leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Kao i en exploderande utvecklingsfas

År 2016 går startskottet för det “nya” Kao i Norden. Man har fått en ny organisationsstruktur med ännu mer fokus på att hjälpa frisörerna i salongerna, KMS fyller 40 år och Global Zoom, som går av stapeln höst kommer att hållas i Stockholm. Vilket år det kommer att bli!

Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.
Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.


Kao är inne i en rivande utvecklingsfas. Det händer riktigt mycket på den nordiska avdelningen. För frisörer tycks det innebära en ökad fokusering på de lokala marknaderna, men också ett ökat samarbete mellan de nordiska länderna för att dra nytta av synergier och kompetens som finns och gynnar frisörer i hela Norden.

Det berättar Christian Nowak, som är Kao’s nya nordiska försäljningsdirektör. Han påpekar att de enskilda marknaderna är mycket viktiga för Kao och därför kommer huvudkontoret fortfarande att ligga i Köpenhamn med Birger von Holdt, som VD för Kao i Norden, och med lokala försäljningskontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Christian Nowak, som just har påbörjat sitt nya jobb, har bestämt sig för att få en överblick över firman:

- Jag ska vara personen som tar helikoptern uppåt för att kunna få en överblick över hela marknaden.

                            Christian Nowak, är nordisk försäljningschef hos KAO
                   Christian Nowak är försäljningschef i den nya nordiska
                     organisationen som ska bära varumärket i framtiden.

Förutom att vara försäljningsdirektör i Norden bär han också titeln som försäljningschef i Sverige. Tanken är att de lokala teamen kommer att arbeta med frisörer på sina respektive marknader, men att försäljningsgrupper även ska arbeta tillsammans över gränserna för att skapa de bästa utvecklingsmöjligheterna för Kao’s partners.

- Vi optimerar våra processer och har ett ännu större fokus på att hjälpa frisörer i framtiden, säger Christian Nowak.

Han tror att fokusering på frisörerna är nyckeln till framgång. Han tillägger också att de har ett minst lika stort fokus på att optimera leveranserna i framtiden. Så ett större fokus på frisörerna, en ny organisation som sätter frisörer i centrum och ett närmare samarbete framöver är Kao’s mål. Christian Nowak har en bakgrund som försäljningschef och har arbetat med customer marketing i Schwarzkopf & Henkel, samt Johnson & Johnson Consumer i Tyskland. De senaste sex åren har han arbetat för Kao i Darmstadt, Tyskland.

Läs även: Kao sätter kunden i första rummet

 

Kao på svenska marknaden

- Frisörbranschen har utvecklats kraftigt de sista sex till åtta åren. Det blir ställt andra och nya krav till såväl frisörerna som till leverantörerna. Denna ”go-to-market strategin” ska nu implementeras i försäljningsavdelningen i Kao i Sverige, förklarar Christian Nowak.

Han ser riktigt många möjligheter i branschen, som ännu inte utnyttjas optimalt varken på produktsidan eller när det gäller driften av salongerna, vilket Kao också gärna vill hjälpa till att förbättra i framtiden.

- Vi vill bl.a. hjälpa till med en försäljningsstyrka som är utrustad med de rätta verktygen och som är redo för utmaningar. Vi ska med andra ord förflytta oss till en helt ny nivå, säger Christian Nowak.

Han tillägger att man idag har den bästa teknologin, de bästa medarbetarna samt ett helt nytt fokus och en ny struktur som kommer att styrka Kao och inte minst Kao’s samarbetspartners i framtiden.

- Vår ambition är att leverera den bästa kvaliteten på alla parametrar. Målet är att skapa succé tillsammans med våra kunder, men också att ha nöjda slutkonsumenter.

Marketingavdelningen hos KAO
En del av den nordiska marknadsföringsavdelningen har fullt upp med att planera Global Zoom som ska arrangeras i Stockholm i oktober.

