leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Raka linjer och starka färger

En modern salong med starka färger och raka linjer. Så beskriver Touch of Beauty sin nya salong, som med hjälp av inredning från Hairmail blivit en snackis i hela Gubbängen.

Frisör- och skönhetssalongen Touch of Beauty hade bedrivit en framgångsrik verksamhet i en pytteliten lokal på 50 kvadratmeter i Gubbängen utanför Stockholm i nästan fem år. Men i takt med att salongen successivt gick bättre började lokalen kännas alltför liten. Så när den stora videobutiken vägg i vägg var på väg att gå i konkurs tvekade ägaren Nazar Awad inte en sekund. De bestämde sig för att flytta, och kontaktade inredningsföretaget Hairmail. Då hade de redan en färdig vision om hur de ville att den nya salongen skulle se ut.

– Modernt, inte för många färger och med raka linjer, säger Jasmin Aladellie, som är anställd frisör och hudterapeut på Touch of Beauty.

Från Hairmail fick de tips och råd om färgval och produkter som kunde hjälpa dem att förverkliga sin nya salong.

– Vi hade bestämt att vi bara skulle ha tre olika färger i salongen. Svart, vitt och så antingen rött eller grönt. Hairmail gav oss rådet att välja rött, och det känns helt rätt nu.

Utbudet av frisörstolar, schamponeringsmöbler och kassadiskar kan kännas en smula övermäktigt, men Touch of Beauty visste vilken stil de var ute efter och fick hjälp med att begränsa urvalet.

 

Schamponeringsmöblerna med massagefunktion uppskattas mycket av kunderna.

NÅGRA DETALJER STICKER UT

Resultatet stämmer väl överens med visionen. Salongen ser modern och elegant ut, med raka linjer som går igen i allt från golv, till frisörstolarnas utformning och till utseendet på produkthyllan. Några väl valda detaljer som sticker ut och skapar ett blickfång finns så klart också. Som den jättestora silverkandelabern som står mitt på golvet.

– Den är faktiskt en present från en kund! Han visste att vi var på jakt efter något liknande och så fick vi den när salongen öppnade, berättar Jasmin.

Det andra som ögat direkt fastnar på är en mörkgrå stenpelare, som med sitt reliefmönster skapar det närmaste en organisk känsla när man kommer in i den strama lokalen.

– Pelaren är det enda som kostade mer än vi hade budgeterat för, säger Jasmin och klappar den ojämna stenen. Det är tydligen jättedyrt att klä något som har hörn i sten, det hade vi ingen aning om!

Salongen anlitade hantverkare för renoveringsarbetet och det tog ungefär en månad att få klart allting. Under hela tiden höll de öppet i den gamla lokalen och när lokalen var färdig och möblerna stod på plats tog de bara sina saxar och gick till dörren bredvid.

 


POPPIS BLAND DE MINSTA

Kunderna har självklart hängt med till de nya lokalerna. Sedan öppningen i maj förra året har salongen, som förutom frisörtjänster även erbjuder olika typer av ansiktsbehandlingar, manikyr och permanent hårborttagning, fått massor av beröm från kunder – både gamla och nya.

– Sedan vi bytte lokal har vi fått många nya kunder. De går förbi de stora skyltfönstren, gillar vad de ser och kommer in och bokar en tid.

Inte minst de yngsta kunderna har blivit fler. Salongen har fyra traditionella frisörstolar – och en röd Ferrari.

– Vi har blivit en riktig snackis på förskolorna här runt omkring. Alla barn vill klippa sig i vår coola röda bil, säger Jasmin leende om barnstolen.

Och på Touch of Beauty är kunder i alla åldersgrupper välkomna.

– Härom veckan hade vi en dam som precis skulle fylla 100 år. Vi gjorde henne fin till kalaset, det kändes speciellt.

Många av stammisarna uppskattar att den nya salongen har blivit lite mer lyxig. Till exempel är schamponeringsmöblerna även massagestolar, där man kan fälla upp ett benstöd och sedan trycka på en knapp för att sätta igång massagefunktionen.

– Alla kunder älskar det, både tjejer och killar! Det blir några minuters extra avkoppling, som ett litet minispa.

