leverantörer

Frisörkurser

Webshops

KMS – Styling som revolutionerat branschen!

Produkter som revolutionerar. Så kan filosofin bakom snart 30-årsjubilerande KMS California sammanfattas.


- Vi har lagt mycket krut på att antingen vara först i klassen – eller bäst i klassen, säger  Daniel Blomqvist.

KMS California har funnits sedan 1976, och har under sina snart 30 år i branschen legat i framkant när det gäller att lansera helt nya typer av stylingprodukter.

Saltvattensprayen, pasten och produkter med värmeskydd – alla är de uppfinningar från KMS California.

 

VILL VARA BÄST I KLASSEN

Än i dag är de ledande när det gäller produktutveckling.

– När vi väl släpper en ny produkt vill vi vara säkra på att det är en riktig kioskvältare, säger  Daniel Blomqvist,  Nordisk Utbildningsdirektör  för Goldwell och KMS.  Vi har lagt mycket krut på att antingen vara först i klassen – eller bäst i klassen.

För KMS California är det kvalitet snarare än kvantitet som gäller, med andra ord. På så vis vet frisörerna att varje produktsläpp är på riktigt, resonerar Daniel.

I dag finns 200 partnersalonger i Sverige, men man siktar på att öka den siffran till 350 inom en snar framtid.

 



HITTA DITT EGET UTTRYCK

KMS California är synonymt med stylingprodukter för frisörer som letar efter ett starkt och trendigt uttryck. I produktlinjen finns inga tekniska eller kemiska produkter, utan allt handlar om styling och att ge stöd till kunden att hitta den person den vill vara.

Företaget grundades av biokemisten Jamey Mazzotta i den lilla staden Redding i Kalifornien i USA,  och det är från de kaliforniska miljöerna pro- dukterna hämtar sin inspiration. Tänk rock’n’roll, surfkultur och trend- medvetna unga människor som inte är rädda för att sticka ut men som heller inte orkar stå i timmar framför spegeln. Det ska vara enkelt, lite som att man kommer direkt från stranden till nattklubben.

– Våra produkter är mer för hipsters i Hornstull än fina damer på Östermalm, säger Daniel. Men det är klart, med en duktig frisör och rätt produkt kan vem som helst hitta sitt uttryck med KMS California.

 

UTBILDNING  ÄR A OCH O

Ryggraden i KMS California är utbildning. Företaget satsar väldigt mycket på kurser i styling och klippning – något som ju också blir nödvändigt när de hela tiden uppfinner helt nya produkter.

– Knowledge is everything, brukar vi säga. Ju mer du kan desto bättre blir det, säger Daniel.

Även under 2015  kommer det bli många spännande kurser, visningar och shower. Bland annat satsas mycket på klippkursen  IQ Cutting. Det är en metod som grundar sig på de fyra grundteknikerna, men som genom att kombinera den vänstra hjärnhalvans kunskap med den högra hjärnhalvans kreativitet skapar nya möjligheter för alla typer av frisörer att utveckla sin klippteknik.

– IQ Cutting är en riktigt ögonöppnare. Efter kursen får du ett helt nytt sätt att tänka på klippningar. Ska man bara gå en kurs i år så bör man satsa på den, säger Daniel Blomqvist.

 

STORT EVENT I LAS VEGAS

Senare i  år, i  oktober, är det dags för det stora KAO-eventet Global Zoom i Las  Vegas i USA.  Då kommer både Goldwell och KMS California att  hålla visningar och shower samt visa nya kollektioner för i  runda slängar 3 000 frisörer från hela världen.

– Det finns fortfarande platser kvar om någon är intresserad!

 

Kommer det några nya, spännande produkter i år?

– Nej, inte i år. Men den som väntar på något gott..., avslutar Daniel mystiskt.

Text: Cecilia Billgren

Foto: KMS California

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

För ytterligare information, besök www.kmscalifornia.com eller kontakta Goldwell på telefon: 08 556 020 70.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Nya produkter se fler produktnyheter

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Den nya serien Color från Kiepe innehåller 15 nya saxar. Colorsaxarna kommer i tre olika längder 5", 5,5" och 6" och finns i fem fina färgalternativ.
Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer är en blandning mellan en volymprodukt och en kräm. Ett lättviktigt skum som ger både volym och mjukhet!
Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Det praktiska jeansförklädet Denim Dress är avsett för dagligt salongsbruk. Material 100% bomull
COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY är en familj med fem färgförstärkande behandlingar. Fyra helt nya färger finns nu hos SESSION.MAP.
Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals växtbaserade hårfärg EOS firar 20 år och lanseras nu i Norden. EOS får håret att se starkt och friskt ut utan att kompromissa med resultatet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ari Koponen

Ari Koponen

Passionen för hår, scenkonst och utbildning har tagit honom jorden runt på en spännande väg olik någon annan. Läs hela intervjun med Ari Koponen här.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!