 

KMS fyller 40 år

Som om en ny organisation, ny struktur och nya medarbetare på Kao inte var nog, fyller KMS hela 40 år i år.

- Vi kallar det ” 40 years of innovation ”, säger Stine Thomsen, som fick jobbet som marknadföringschef på Kao för ett halvår sedan

- KMS är ett innovativt varumärke där fokus ständigt ligger på prestation i förhållande till konsumentens hår.

I samband med 40-årsdagen lanseras två nya produkter med fokus på struktur och styling. Med firandet vill man berätta KMS-historien om individuell styling och personlighet till både frisörer och konsumenter.

 

Global Zoom 2016

Ett annat festligt event som man i år ser fram emot hos Kao är Global Color Zoom som i oktober kommer att hållas på hemmaplan, nämligen i Stockholm.

- Aldrig tidigare har ett så stort frisörarrangemang arrangerats i Norden. Vi blir över 2500 personer och schemat är fullspäckat med inspiration. Man kommer kunna delta i flera föredrag om företagsdrift, shower av bl.a. världsmästare och Europeisk mästare Mario Krankl, och naturligtvis Color Zoom tävlingen, berättar Stine Thomsen.

Förutom att uppmana alla svenska frisörer till att delta i Color Zoom-tävlingen, så uppmanar hon också till att ta en tripp till Stockholm för att ta del av detta fantastiska arrangemang. Kortfattat blir 2016 en ny start för Kao på den nordiska marknaden, med nya medarbetare, ny inspiration och ett nytt nordiskt team med fokus på frisörerna.

Läs även: Massor av fest och talang på Global Zoom



Text: Pia Finne (Alexandra Malmborg, red.)
Foto: Claus Peuckert

Denna artikel kan även läsas i andra utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Genom att kombinera gamla smidestraditioner med toppmodern och futuristisk teknik får vi resultatet Kasho Damascus.
Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

KEVIN.MURPHY presenterar HEATED.DEFENSE som är ett nytt leave in-skydd för håret. Skyddar håret mot både värmeverktyg och mekanisk skada.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Gem Lites Colorditioner är ett pigmenterat, färgbevarande och stärkande balsam som återuppbygger och reparerar bindningarna i håret. Finns hos Headbrands!
Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Cera Wandbar är en ny locktång som tack vare dess ergonomiska vinkel ger massor av stylingmöjligheter utan att belasta din handled, axel eller armbåge.
Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliand Glow Brightening Oil från Joico ger lyster i de ljusaste blonda håren samtidigt som den tillför näring och skyddar alla sköra hårstrån

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserar nya, uppdaterade IGORA Vibrance. En flytande lättfärg med mer glans och fler nyanser, vilket ger fler användningsområden.
Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Benjamin Martin (2015)

Benjamin Martin (2015)

Under den spektakulära Sebastianshowen Eclipse Art i Köpenhamn, som sammanföll med solförmörkelsen i slutet av mars, var det Benjamin Martin som höll i trådarna. Han är Nordic Creative Leader för Sebastian, men även för Nioxin och Sassoon.
Rebecca Taylor

Rebecca Taylor

Med tio år på sociala medier i bagaget och en halv miljon följare är hon värd att kallas Instagrams färgdrottning. Läs den exklusiva intervjun med den amerikanska kändisfrisören, Rebecka Taylor!

Annons

Nya videor se fler videor

2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.
Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

I denna video visar Schwarzkopf Professionals tillsammans med Jenny Strebe, @theconfessionsofahairstylist, hur du skuggar rötterna i en reversed balayage.
Julinspirerad hästsvans med ghd

Julinspirerad hästsvans med ghd

Ghd visar i denna video hur du gör en snygg, lockig hästsvans med hårpynt. Se videon här och gör dig klar för att styla julens alla kunder.
Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Även i år ställde en rad frivilliga frisörer upp på Rådhusplatsen den 11 december för att bjuda på gratis klippning och styling till hemlösa.
Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.