leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Raka linjer och starka färger

En modern salong med starka färger och raka linjer. Så beskriver Touch of Beauty sin nya salong, som med hjälp av inredning från Hairmail blivit en snackis i hela Gubbängen.

Frisör- och skönhetssalongen Touch of Beauty hade bedrivit en framgångsrik verksamhet i en pytteliten lokal på 50 kvadratmeter i Gubbängen utanför Stockholm i nästan fem år. Men i takt med att salongen successivt gick bättre började lokalen kännas alltför liten. Så när den stora videobutiken vägg i vägg var på väg att gå i konkurs tvekade ägaren Nazar Awad inte en sekund. De bestämde sig för att flytta, och kontaktade inredningsföretaget Hairmail. Då hade de redan en färdig vision om hur de ville att den nya salongen skulle se ut.

– Modernt, inte för många färger och med raka linjer, säger Jasmin Aladellie, som är anställd frisör och hudterapeut på Touch of Beauty.

Från Hairmail fick de tips och råd om färgval och produkter som kunde hjälpa dem att förverkliga sin nya salong.

– Vi hade bestämt att vi bara skulle ha tre olika färger i salongen. Svart, vitt och så antingen rött eller grönt. Hairmail gav oss rådet att välja rött, och det känns helt rätt nu.

Utbudet av frisörstolar, schamponeringsmöbler och kassadiskar kan kännas en smula övermäktigt, men Touch of Beauty visste vilken stil de var ute efter och fick hjälp med att begränsa urvalet.

 

Schamponeringsmöblerna med massagefunktion uppskattas mycket av kunderna.

NÅGRA DETALJER STICKER UT

Resultatet stämmer väl överens med visionen. Salongen ser modern och elegant ut, med raka linjer som går igen i allt från golv, till frisörstolarnas utformning och till utseendet på produkthyllan. Några väl valda detaljer som sticker ut och skapar ett blickfång finns så klart också. Som den jättestora silverkandelabern som står mitt på golvet.

– Den är faktiskt en present från en kund! Han visste att vi var på jakt efter något liknande och så fick vi den när salongen öppnade, berättar Jasmin.

Det andra som ögat direkt fastnar på är en mörkgrå stenpelare, som med sitt reliefmönster skapar det närmaste en organisk känsla när man kommer in i den strama lokalen.

– Pelaren är det enda som kostade mer än vi hade budgeterat för, säger Jasmin och klappar den ojämna stenen. Det är tydligen jättedyrt att klä något som har hörn i sten, det hade vi ingen aning om!

Salongen anlitade hantverkare för renoveringsarbetet och det tog ungefär en månad att få klart allting. Under hela tiden höll de öppet i den gamla lokalen och när lokalen var färdig och möblerna stod på plats tog de bara sina saxar och gick till dörren bredvid.

 


POPPIS BLAND DE MINSTA

Kunderna har självklart hängt med till de nya lokalerna. Sedan öppningen i maj förra året har salongen, som förutom frisörtjänster även erbjuder olika typer av ansiktsbehandlingar, manikyr och permanent hårborttagning, fått massor av beröm från kunder – både gamla och nya.

– Sedan vi bytte lokal har vi fått många nya kunder. De går förbi de stora skyltfönstren, gillar vad de ser och kommer in och bokar en tid.

Inte minst de yngsta kunderna har blivit fler. Salongen har fyra traditionella frisörstolar – och en röd Ferrari.

– Vi har blivit en riktig snackis på förskolorna här runt omkring. Alla barn vill klippa sig i vår coola röda bil, säger Jasmin leende om barnstolen.

Och på Touch of Beauty är kunder i alla åldersgrupper välkomna.

– Härom veckan hade vi en dam som precis skulle fylla 100 år. Vi gjorde henne fin till kalaset, det kändes speciellt.

Många av stammisarna uppskattar att den nya salongen har blivit lite mer lyxig. Till exempel är schamponeringsmöblerna även massagestolar, där man kan fälla upp ett benstöd och sedan trycka på en knapp för att sätta igång massagefunktionen.

– Alla kunder älskar det, både tjejer och killar! Det blir några minuters extra avkoppling, som ett litet minispa.

 

Den röda Ferrarin är en favorit bland de yngsta kunderna.


FLYTTBARA MÖBLER

Företaget växer och de håller just nu på att nyanställa. De har också planer på att utöka salongens erbjudande med fransförlängning. Så utrymmet lär behövas.

– Men tänk, förut hade vi 50 kvadrat och nu är det 160. Bara att städa hela lokalen har varit en stor omställning, säger Jasmin och skrattar.

En annan bra sak med inredningen är att det mesta går att flytta runt.

– Känner vi för att möblera på ett annat sätt, eller om det behövs mer plats för någonting så kan vi enkelt göra det. I vår förra salong var alla stolar fastskruvade i golvet.

Vad är du själv mest nöjd med i salongen?

– Kassadisken, den tycker jag enormt mycket om. Den är stor och ljus och lyser upp hela rummet. Det är där vi står när vi möter kunderna, det känns bra att den är en så central del av inredningen.

 

Jasmin Aladellie är extra nöjd med den stora kassadisken. ”Det är här vi möter kunderna för första gången”, säger hon.


SPEGLAR MED REKLAMPLATS

Även speglarna, som har smarta hyllor på sidorna med små titthål i genomskinligt glas, har blivit en favorit. I hyllorna står produkter, och på Touch of Beauty har man tydligt märkt att kunderna blir nyfikna när de sitter i stolen.

– Vår försäljning av produkter har ökat markant sen vi flyttade in hit. Den nya produkthyllan ser lyxigare och mer inbjudande ut nu, men framförallt tror jag att  de nya speglarna har bidragit mycket. De små hyllorna på sidorna gör att det blir gratis reklam för produkterna, säger Jasmin.

Touch of Beauty har nu en salong som stämmer väl överens med namnet. Och den generösa ytan lär behövas – med sin nya lyxiga stil har de blivit Gubbängsbornas självklara val.

Det är en märkbar ökning på försäljningen av produkter sedan salongen bytte lokaler.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg och Touch of Beauty

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Rengör effektivt, har en behaglig doft och innehåller naturliga oljor som återfuktar huden. Finns dessutom som kombinerad duschgel och schampo!
VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

Permanent, parfymfri och 100% vegansk hårfärg utan onödiga tillsatser. VH Color ger trendiga, levande resultat med fantastisk lyster och sval underton.
Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Hikari fyller 50 år och har tillverkat en ny saxmodell som är limited edition fram till september. Ett utmärkt tillfälle att investera i en riktigt bra sax!
I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

Det populära volympudret I Want Body från Eleven Australia har fått en helt ny förpackning och utrustats med en praktisk pump för smidigare användning.
Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

High-tech möter naturen i den nya kollektionen Platinum Hairline från Belle Madame som består av peruker i 50% äkta hår och 50% värmebeständig syntetfiber.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Mario Krankl

Mario Krankl

Hair Magazine har besökt mässan Top Hair i Düsseldorf och pratat med en av Österrikes mest kända frisörer, ingen annan mindre än Mario Krankl.
Rebecca Taylor

Rebecca Taylor

Med tio år på sociala medier i bagaget och en halv miljon följare är hon värd att kallas Instagrams färgdrottning. Läs den exklusiva intervjun med den amerikanska kändisfrisören, Rebecka Taylor!

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!