leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Tempen på branschen med Henrik Haverkamp

Efter att ha tagit sig igenom sin första nordiska vinter har Cotys nordiska General Manager, Henrik Haverkamp, verkligen lärt känna sin nya hemmaarena på djupet. Hair Magazine träffade Henrik för att få hans syn på branschen och vart Coty i Norden är på väg.

Differentiering, individualitet och hållbarhet – det är några av de viktigaste trenderna i branschen just nu enligt Henrik Haverkamp, General Manager för Coty Professional Beauty Nordics.Differentiering, individualitet och hållbarhet – det är några av de viktigaste trenderna i branschen just nu enligt Henrik Haverkamp, General Manager för Coty Professional Beauty Nordics.

- Jag älskar frisörbranschen! Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad för människor, göra dem gladare och bygga upp deras självförtroende.

Henrik Haverkamp tillträdde som General Manager för Coty Professional Beauty Nordics i juli förra året. Han har varit en del av Wellafamiljen i Tyskland i över tio år och tar med sig ett ton erfarenhet från den professionella sektorn till den nya rollen i Norden.

Väl på plats i Stockholm, hans nya hemort, har han fokuserat på att lära känna den nordiska frisörbranschen. Det finns såklart många skillnader mellan de nordiska länderna men åtminstone en sak har de gemensamt enligt Henrik.

- De nordiska frisörerna är otroligt professionella. De ställer höga krav på sina produkter och de tjänster de erbjuder.

Trender i branschen
Nu när han har blivit lite ”varm i kläderna” passade vi på att ta tempen på branschen och samtidigt få en inblick i vart den nordiska Wellafamiljen är på väg med Henrik vid ratten. Vi träffade Henrik i Köpenhamn en kall, men solig, dag när han var på plats i den danska huvudstaden för att besöka ett par salonger som arbetar med Wella Professionals.

Henrik har kontinuerlig kontakt med frisörer över hela Norden för att hålla sig uppdaterad på de marknadsmässiga trenderna i branschen. För det är just i salongerna och, i stigande grad hos konsumenterna, som trenderna uppstår.

En av de tydligaste trenderna som Henrik ser just nu är en ökad individualism. Det är något som är en utmaning för branschen men som också öppnar upp för nya möjligheter.

- Människor idag vill vara individuella och särskilja sig från alla andra. Därför är det svårt att tillfredsställa alla kunder med enbart ett varumärke på produkthyllan eller bara en färgservice.

Läs även: Wella Professionals ITVA i nytt format

Individualitet och ökad konkurrens
Att tillfredsställa alla är svårt, för att inte säga omöjligt. Därför är det viktigt att definiera sin målgrupp och anpassa sitt utbud efter de kriterier kunderna i salongen har. Enligt Henrik kommer den individuella trenden hos konsumenterna och en ökande konkurrens bland frisörerna att leda till en större differentiering i branschen.

Det har alltid funnits salonger med olika servicegrad och prisbild, från high end koncept till snabba klippningar på löpande band. I framtiden blir det ännu mer viktigt att ha en tydlig vision, framförallt för de många salonger som ligger någonstans mitt emellan, och att skapa ett mervärde för kunderna så att priset spelar mindre roll.

- Många kunder är villiga att betala mer men många frisörer är rädda för att ta betalt. Om man ser till skönhetsvård generellt spenderar folk mer och mer pengar. Dessvärre spenderas det inte proportionerligt lika mycket på håret vilket är ganska konstigt eftersom det är en så stor del av ens totala look.

Henrik anser att Wella som företag kan hjälpa salongerna att vara mer djärva och ta för sig mer av marknadsvärdet.

- Vi har sett att många frisörer ogillar att sälja. De flesta som blir frisörer gör det för att de gillar att klippa och färga, vara kreativa och sociala och ha en ”colorful day”. Däremot är de obekväma med att sälja produkter till kunden som sitter i stolen.

Läs även: Wellas Henrik Haverkamp blir ny ledare i Norden

Henrik besöker regelbundet salonger runt om i Norden för att hålla sig uppdaterad på branschen. I höstas träffade han många på samma gång när Wella var i Malaga.Henrik besöker regelbundet salonger runt om i Norden för att hålla sig uppdaterad på branschen. I höstas träffade han många på samma gång när Wella var i Malaga.

Innovation
Att skapa innovationer som ökar tillväxten i salongerna är en del av Wellas DNA. En av de nya innovationerna som lanserats i Norden i år är System Professional – en exklusiv hårvårdsserie med en tillhörande konsultationsapp.

Appen används vid konsultationen för att skapa en dialog med kunden samtidigt som den tar fram kundens personliga EnergyCode.Det finns över 174 miljoner olika kombinationer och genom konsultationen genereras en kod som är unik för kunden.

- System Professional är baserad på det faktum att konsumenter vill vara mer individuella, man vill inte ha det som alla andra har. Dessutom får kunden, på ett naturligt sätt, flera individuella produktrekommendationer vilket har visat sig öka försäljningen av produkter i de länder där serien redan har lanserats. Serien lanserades redan 2015 i utvalda länder och har ökat försäljningen av produkter på samtliga marknader. Norden är faktiskt sist ut men det finns det också en anledning till.

- Eftersom nordiska frisörer har så höga krav ville vi försäkra oss att konceptet fungerade som det skulle. I de länder där vi introducerat konceptet har produktförsäljningen dubblerats.

