leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Fem supertips till en välfungerande salong

Att bygga upp ditt företag på rätt sätt är nyckeln till framgång! I takt med att frisörbranschen är på väg in i en allt mer konkurrenskraftig tid är det viktigare nu än någonsin att lägga ner tid och energi på att hålla salongen både uppdaterad och lönsam.

I artikeln kommer några noggrant beprövade och inte minst framgångsrika idéer att presenteras som är lätta att införa i salongen. Samtidigt får du tips på hur du hittar kollegor inom branschen som kan bidra med en hjälpande hand. 

Fem supertips till en välfungerande frisörsalong

Var väl förberedd! 
Att vara väl förberedd utgör minst 50% av framgången i varje affärsuppbyggande idé eller befordran. Och nej, detta är inte gjort i en handvändning utan tar tid, men med det rätta stödet kan målet nås. Så skapa en kalender för året och planera dina marknadsföringsinitiativ redan nu!

Marknadsföringshandlingar kan göras varannan eller var tredje månad. Gör inte mer handlingar än du kan hålla koll på. 4-6 kampanjer på ett år är mer än tillräckligt. När du har dina marknadsföringshandlingar planerade, publicera kalendern och möjliggör för alla dina kunder att se den. Detta bidrar nämligen också till nya kunder.

1. Introducera en man
Detta är en bra idé när det kommer till att få fler manliga besökare i salongen. Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna pengar på produkter. Genom att rikta sin marknadsföring till de kvinnliga kunderna (de flesta kvinnor känner i alla fall fem män) med ett erbjudande som de kan ge till sina manliga bekanta kan du enkelt få upp till 50  nya manliga kunder vid varje erbjudande. Detta kan betyda 250 000 kr extra i kassan varje år. Dessa kampanjer är passande att ha cirka två gånger om året.

En bra fördelning  är att  ha en kampanj i mars/april och en i september/oktober.

Läs även: Män och barn i salongen


2. Introducera en vän
Detta är inte en ny idé, men många av dessa marknadsföringshandlingar är dåligt planerade och utan fokus och blir därför ett misslyckande. Dina bästa kvinnliga och manliga kunder är säkert glada och nöjda med det du erbjuder. Idéen är att  sprida denna glädje och tillfredsställelse vidare till fler människor i deras omgivning. För att möjliggöra detta kan ett helt vanligt brev, mail eller presentkortssystem användas som sprider fördelarna till både existerande och nya kunder.

Detta  är en bra idé att  fokusera  på en bit in på året  vilket gör maj/juni till en utmärkt tid att sprida ordet  till de som vill göra sig sommarklara.

Att bjuda in män till salongen kan innebära en extra inkomstkälla och fler stamkunder till salongen.Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna många pengar på produkter.


3. Ge rabatt på färgservice
Denna marknadsföringshandling bidrar till extra service i förhållande till kunderna såväl som extra inkomst till salongen. Under de mest hektiska månaderna, november och december, vill nästan alla kvinnliga kunder ha en färgbehandling i salongen och när februari kommer ska färgen bättras på. Precis i februari när detta är aktuellt är det dock många som har spenderat alla sina pengar på julen vilket bidrar till att det står stilla i många salonger. Tanken är att ge kunderna som använder salongens “färgservice” en rabattkupong daterat till februari, som då kan användas till en uppfräschning av färg, föning och ett färgschampo som bonus att ta med hem.

Denna marknadsföringshandling ska göras  i november/december och håller verksamheten igång i februari samt främjar färgbehand- lingar och produkter för färgat hår. En ren “win-win-win-situation!”

Läs även: Liva upp "färgservicen" i februari!

4. Specialerbjudande
Många salonger har vissa tider under dagen som i allmänhet inte är särskilt livliga. Ett effektivt sätt att maximera dessa timmar är att ha erbjudanden till specifika  målgrupper. Det kan vara mödrar med barn, någon  som  behöver  en  rakning, en  färguppfräschningsbehandling, tvätt- och fönbehandling eller något liknande.

