leverantörer

Frisörkurser

Webshops

SUREBABYYES – mer än bara en frisörsalong

Går du förbi Surebabyyes på dagen ser den ut som en helt vanlig salong. På kvällen däremot, då de flesta frisörsalonger är mörka och tysta, händer det alltsom spännande saker i källarlokalen i hjärtat av hippa Hornstull.

Vem har sagt att en frisörsalong bara ska användas för att klippa hår? När Ola Lewitschnik och Emma Mills först flyttade in i en källarlokal i hippa stadsdelen Hornstull i Stockholm för drygt sex år sedan visste de redan från början att de inte ville driva Surebabyyes som en klassisk salong.

– Vi ville att namnet Surebabyyes skulle betyda mer än bara hår, utan förknippas lika mycket med konst, mode och musik, säger Ola Lewitschnik. Vi ville ha en annorlunda profil helt enkelt.

Även deras stil rent frisörmässigt kan beskrivas som annorlunda och Ola sticker inte under stol med att de har ett rykte om sig att vara lite tuffare och lite trendigare än de flesta andra salonger.

– Vi gillar att vara tuffa! Vi vill sticka ut, göra det vi själva känner oss bekväma med. Jag får ofta höra att folk tycker jag är kaxig, men det stämmer ju inte riktigt. Det är jätteviktigt för mig att folk känner sig välkomna hit ner, säger Ola.

Salongen ligger i en källarlokal i Hornstull, men känns långt ifrån mörk.
Både väggar, tak och golv är vitmålade. De snedställda rumsavskiljarna
i starka åttiotalsfärger har blivit lite av salongens signum.

HÅRDA KLIPPNINGAR

Den kompromisslösa stilen passar perfekt för de trendiga stockholmare som rör sig i kvarteren runt Hornstull, men långt från alla kunder är ”hårnördar”. Däremot tackar man på SBY nej till kunder som vill ha permanenter och de gör inte heller löshår eller uppsättningar.

– Vi visste redan från början att vi ville göra hårda klippningar, frisyrer som sticker ut. Och så har det blivit – vi har nog en större andel kunder som vill ha lite knasiga frisyrer.

Musiken har alltid varit en central del av SBY-stilen. I salongen spelas inget lättsmält radioskval utan all musik är noga utvald och representerar den musikstil som gänget själva har.

Av den anledningen blev det naturligt att även börja spela skivor på klubbar och barer runt om i Stockholm under Surebabyyes namn och även att titt som tätt låta frisörerna dj:a under mingelkvällar i salongen.

 

NY DELÄGARE

I år står Surebabyyes inför en stor förändring. Emma och Ola, som tillsammans har ägt salongen sedan starten, tar nu in en tredje delägare.

– Det känns bara positivt, jag tror det var dags för en förändring nu, säger Emma Mills. Vi känner att vi behöver någon i ryggen som både kan hjälpa till med business-biten och dela ansvaret för att driva salongen.

Den nya delägaren, Claes Uvesten, kommer från konstvärlden.

– Det fanns en önskan om att ta in någon som inte kommer från frisörbranschen. Vi har så mycket idéer om vad vi vill göra och hur vi vill utveckla företaget, så det är skönt med någon som nu kan hjälpa oss att sålla och ta tag i de bästa idéerna, säger Emma.

I samma veva kommer salongen under våren att få ett ansiktslyft. Den typiska inredningen med starka färger kommer vara kvar, likaså de karaktäristiska gallren för fönstren.

– Vi älskar den här lokalen – folk kan se in utan att det känns som vi står och jobbar i ett skyltfönster. Nästan varje dag kommer det dessutom förbi en dagisgrupp och börjar klättra i gallren, och det är ju bara kul, säger Ola.

 

Surebabyyes har tio stolar i ett avlångt rum, en generös lobbydel med stora gula möbler och en schamponering som är avskild med hjälp av en slags spegelvägg som inte är en vägg.


SATSA PÅ UTBILDNING

När nu Ola och Emma får lite avlastning med att driva företaget vill de satsa mer på utbildning. Från att ha varit en salong med främst hyrstolar, har de alltmer gått mot att anställa frisörer och sedan stått för vidareutbildningen själva. Nu startar de ett samarbete med Wella Professional, där utbildning blir en central del.

