leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Kao i en exploderande utvecklingsfas

År 2016 går startskottet för det “nya” Kao i Norden. Man har fått en ny organisationsstruktur med ännu mer fokus på att hjälpa frisörerna i salongerna, KMS fyller 40 år och Global Zoom, som går av stapeln höst kommer att hållas i Stockholm. Vilket år det kommer att bli!

Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.
Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.


Kao är inne i en rivande utvecklingsfas. Det händer riktigt mycket på den nordiska avdelningen. För frisörer tycks det innebära en ökad fokusering på de lokala marknaderna, men också ett ökat samarbete mellan de nordiska länderna för att dra nytta av synergier och kompetens som finns och gynnar frisörer i hela Norden.

Det berättar Christian Nowak, som är Kao’s nya nordiska försäljningsdirektör. Han påpekar att de enskilda marknaderna är mycket viktiga för Kao och därför kommer huvudkontoret fortfarande att ligga i Köpenhamn med Birger von Holdt, som VD för Kao i Norden, och med lokala försäljningskontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Christian Nowak, som just har påbörjat sitt nya jobb, har bestämt sig för att få en överblick över firman:

- Jag ska vara personen som tar helikoptern uppåt för att kunna få en överblick över hela marknaden.

                            Christian Nowak, är nordisk försäljningschef hos KAO
                   Christian Nowak är försäljningschef i den nya nordiska
                     organisationen som ska bära varumärket i framtiden.

Förutom att vara försäljningsdirektör i Norden bär han också titeln som försäljningschef i Sverige. Tanken är att de lokala teamen kommer att arbeta med frisörer på sina respektive marknader, men att försäljningsgrupper även ska arbeta tillsammans över gränserna för att skapa de bästa utvecklingsmöjligheterna för Kao’s partners.

- Vi optimerar våra processer och har ett ännu större fokus på att hjälpa frisörer i framtiden, säger Christian Nowak.

Han tror att fokusering på frisörerna är nyckeln till framgång. Han tillägger också att de har ett minst lika stort fokus på att optimera leveranserna i framtiden. Så ett större fokus på frisörerna, en ny organisation som sätter frisörer i centrum och ett närmare samarbete framöver är Kao’s mål. Christian Nowak har en bakgrund som försäljningschef och har arbetat med customer marketing i Schwarzkopf & Henkel, samt Johnson & Johnson Consumer i Tyskland. De senaste sex åren har han arbetat för Kao i Darmstadt, Tyskland.

Läs även: Kao sätter kunden i första rummet

 

Kao på svenska marknaden

- Frisörbranschen har utvecklats kraftigt de sista sex till åtta åren. Det blir ställt andra och nya krav till såväl frisörerna som till leverantörerna. Denna ”go-to-market strategin” ska nu implementeras i försäljningsavdelningen i Kao i Sverige, förklarar Christian Nowak.

Han ser riktigt många möjligheter i branschen, som ännu inte utnyttjas optimalt varken på produktsidan eller när det gäller driften av salongerna, vilket Kao också gärna vill hjälpa till att förbättra i framtiden.

- Vi vill bl.a. hjälpa till med en försäljningsstyrka som är utrustad med de rätta verktygen och som är redo för utmaningar. Vi ska med andra ord förflytta oss till en helt ny nivå, säger Christian Nowak.

Han tillägger att man idag har den bästa teknologin, de bästa medarbetarna samt ett helt nytt fokus och en ny struktur som kommer att styrka Kao och inte minst Kao’s samarbetspartners i framtiden.

- Vår ambition är att leverera den bästa kvaliteten på alla parametrar. Målet är att skapa succé tillsammans med våra kunder, men också att ha nöjda slutkonsumenter.

Marketingavdelningen hos KAO
En del av den nordiska marknadsföringsavdelningen har fullt upp med att planera Global Zoom som ska arrangeras i Stockholm i oktober.

