leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Har du någon gång känt att alla runt omkring dig rör sig framåt medan du själv står och stampar? I dagens hårda konkurrensklimat kan det vara svårt att få rullning på affärerna. För att komma vidare är det viktigt att ibland släppa taget och prova något nytt. Här har vi på Hair Magazine samlat sex tips för att långsiktigt kunna öka omsättningen i salongen.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Gör en framtidsplan
Det första steget, innan du tar dig för något med din verksamhet, borde alltid vara att göra en plan. Sätt upp tydliga mål för salongen, för dig själv och dina anställda. På så sätt vet du vart du är på väg. Vid varje nytt beslut som rör salongen återvänder du till din plan och ser till att välja det alternativ som för dig närmare mot ditt mål.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Identifiera din nisch
Konkurrenter finns runt varje hörn och det är inte helt lätt att sticka ut ur mängden, oavsett hur bra din salong är. Därför är det viktigt att hitta din nisch och kommunicera det till dina befintliga och potentiella kunder. Det spelar ingen roll om det handlar om att göra snabba, effektiva klippningar på löpande band eller om att skapa ett lyxigt helhetskoncept med naglar, fransar, bryn och hudvård. Prata med dina kunder, undersök marknaden i ditt område och specialisera dig på det som motiverar dig.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Höj priserna
Det låter kanske banalt men det är många frisörer som inte vågar höja sina priser i rädsla för att förlora befintliga kunder eller skrämma bort nya. I de flesta fall är detta inte något problem. Så länge det inte dröjer sig om en chockhöjning kan ökade priser istället ge dig ett öka förtroende hos kunderna samtidigt som du får större marginal för att ge värvningsrabatt eller skapa lojalitetsprogram till dina stamkunder.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Erbjud fler tjänster i salongen
Kunderna blir allt mer stressade och pressade och det är många som uppskattar att kunna samla flera saker på ett ställe. Hör med dina befintliga kunder vad de skulle kunna tänka sig att få gjort hos dig. Funderar de på fransförlängning, extensions eller välmanikurerade naglar? Är det något du har möjlighet att ta in?

Att ta in en helt ny tjänst kräver dock att du investerar både tid och pengar, så överväg alltid om du har resurser nog till det. Fler tjänster behöver inte heller betyda ett helt nytt koncept, det kan också innebära en ny färgteknik som en ny punkt på salongsmenyn eller en extra grundlig huvudmassage.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Satsa på utbildning
Att gå en kurs och utveckla dina kunskaper är aldrig en dålig idé. Du får ny energi, träffar branschkollegor och kan dessutom få nya behandlingar att lägga till i salongsmenyn. Glöm inte att använda dina nya kunskaper i salongen och att berätta för dina kunder att du har gått kursen, så att de också vet att du är uppdaterad på de senaste teknikerna.

Bygg salongens framgång kring dess talanger och inte bara på din egen. Se till att dina anställda frisörer är utbildade och uppdaterade och att de håller den kvalitet som salongen strävar efter. Det ökar medarbetarnas engagemang i salongen och bidrar till att även de kan ta mer betalt för sina tjänster.

Öka omsättningen med långsiktiga lösningar

Prata med dina kunder
Innan du beslutar dig för vad du ska satsa på framåt, prata med dina kunder. När du har dem i stolen har du möjlighet att få reda på vad som är viktigt för dem, vilka tjänster de skulle vilja se på menyn och vad som kan förbättras. En av de bästa marknadsföringskanalerna är dessutom mun-till-mun-metoden. När du väl har gjort en satsning, oavsett om det handlar om en ny menypunkt eller ett helt koncept, berätta det för kunderna så att de kan sprida det vidare till sina vänner och bekanta.

Text: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

Schampo och hårmask som bevarar svala silvriga toner och eliminerar gula/orange toner. Finns både för blonda hår och för mörka färgade hår.
Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Torrschampo och styling i samma produkt! Keune Blend Refreshing Balm absorberar fett utan att lämna några rester.
Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Med nya BC Bonacure får du chansen att upptäcka kraften från hudvårdsteknologier för alla olika hårtyper. Läs mer om produkterna här:
BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

Nya Miracurl MKII tar automatiska locktänger till en helt ny nivå. Dina kunder kan få det utseende de önskar med bara ett verktyg.
ghd flight saharan gold travel hairdryer

ghd flight saharan gold travel hairdryer

ghd flight är en lätt och kompakt resefön med kraftfull prestanda. Den är 60% lättare än ghd aura professional hairdryer men med en kapacitet på 85%.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.
Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Efter 50 år har Cosmoprof vuxit till ett av världens största arrangemang i den professionella skönhetsbranschen. Spana in allt från mässan här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Sofia Geideby (Det senaste med... 2017)

Sofia Geideby (Det senaste med... 2017)

Vinnaren av Årets Avantgarde Sofia Geideby, som precis varit med och startat upp Kollektivet Kai, ger oss en update på det som nyligen hänt i hennes liv.
Joe-Yves Asmar

Joe-Yves Asmar

– I början av min karriär fick jag nej från de största salongerna, men några år senare när jag sedan hade möjligt att jobba där, valde jag bort dem för att gå min egen väg.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.