leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Hairdressers Against AIDS

Den 1 december varje år är det World AIDS Day och L’Oréal Professional Products Division arrangerar därmed projektet Hairdressers Against AIDS - en förebyggande kampanj som stöds av frisörer världen över.


Dagens team på L’oreal Professional.

– Hairdressers Against AIDS är ett samarbete med UNESCO som började för 15 år sedan, där målet är att informera världen och samtidigt samla in pengar till forskning. Det finns ju faktiskt än idag inget botemedel, så pengar till forskning är så otroligt viktigt, säger Sofia Fagerlund, Education Manager för Redken och Pureology och en av projektledarna för Hairdressers Against AIDS i Sverige.

Öka medvetenheten
För att just samla in pengar och öka på medvetenheten kring sjukdomen anordnar L’Oréal Professional ett klippmaraton där man från morgon till kväll klipper och färgar, och där kunden betalar för sin behandling med kontanter rakt ner i pengabössan. I år går varenda slant som kommer i bössan till Noaks Ark´s barn- och ungdomsverksamhet.


Klirr i bössan! Den här dagen betalar kunderna kontakt, kanske åker det ner en extra slant av bara farten.

Noaks Ark arbetar för en begränsning av HIV-epidemin och dess följder för enskilda och samhället. De jobbar också för att öka välbefinnandet hos HIV-positiva och deras närstående. Genom opinionsbildning vill de öka medvetenheten om HIV och lindra HIV-positivas utsatthet i samhället.

Fann tryggheten hos Arken
– Det första jag gjorde när jag fick mitt HIV-positiva svar var att kontakta Noaks Ark. Jag kände stort behov av trygghet, att komma någonstans där jag inte var själv i det här och där jag kunde få stöd. Nu jobbar jag själv på “Arken” och hjälper andra, berättar Daniel Rahm som levt med HIV i två år.

– Noaks Ark är extremt seriösa och ger hjälp på alla plan för drabbade och för deras nära och kära, säger Sofia Fagerlund.´

Läs mer: Ny organisationsstruktur hos L'Oréal


Daniel Rahm arbetar på Noaks Ark och lever själv med HIV sedan ett par år tillbaka.

Unik satsning
Att frisörer ger sig in i kampen mot HIV och AIDS är unikt i sitt slag och det främsta syftet med kampanjen är att informera. Man har redan nått ut till över 1,5 miljoner frisörer i 36 länder och tillsammans ger man ett betydande bidrag till att bekämpa spridningen av sjukdomen. 

- Att ni som frisörer som inte alls är kopplade till sjukvården eller statliga verk är så engagerade, så oerhört viktigt. Detta gör nämligen att frågan lyfts på helt andra plan som till exempel sjukvården har svårt att nå, säger Jukka Aminoff, från Noaks Ark och som arbetat med sjukdomen sedan 1986.

Sjukdomen ökar
Sjukdomen har på senare tid blivit lite bortglömd och många är inte medvetna om att smittan faktiskt ökar i stora delar av världen. Men i Sverige har man kommit långt. Idag finns bromsmediciner som gör att smittsamheten dessutom försvinner hos dem som använder medicinen.

– Vi har helt fantastiska mediciner idag. Det som är viktigast i Sverige nu är information, att få folk att komma och testa sig så att man inte går med en obehandlad sjukdom för länge. De som idag lever med HIV och tar sin medicin lever som vilken människa som helst. Dessutom smittar man inte, säger Jukka Aminoff.


Jukka Aminoff från Noaks Ark förklarar hur läget ser ut i världen idag.

7000 smittade i Sverige
Cirka 37 miljoner människor i världen lever idag med HIV, men hälften av dem vet inte ens om det. Informationen och kunskapen är oerhört dålig i många länder. I Sverige lever cirka 7000 personer med HIV idag.

– Idag har jag faktiskt börjat tro på riktigt att vi kommer hitta ett botemedel inom en snar framtid. Det har redan hänt mycket sedan bara förra året så det ser mycket positivt ut, säger Jukka Aminoff.

Varför kan frisörer hjälpa?
Men varför kan just frisörer göra skillnad?

– Frisörer får en väldigt intim relation med sina kunder, det kan vara lättare för oss att börja prata om det. Vi träffar dessutom extremt mycket folk och det är så viktigt att vi kan prata om det och föra informationen vidare. Vi träffar många på ett enkelt och avslappnat sätt, så vi har en förmåga att kunna prata om allt möjligt, även sådant som kan anses tabu, säger Sofia Fagerlund.

