leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Tempen på branschen med Henrik Haverkamp

Efter att ha tagit sig igenom sin första nordiska vinter har Cotys nordiska General Manager, Henrik Haverkamp, verkligen lärt känna sin nya hemmaarena på djupet. Hair Magazine träffade Henrik för att få hans syn på branschen och vart Coty i Norden är på väg.

Differentiering, individualitet och hållbarhet – det är några av de viktigaste trenderna i branschen just nu enligt Henrik Haverkamp, General Manager för Coty Professional Beauty Nordics.Differentiering, individualitet och hållbarhet – det är några av de viktigaste trenderna i branschen just nu enligt Henrik Haverkamp, General Manager för Coty Professional Beauty Nordics.

- Jag älskar frisörbranschen! Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad för människor, göra dem gladare och bygga upp deras självförtroende.

Henrik Haverkamp tillträdde som General Manager för Coty Professional Beauty Nordics i juli förra året. Han har varit en del av Wellafamiljen i Tyskland i över tio år och tar med sig ett ton erfarenhet från den professionella sektorn till den nya rollen i Norden.

Väl på plats i Stockholm, hans nya hemort, har han fokuserat på att lära känna den nordiska frisörbranschen. Det finns såklart många skillnader mellan de nordiska länderna men åtminstone en sak har de gemensamt enligt Henrik.

- De nordiska frisörerna är otroligt professionella. De ställer höga krav på sina produkter och de tjänster de erbjuder.

Trender i branschen
Nu när han har blivit lite ”varm i kläderna” passade vi på att ta tempen på branschen och samtidigt få en inblick i vart den nordiska Wellafamiljen är på väg med Henrik vid ratten. Vi träffade Henrik i Köpenhamn en kall, men solig, dag när han var på plats i den danska huvudstaden för att besöka ett par salonger som arbetar med Wella Professionals.

Henrik har kontinuerlig kontakt med frisörer över hela Norden för att hålla sig uppdaterad på de marknadsmässiga trenderna i branschen. För det är just i salongerna och, i stigande grad hos konsumenterna, som trenderna uppstår.

En av de tydligaste trenderna som Henrik ser just nu är en ökad individualism. Det är något som är en utmaning för branschen men som också öppnar upp för nya möjligheter.

- Människor idag vill vara individuella och särskilja sig från alla andra. Därför är det svårt att tillfredsställa alla kunder med enbart ett varumärke på produkthyllan eller bara en färgservice.

Läs även: Wella Professionals ITVA i nytt format

Individualitet och ökad konkurrens
Att tillfredsställa alla är svårt, för att inte säga omöjligt. Därför är det viktigt att definiera sin målgrupp och anpassa sitt utbud efter de kriterier kunderna i salongen har. Enligt Henrik kommer den individuella trenden hos konsumenterna och en ökande konkurrens bland frisörerna att leda till en större differentiering i branschen.

Det har alltid funnits salonger med olika servicegrad och prisbild, från high end koncept till snabba klippningar på löpande band. I framtiden blir det ännu mer viktigt att ha en tydlig vision, framförallt för de många salonger som ligger någonstans mitt emellan, och att skapa ett mervärde för kunderna så att priset spelar mindre roll.

- Många kunder är villiga att betala mer men många frisörer är rädda för att ta betalt. Om man ser till skönhetsvård generellt spenderar folk mer och mer pengar. Dessvärre spenderas det inte proportionerligt lika mycket på håret vilket är ganska konstigt eftersom det är en så stor del av ens totala look.

Henrik anser att Wella som företag kan hjälpa salongerna att vara mer djärva och ta för sig mer av marknadsvärdet.

- Vi har sett att många frisörer ogillar att sälja. De flesta som blir frisörer gör det för att de gillar att klippa och färga, vara kreativa och sociala och ha en ”colorful day”. Däremot är de obekväma med att sälja produkter till kunden som sitter i stolen.

Läs även: Wellas Henrik Haverkamp blir ny ledare i Norden

Henrik besöker regelbundet salonger runt om i Norden för att hålla sig uppdaterad på branschen. I höstas träffade han många på samma gång när Wella var i Malaga.Henrik besöker regelbundet salonger runt om i Norden för att hålla sig uppdaterad på branschen. I höstas träffade han många på samma gång när Wella var i Malaga.

Innovation
Att skapa innovationer som ökar tillväxten i salongerna är en del av Wellas DNA. En av de nya innovationerna som lanserats i Norden i år är System Professional – en exklusiv hårvårdsserie med en tillhörande konsultationsapp.

Appen används vid konsultationen för att skapa en dialog med kunden samtidigt som den tar fram kundens personliga EnergyCode.Det finns över 174 miljoner olika kombinationer och genom konsultationen genereras en kod som är unik för kunden.

- System Professional är baserad på det faktum att konsumenter vill vara mer individuella, man vill inte ha det som alla andra har. Dessutom får kunden, på ett naturligt sätt, flera individuella produktrekommendationer vilket har visat sig öka försäljningen av produkter i de länder där serien redan har lanserats. Serien lanserades redan 2015 i utvalda länder och har ökat försäljningen av produkter på samtliga marknader. Norden är faktiskt sist ut men det finns det också en anledning till.

