leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Tempen på branschen med Henrik Haverkamp

Efter att ha tagit sig igenom sin första nordiska vinter har Cotys nordiska General Manager, Henrik Haverkamp, verkligen lärt känna sin nya hemmaarena på djupet. Hair Magazine träffade Henrik för att få hans syn på branschen och vart Coty i Norden är på väg.

Differentiering, individualitet och hållbarhet – det är några av de viktigaste trenderna i branschen just nu enligt Henrik Haverkamp, General Manager för Coty Professional Beauty Nordics.Differentiering, individualitet och hållbarhet – det är några av de viktigaste trenderna i branschen just nu enligt Henrik Haverkamp, General Manager för Coty Professional Beauty Nordics.

- Jag älskar frisörbranschen! Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad för människor, göra dem gladare och bygga upp deras självförtroende.

Henrik Haverkamp tillträdde som General Manager för Coty Professional Beauty Nordics i juli förra året. Han har varit en del av Wellafamiljen i Tyskland i över tio år och tar med sig ett ton erfarenhet från den professionella sektorn till den nya rollen i Norden.

Väl på plats i Stockholm, hans nya hemort, har han fokuserat på att lära känna den nordiska frisörbranschen. Det finns såklart många skillnader mellan de nordiska länderna men åtminstone en sak har de gemensamt enligt Henrik.

- De nordiska frisörerna är otroligt professionella. De ställer höga krav på sina produkter och de tjänster de erbjuder.

Trender i branschen
Nu när han har blivit lite ”varm i kläderna” passade vi på att ta tempen på branschen och samtidigt få en inblick i vart den nordiska Wellafamiljen är på väg med Henrik vid ratten. Vi träffade Henrik i Köpenhamn en kall, men solig, dag när han var på plats i den danska huvudstaden för att besöka ett par salonger som arbetar med Wella Professionals.

Henrik har kontinuerlig kontakt med frisörer över hela Norden för att hålla sig uppdaterad på de marknadsmässiga trenderna i branschen. För det är just i salongerna och, i stigande grad hos konsumenterna, som trenderna uppstår.

En av de tydligaste trenderna som Henrik ser just nu är en ökad individualism. Det är något som är en utmaning för branschen men som också öppnar upp för nya möjligheter.

- Människor idag vill vara individuella och särskilja sig från alla andra. Därför är det svårt att tillfredsställa alla kunder med enbart ett varumärke på produkthyllan eller bara en färgservice.

Läs även: Wella Professionals ITVA i nytt format

Individualitet och ökad konkurrens
Att tillfredsställa alla är svårt, för att inte säga omöjligt. Därför är det viktigt att definiera sin målgrupp och anpassa sitt utbud efter de kriterier kunderna i salongen har. Enligt Henrik kommer den individuella trenden hos konsumenterna och en ökande konkurrens bland frisörerna att leda till en större differentiering i branschen.

Det har alltid funnits salonger med olika servicegrad och prisbild, från high end koncept till snabba klippningar på löpande band. I framtiden blir det ännu mer viktigt att ha en tydlig vision, framförallt för de många salonger som ligger någonstans mitt emellan, och att skapa ett mervärde för kunderna så att priset spelar mindre roll.

- Många kunder är villiga att betala mer men många frisörer är rädda för att ta betalt. Om man ser till skönhetsvård generellt spenderar folk mer och mer pengar. Dessvärre spenderas det inte proportionerligt lika mycket på håret vilket är ganska konstigt eftersom det är en så stor del av ens totala look.

Henrik anser att Wella som företag kan hjälpa salongerna att vara mer djärva och ta för sig mer av marknadsvärdet.

- Vi har sett att många frisörer ogillar att sälja. De flesta som blir frisörer gör det för att de gillar att klippa och färga, vara kreativa och sociala och ha en ”colorful day”. Däremot är de obekväma med att sälja produkter till kunden som sitter i stolen.

Läs även: Wellas Henrik Haverkamp blir ny ledare i Norden

Henrik besöker regelbundet salonger runt om i Norden för att hålla sig uppdaterad på branschen. I höstas träffade han många på samma gång när Wella var i Malaga.Henrik besöker regelbundet salonger runt om i Norden för att hålla sig uppdaterad på branschen. I höstas träffade han många på samma gång när Wella var i Malaga.

Innovation
Att skapa innovationer som ökar tillväxten i salongerna är en del av Wellas DNA. En av de nya innovationerna som lanserats i Norden i år är System Professional – en exklusiv hårvårdsserie med en tillhörande konsultationsapp.

Appen används vid konsultationen för att skapa en dialog med kunden samtidigt som den tar fram kundens personliga EnergyCode.Det finns över 174 miljoner olika kombinationer och genom konsultationen genereras en kod som är unik för kunden.

- System Professional är baserad på det faktum att konsumenter vill vara mer individuella, man vill inte ha det som alla andra har. Dessutom får kunden, på ett naturligt sätt, flera individuella produktrekommendationer vilket har visat sig öka försäljningen av produkter i de länder där serien redan har lanserats. Serien lanserades redan 2015 i utvalda länder och har ökat försäljningen av produkter på samtliga marknader. Norden är faktiskt sist ut men det finns det också en anledning till.