Läs även: Inspirationskväll med Wella Nordic i Stockholm

Ökad medvetenhet
Förutom kunders efterfrågan på individualisering och branschens behov av differentiering är ökad medvetenhet en tydlig trend. Framförallt i Norden ökar strävan efter hållbara och naturliga lösningar.

- Norden är ledande när det kommer till hållbarhet men det växer även på andra marknader runt om i världen. Det är absolut ett av våra största fokusområden. 

Genom åren har Wella tagit många steg mot en mer hållbar tillvaro för frisörer. Bland annat är den populära färgserien Koleston Perfect Innosense utrustad med molekylen ME+ som reducerar risken för att utveckla allergi utan att kompromissa med färgresultat. Den exklusiva hårfärgen Illumina gör att salongen kan använda 20 % mindre vatten och Color.id gör att frisörer inte längre behöver använda aluminium i salongen.

I april tar Wella Professionals nästa steg i och med lanseringen av den nya hårvårdsserien Invigo med upp till 76 % naturliga eller naturligt härledda ingredienser i alla schampon, balsam och hårkurer.

- Många vill använda produkter som varken skadar dem själva eller miljön men de vill ändå ha ett resultat som speglar deras personlighet. Att skapa professionella produkter med naturliga ingredienser är en utmaning men Invigo är ett steg i den riktningen samtidigt som vi är försiktiga och ärliga.

För att skapa ytterligare en möjlighet för salonger att differentiera sig har Invigo en annan approach än System Professional och de andra varumärkena i Wellas portfölj. Invigo handlar om att hjälpa personer med en hektisk livsstil genom att erbjuda produkter som ger stor effekt även på kort tid. Ett exempel på detta är nya Invigo Boosters som är en snabb salongsbehandling som inte kompromissar med den kvalitet som Wella Care är känd for. Serien är tillgängligt prissatt och kommer med tillhörande behandlingar som är enkla att implementera i salongen.

Viktiga värderingar
Att fler blir medvetna och tar ställning genom sin konsumtion handlar inte bara om innehållet i produkterna, det handlar också om att kunna identifiera sig med de ställningstaganden som företag tar och de värderingar de står för.

Cotys slogan är ”beauty, celebrated and liberated” vilket står för vikten av att fira och frigöra mångfalden inom skönhet, att lyfta den individuella skönheten och inte sätta alla i samma fack. Ett sätt att manifestera parollen är Wella Professionals engagemang i LGBT-rörelsen och framförallt Pride, ett initiativ som faktiskt startade i Norden.

- Vår filosofi är att man inte ska anpassa sig efter ett ideal utan istället lyfta fram det man inte ska vill lyfta fram av sig själv. Cotys engagemang i Pride började med att vi deltog i Stockholm Pride förra året. I år kommer vi att vara en del av Pride-firandet i fler delar av världen. Det är viktigt för mig att vi inte ”bara” är ett skönhetsföretag.

Text: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen För Wella Professionals

Läs artikeln i vårt onlinemagasin här!

Läs även tidigare firmaporträtt:
Wella 135 år - en jubilar med fokus på framtiden
Wella hjälper dig byta minus mot plus i din salong

Företagets visitkort

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Två nyheter från Maria Nila. Quick Dry Heat Spray är ett skyddande och glansgivande värmeskydd. Curlicue Cream är en stylingkräm speciellt för lockigt hår.
Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Serien Good Society från Artègo har fått fyra nya tillskott: Ett glansgivande serum, en extra mjuk fiberstyling, ett frisyrformande gelé samt en volymmousse.
CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

Koppar är trendfärgen som tagit sig från heminredningen och in i salongerna. Jaguar presenterar nya kopparfärgade tillskott.
Åtta nya nyanser i KayColor-serien från Kepro finns nu hos Hairmail

Åtta nya nyanser i KayColor-serien från Kepro finns nu hos Hairmail

KayColor ger håret näring och färg på samma gång. Nu finns de nya färgerna: Aluminium, Lavender, Blue, Emerald, Heaven, Coral, Candy Pink och Rose.
R+CO Television Perfect Hair Shampoo & Conditioner hos Tendenz

R+CO Television Perfect Hair Shampoo & Conditioner hos Tendenz

Den perfekta hårrevolutionen. Television Perfect Hair Shampoo & Conditioner ger fyllighet, glans, styrka, mjukhet och smidighet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.
Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Skäggentusiaster från hela landet åkte förra helgen till Stockholm för att delta i Sveriges största barberarevent, Swedish Barber Expo!
Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Det har varit full fart på olika catwalks runt om i Stockholm i samband med Stockholm Fashion Week. Här har vi hittat inspirerande frisyrer och hårstylingar från årets modevecka som ni inte får missa!
De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

STEVE TERRY

STEVE TERRY

Han klipper storheter som Bruce Springsteen och Britney Spears. Steve är surfaren från Australien som blev stylist åt stjärnorna och revolutionerade synen på skönhetsindustrin i kalla Sverige.
Margit Panczel

Margit Panczel

Margit Panczel är klubbmästaren i Intercoiffure Mondial som säger vad hon tycker och firar 40 år som salongsägare. Hair Magazine träffar Margit direkt efter jubileet för att prata om att vara orädd, målmedveten och att värna om miljön.

Nya videor se fler videor

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.