- Eftersom nordiska frisörer har så höga krav ville vi försäkra oss att konceptet fungerade som det skulle. I de länder där vi introducerat konceptet har produktförsäljningen dubblerats.

Läs även: Inspirationskväll med Wella Nordic i Stockholm

Ökad medvetenhet
Förutom kunders efterfrågan på individualisering och branschens behov av differentiering är ökad medvetenhet en tydlig trend. Framförallt i Norden ökar strävan efter hållbara och naturliga lösningar.

- Norden är ledande när det kommer till hållbarhet men det växer även på andra marknader runt om i världen. Det är absolut ett av våra största fokusområden. 

Genom åren har Wella tagit många steg mot en mer hållbar tillvaro för frisörer. Bland annat är den populära färgserien Koleston Perfect Innosense utrustad med molekylen ME+ som reducerar risken för att utveckla allergi utan att kompromissa med färgresultat. Den exklusiva hårfärgen Illumina gör att salongen kan använda 20 % mindre vatten och Color.id gör att frisörer inte längre behöver använda aluminium i salongen.

I april tar Wella Professionals nästa steg i och med lanseringen av den nya hårvårdsserien Invigo med upp till 76 % naturliga eller naturligt härledda ingredienser i alla schampon, balsam och hårkurer.

- Många vill använda produkter som varken skadar dem själva eller miljön men de vill ändå ha ett resultat som speglar deras personlighet. Att skapa professionella produkter med naturliga ingredienser är en utmaning men Invigo är ett steg i den riktningen samtidigt som vi är försiktiga och ärliga.

För att skapa ytterligare en möjlighet för salonger att differentiera sig har Invigo en annan approach än System Professional och de andra varumärkena i Wellas portfölj. Invigo handlar om att hjälpa personer med en hektisk livsstil genom att erbjuda produkter som ger stor effekt även på kort tid. Ett exempel på detta är nya Invigo Boosters som är en snabb salongsbehandling som inte kompromissar med den kvalitet som Wella Care är känd for. Serien är tillgängligt prissatt och kommer med tillhörande behandlingar som är enkla att implementera i salongen.

Viktiga värderingar
Att fler blir medvetna och tar ställning genom sin konsumtion handlar inte bara om innehållet i produkterna, det handlar också om att kunna identifiera sig med de ställningstaganden som företag tar och de värderingar de står för.

Cotys slogan är ”beauty, celebrated and liberated” vilket står för vikten av att fira och frigöra mångfalden inom skönhet, att lyfta den individuella skönheten och inte sätta alla i samma fack. Ett sätt att manifestera parollen är Wella Professionals engagemang i LGBT-rörelsen och framförallt Pride, ett initiativ som faktiskt startade i Norden.

- Vår filosofi är att man inte ska anpassa sig efter ett ideal utan istället lyfta fram det man inte ska vill lyfta fram av sig själv. Cotys engagemang i Pride började med att vi deltog i Stockholm Pride förra året. I år kommer vi att vara en del av Pride-firandet i fler delar av världen. Det är viktigt för mig att vi inte ”bara” är ett skönhetsföretag.

Text: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen För Wella Professionals

Läs artikeln i vårt onlinemagasin här!

Läs även tidigare firmaporträtt:
Wella 135 år - en jubilar med fokus på framtiden
Wella hjälper dig byta minus mot plus i din salong

Företagets visitkort

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops - Nu hos HeadBrands

Luminous Bronze Self-Tan Drops är koncentrerade brun-utan-soldroppar som blandas med den dagliga ansiktskrämen. Läs mer här:
KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

KC Professional - No Nothing Dry Shampoo & Heat Protection Spray

Hos HeadBrands hittar ni nu dessa två nyheter från KC Professional - ett dry shampoo och ett heat protection spray, båda fria från parfym.
HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

HH Simonsen Flex Dry Brush nu hos Tendenz

Flex Dry Brush ger en skonsam utredning och är dessutom värmeresistent - vilket gör den optimal att använda till föntorkning.
Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills

Masque Hair & Scalp Intensive Treatment från J Beverly Hills Masque är en fuktbehandling som kompletterar varje hårstrå och ger fuktbalans i hela hårbotten.
Net teknisk kappa

Net teknisk kappa

Den tekniska kappan Net är elegant, behaglig och perfekt vid färgning. Det nätliknande materialet har en vatten- och kemikalieavstötande plastbeläggning.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

Han tog tredje finalplatsen till Årets barberare 2018!

I helgen avgjordes den tredje semifinalen inför Årets barberare 2018. Ali Alahama från Troy Salon i Nybro utsågs till mellersta/norra Sveriges bästa barberare.
Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Elsa Strömholm (Q&A)

Elsa Strömholm (Q&A)

Elsa Strömholm, vinnaren av Årets Elev 2017, svarar på frågor och avslöjar bland annat vilken som är hennes favoritprodukt och vem hon ser upp till i branschen!
Michael Shaun Corby

Michael Shaun Corby

Hair Magazine intervjuar Alternas Global Creative Director och internationella stjärna Michael Shaun Corby

Annons

Nya videor se fler videor

Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!