leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Rockabilly och Vintage på Sivletto 

I en källarlokal på Södermalm i Stockholm jobbar en av landets absolut bästa vintagefrisörer. Justin Andersson är en av dem som gjort rockabilly-trenden stor, och som nu har en strid ström av hipsters med skägg och bakåtkammad retrofrisyr på sin kundlista. Hair Magazine har besökt livsstilsbutiken, retromekkat och frisörsalongen Sivletto.

Vintagefrisören Justin Andersson.

Det känns lite som att ramla ner i ett kaninhål och upptäcka en ny värld.

Innanför en anonym dörr nära Skanstull på Södermalm leder en brant spiraltrappa ner till en stor källarlokal. Lagom när vi sätter ner foten på det sista trappsteget har vi färdats bakåt i tiden, till en tid då håret var bakåtkammat, jeansen hade breda uppvik och bilstereon spelade Elvis.

Sivletto beskriver sig själva som en livsstilsbutik, en plats för alla som innerst inne tycker att livet var bättre förr, som vurmar för vintage och rockabillykultur. Här kan man köpa snygga 50-talskläder och allehanda retroprylar. Och här finns också en av landets bästa old school-frisörer.


När man kommer ner i källarlokalen är det som att ta en resa tillbaka till 50-talet.

Längst in i lokalen i en liten, 50-talsinredd salong med tre stolar huserar Justin Andersson, 33.

Backslick, baggy jeans och tatueringar långt ner på händerna, vid första anblick ser Justin närmast ut som en av medlemmarna i mc-klubben ”Sons of Anarchy” från den populära tv-serien med samma namn.

– Många av mina kunder är bikers, gangsters och kriminella. Folk som inte känner att de passar in på en vanlig salong, säger han.

Den kund som nu sätter sig i stolen är dock inget av de ovanstående, utan en helt vanlig skägghipster som inte klippt sig på två och ett halvt år.

– När jag väl bestämt mig för att klippa mig så ville jag gå till den bästa. Jag ville ha en vintagefrisyr och fick veta att Sivletto var bra på den grejen, säger Leffe Ellsäter.

Han vill ha vad Justin kallar en ”40's Gentlemans Style”, en klassisk frisyr med kort hår på sidorna och långt hår på toppen som ligger bakåtkammat i en sidbena.

Utmärkande för alla frisyrer som Justin klipper är att de inte har någon nacklinje, utan att håret i nacken blir gradvis kortare till det är helt rakat.

– Den här behöver du ju inte längre, säger Justin och skär snabbt av hästsvansen med Leffes lockiga utväxt.

Han fortsätter korta håret på sidorna och i nacken med maskin, innan han tunnar ut håret med effileringssax. Justin jobbar mycket med maskin, precis som en klassisk barberare.


Justins tatuerade händer tunnar ut håret med en så kallad effileringssax.

– I skolan lär man sig att arbeta så mycket som möjligt med kam och sax, men jag känner mig mycket friare och mer kreativ med maskinen, det är den som gjort att jag hittat min unika stil. Dessutom sparar jag händerna, när man har 10-15 kunder per dag blir man väldigt trött i händerna.

Justin föddes i Hässleholm i Skåne men flyttade som tvååring till Kalifornien i USA.

När han var tonåring köpte hans mamma en massa frisörprylar på en loppis, en stol och en rad olika verktyg, som hon ställde in i familjens garage.

– Jag och mina polare hängde ofta i garaget, spelade biljard och drack öl. Eftersom de där grejerna ändå stod där så började jag klippa mina kompisars hår, oftast med inspiration från någon karaktär i en film. Jag tänkte inte så mycket på det, det var bara nåt jag tyckte var kul, säger Justin.

Men på sin mammas inrådan sökte Justin som 19-åring till en Paul Mitchell-skola som låg i närheten.

– Jag älskade det! När jag började trodde jag inte att man kunde vara frisör om man var en straight kille som såg ut som jag. Men det fanns en lärare där som var så cool, han var täckt av tatueringar och körde runt i en tuff sportbil – jag ville bli precis som han!

Justins pappa hade flyttat tillbaka till Sverige, och när han själv blev vuxen ville han lära känna sin svenska släkt och följde efter sin far till Skåne. Efter ett par år letade han sig norrut, och nu har han jobbat i snart sex år på Sivletto.

– Rockabilly började bli trendigt precis när jag kom hit, och eftersom jag hade klippt retrofrisyrer redan i USA så fick jag snabbt ett rykte om att vara den man skulle gå till. I dag är rockabilly fortfarande stort men allt fler vill ha ännu äldre stilar, från 30- och 40-talet. Såna frisyrer som gjordes av klassiska barberare, eller ”military cuts”, börjar bli trendiga nu.


Leffe Ellsäter får det Justin kallar en ”40's Gentlemans Style”, en klassisk frisyr med kort hår på sidorna och långt hår på toppen som ligger bakåtkammat i en sidbena.

Hur hittar du inspiration?

