leverantörer

Frisörkurser

Webshops

En stark släkthistoria och en motsträvig stjärna


Jonas Wixner och frun Therese i entrén till salongen i Umeå.

Han skulle bli byggarbetare. Såga, snickra och bygga saker. Nu bygger han frisyrer i stället för hus. Hair Magazine träffade Jonas Wixner som driver salongen som farfar och pappa byggt upp.

Vägen mot frisöryrket var både kort och lång på en och samma gång. På ett sätt föddes Jonas Wixner in i yrket, men samtidigt stretade han emot. Jonas farfar Gösta öppnade Wixners frisersalong år 1930 som därmed är Umeås äldsta salong. Efter farfar tog Jonas pappa Arne över och ja, sen skulle ju någon i kommande generation helst ta över. Men hos bröderna Wixner ville man hellre använda hammare än sax.

– Mina storebröder arbetade båda som byggnadssnickare och jag ville såklart bli precis som dem. Jag praktiserade på byggfirma och hjälpte mina bröder mycket på fritiden.


Barberarinspiration från förr i salongen.


Jonas bakom disken i salongen ArT by WiXners i Umeå.

Ödet ville annorlunda
Men frisörsödet kom krypande. Om man nu tror på ödet vill säga. Hur som helst så råkade byggbranschen i en större kris i början av nittiotalet, så att bli snickare blev plötsligt inte lika lockande och Jonas började därför att snegla tillbaka mot sina rötter.

– Egentligen ville jag nog innerst inne bli frisör mycket tidigare men jag hade för dåliga betyg och tänkte liksom alltid bort det vägvalet. Men när krisen kom så bestämde jag mig för att läsa upp betygen och försöka komma in på skolan. Tyvärr blev det för tufft för mig. Jag har lite problem med dyslexi så skolan blev kämpig, men jag ville inte ge mig så jag började som lärling hos pappa och blev senare inkvoterad på skolan tack vare det och för att jag var kille. Vår bransch ser ju lite annorlunda ut om man jämför med resten av samhället när det gäller det.

Se även: 'Silver Kollektion' av ArT by WiXner


Naturligt ljus strömmar in i salongen.


En stor och härlig soffa välkomnar kunderna i salongen.

Jobbade hårt
Jonas lade ner hela sin tid och själ i skolan och i familjens salong. Han pluggade hela dagarna och gick sen direkt till salongen och jobbade några timmar till.

– Det var då jag insåg hur roligt det var.

Det var dock inte helt enkelt för Jonas och hans vana snickarhänder att bli fingerfärdig frisör.

– Att göra en vanlig fläta var oerhört svårt för mig. Tjejerna i klassen hade ju ett enormt försprång eftersom att de hade gjort det där hela livet. Så damdelen var kämpigt men jag hade en fantastisk lärare, Hjördis, som stöttade mig. Jag fick rulla jättemycket permanent för att få in fingerfärdigheten. Det var en jättebra övning.


En av klippstationerna som andras riktigt mycket 50-tal.

Byggarbetare är snarlikt frisör
Vid första ögonkast kan man ju tänka att yrkena snickare och frisör inte kunde vara längre ifrån varandra, men att bygga är också att skapa.

– Att vara snickare innebär också mycket finlir. Jag bygger fortfarande mycket på fritiden. Jag älskar att skapa grejor, det har jag gjort ända sedan jag var liten och lekte med lego. Det är lite samma som med frisyrer, man bygger upp och skapar olika lager, grunder och ytskikt.

Se även: Frisyrbilder: ArT by WiXners


Brylkräm - ett måste på 50-talet.

Kärlek och sjukdom
Att stanna i Umeå blev en självklarhet. Det fanns liksom inget annat alternativ för Jonas än att ta över den salong som farfar en gång startat. Visst kittlade det med tanke på att hela världen i allmänhet och London i synnerhet låg därute och väntade, men även om Jonas nog gärna hade testat på Londonlivet och den blomstrande frisörkarriär som finns där, så ville ödet återigen annorlunda.

Dels träffade han sin blivande fru Therese under sitt sista år på frisörskolan. Hon började ettan och de blev genast ett par efter redan en vecka in på terminen. Och dels fick pappa Arne en stroke en vecka efter att Jonas tagit studenten.

– Det gjorde att jag blev inkastad direkt och fick driva salongen. Det fanns inget val då. Men visst kan jag fortfarande känna att “fasen, det hade varit roligt att jobba på någon jättefancy salong ett tag”. Men numera reser jag så mycket och kommer iväg på spännande ställen ändå, så jag behöver det inte.


Salongen har flera rum i olika stilar, här är schamponeringen som stilfullt går i brunt, beige och vitt.

Känner sig säker
Reser runt gör han som hårtekniker. Han håller mycket shower, presentationer och kurser, något som låg långt borta hos den tonårige Jonas.

– Jag får ibland höra från gamla lärare och andra att “hur kan du stå däruppe framför tusen åskådare och prata, du som inte ens vågade stå framför klassen hemma!?”. Nyckeln är ju att man känner sig säker, och jag känner mig verkligen trygg i det jag gör. Jag tror det märks och det går hem.