 

KMS fyller 40 år

Som om en ny organisation, ny struktur och nya medarbetare på Kao inte var nog, fyller KMS hela 40 år i år.

- Vi kallar det ” 40 years of innovation ”, säger Stine Thomsen, som fick jobbet som marknadföringschef på Kao för ett halvår sedan

- KMS är ett innovativt varumärke där fokus ständigt ligger på prestation i förhållande till konsumentens hår.

I samband med 40-årsdagen lanseras två nya produkter med fokus på struktur och styling. Med firandet vill man berätta KMS-historien om individuell styling och personlighet till både frisörer och konsumenter.

 

Global Zoom 2016

Ett annat festligt event som man i år ser fram emot hos Kao är Global Color Zoom som i oktober kommer att hållas på hemmaplan, nämligen i Stockholm.

- Aldrig tidigare har ett så stort frisörarrangemang arrangerats i Norden. Vi blir över 2500 personer och schemat är fullspäckat med inspiration. Man kommer kunna delta i flera föredrag om företagsdrift, shower av bl.a. världsmästare och Europeisk mästare Mario Krankl, och naturligtvis Color Zoom tävlingen, berättar Stine Thomsen.

Förutom att uppmana alla svenska frisörer till att delta i Color Zoom-tävlingen, så uppmanar hon också till att ta en tripp till Stockholm för att ta del av detta fantastiska arrangemang. Kortfattat blir 2016 en ny start för Kao på den nordiska marknaden, med nya medarbetare, ny inspiration och ett nytt nordiskt team med fokus på frisörerna.

Läs även: Massor av fest och talang på Global Zoom



Text: Pia Finne (Alexandra Malmborg, red.)
Foto: Claus Peuckert

Denna artikel kan även läsas i andra utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Fanola No Orange Shampoo och No Orange Mask hos Hairstuff

Fanola No Orange Shampoo och No Orange Mask hos Hairstuff

No Orange Schampo och No Orange Mask från Fanola som ger svala toner till mörka hår och neutraliserar reflektioner av koppar och röda toner.
Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Två nyheter från Maria Nila. Quick Dry Heat Spray är ett skyddande och glansgivande värmeskydd. Curlicue Cream är en stylingkräm speciellt för lockigt hår.
Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Serien Good Society från Artègo har fått fyra nya tillskott: Ett glansgivande serum, en extra mjuk fiberstyling, ett frisyrformande gelé samt en volymmousse.
CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

Koppar är trendfärgen som tagit sig från heminredningen och in i salongerna. Jaguar presenterar nya kopparfärgade tillskott.
Åtta nya nyanser i KayColor-serien från Kepro finns nu hos Hairmail

Åtta nya nyanser i KayColor-serien från Kepro finns nu hos Hairmail

KayColor ger håret näring och färg på samma gång. Nu finns de nya färgerna: Aluminium, Lavender, Blue, Emerald, Heaven, Coral, Candy Pink och Rose.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.
Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Skäggentusiaster från hela landet åkte förra helgen till Stockholm för att delta i Sveriges största barberarevent, Swedish Barber Expo!
Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Det har varit full fart på olika catwalks runt om i Stockholm i samband med Stockholm Fashion Week. Här har vi hittat inspirerande frisyrer och hårstylingar från årets modevecka som ni inte får missa!
De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Jonas Wixner

Jonas Wixner

Jonas Wixner skulle bli byggarbetare. Såga, snickra och bygga saker. Nu bygger han frisyrer i stället. Hair Magazine träffade Jonas Wixner som driver salongen i Örnsköldsvik som farfar och pappa byggt upp.
Vidal Sassoon

Vidal Sassoon

Få personer, om ens någon annan, har förändrat frisörsyrket och hur vi ser på hår som den evige Vidal Sassoon. Hair Magazine hyllar denna ikon och inspiratör genom att titta tillbaka på hans spännande och inspirerande liv.

Nya videor se fler videor

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.