 

Den röda Ferrarin är en favorit bland de yngsta kunderna.


FLYTTBARA MÖBLER

Företaget växer och de håller just nu på att nyanställa. De har också planer på att utöka salongens erbjudande med fransförlängning. Så utrymmet lär behövas.

– Men tänk, förut hade vi 50 kvadrat och nu är det 160. Bara att städa hela lokalen har varit en stor omställning, säger Jasmin och skrattar.

En annan bra sak med inredningen är att det mesta går att flytta runt.

– Känner vi för att möblera på ett annat sätt, eller om det behövs mer plats för någonting så kan vi enkelt göra det. I vår förra salong var alla stolar fastskruvade i golvet.

Vad är du själv mest nöjd med i salongen?

– Kassadisken, den tycker jag enormt mycket om. Den är stor och ljus och lyser upp hela rummet. Det är där vi står när vi möter kunderna, det känns bra att den är en så central del av inredningen.

 

Jasmin Aladellie är extra nöjd med den stora kassadisken. ”Det är här vi möter kunderna för första gången”, säger hon.


SPEGLAR MED REKLAMPLATS

Även speglarna, som har smarta hyllor på sidorna med små titthål i genomskinligt glas, har blivit en favorit. I hyllorna står produkter, och på Touch of Beauty har man tydligt märkt att kunderna blir nyfikna när de sitter i stolen.

– Vår försäljning av produkter har ökat markant sen vi flyttade in hit. Den nya produkthyllan ser lyxigare och mer inbjudande ut nu, men framförallt tror jag att  de nya speglarna har bidragit mycket. De små hyllorna på sidorna gör att det blir gratis reklam för produkterna, säger Jasmin.

Touch of Beauty har nu en salong som stämmer väl överens med namnet. Och den generösa ytan lär behövas – med sin nya lyxiga stil har de blivit Gubbängsbornas självklara val.

Det är en märkbar ökning på försäljningen av produkter sedan salongen bytte lokaler.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg och Touch of Beauty

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Varje säsong lanserar Balmain Paris Hair Couture en runwayinspirerad kollektion. Denna gång inspirerad av svart lack och plagg från Balmain fashionshow.
Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Detta dubbelverkande system neutraliserar gula undertoner och deponerar anpassade direktfärger på fibern för en vacker silverton.
System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man är en hårvårds- och stylingserie speciellt för män. System Man består av nio produkter som kan kombineras med hela System Professional-serien.
Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nu har KC Professional släppt nya fräscha färger! Pure pastels, som innehåller mjuka och rena pastellnyanser, och Earth tones som består av naturliga och mjuka toner.
TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS Black kombinerar klassisk estetik och modern ergonomisk design med en högkvalitativ djup svart metallyta som även skyddar allergiker mot nickel.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nästan 100 frisörer från Norge och Sverige spenderade helgen i det soliga Aten när Schwarzkopf Professional arrangerade årets Creative Weekend. Läs och se bilder från den inspirationsfulla helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells stora, årliga happening, Global Zoom, gick i år av stapeln i den kanadensiska staden Toronto. De 3 000 frisörerna på plats fick uppleva ett event i världsklass med fullt fokus på färg i alla dess former.
Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Palettens alla färger var representerade på Münchenbryggeriet när de över 600 frisörerna anlände till Wella Professionals och ghd’s A World in Color.
Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Traditionsenligt avhöll Schwarzkopf Professional en Look & Learn där frisörerna fick lära sig de nya trenderna från Essential Looks AW18, REdefiningYou. Dagen till ära var Lesley Jennison på plats. Läs och se bilder här!
Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Linda Beronius (Q&A)

Linda Beronius (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att träffa Linda Beronius, Marketing & Education Manager för Grazette Of Sweden. Få en snabbkoll på hennes liv som frisör!
Justin Andersson

Justin Andersson

I en källarlokal på Södermalm i Stockholm jobbar en av landets absolut bästa vintagefrisörer. Hair Magazine har besökt livsstilsbutiken, retromekkat och frisörsalongen Sivletto.

Nya videor se fler videor

Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.