- Eftersom nordiska frisörer har så höga krav ville vi försäkra oss att konceptet fungerade som det skulle. I de länder där vi introducerat konceptet har produktförsäljningen dubblerats.

Läs även: Inspirationskväll med Wella Nordic i Stockholm

Ökad medvetenhet
Förutom kunders efterfrågan på individualisering och branschens behov av differentiering är ökad medvetenhet en tydlig trend. Framförallt i Norden ökar strävan efter hållbara och naturliga lösningar.

- Norden är ledande när det kommer till hållbarhet men det växer även på andra marknader runt om i världen. Det är absolut ett av våra största fokusområden. 

Genom åren har Wella tagit många steg mot en mer hållbar tillvaro för frisörer. Bland annat är den populära färgserien Koleston Perfect Innosense utrustad med molekylen ME+ som reducerar risken för att utveckla allergi utan att kompromissa med färgresultat. Den exklusiva hårfärgen Illumina gör att salongen kan använda 20 % mindre vatten och Color.id gör att frisörer inte längre behöver använda aluminium i salongen.

I april tar Wella Professionals nästa steg i och med lanseringen av den nya hårvårdsserien Invigo med upp till 76 % naturliga eller naturligt härledda ingredienser i alla schampon, balsam och hårkurer.

- Många vill använda produkter som varken skadar dem själva eller miljön men de vill ändå ha ett resultat som speglar deras personlighet. Att skapa professionella produkter med naturliga ingredienser är en utmaning men Invigo är ett steg i den riktningen samtidigt som vi är försiktiga och ärliga.

För att skapa ytterligare en möjlighet för salonger att differentiera sig har Invigo en annan approach än System Professional och de andra varumärkena i Wellas portfölj. Invigo handlar om att hjälpa personer med en hektisk livsstil genom att erbjuda produkter som ger stor effekt även på kort tid. Ett exempel på detta är nya Invigo Boosters som är en snabb salongsbehandling som inte kompromissar med den kvalitet som Wella Care är känd for. Serien är tillgängligt prissatt och kommer med tillhörande behandlingar som är enkla att implementera i salongen.

Viktiga värderingar
Att fler blir medvetna och tar ställning genom sin konsumtion handlar inte bara om innehållet i produkterna, det handlar också om att kunna identifiera sig med de ställningstaganden som företag tar och de värderingar de står för.

Cotys slogan är ”beauty, celebrated and liberated” vilket står för vikten av att fira och frigöra mångfalden inom skönhet, att lyfta den individuella skönheten och inte sätta alla i samma fack. Ett sätt att manifestera parollen är Wella Professionals engagemang i LGBT-rörelsen och framförallt Pride, ett initiativ som faktiskt startade i Norden.

- Vår filosofi är att man inte ska anpassa sig efter ett ideal utan istället lyfta fram det man inte ska vill lyfta fram av sig själv. Cotys engagemang i Pride började med att vi deltog i Stockholm Pride förra året. I år kommer vi att vara en del av Pride-firandet i fler delar av världen. Det är viktigt för mig att vi inte ”bara” är ett skönhetsföretag.

Text: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen För Wella Professionals

Läs artikeln i vårt onlinemagasin här!

Läs även tidigare firmaporträtt:
Wella 135 år - en jubilar med fokus på framtiden
Wella hjälper dig byta minus mot plus i din salong

Företagets visitkort

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

Med Rodeo Star Thickening Style Foam från R+Co får du omedelbart tjockare hår och mer fyllighet och volym. Lär mer om produkten här.
Ringlight - för snygga frisyrbilder i salongen

Ringlight - för snygga frisyrbilder i salongen

Ringlight är det perfekta hjälpmedlet för att ta snygga före- och efterbilder på din kunds nya frisyr i salongen. Läs mer här.
Gold Luxury Hair Masque

Gold Luxury Hair Masque

Hos HeadBrands hittar ni nu Gold Luxury Hair Masque, en vårdande mask som gör torrt och livlöst hår mjukt och glansigt. Läs mer här!
Doftljus och presentaskar från Maria Nila

Doftljus och presentaskar från Maria Nila

Veganska hårvårdsproducenten Maria Nila fortsätter att bredda sitt sortiment med produkter utöver hårvård och hårstyling. Nu med doftljus och presentaskar.
Cleansing Conditioner - Oil Reflection från Wella

Cleansing Conditioner - Oil Reflection från Wella

Ett av Wellas nya tillskott är ett rengörarande balsam helt utan parabener, sulfater och silikon som efterlämnar håret rent, mjukt, återfuktat och glansigt.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Iman Khalaf

Iman Khalaf

Hair Magazine träffade skönhetsentreprenören och stjärnfrisören Iman Khalaf för att prata om framgång, motgång och vad som driver honom att fortsätta utvecklas.
Joe-Yves Asmar

Joe-Yves Asmar

– I början av min karriär fick jag nej från de största salongerna, men några år senare när jag sedan hade möjligt att jobba där, valde jag bort dem för att gå min egen väg.

Annons

Nya videor se fler videor

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Talangfulle Benjamin Martin visar i denna tutorial tre olika festuppsättningar som passar utmärkt till fest och bröllop. Se videon här,
ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.