– Under våren börjar vi köra ett helt nytt kurskoncept som vi tagit fram här i salongen, berättar Ola. Det är en fotokurs som heter Surebabyyes Flash, där frisörerna får lära sig om ljussättning och fotografering av hår. Syftet är att de ska få med sig en snygg bild på en modell de själva klippt i slutet av dagen, men vi lär också ut lite tricks för hur man tar bättre mobilbilder. Det är ju sådant som kan användas för att marknadsföra sig på sociala medier, till exempel.

Ola är också konstnär, här med en bild från sin senaste fotoutställning ”Mo Morde”, som betyder dött hår på persiska.


KONSTUTSTÄLLNING I SALONGEN

Ola Lewitschnik är själv en duktig fotograf och bild är någonting han vill satsa mer på framöver. Hans senaste fotoprojekt är en konstutställning som just nu hänger i salongen. Den heter ”Mo Morde”, dött hår, och består av bilder på avklippt och dött hår från salongens kunder.

– Jag har flera andra bildprojekt på gång, både konstprojekt och kommersiella hårbilder som vi ska använda i salongen. Jag försöker få så mycket jag kan att kretsa kring fotografi, säger Ola.

Hans egen relation till just hår är speciell i sig. Under flera år har han haft fläckvis håravfall och för drygt ett år sedan tappade han allt sitt hår. Först på huvudet och efter ytterligare ett par dagar tappade han all kroppsbehåring, liksom ögonbryn och ögonfransar.

– Jag var inte helt oförberedd, eftersom jag levt med det under ett par år och visste att det antingen skulle bli bättre eller sämre. Visst var det jobbigt när det väl hände, det är självklart, men nu trivs jag med det. Jag har alltid haft en ganska speciell stil och nu ser jag ju verkligen udda ut!

Alopecia, som sjukdomen heter, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem går till attack mot hårsäckarna. Vad det beror på vet man inte och inte heller om det kan gå tillbaka. Ola har inga direkta men av sin sjukdom, möjligen fryser han lite mer än förut.

– Det jobbigaste är nästan att jag får in skit i ögonen hela tiden efter som jag inte har några ögonfransar, säger Ola och rättar till sotarmössan.

 

Alla kunder får en Surebabyyes-juice medan de väntar. Även trosor med loggan finns!


INDIEKÄNSLAN BLIR KVAR

Salongen har ett spännande år framför sig. De står inför flera stora förändringar, men både Ola och Emma försäkrar att alla kommer känna igen sig i ”nya” Surebabyyes.

– Vi fortsätter att göra det vi alltid gjort och Surebabyyes är fortfarande en salong med en stark indiekänsla. Vi kommer aldrig att bli mainstream!

Ola Lewitschnik, Emma Mills och frisören Annika Bodén har alla varsin
Surebabyyes-tatuering. Det finns också en stamkund som har en tatuering med loggan.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Care Silver Savior från Keune - nu hos Lombard

Care Silver Savior från Keune - nu hos Lombard

Care Silver Savior näringsrika schampo och balsam har en formula lika kraftfull i dess neutraliserande egenskaper som den är skonsam mot håret.
Nya Redken Color Extend Blondage

Nya Redken Color Extend Blondage

Med nya Color Extend Blondage schampo och balsam från Redken kan färgbehandlat blont hår bli ljusare, starkare och se bättre ut.
Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

Living Proof No Frizz Instant De-Frizzer hos Session.Map

No Frizz Instant De-Frizzer är ett torrbalsam och en antifriss-spray med vårdande egenskaper som omedelbart tämjer upp till 92 % frissighet i torrt hår.
ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH - ACV Cleansing Rinse från R+CO hos Tendenz

ACID WASH är perfekt när håret behöver djuprengöras ordentligt och återställas till sitt naturliga tillstånd utan att ta bort naturliga oljor eller färg.
Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nyhet! Oval Dressing Brush från ghd

Nya ghd Oval Dressing Brush är en klassisk groomingborste tillverkad av nylonborst, som både vårdar och ger glans.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ellen Jansson (Q&A)

Ellen Jansson (Q&A)

Ellen Jansson vinnare av National Wella TrendVision 2017 svarar på frågor om bland annat vilka frisörer hon ser upp till och vilken kändis hon vill ge en ny frisyr!
Mario Krankl

Mario Krankl

Hair Magazine har besökt mässan Top Hair i Düsseldorf och pratat med en av Österrikes mest kända frisörer, ingen annan mindre än Mario Krankl.

Nya videor se fler videor

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.