leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Raka linjer och starka färger

En modern salong med starka färger och raka linjer. Så beskriver Touch of Beauty sin nya salong, som med hjälp av inredning från Hairmail blivit en snackis i hela Gubbängen.

Frisör- och skönhetssalongen Touch of Beauty hade bedrivit en framgångsrik verksamhet i en pytteliten lokal på 50 kvadratmeter i Gubbängen utanför Stockholm i nästan fem år. Men i takt med att salongen successivt gick bättre började lokalen kännas alltför liten. Så när den stora videobutiken vägg i vägg var på väg att gå i konkurs tvekade ägaren Nazar Awad inte en sekund. De bestämde sig för att flytta, och kontaktade inredningsföretaget Hairmail. Då hade de redan en färdig vision om hur de ville att den nya salongen skulle se ut.

– Modernt, inte för många färger och med raka linjer, säger Jasmin Aladellie, som är anställd frisör och hudterapeut på Touch of Beauty.

Från Hairmail fick de tips och råd om färgval och produkter som kunde hjälpa dem att förverkliga sin nya salong.

– Vi hade bestämt att vi bara skulle ha tre olika färger i salongen. Svart, vitt och så antingen rött eller grönt. Hairmail gav oss rådet att välja rött, och det känns helt rätt nu.

Utbudet av frisörstolar, schamponeringsmöbler och kassadiskar kan kännas en smula övermäktigt, men Touch of Beauty visste vilken stil de var ute efter och fick hjälp med att begränsa urvalet.

 

Schamponeringsmöblerna med massagefunktion uppskattas mycket av kunderna.

NÅGRA DETALJER STICKER UT

Resultatet stämmer väl överens med visionen. Salongen ser modern och elegant ut, med raka linjer som går igen i allt från golv, till frisörstolarnas utformning och till utseendet på produkthyllan. Några väl valda detaljer som sticker ut och skapar ett blickfång finns så klart också. Som den jättestora silverkandelabern som står mitt på golvet.

– Den är faktiskt en present från en kund! Han visste att vi var på jakt efter något liknande och så fick vi den när salongen öppnade, berättar Jasmin.

Det andra som ögat direkt fastnar på är en mörkgrå stenpelare, som med sitt reliefmönster skapar det närmaste en organisk känsla när man kommer in i den strama lokalen.

– Pelaren är det enda som kostade mer än vi hade budgeterat för, säger Jasmin och klappar den ojämna stenen. Det är tydligen jättedyrt att klä något som har hörn i sten, det hade vi ingen aning om!

Salongen anlitade hantverkare för renoveringsarbetet och det tog ungefär en månad att få klart allting. Under hela tiden höll de öppet i den gamla lokalen och när lokalen var färdig och möblerna stod på plats tog de bara sina saxar och gick till dörren bredvid.

 


POPPIS BLAND DE MINSTA

Kunderna har självklart hängt med till de nya lokalerna. Sedan öppningen i maj förra året har salongen, som förutom frisörtjänster även erbjuder olika typer av ansiktsbehandlingar, manikyr och permanent hårborttagning, fått massor av beröm från kunder – både gamla och nya.

– Sedan vi bytte lokal har vi fått många nya kunder. De går förbi de stora skyltfönstren, gillar vad de ser och kommer in och bokar en tid.

Inte minst de yngsta kunderna har blivit fler. Salongen har fyra traditionella frisörstolar – och en röd Ferrari.

– Vi har blivit en riktig snackis på förskolorna här runt omkring. Alla barn vill klippa sig i vår coola röda bil, säger Jasmin leende om barnstolen.

Och på Touch of Beauty är kunder i alla åldersgrupper välkomna.

– Härom veckan hade vi en dam som precis skulle fylla 100 år. Vi gjorde henne fin till kalaset, det kändes speciellt.

Många av stammisarna uppskattar att den nya salongen har blivit lite mer lyxig. Till exempel är schamponeringsmöblerna även massagestolar, där man kan fälla upp ett benstöd och sedan trycka på en knapp för att sätta igång massagefunktionen.

– Alla kunder älskar det, både tjejer och killar! Det blir några minuters extra avkoppling, som ett litet minispa.

 

Den röda Ferrarin är en favorit bland de yngsta kunderna.


FLYTTBARA MÖBLER

Företaget växer och de håller just nu på att nyanställa. De har också planer på att utöka salongens erbjudande med fransförlängning. Så utrymmet lär behövas.

– Men tänk, förut hade vi 50 kvadrat och nu är det 160. Bara att städa hela lokalen har varit en stor omställning, säger Jasmin och skrattar.

En annan bra sak med inredningen är att det mesta går att flytta runt.