Blev utmanad av frun
En liten push från fru Therese kan också ha med saken att göra.

– Therese tyckte att jag var så dålig när jag började, hon tyckte inte att jag var rolig alls. Det taggade mig att bli ännu bättre. Hon pushade mig verkligen. Jag ville bevisa att jag kunde bättre och nu älskar jag det.


Jonas fru Therese fick honom att pusha sig själv och bli bättre och bättre.

Hela familjen är med
Numera driver Jonas salongen tillsammans med sin fru Therese som är utbildad och duktig färgtekniker (Sveriges bästa enligt Jonas!), dessutom bor de ovanpå salongen med sina tre barn. Det blir aldrig för mycket?

– Nej, faktiskt inte. När jag är på jobbet så längtar jag alltid efter att få komma hem för att prata med Therese. Vi hinner ju aldrig prata på jobbet. Men visst, på ett sätt kan det bli mycket jobbsnack hemma och det kanske inte alltid är bra. Men å andra sidan har vi en möjlighet att korrigera fel redan samma kväll istället för att invänta morgondagen.

Se även: 'Black 1.2' av Jonas Wixner


Ett reklamblad från när Jonas farfar öppnade salongen på 1930-talet visas upp i en hylla fylld med barberarinspiration från förr. Annonsen lyder: "Ärade Allmänhet! Härmed får jag i Eder benägna åtanke rekommendera min vid Storgatan 64 belägna RAK- & FRISÉRSALONG. Vördsamt GÖSTA WIXNER"

Sängen är en fristad
Det finns en helig plats där frisörssnacket inte kommer in. Och det är sovrummet.

– Men ibland händer det nog där också, haha.

Men det kanske inte är så konstigt, för som Therese säger så är frisöryrket en livsstil.

– Du kan inte vara frisör bara på jobbet, för du kan liksom inte koppla bort det när du går hem. Som frisör influeras du av allt runtomkring dig. Modevärlden och trender är överallt hela tiden och det är så viktigt för oss att hänga med, du kan aldrig slappna av, säger Therese.

Och Jonas fyller i:

– Dessutom måste man ha koll på vad kunderna vill snacka om, allt från just det där tv-programmet till den där senaste nyheten. Sen är man också en ambassadör för salongens varumärke. Man måste tänka på hur man för sig även på fritiden, både om man är på krogen eller på ICA. Frisör är verkligen ett heltidsval.


Therese Wixner arbetar i en av salongens schamponeringar.

Ett starkt team
Det märks att makarna inte gör mycket utan varandra och att deras åsikter och kunskaper är ovärderliga för varandra. Man samarbetar i allt. Paret har en dotter som är 12 år, en son på 9 och en tre månader liten tjej. Är kanske någon av dem en framtida arvinge?

– Kanske kommer alla tre att ta över. Vår äldsta är oerhört kreativ, hon är jätteduktig och är redan med i salongen och jobbar lite. I sonen känner jag igen mig själv. Han älskar att vara i salongen och omkring oss, men vill kanske inte riktigt pröva själv ännu. Det vore väldigt roligt om de ville ta över en dag.

 
Bevisen på att det finns gedigenkunskap inom salongens väggar.

Bevarat ursprungliga stilen
Salongen ser mycket ut som den gjorde från början. Det finns en stolthet i att bevara originaltanken. Inredningen är original från 1930, sen har man byggt ut salongen successivt.

– Vi letar alltid efter 50-tal när vi bygger ut, för bygga ut behöver vi. Vi behöver anställa också. Det går väldigt bra och vi har möjlighet att öka ännu mer.

Bara barberardelen ökade med 110 % förra året, så man kan lugnt säga att salongen från 30-talet lever och frodas. Och fortfarande kommer pappa Arne ner och tar sina kunder.

– Han är ju pensionerad men han har fortfarande ett gäng kunder som efterfrågar honom.


De gamla frisörstolarna är inte bara en läcker detalj som ger salongen äkta patina utan är också en efterfrågad plats att få service på. Förra året ökade barberardelen med 110 %.

Kunderna bäst och sämst
Det bästa med yrket är att man får en härlig relation till sina kunder. Att alltid träffa nytt folk och hitta nya sätt att förvandla människor på. Men kunderna är också det sämsta med yrket.

– Ja, faktiskt. Många kunder är dåliga på att förklara vad de vill och då blir det upp till frisören att tolka och ibland är det inte så lätt, det kan faktiskt vara lite jobbigt. Sen är det såklart ganska dåliga arbetstider. Vi lägger ner oerhört mycket tid i det här yrket och ofta på jobbiga tider, så visst kan det bli lite tröttsamt.

Värdera ditt hantverk!
Att värdera sitt hantverk är en annan sak som Jonas anser kan vara lite dåligt i frisöryrket. Alltför många tar för dåligt betalt för sin service.