Läs mer: L'Oreal - Med siktet inställt på miljö och hållbarhet


Taggat gäng innan dörrarna öppnar: Petra Eriksson-Rickle, Cecilia Klösel Sällberg, Sofia Fagerlund, Tommy Jönsson.

Allt uppbokat
Under årets Hairdressers Against AIDS håller man till i L’Oréal Acade-mys lokaler på Drottninggatan och när man öppnar dörrarna kommer kunderna direkt. Många har bokat sin tid långt i förväg. Dagens alla klipp- och färgtider är helt uppbokade.

– Det är så oerhört givande att se en omedelbar effekt av vart pengarna går, vi får en direkt feedback från Noaks Ark och vi ser att pengarna gör nytta och att vi också kan hjälpa till att tvätta bort stigman kring den här sjukdomen, säger Monica Berg Dowling som klipper morgonens första kund, nämligen Hannah Moström.

Bra att avdramatisera
– Det är tredje året i rad som jag är här på den här dagen. Jag tycker det är ett superbra projekt som på ett handfast och tydligt sätt gör skillnad, dessutom är det trevligt att få en klippning samtidigt som man hjälper till. Jag tror att det är ett smart sätt att avdramatisera det hela på, säger Hannah Moström.


Hannah Moström var en av de första att sätta sig i klippstolen. Här får hon behandling av Monica Berg Dowling.

Härlig stämning
Att kunna vara med och påverka är en gemensam syn och vilja som alla som är inne hos L’Oreal Academy idag delar. Det märks att både frisör och kund har ett gemensamt mål med dagens klippning och det är en härlig och glad stämning i lokalen. Livsbejakande.

– Det är så häftigt att det är en global satsning, att världens största skönhetsföretag gör det här ihop och vi alla har en del att spela i det här stora, säger Petra Eriksson Rickle.

Sträck ut en hand
Den här kampanjen är framför allt ovärderlig för dem som lever med HIV. Då fyra av tio svenskar fortfarande tror att HIV är lika smittande som förr så behövs det sannerligen utbildning. Det är fortfarande så att folk undviker dem som de vet är smittade. Folk är rädda trots att alla egentligen borde veta att man inte blir smittad av en handskakning.


Innan dagen börjar samlas hela gänget för att diskutera HIV och AIDS.

– Det finaste man kan göra för en annan människa är att sträcka ut en hand och det försöker jag göra så ofta jag får tillfälle, säger Daniel Rahm. En utsträckt hand. Det är medmänsklighet i sin renaste form. Hairdressers Against AIDS sträcker ut en hel famn.

Text: Nina Campioni
Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i första utgåvan av Hair Magazine, 2016.

Nya produkter se fler produktnyheter

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Kiepe Color klippsaxar i 15 variationer hos Hairmail

Den nya serien Color från Kiepe innehåller 15 nya saxar. Colorsaxarna kommer i tre olika längder 5", 5,5" och 6" och finns i fem fina färgalternativ.
Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer Bodifying Blow-Dry Crème nu hos Tendenz

Transfoamer är en blandning mellan en volymprodukt och en kräm. Ett lättviktigt skum som ger både volym och mjukhet!
Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Denim Dress jeansförkläde nu hos Hairmail

Det praktiska jeansförklädet Denim Dress är avsett för dagligt salongsbruk. Material 100% bomull
COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY – som ett läppglans för håret!

COLOURING.ANGELS från KEVIN.MURPHY är en familj med fem färgförstärkande behandlingar. Fyra helt nya färger finns nu hos SESSION.MAP.
Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals EOS - nu i Sverige

Wella Professionals växtbaserade hårfärg EOS firar 20 år och lanseras nu i Norden. EOS får håret att se starkt och friskt ut utan att kompromissa med resultatet.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Matilda Paulsson (Q&A)

Matilda Paulsson (Q&A)

Vi har fått chansen att ställa frågor till Matilda Paulsson på salong Eriksson & Robach, vinnare av Fondation Guillaumes fototävling 2016. Läs om den duktiga frisören här:
Cia Carlsson

Cia Carlsson

Från garagefrissan i Lappland till Stockholm, London, Los Angeles och nu Amsterdam. Cia Carlsson har ett imponerande CV som tagit henne världen över. Nu driver hon en framgångsrik salong och ett agenturbolag för film och tv i Amsterdam.

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!