leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Raka linjer och starka färger

En modern salong med starka färger och raka linjer. Så beskriver Touch of Beauty sin nya salong, som med hjälp av inredning från Hairmail blivit en snackis i hela Gubbängen.

Frisör- och skönhetssalongen Touch of Beauty hade bedrivit en framgångsrik verksamhet i en pytteliten lokal på 50 kvadratmeter i Gubbängen utanför Stockholm i nästan fem år. Men i takt med att salongen successivt gick bättre började lokalen kännas alltför liten. Så när den stora videobutiken vägg i vägg var på väg att gå i konkurs tvekade ägaren Nazar Awad inte en sekund. De bestämde sig för att flytta, och kontaktade inredningsföretaget Hairmail. Då hade de redan en färdig vision om hur de ville att den nya salongen skulle se ut.

– Modernt, inte för många färger och med raka linjer, säger Jasmin Aladellie, som är anställd frisör och hudterapeut på Touch of Beauty.

Från Hairmail fick de tips och råd om färgval och produkter som kunde hjälpa dem att förverkliga sin nya salong.

– Vi hade bestämt att vi bara skulle ha tre olika färger i salongen. Svart, vitt och så antingen rött eller grönt. Hairmail gav oss rådet att välja rött, och det känns helt rätt nu.

Utbudet av frisörstolar, schamponeringsmöbler och kassadiskar kan kännas en smula övermäktigt, men Touch of Beauty visste vilken stil de var ute efter och fick hjälp med att begränsa urvalet.

 

Schamponeringsmöblerna med massagefunktion uppskattas mycket av kunderna.

NÅGRA DETALJER STICKER UT

Resultatet stämmer väl överens med visionen. Salongen ser modern och elegant ut, med raka linjer som går igen i allt från golv, till frisörstolarnas utformning och till utseendet på produkthyllan. Några väl valda detaljer som sticker ut och skapar ett blickfång finns så klart också. Som den jättestora silverkandelabern som står mitt på golvet.

– Den är faktiskt en present från en kund! Han visste att vi var på jakt efter något liknande och så fick vi den när salongen öppnade, berättar Jasmin.

Det andra som ögat direkt fastnar på är en mörkgrå stenpelare, som med sitt reliefmönster skapar det närmaste en organisk känsla när man kommer in i den strama lokalen.

– Pelaren är det enda som kostade mer än vi hade budgeterat för, säger Jasmin och klappar den ojämna stenen. Det är tydligen jättedyrt att klä något som har hörn i sten, det hade vi ingen aning om!

Salongen anlitade hantverkare för renoveringsarbetet och det tog ungefär en månad att få klart allting. Under hela tiden höll de öppet i den gamla lokalen och när lokalen var färdig och möblerna stod på plats tog de bara sina saxar och gick till dörren bredvid.

 


POPPIS BLAND DE MINSTA

Kunderna har självklart hängt med till de nya lokalerna. Sedan öppningen i maj förra året har salongen, som förutom frisörtjänster även erbjuder olika typer av ansiktsbehandlingar, manikyr och permanent hårborttagning, fått massor av beröm från kunder – både gamla och nya.

– Sedan vi bytte lokal har vi fått många nya kunder. De går förbi de stora skyltfönstren, gillar vad de ser och kommer in och bokar en tid.

Inte minst de yngsta kunderna har blivit fler. Salongen har fyra traditionella frisörstolar – och en röd Ferrari.

– Vi har blivit en riktig snackis på förskolorna här runt omkring. Alla barn vill klippa sig i vår coola röda bil, säger Jasmin leende om barnstolen.

Och på Touch of Beauty är kunder i alla åldersgrupper välkomna.

– Härom veckan hade vi en dam som precis skulle fylla 100 år. Vi gjorde henne fin till kalaset, det kändes speciellt.

Många av stammisarna uppskattar att den nya salongen har blivit lite mer lyxig. Till exempel är schamponeringsmöblerna även massagestolar, där man kan fälla upp ett benstöd och sedan trycka på en knapp för att sätta igång massagefunktionen.

– Alla kunder älskar det, både tjejer och killar! Det blir några minuters extra avkoppling, som ett litet minispa.

