leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Aveda Congress i Minneapolis

I samband med Avedas 40-årsjubileum anordnades deras största kongress någonsin i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fick följa med över Atlanten tillsammans med närmare 30 nordiska frisörer och We Are One, som distribuerar Avedas produkter i Sverige.

En explosion av färger och mönster backstage på Aveda Congress 2018.En explosion av färger och mönster backstage på Aveda Congress 2018.

En härligt avslappnande doft av bland annat rosmarin, lavendel och salvia spred sig över hela Minneapolis när Aveda Congress 2018 intog staden. Kongressen anordnas vartannat år men för att markera det väldoftande varumärkets 40-årsjubileum hade deltagarna fått vänta i hela tre år på den största kongressen hittills i Avedas historia.

Hair Magazine fick följa med över Atlanten tillsammans med närmare 30 nordiska frisörer och We Are One, som distribuerar Avedas produkter i Sverige.

En av de vackraste visningarna stod Ray Civello för. Håret som användes till visningen var 100 procent återanvänt.En av de vackraste visningarna stod Ray Civello för. Håret som användes till visningen var 100 procent återanvänt.

Worldhood, som skapats av Aveda Global Team, var en riktig färgexplosion som hämtat inspiration från generation Y och den visuella kultur som sociala medier medför.Worldhood, som skapats av Aveda Global Team, var en riktig färgexplosion som hämtat inspiration från generation Y och den visuella kultur som sociala medier medför. Aveda finns nu i 43 länder och har 50 000 som erbjuder deras tjänster. 5 000 av dessa var på plats i Minneapolis för att fira att det medvetna företaget firade 40 år.Aveda finns nu i 43 länder och har 50 000 som erbjuder deras tjänster. 5 000 av dessa var på plats i Minneapolis för att fira att det medvetna företaget firade 40 år.

Ett starkt arv på väg in i framtiden
Idag är medvetenheten kring frisöryrkets påverkan på både miljö och våra kroppars hälsa relativt stor. De flesta stora företag på marknaden har en hållbarhetsstrategi och satsar på naturliga, hållbara ingredienser. En holistisk syn på skönhet med jorden och dess invånare var i fokus för Avedas grundare, Horst Rechelbacher, långt innan återvinning och naturliga ingredienser var norm i samhället.

Historierna om Horst är många och 40-årsjubileet i Minneapolis, där företaget grundades, var dels en hyllning till arvet han lämnat efter sig och dels en uppvisning i hur Aveda ska möta framtiden. Barbara de Laere, Avedas nya senior vice president och global general manager, upplevde själv kongressen för första gången men hennes passion för varumärkets värderingar gick inte att ta fel på.

- Aveda är 40 år gammalt men har aldrig varit så relevant som det är idag. Kraftfulla, växtbaserade ingredienser, transparens, fokus på wellness och aromatiska upplevelser samt uppdraget att ta hand om vår planet – de fyra dimensionerna är helt i linje med de medvetna konsumenterna som röstar med plånboken idag. I framtiden kommer vår inverkan vara dubbelt så stor som idag. Aveda är en naturkraft som aktiverar en gemenskap och tillsammans kommer vi att göra stor skillnad för världen.

Kollektionen Worldhood som skapades av Aveda Global Team var en publikfavorit. Backstage stod Lars Eriksen Eitran och assisterade teamet.Kollektionen Worldhood som skapades av Aveda Global Team var en publikfavorit. Backstage stod Lars Eriksen Eitran och assisterade teamet.

Till Antionettes visning hade en sektion med tydligt färgfokus, skapat av Luis Gonzalez.Antionettes visning hade en sektion med tydligt färgfokus, skapat av Luis Gonzalez.

Världens främsta artister
Vid kongressen kunde de närmare 5 000 svartklädda frisörerna från hela världen spana in Avedas nya digitala hjälpmedel, lära sig mer om naturliga ingredienser och återvunna förpackningar, ta del av Avedas samarbete med välgörenhetsorganisationen Charity:Water samt uppleva en kavalkad av visningar från några av världens främsta artister. Visningarna innehöll allt från grafiska precisionsklippningar till magnifika avantgardefrisyrer. Budskapet som förmedlades var dock genomgående; vi måste bry oss om planeten vi bor på, varandra och oss själva.

Det var över 30 frisörer från Norden som följde med på kongressen i år. Här ses några av de festliga deltagarna.Det var över 30 frisörer från Norden som följde med på kongressen i år. Här ses några av de festliga deltagarna.

Antoinette Beenders, Aveda Global Creative Director, hyllade varumärket och grundaren Horst Rechelbacher genom en visning som utgick från Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.Antoinette Beenders, Aveda Global Creative Director, hyllade varumärket och grundaren Horst Rechelbacher genom en visning som utgick från Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.Antoinette Beenders, Aveda Global Creative Director, hyllade varumärket och grundaren Horst Rechelbacher genom en visning som utgick från Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.

Redan från starten för 40 år sedan arbetade Aveda med naturligt härledda produkter, något som är mer aktuellt idag än någonsin förr.Redan från starten för 40 år sedan arbetade Aveda med naturligt härledda produkter, något som är mer aktuellt idag än någonsin förr.

Två av de mest uppskattade visningarna var Worldhood, en visning inspirerad av sociala medier och den visuella kulturen som det medför, med starka, individuella uttryck som skapats av Aveda Global Creative Team, och Antionette Beenders visning som tolkade Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.

- Kollektionen som tog ett och ett halvt år att skapa är uppdelad i fyra delar. Den första delen kallar vi The Secret Garden, en hyllning till Horst som gick bort för ett par år sedan. Den andra är en hyllning till frisöryrkets konst och hantverk. Den tredje fokuserar på vetenskapen bakom produkterna, många tror att naturliga produkter inte fungerar men det gör de, de fungerar bara på ett lite annat sätt. Den fjärde, och sista, sektionen handlar om växter och Avedas pånyttfödelse, och att vi nu ska blicka framåt mot de kommande 40 åren.

Dagarna i Minneapolis bjöd på massor av inspiration och vi ser verkligen fram emot att se hur Aveda förvaltar arvet från Horst Rechelbacher i framtiden.

Text & foto: Camilla Svensson

Se fler bilder i galleriet nedan.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 27 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Dejan Cekanovic

Dejan Cekanovic

Dejan har alltid gått sin egen väg. Vägen har varit långt ifrån rak men den har tagit honom till London, Paris och New York och nu till hans egen studio i Hammarbyhöjden. Hair Magazine fick chansen att träffa Dejan OCH hans livsverk - dockorna.
Dani Abunar (Q&A)

Dani Abunar (Q&A)

En snabb intervju med Dani Abunar där vi får spännande info om hans karriär, drömmar och framtid.

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.