leverantörer

Frisörkurser

Webshops

KMS – Styling som revolutionerat branschen!

Produkter som revolutionerar. Så kan filosofin bakom snart 30-årsjubilerande KMS California sammanfattas.


- Vi har lagt mycket krut på att antingen vara först i klassen – eller bäst i klassen, säger  Daniel Blomqvist.

KMS California har funnits sedan 1976, och har under sina snart 30 år i branschen legat i framkant när det gäller att lansera helt nya typer av stylingprodukter.

Saltvattensprayen, pasten och produkter med värmeskydd – alla är de uppfinningar från KMS California.

 

VILL VARA BÄST I KLASSEN

Än i dag är de ledande när det gäller produktutveckling.

– När vi väl släpper en ny produkt vill vi vara säkra på att det är en riktig kioskvältare, säger  Daniel Blomqvist,  Nordisk Utbildningsdirektör  för Goldwell och KMS.  Vi har lagt mycket krut på att antingen vara först i klassen – eller bäst i klassen.

För KMS California är det kvalitet snarare än kvantitet som gäller, med andra ord. På så vis vet frisörerna att varje produktsläpp är på riktigt, resonerar Daniel.

I dag finns 200 partnersalonger i Sverige, men man siktar på att öka den siffran till 350 inom en snar framtid.

 



HITTA DITT EGET UTTRYCK

KMS California är synonymt med stylingprodukter för frisörer som letar efter ett starkt och trendigt uttryck. I produktlinjen finns inga tekniska eller kemiska produkter, utan allt handlar om styling och att ge stöd till kunden att hitta den person den vill vara.

Företaget grundades av biokemisten Jamey Mazzotta i den lilla staden Redding i Kalifornien i USA,  och det är från de kaliforniska miljöerna pro- dukterna hämtar sin inspiration. Tänk rock’n’roll, surfkultur och trend- medvetna unga människor som inte är rädda för att sticka ut men som heller inte orkar stå i timmar framför spegeln. Det ska vara enkelt, lite som att man kommer direkt från stranden till nattklubben.

– Våra produkter är mer för hipsters i Hornstull än fina damer på Östermalm, säger Daniel. Men det är klart, med en duktig frisör och rätt produkt kan vem som helst hitta sitt uttryck med KMS California.

 

UTBILDNING  ÄR A OCH O

Ryggraden i KMS California är utbildning. Företaget satsar väldigt mycket på kurser i styling och klippning – något som ju också blir nödvändigt när de hela tiden uppfinner helt nya produkter.

– Knowledge is everything, brukar vi säga. Ju mer du kan desto bättre blir det, säger Daniel.

Även under 2015  kommer det bli många spännande kurser, visningar och shower. Bland annat satsas mycket på klippkursen  IQ Cutting. Det är en metod som grundar sig på de fyra grundteknikerna, men som genom att kombinera den vänstra hjärnhalvans kunskap med den högra hjärnhalvans kreativitet skapar nya möjligheter för alla typer av frisörer att utveckla sin klippteknik.

– IQ Cutting är en riktigt ögonöppnare. Efter kursen får du ett helt nytt sätt att tänka på klippningar. Ska man bara gå en kurs i år så bör man satsa på den, säger Daniel Blomqvist.

 

STORT EVENT I LAS VEGAS

Senare i  år, i  oktober, är det dags för det stora KAO-eventet Global Zoom i Las  Vegas i USA.  Då kommer både Goldwell och KMS California att  hålla visningar och shower samt visa nya kollektioner för i  runda slängar 3 000 frisörer från hela världen.

– Det finns fortfarande platser kvar om någon är intresserad!

 

Kommer det några nya, spännande produkter i år?

– Nej, inte i år. Men den som väntar på något gott..., avslutar Daniel mystiskt.

Text: Cecilia Billgren

Foto: KMS California

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

För ytterligare information, besök www.kmscalifornia.com eller kontakta Goldwell på telefon: 08 556 020 70.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 29 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ola Lewitschnick och Emma Mills

Ola Lewitschnick och Emma Mills

Går du förbi Surebabyyes på dagen ser den ut som en helt vanlig salong. På kvällen däremot, då de flesta frisörsalonger är mörka och tysta, händer det alltsom spännande saker i källarlokalen i hjärtat av hippa Hornstull.
Cari Forsgren

Cari Forsgren

Under 2017 hann Cari Forsgren både bli utnämnd till Årets barberare och öppna en egen barbershop i Stockholm. Nu vill hon sätta barberarna på kartan i Sverige.

Annons

Nya videor se fler videor

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.