 

Den röda Ferrarin är en favorit bland de yngsta kunderna.


FLYTTBARA MÖBLER

Företaget växer och de håller just nu på att nyanställa. De har också planer på att utöka salongens erbjudande med fransförlängning. Så utrymmet lär behövas.

– Men tänk, förut hade vi 50 kvadrat och nu är det 160. Bara att städa hela lokalen har varit en stor omställning, säger Jasmin och skrattar.

En annan bra sak med inredningen är att det mesta går att flytta runt.

– Känner vi för att möblera på ett annat sätt, eller om det behövs mer plats för någonting så kan vi enkelt göra det. I vår förra salong var alla stolar fastskruvade i golvet.

Vad är du själv mest nöjd med i salongen?

– Kassadisken, den tycker jag enormt mycket om. Den är stor och ljus och lyser upp hela rummet. Det är där vi står när vi möter kunderna, det känns bra att den är en så central del av inredningen.

 

Jasmin Aladellie är extra nöjd med den stora kassadisken. ”Det är här vi möter kunderna för första gången”, säger hon.


SPEGLAR MED REKLAMPLATS

Även speglarna, som har smarta hyllor på sidorna med små titthål i genomskinligt glas, har blivit en favorit. I hyllorna står produkter, och på Touch of Beauty har man tydligt märkt att kunderna blir nyfikna när de sitter i stolen.

– Vår försäljning av produkter har ökat markant sen vi flyttade in hit. Den nya produkthyllan ser lyxigare och mer inbjudande ut nu, men framförallt tror jag att  de nya speglarna har bidragit mycket. De små hyllorna på sidorna gör att det blir gratis reklam för produkterna, säger Jasmin.

Touch of Beauty har nu en salong som stämmer väl överens med namnet. Och den generösa ytan lär behövas – med sin nya lyxiga stil har de blivit Gubbängsbornas självklara val.

Det är en märkbar ökning på försäljningen av produkter sedan salongen bytte lokaler.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg och Touch of Beauty

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

RETOUCH.ME - Root touch-up spray Kevin Murphy

RETOUCH.ME - Root touch-up spray Kevin Murphy

En root touch-up spray med torr, satinfinish för att snabbt och diskret dölja utväxt och täcka grått hår mellan färgbehandlingarna. Läs mer här.
Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

DS produktserie är speciellt utvecklad för de som vill förebygga överbelastning av kemikalier, eller lider av doftöverkänslighet.
Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

True Divinity är ett exklusivt stylingverktyg som kombinerar estetik, kvalitet och skonsamhet med modern teknologi. Läs mer om plattången här.
Nya Mad About Curls & Waves  från Schwarzkopf Professional

Nya Mad About Curls & Waves från Schwarzkopf Professional

Mad About Curls & Waves är ett heltäckande vård- och stylingkoncept speciellt framtaget för olika typer av självlockigt hår. Läs om Schwarzkopfs nya serie som låter dig framhäva dina kunders unika personlighet!
Curling Wand från Cloud Nine

Curling Wand från Cloud Nine

Cloud Nine Curling Wand är verktyget som är perfekt för att skapa både slarviga beachlockar och lockar med volym. Läs mer om Curling Wand här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till. Läs mer och se bilderna här.
Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, tillsammans med L'Oréal Professionnel, stylade okonstlat och ungdomligt hår till Cecilie Bahnsens visning vid Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Bobby Oduncu

Bobby Oduncu

Hair Magazine fick chansen att träffa Bobby Oduncu, Sveriges mest kända kändisfrisör, för en dag med prat om träning, drömmar och att vara lycklig. Läs det spännande porträttet om hans mardrömslika motgångar och stora framgångar som tagit honom dit han befinner sig idag.
Eugene Souleiman

Eugene Souleiman

Bakom frisyrerna vid några av modeveckornas främsta namn står Eugene Souleiman, en av modevärldens mest eftertraktade stylister. Läs vår intervju med honom här!

Annons

Nya videor se fler videor

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

I denna tutorial från Björn Axén får du lära dig att göra en fin uppsättning med knutar.