– Jättemånga är rädda för att ta betalt eller känner behov av att ge sina kunder rabatt. Men det funkar inte i längden. Vi måste våga bli bättre på att ta betalt i vår bransch. Vår salong är lite dyrare här i Umeå, men våra kunder litar på oss och har inga problem med att betala så länge de blir nöjda med resultatet. De litar på vår service och betalar därefter.

Dåligt självförtroende
Våga ta betalt och våga lita på dig själv. Det mottot tycker Jonas alla frisörer borde leva efter.

– Jag tror att många frisörer har lite dåligt självförtroende. Det märker jag när jag håller kurser, många tror inte att de kan! Men jag ser ju hur otroligt duktiga alla är. Och där ligger nog nyckeln. Självförtroendet hänger ihop med att våga ta betalt.

Instagram är viktigt
Jonas brinner också för sociala medier och den effekt man kan få genom att hålla sig aktiv på olika plattformar. Tillsammans med Therese driver han en blogg och är aktiv på Facebook och Instagram. Dessutom håller han kurser i sociala medier.

– Det finns så mycket pengar att spara på marknadsföring om man är bra på sociala medier. Folk idag ser ju inte på tv på samma sätt längre, men man har alltid telefonen med sig överallt och tittar i den hela tiden. Vi måste vara där folk är i dag.

Det var något man märkte när Olaplex lanserades i Sverige. Salongen var den första i norr att ta in produkten och tack vare sociala medier så blev spridningen total och försäljningen i salongen blev en superhit.

 
Herr och fru Wixner gör allt ihop, ett sammansvetsat team som pushar varandra att bli bättre.

Åker till Bosnien
Närmast på Jonas schema står dock något helt annat. Som ambassadör för Intercoiffures program Education for Life kommer han att åka till Bosnien för att lära ut frisöryrket till utsatta ungdomar som saknar hem och inkomst.

– Ett fantastiskt privilegium att få vara med om, är att få göra skillnad. Fram tills dess är det dock den fortsatta driften av familjesalongen hemma i Umeå, kurser och sociala medier som gäller. Ja, och säkert ett och annat byggprojekt också.

Se även: Intercoiffures årsmöte bjöd på hög stämning och talang


Jonas Wixner är medlem i Intercoiffure och ska snart åka till Bosnien för att dela med sig av sin expertis. 

Text: Nina Campioni
Foto: Samuel Pettersson

Den här artikeln kan du även läsa i den andra utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Oribe Flash Form Finishing Spray Wax hos Tendenz

Oribe Flash Form Finishing Spray Wax hos Tendenz

Skapa viktlös, byggbar textur med en hållbar stadga med detta ultrafina spraywax som ger separation och glans till korta och långa längder.
Fanola No Orange Shampoo och No Orange Mask hos Hairstuff

Fanola No Orange Shampoo och No Orange Mask hos Hairstuff

No Orange Schampo och No Orange Mask från Fanola som ger svala toner till mörka hår och neutraliserar reflektioner av koppar och röda toner.
Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Quick Dry Heat Spray och Curlicue Cream från Maria Nila

Två nyheter från Maria Nila. Quick Dry Heat Spray är ett skyddande och glansgivande värmeskydd. Curlicue Cream är en stylingkräm speciellt för lockigt hår.
Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Fyra nyheter i serien Good Society från Artègo hos Moduline

Serien Good Society från Artègo har fått fyra nya tillskott: Ett glansgivande serum, en extra mjuk fiberstyling, ett frisyrformande gelé samt en volymmousse.
CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

CC-Series Copper Ceramic och HD Calima Copper från Jaguar

Koppar är trendfärgen som tagit sig från heminredningen och in i salongerna. Jaguar presenterar nya kopparfärgade tillskott.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.
Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Inspiration, kunskap och gemenskap på World Beard Day i Stockholm

Skäggentusiaster från hela landet åkte förra helgen till Stockholm för att delta i Sveriges största barberarevent, Swedish Barber Expo!
Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Inspirerande hårstylingar från Stockholm Fashion Week

Det har varit full fart på olika catwalks runt om i Stockholm i samband med Stockholm Fashion Week. Här har vi hittat inspirerande frisyrer och hårstylingar från årets modevecka som ni inte får missa!
De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

De svenska vinnarna i Color Zoom Challenge '18

Nu har de nationella vinnarna i Goldwells Color Zoom Challenge blivit korade. In och se vem som tog hem de prestigefyllda titlarna i år och får representera Sverige i Toronto i September.
Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Linnéa Hessel (Q&A)

Linnéa Hessel (Q&A)

Vi har passat på att ställa några frågor till Linnéa Hessel, trainee på salong Noomi i Gävle, till kommande numret av Hair Magazine. Läs hennes svar här!
Olivia Jonsson (Q&A)

Olivia Jonsson (Q&A)

Trots sin unga ålder har hon ett flertal medaljer och fina utmärkelser i bagaget. Senast för bara några veckor sedan kammade hon hem ännu ett SM-guld, denna gång i kategoin 'Bridal'. Läs om duktiga Olivia Jonsson här:

Nya videor se fler videor

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.