leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Kao i en exploderande utvecklingsfas

År 2016 går startskottet för det “nya” Kao i Norden. Man har fått en ny organisationsstruktur med ännu mer fokus på att hjälpa frisörerna i salongerna, KMS fyller 40 år och Global Zoom, som går av stapeln höst kommer att hållas i Stockholm. Vilket år det kommer att bli!

Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.
Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.


Kao är inne i en rivande utvecklingsfas. Det händer riktigt mycket på den nordiska avdelningen. För frisörer tycks det innebära en ökad fokusering på de lokala marknaderna, men också ett ökat samarbete mellan de nordiska länderna för att dra nytta av synergier och kompetens som finns och gynnar frisörer i hela Norden.

Det berättar Christian Nowak, som är Kao’s nya nordiska försäljningsdirektör. Han påpekar att de enskilda marknaderna är mycket viktiga för Kao och därför kommer huvudkontoret fortfarande att ligga i Köpenhamn med Birger von Holdt, som VD för Kao i Norden, och med lokala försäljningskontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Christian Nowak, som just har påbörjat sitt nya jobb, har bestämt sig för att få en överblick över firman:

- Jag ska vara personen som tar helikoptern uppåt för att kunna få en överblick över hela marknaden.

                            Christian Nowak, är nordisk försäljningschef hos KAO
                   Christian Nowak är försäljningschef i den nya nordiska
                     organisationen som ska bära varumärket i framtiden.

Förutom att vara försäljningsdirektör i Norden bär han också titeln som försäljningschef i Sverige. Tanken är att de lokala teamen kommer att arbeta med frisörer på sina respektive marknader, men att försäljningsgrupper även ska arbeta tillsammans över gränserna för att skapa de bästa utvecklingsmöjligheterna för Kao’s partners.

- Vi optimerar våra processer och har ett ännu större fokus på att hjälpa frisörer i framtiden, säger Christian Nowak.

Han tror att fokusering på frisörerna är nyckeln till framgång. Han tillägger också att de har ett minst lika stort fokus på att optimera leveranserna i framtiden. Så ett större fokus på frisörerna, en ny organisation som sätter frisörer i centrum och ett närmare samarbete framöver är Kao’s mål. Christian Nowak har en bakgrund som försäljningschef och har arbetat med customer marketing i Schwarzkopf & Henkel, samt Johnson & Johnson Consumer i Tyskland. De senaste sex åren har han arbetat för Kao i Darmstadt, Tyskland.

Läs även: Kao sätter kunden i första rummet

 

Kao på svenska marknaden

- Frisörbranschen har utvecklats kraftigt de sista sex till åtta åren. Det blir ställt andra och nya krav till såväl frisörerna som till leverantörerna. Denna ”go-to-market strategin” ska nu implementeras i försäljningsavdelningen i Kao i Sverige, förklarar Christian Nowak.

Han ser riktigt många möjligheter i branschen, som ännu inte utnyttjas optimalt varken på produktsidan eller när det gäller driften av salongerna, vilket Kao också gärna vill hjälpa till att förbättra i framtiden.

- Vi vill bl.a. hjälpa till med en försäljningsstyrka som är utrustad med de rätta verktygen och som är redo för utmaningar. Vi ska med andra ord förflytta oss till en helt ny nivå, säger Christian Nowak.

Han tillägger att man idag har den bästa teknologin, de bästa medarbetarna samt ett helt nytt fokus och en ny struktur som kommer att styrka Kao och inte minst Kao’s samarbetspartners i framtiden.

- Vår ambition är att leverera den bästa kvaliteten på alla parametrar. Målet är att skapa succé tillsammans med våra kunder, men också att ha nöjda slutkonsumenter.

Marketingavdelningen hos KAO
En del av den nordiska marknadsföringsavdelningen har fullt upp med att planera Global Zoom som ska arrangeras i Stockholm i oktober.

 

KMS fyller 40 år

Som om en ny organisation, ny struktur och nya medarbetare på Kao inte var nog, fyller KMS hela 40 år i år.

- Vi kallar det ” 40 years of innovation ”, säger Stine Thomsen, som fick jobbet som marknadföringschef på Kao för ett halvår sedan

- KMS är ett innovativt varumärke där fokus ständigt ligger på prestation i förhållande till konsumentens hår.

I samband med 40-årsdagen lanseras två nya produkter med fokus på struktur och styling. Med firandet vill man berätta KMS-historien om individuell styling och personlighet till både frisörer och konsumenter.

 

Global Zoom 2016

Ett annat festligt event som man i år ser fram emot hos Kao är Global Color Zoom som i oktober kommer att hållas på hemmaplan, nämligen i Stockholm.

- Aldrig tidigare har ett så stort frisörarrangemang arrangerats i Norden. Vi blir över 2500 personer och schemat är fullspäckat med inspiration. Man kommer kunna delta i flera föredrag om företagsdrift, shower av bl.a. världsmästare och Europeisk mästare Mario Krankl, och naturligtvis Color Zoom tävlingen, berättar Stine Thomsen.

Förutom att uppmana alla svenska frisörer till att delta i Color Zoom-tävlingen, så uppmanar hon också till att ta en tripp till Stockholm för att ta del av detta fantastiska arrangemang. Kortfattat blir 2016 en ny start för Kao på den nordiska marknaden, med nya medarbetare, ny inspiration och ett nytt nordiskt team med fokus på frisörerna.

Läs även: Massor av fest och talang på Global Zoom



Text: Pia Finne (Alexandra Malmborg, red.)
Foto: Claus Peuckert

Denna artikel kan även läsas i andra utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 29 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 29 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Christer Hertzberg Haddad

Christer Hertzberg Haddad

Som president för Intercoiffure Sverige representerar han Sverige som frisörland inför hela världen. Läs en spännande intervju om en av Sveriges mest meriterade frisörer med över 30 år i branschen.
Johan Hellström

Johan Hellström

Johan Hellström, som år 1984 var lärjunge hos Björn Axén ärvde verksamheten år 1993.

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.