leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Fem supertips till en välfungerande salong

ATT BYGGA UPP DITT FÖRETAG PÅ RÄTT SÄTT ÄR NYCKELN TILL FRAMGÅNG!

I takt med att frisörbranschen är på väg in i en allt mer konkurrenskraftig tid är det viktigare nu än någonsin att lägga ner tid och energi på att hålla salongen både uppdaterad och lönsam.

I artikeln kommer några noggrant beprövade och inte minst framgångsrika idéer att presenteras som är lätta att införa i salongen. Samtidigt får du tips på hur du hittar kollegor inom branschen som kan bidra med en hjälpande hand.

VAR VÄL FÖRBEREDD!

Att vara väl förberedd utgör minst 50% av framgången i varje affärsuppbyggande idé eller befordran. Och nej, detta är inte gjort i en handvändning utan tar tid, men med det rätta stödet kan målet nås. Så skapa en kalender för året och planera dina marknadsföringsinitiativ redan nu!

Marknadsföringshandlingar kan göras varannan eller var tredje månad. Gör inte mer handlingar än du kan hålla koll på. 4-6 kampanjer på ett år är mer än tillräckligt. När du har dina marknadsföringshandlingar planerade, publicera kalendern och möjliggör för alla dina kunder att se den. Detta bidrar nämligen också till nya kunder.


Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna många pengar på produkter.


1. ”Introducera en man”

 Detta är en bra idé när det kommer till att få fler manliga besökare i salongen. Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna pengar på produkter. Genom att rikta sin marknadsföring till de kvinnliga kunderna (de flesta kvinnor känner i alla fall fem män) med ett erbjudande som de kan ge till sina manliga bekanta kan du enkelt få upp till 50  nya manliga kunder vid varje erbjudande. Detta kan betyda 250 000 kr extra i kassan varje år. Dessa kampanjer är passande att ha cirka två gånger om året.

En bra fördelning  är att  ha en kampanj i mars/april och en i september/oktober.



2. "Introducera en vän"

Detta är inte en ny idé, men många av dessa marknadsföringshandlingar är dåligt planerade och utan fokus och blir därför ett misslyckande. Dina bästa kvinnliga och manliga kunder är säkert glada och nöjda med det du erbjuder. Idéen är att  sprida denna glädje och tillfredsställelse vidare till fler människor i deras omgivning. För att möjliggöra detta kan ett helt vanligt brev, mail eller presentkortssystem användas som sprider fördelarna till både existerande och nya kunder.

Detta  är en bra idé att  fokusera  på en bit in på året  vilket gör maj/juni till en utmärkt tid att sprida ordet  till de som vill göra sig sommarklara.



3. “Ge rabatt på färgservice”

Denna marknadsföringshandling bidrar till extra service i förhållande till kunderna såväl som extra inkomst till salongen. Under de mest hektiska månaderna, november och december, vill nästan alla kvinnliga kunder ha en färgbehandling i salongen och när februari kommer ska färgen bättras på. Precis i februari när detta är aktuellt är det dock många som har spenderat alla sina pengar på julen vilket bidrar till att det står stilla i många salonger. Tanken är att ge kunderna som använder salongens “färgservice” en rabattkupong daterat till februari, som då kan användas till en uppfräschning av färg, föning och ett färgschampo som bonus att ta med hem.

Denna marknadsföringshandling ska göras  i november/december och håller verksamheten igång i februari samt främjar färgbehand- lingar och produkter för färgat hår. En ren “win-win-win-situation!”



4. "Specialerbjudande"

Många salonger har vissa tider under dagen som i allmänhet inte är särskilt livliga. Ett effektivt sätt att maximera dessa timmar är att ha erbjudanden till specifika  målgrupper. Det kan vara mödrar med barn, någon  som  behöver  en  rakning, en  färguppfräschningsbehandling, tvätt- och fönbehandling eller något liknande.

Dessa erbjudanden  kan vara mycket lönsamma. Se bara till att försäkra att de inte kolliderar med tider då det finns ett naturligt kundflöde i salongen.



5. "Special Events"

Upplevelseekonomin har idag blivit en av de snabbast växande delarna av ekonomin och är därför viktig att jobba med! Gå ihop med andra skönhets-, mode- och livsstilsspecialister och erbjud arrangemang eller händelser som ger kunderna en upplevelse de sent kommer att glömma.

Planera in några speciella  arrangemang under vinter, vår, sommar och höst.




Text: Michael Lane

Foto: Peter Hartley

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Nyhet från Hercules Sägemann - kam med integrerat skärblad

Nyhet från Hercules Sägemann - kam med integrerat skärblad

Den högkvalitativa kammen från Hercules Sägemann har utrustats med ett integrerat skärblad, vilket gör det perfekt för att tunna ur och forma övergångar.
The Gold Mask - Effektiv anti-stressmask från Kepro

The Gold Mask - Effektiv anti-stressmask från Kepro

The Gold Mask är en upplyftande anti-stressmask som stödjer hudens naturliga regenerationsprocess och ger stressad hud ny energi.
RETOUCH.ME - Root touch-up spray Kevin Murphy

RETOUCH.ME - Root touch-up spray Kevin Murphy

En root touch-up spray med torr, satinfinish för att snabbt och diskret dölja utväxt och täcka grått hår mellan färgbehandlingarna. Läs mer här.
Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

Ny högklassig, parfymfri produktserie från Sim Sensitive

DS produktserie är speciellt utvecklad för de som vill förebygga överbelastning av kemikalier, eller lider av doftöverkänslighet.
Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

Nya plattången True Divinity MK2 Black från HH Simonsen

True Divinity är ett exklusivt stylingverktyg som kombinerar estetik, kvalitet och skonsamhet med modern teknologi. Läs mer om plattången här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Vinnaren av Hårkontrolls modelljakt 2018 är korad

Vinnaren av Hårkontrolls modelljakt 2018 är korad

Med mingel, mode- och hårvisningar röstade juryn fram Hårkontrolls nya ansiktet utåt som kommer pryda varumärkets reklamkampanjer och annonser under 2018.
Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till. Läs mer och se bilderna här.
Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Chriss Berner

Chriss Berner

Salong NOVO är en Stockholmssalong där tävlingsandan är stark. Här är det stilrent, avslappnat och kul! Läs om Chriss Berners, härliga salong där kreativiteten och samspelet mellan frisörerna välkomnar alla sorters kunder.
Ethos Hairdressing

Ethos Hairdressing

När Hair Magazine var på plats på HJ Live London fick vi möjlighet att träffa ett par av Storbritanniens mest inflytelserika frisörer, nämligen Sharon Peake och Adam Bryant från Ethos Hairdressing i Manchester.

Annons

Nya videor se fler videor

De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.