Dessa erbjudanden  kan vara mycket lönsamma. Se bara till att försäkra att de inte kolliderar med tider då det finns ett naturligt kundflöde i salongen.

5. Special Events
Upplevelseekonomin har idag blivit en av de snabbast växande delarna av ekonomin och är därför viktig att jobba med! Gå ihop med andra skönhets-, mode- och livsstilsspecialister och erbjud arrangemang eller händelser som ger kunderna en upplevelse de sent kommer att glömma.

Planera in några speciella  arrangemang under vinter, vår, sommar och höst.

Text: Michael Lane
Foto: Peter Hartley

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Sand Castle Dry Texture Crème från R+Co hos Tendenz

Sand Castle Dry Texture Crème från R+Co hos Tendenz

Sand Castle Dry Texture Crème från R+Co ger textur till håret och absorberar överflödig olja samtidigt som ditt hår vårdas.Finns att köpa hos Tendenz.
SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

Det nya tillskottet hos KEVIN.MURPHY är den lätta och flexibla finish-hårsprayen SESSION.SPRAY FLEX. En snabb lösning för att fixera och kontrollera håret.
Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl firar i år 100 år med att släppa en jubileumsmodell baserad på Leo J Wahls första patent 1919. Klippmaskinen finns att köa hos Barber Supplier.
Nya ActyvaBio hos Gocciani

Nya ActyvaBio hos Gocciani

ActyvaBio är en professionell hårvårdserie certifierad enligt COSMOS ORGANIC-standarden som finns att köpa hos Gocciani.
Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Crème Lightener från Blonde Life-serien ger en vacker blond färg, snabbt och effektivt och finns att köpa hos Tendenz.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffure Sveriges fototävling är avgjord

Intercoiffure Sveriges fototävling är avgjord

Intercoiffure Sverige arrangerar årligen en fototävling för Intercoiffures medlemmar och för de som arbetar i en Intercoiffuresalong. Här är årets vinnare!
Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

För fjärde året i rad söker Hårkontroll efter tjejen med lika härligt hår som personlighet för att vara deras ansikte utåt under år 2019. Här är vinnaren!
Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Sebastian Professional bjöd in till lanseringsfest för deras nya serie, SEB MAN, på Nosh and Chow i Stockholm. Läs mer om lanseringen här.
Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Senaste veckan har Stockholms och modevärldens fokus legat på Stockholm Fashion Week. Här kan du se inspirerande frisyrer och hårstylingar från Instagram.
Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

L’Oréal bjöd in Hair Magazine backstage för att följa frisörernas arbete innan Hoffmann Copenhagens visning på Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Linda Beronius (Q&A)

Linda Beronius (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att träffa Linda Beronius, Marketing & Education Manager för Grazette Of Sweden. Få en snabbkoll på hennes liv som frisör!
Corinne Henriksson

Corinne Henriksson

Med nya salonger och en ny kollektion med håraccessoarer leker livet för Corinne Henriksson – men vägen dit har varit allt annat än spikrak. Läs artikeln om hur hon hamnat där hon är idag!

Annons

Nya videor se fler videor

Få en stark frisörkropp

Få en stark frisörkropp

Vi mötte upp Emil Kristensen, personlig tränare, för att få några värdefulla tips på hur man bygger en stark frisörkropp. Se filmen med övningarna här!
Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

I denna video visar Matt Beck, från Free Salon Education, hur du skapar en snygg asymmetrisk bob i Pixie-stil med mycket textur.
How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

När Sam Villa inte arbetar med hår älskar han att fiska och denna snygga frisyr är inspirerad av ett fiskenät. Här kan du se hur du skapar frisyren.
Skapa en Donut Braid med Sam Villa

Skapa en Donut Braid med Sam Villa

I denna video visar talangfulle Sam Villa hur du går från en hästsvans, till en donutknut och till sist samlar alla momenten i en charmig fläta.
2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.