsmän, med att utveckla och ta fram nya produkter. Deras största fokus framöver kommer att vara hållbarhet och användandet av naturligt aktiva ingredienser. Till sin hjälp har de nu en vetenskaplig botanisk trädgård till sitt förfogande, något som Davide tror kommer att leda till en bättre utveckling.

- Jag har höga förhoppningar när det kommer till trädgården. Eftersom vårt forsknings- och utvecklingsteam kommer att se den och ha tillgång till den varje dag är jag övertygad om att de kommer att påverkas positivt.

Förutom att skapa en härlig miljö och utsikt för kemisterna har den ett specifikt syfte som är en essentiell del i planen med Davines Village.

- Trädgården kommer att utvecklas av vårt FoU-team. Vi börjar med sju olika sorters växter som har valts ut av våra kemister för att undersöka specifika aktiva ingredienser. Det kommer alltid att vara projekt igång tillägnade grön kemi när det kommer till att extrahera aktiva ingredienser från växtriket som gör att vi kan behålla samma prestanda och samtidigt ta nästa steg när det kommer till hållbarhet.

Läs även: Sofia Geideby och Annie Ankervik tävlar i Davines WSC 2018

Nature in Art - Frisörerna från västkustkedjan Klippa gick all-in.Nature in Art - Frisörerna från västkustkedjan Klippa gick all-in.

Bäst för världen
2016 certifierades Davines som ett B Corporation, och Kraft Group som distribuerar Davines i Sverige erhöll samma certifiering tidigare i år. Det betyder att de använder sitt företagande för att driva en positiv utveckling, att de strävar efter att vara bäst för världen. Även om Davines Village är en milstolpe i Davines hållbarhetsarbete understryker Davide att de fortfarande har mycket att arbeta med och förbättra.

- Det finns en del utmaningar i att vara ett B-corp-företag som vi inte har löst än. Vi arbetar nu på att ta fram kompenseringsstrategier, förbättra implementeringen och så arbetar vi för att göra några genombrott. Vi har en holistisk strategi och ett holistiskt poängsystem när det kommer till hållbar utveckling. Det säger oss att det finns områden där vi kan förbättra oss men vi jobbar hårt för att fortsätta vår resa. Nästa steg är att vi ska lära oss att manövrera Davines Village. Tidigare körde vi en liten, liten bil, nu kör vi en Tesla, säger Davide med ett leende.

Text: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson och Davines

Se fler bilder i galleriet nedan:



Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Varje säsong lanserar Balmain Paris Hair Couture en runwayinspirerad kollektion. Denna gång inspirerad av svart lack och plagg från Balmain fashionshow.
Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Detta dubbelverkande system neutraliserar gula undertoner och deponerar anpassade direktfärger på fibern för en vacker silverton.
System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man är en hårvårds- och stylingserie speciellt för män. System Man består av nio produkter som kan kombineras med hela System Professional-serien.
Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nu har KC Professional släppt nya fräscha färger! Pure pastels, som innehåller mjuka och rena pastellnyanser, och Earth tones som består av naturliga och mjuka toner.
TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS Black kombinerar klassisk estetik och modern ergonomisk design med en högkvalitativ djup svart metallyta som även skyddar allergiker mot nickel.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nästan 100 frisörer från Norge och Sverige spenderade helgen i det soliga Aten när Schwarzkopf Professional arrangerade årets Creative Weekend. Läs och se bilder från den inspirationsfulla helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells stora, årliga happening, Global Zoom, gick i år av stapeln i den kanadensiska staden Toronto. De 3 000 frisörerna på plats fick uppleva ett event i världsklass med fullt fokus på färg i alla dess former.
Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Palettens alla färger var representerade på Münchenbryggeriet när de över 600 frisörerna anlände till Wella Professionals och ghd’s A World in Color.
Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Traditionsenligt avhöll Schwarzkopf Professional en Look & Learn där frisörerna fick lära sig de nya trenderna från Essential Looks AW18, REdefiningYou. Dagen till ära var Lesley Jennison på plats. Läs och se bilder här!
Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Linda Beronius (Q&A)

Linda Beronius (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att träffa Linda Beronius, Marketing & Education Manager för Grazette Of Sweden. Få en snabbkoll på hennes liv som frisör!
Ricard Larsson & Håkan Lange

Ricard Larsson & Håkan Lange

Kvalitet, service och engagemang är tre grundvärderingar hos Larsson & Lange. Det är vad som binder de åtta mycket individuella salongerna samman – samt en gemensam filosofi att utveckling och inspiration är ”drivet” i branschen.

Nya videor se fler videor

Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.