– Känner vi för att möblera på ett annat sätt, eller om det behövs mer plats för någonting så kan vi enkelt göra det. I vår förra salong var alla stolar fastskruvade i golvet.

Vad är du själv mest nöjd med i salongen?

– Kassadisken, den tycker jag enormt mycket om. Den är stor och ljus och lyser upp hela rummet. Det är där vi står när vi möter kunderna, det känns bra att den är en så central del av inredningen.

 

Jasmin Aladellie är extra nöjd med den stora kassadisken. ”Det är här vi möter kunderna för första gången”, säger hon.


SPEGLAR MED REKLAMPLATS

Även speglarna, som har smarta hyllor på sidorna med små titthål i genomskinligt glas, har blivit en favorit. I hyllorna står produkter, och på Touch of Beauty har man tydligt märkt att kunderna blir nyfikna när de sitter i stolen.

– Vår försäljning av produkter har ökat markant sen vi flyttade in hit. Den nya produkthyllan ser lyxigare och mer inbjudande ut nu, men framförallt tror jag att  de nya speglarna har bidragit mycket. De små hyllorna på sidorna gör att det blir gratis reklam för produkterna, säger Jasmin.

Touch of Beauty har nu en salong som stämmer väl överens med namnet. Och den generösa ytan lär behövas – med sin nya lyxiga stil har de blivit Gubbängsbornas självklara val.

Det är en märkbar ökning på försäljningen av produkter sedan salongen bytte lokaler.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg och Touch of Beauty

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Sand Castle Dry Texture Crème från R+Co hos Tendenz

Sand Castle Dry Texture Crème från R+Co hos Tendenz

Sand Castle Dry Texture Crème från R+Co ger textur till håret och absorberar överflödig olja samtidigt som ditt hår vårdas.Finns att köpa hos Tendenz.
SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

Det nya tillskottet hos KEVIN.MURPHY är den lätta och flexibla finish-hårsprayen SESSION.SPRAY FLEX. En snabb lösning för att fixera och kontrollera håret.
Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl firar i år 100 år med att släppa en jubileumsmodell baserad på Leo J Wahls första patent 1919. Klippmaskinen finns att köa hos Barber Supplier.
Nya ActyvaBio hos Gocciani

Nya ActyvaBio hos Gocciani

ActyvaBio är en professionell hårvårdserie certifierad enligt COSMOS ORGANIC-standarden som finns att köpa hos Gocciani.
Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Crème Lightener från Blonde Life-serien ger en vacker blond färg, snabbt och effektivt och finns att köpa hos Tendenz.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffure Sveriges fototävling är avgjord

Intercoiffure Sveriges fototävling är avgjord

Intercoiffure Sverige arrangerar årligen en fototävling för Intercoiffures medlemmar och för de som arbetar i en Intercoiffuresalong. Här är årets vinnare!
Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

För fjärde året i rad söker Hårkontroll efter tjejen med lika härligt hår som personlighet för att vara deras ansikte utåt under år 2019. Här är vinnaren!
Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Sebastian Professional bjöd in till lanseringsfest för deras nya serie, SEB MAN, på Nosh and Chow i Stockholm. Läs mer om lanseringen här.
Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Senaste veckan har Stockholms och modevärldens fokus legat på Stockholm Fashion Week. Här kan du se inspirerande frisyrer och hårstylingar från Instagram.
Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

L’Oréal bjöd in Hair Magazine backstage för att följa frisörernas arbete innan Hoffmann Copenhagens visning på Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Pernilla Moberg (Q&A)

Pernilla Moberg (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att prata lite med Pernilla som arbetar som frisör på salong LB, Mölnlycke och är medlem i både frisörlandslaget och yrkeslandslaget.
Ulf Oseroff Rosén

Ulf Oseroff Rosén

För att bota diskbråck och sin eviga rastlöshet startade Ulf Oseroff Rosén House of Hairdressers - en ergonomisk salong i ständig förändring. Läs om frisörsalongen som även är ett konstgalleri med gula detaljer.

Annons

Nya videor se fler videor

Få en stark frisörkropp

Få en stark frisörkropp

Vi mötte upp Emil Kristensen, personlig tränare, för att få några värdefulla tips på hur man bygger en stark frisörkropp. Se filmen med övningarna här!
Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

I denna video visar Matt Beck, från Free Salon Education, hur du skapar en snygg asymmetrisk bob i Pixie-stil med mycket textur.
How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

När Sam Villa inte arbetar med hår älskar han att fiska och denna snygga frisyr är inspirerad av ett fiskenät. Här kan du se hur du skapar frisyren.
Skapa en Donut Braid med Sam Villa

Skapa en Donut Braid med Sam Villa

I denna video visar talangfulle Sam Villa hur du går från en hästsvans, till en donutknut och till sist samlar alla momenten i en charmig fläta.
2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.