– Jag tittar väldigt mycket på film och tv, det är ett väldigt bra sätt att hålla koll på vilka stilar som kommer bli populära. Om Brad Pitt har en viss frisyr i en film från säg 30-talet, då kommer alla att vilja se ut som han.

Självklart har Justin även koll på hur män verkligen såg ut på den tiden, i salongen hänger fullt med svartvita idolbilder på klassiska Hollywoodstjärnor. Men om det görs en modern film där skådisarna har vintagefrisyrer så är de ofta lite annorlunda, som en nytolkning av den klassiska frisyren.

– Då kan jag enklare se vart trenden är på väg, vilka frisyrer som kommer att bli populära. Folk vill se ut som Brad Pitt, inte som den förebild filmens stylist har haft.

När Justin tar sig an en ny kund, som Leffe som just nu sitter i stolen, vill han alltid att kunden ska tänka igenom och ha en idé när han kommer. Gärna ha med sig en bild, eller referera till en skådis eller en känd person. 


En frisörsalong för dem som känner att de inte passar in i en vanlig salong.

De flesta av Justins kunder är stammisar, och han lägger stor vikt vid att varje kund ska bli nöjd.

– Jag lägger i snitt 45 minuter på varje klippning, det är lite längre än vad många andra herrfrisörer lägger. Men då hinner jag klippa igenom håret tre gånger. Först blött, sedan torrt och sedan med produkter i. Det är jätteviktigt att frisyren ska funka både med och utan produkter.

Leffes bångstyriga lockar börjar äntligen lägga sig på plats, och Justin förklarar hur han ska tänka när han ska lägga benan och fixa till frisyren hemma sen.

– Benan ska börja vid hårfästets högsta punkt och gå in mot virveln. Sen är det viktigt att jobba med virveln, att försöka kamma så att du följer virveln, säger han till Leffe.

Justin säger att alltfler kunder vill att han rakar benan och gör den lite bredare. Fördelen är att den blir mer definierad och lättare att hitta – men nackdelen är att utväxten syns väldigt tydligt.

– Fast det gör ju att de måste komma hit oftare, säger han med ett snett leende.

Han avslutar med att raka nacken och hårfästet i pannan för att få en skarpare och renare linje, och lägger sedan en varm handduk på Leffes ansikte och ger honom en lätt massage.

– Nästa gång är det bara du och jag, okej?, säger han och Leffe nickar.

När de är klara går de gemensamt bort mot kassan, och passerar då en stor vägg med hylla efter hylla av hårprodukter.

– Vad ska jag ha?, frågar Leffe och stannar till framför väggen.

Justin ger honom två produkter, ett vax och en hårlera, exakt samma som han använde under själva klippningen, och sedan är de klara.

Sivletto har satsat mycket på vad Justin kallar indieprodukter. Små märken som gör hårprodukter som passar för den typ av frisyrer som Justin och hans två kollegor klipper. Det är mycket vax, pomada och lera i olika färgglada och retroinspirerade burkar.

– Trenden går mot enklare hårprodukter, såna som man kan göra hemma i köket. Vi köper nästan bara in sånt som inte är djurtestat, sällan någonting från de stora kommersiella märkena.


Hårprodukter i massor - hylla efter hylla med prdukter för försäljning pryder en hel vägg i salongen.

Vad har du för strategi när det gäller merförsäljning?

– Det är enkelt. Jag har alltid en rad produkter på bänken framför kunden, och uppmanar dem att titta och känna på dem. Sen när vi är klara vill kunden nästan alltid ha det som jag redan har använt. Jag försöker inte sälja aktivt, jag låter oftast kunden upptäcka behovet. Svenskar gillar inte om man är för mycket säljare.

För Justin är det viktigt att få en personlig relation med kunden, att bli deras polare. Han vill vara en sån frisör som folk känner att de kan bli privata med, och han är inte rädd för att prata om sig själv.

– På utbildningen så lärde vi oss att inte bli för personliga, men jag känner precis tvärtom. Om jag visar mig personlig och öppnar upp mig så vågar kunden också göra det. Jag skulle säga att själva klippningen är ungefär 40 procent av mitt jobb, resten handlar om att lära känna kunden.

Och mängden stammisar i Justins kundlista talar sitt tydliga språk, han är en av stans mest eftersökta frisörer och är oftast fullbokad långt i förväg. Men själv tar han det med ro, och säger med glimten i ögat:

– Man behöver egentligen bara tre vänner – en bartender, en tatuerare och en bra frisör.

Text: Cecilia Billgren
Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 27 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Jenny Karlsson

Jenny Karlsson

Jenny Karlsson är frisören som vunnit priser och reser världen över för att visa upp sina färdigheter - men hon är framför allt en kreativ själ med både konstnärliga och modeinspirerade sidor.
Tobias Norén och Staffan Johansson

Tobias Norén och Staffan Johansson

I hjärtat av Östermalm i Stockholm ligger en liten, liten bit av England. På salongen Rudeboys samlas anglofiler och musikintresserade lika mycket för att klippa sig som för att lyssna på musik och prata. – Vi vill att salongen ska kännas som ett vardagsrum!

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.