leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Fem supertips till en välfungerande salong

Att bygga upp ditt företag på rätt sätt är nyckeln till framgång! I takt med att frisörbranschen är på väg in i en allt mer konkurrenskraftig tid är det viktigare nu än någonsin att lägga ner tid och energi på att hålla salongen både uppdaterad och lönsam.

I artikeln kommer några noggrant beprövade och inte minst framgångsrika idéer att presenteras som är lätta att införa i salongen. Samtidigt får du tips på hur du hittar kollegor inom branschen som kan bidra med en hjälpande hand. 

Fem supertips till en välfungerande frisörsalong

Var väl förberedd! 
Att vara väl förberedd utgör minst 50% av framgången i varje affärsuppbyggande idé eller befordran. Och nej, detta är inte gjort i en handvändning utan tar tid, men med det rätta stödet kan målet nås. Så skapa en kalender för året och planera dina marknadsföringsinitiativ redan nu!

Marknadsföringshandlingar kan göras varannan eller var tredje månad. Gör inte mer handlingar än du kan hålla koll på. 4-6 kampanjer på ett år är mer än tillräckligt. När du har dina marknadsföringshandlingar planerade, publicera kalendern och möjliggör för alla dina kunder att se den. Detta bidrar nämligen också till nya kunder.

1. Introducera en man
Detta är en bra idé när det kommer till att få fler manliga besökare i salongen. Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna pengar på produkter. Genom att rikta sin marknadsföring till de kvinnliga kunderna (de flesta kvinnor känner i alla fall fem män) med ett erbjudande som de kan ge till sina manliga bekanta kan du enkelt få upp till 50  nya manliga kunder vid varje erbjudande. Detta kan betyda 250 000 kr extra i kassan varje år. Dessa kampanjer är passande att ha cirka två gånger om året.

En bra fördelning  är att  ha en kampanj i mars/april och en i september/oktober.

Läs även: Män och barn i salongen


2. Introducera en vän
Detta är inte en ny idé, men många av dessa marknadsföringshandlingar är dåligt planerade och utan fokus och blir därför ett misslyckande. Dina bästa kvinnliga och manliga kunder är säkert glada och nöjda med det du erbjuder. Idéen är att  sprida denna glädje och tillfredsställelse vidare till fler människor i deras omgivning. För att möjliggöra detta kan ett helt vanligt brev, mail eller presentkortssystem användas som sprider fördelarna till både existerande och nya kunder.

Detta  är en bra idé att  fokusera  på en bit in på året  vilket gör maj/juni till en utmärkt tid att sprida ordet  till de som vill göra sig sommarklara.

Att bjuda in män till salongen kan innebära en extra inkomstkälla och fler stamkunder till salongen.Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna många pengar på produkter.


3. Ge rabatt på färgservice
Denna marknadsföringshandling bidrar till extra service i förhållande till kunderna såväl som extra inkomst till salongen. Under de mest hektiska månaderna, november och december, vill nästan alla kvinnliga kunder ha en färgbehandling i salongen och när februari kommer ska färgen bättras på. Precis i februari när detta är aktuellt är det dock många som har spenderat alla sina pengar på julen vilket bidrar till att det står stilla i många salonger. Tanken är att ge kunderna som använder salongens “färgservice” en rabattkupong daterat till februari, som då kan användas till en uppfräschning av färg, föning och ett färgschampo som bonus att ta med hem.

Denna marknadsföringshandling ska göras  i november/december och håller verksamheten igång i februari samt främjar färgbehand- lingar och produkter för färgat hår. En ren “win-win-win-situation!”

Läs även: Liva upp "färgservicen" i februari!

4. Specialerbjudande
Många salonger har vissa tider under dagen som i allmänhet inte är särskilt livliga. Ett effektivt sätt att maximera dessa timmar är att ha erbjudanden till specifika  målgrupper. Det kan vara mödrar med barn, någon  som  behöver  en  rakning, en  färguppfräschningsbehandling, tvätt- och fönbehandling eller något liknande.

Dessa erbjudanden  kan vara mycket lönsamma. Se bara till att försäkra att de inte kolliderar med tider då det finns ett naturligt kundflöde i salongen.

5. Special Events
Upplevelseekonomin har idag blivit en av de snabbast växande delarna av ekonomin och är därför viktig att jobba med! Gå ihop med andra skönhets-, mode- och livsstilsspecialister och erbjud arrangemang eller händelser som ger kunderna en upplevelse de sent kommer att glömma.

Planera in några speciella  arrangemang under vinter, vår, sommar och höst.

Text: Michael Lane
Foto: Peter Hartley

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Rengör effektivt, har en behaglig doft och innehåller naturliga oljor som återfuktar huden. Finns dessutom som kombinerad duschgel och schampo!
VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

Permanent, parfymfri och 100% vegansk hårfärg utan onödiga tillsatser. VH Color ger trendiga, levande resultat med fantastisk lyster och sval underton.
Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Hikari fyller 50 år och har tillverkat en ny saxmodell som är limited edition fram till september. Ett utmärkt tillfälle att investera i en riktigt bra sax!
I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

Det populära volympudret I Want Body från Eleven Australia har fått en helt ny förpackning och utrustats med en praktisk pump för smidigare användning.
Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

High-tech möter naturen i den nya kollektionen Platinum Hairline från Belle Madame som består av peruker i 50% äkta hår och 50% värmebeständig syntetfiber.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Anela Muminhodzic (Q&A)

Anela Muminhodzic (Q&A)

Anela Muminhodzic är frisör på Victor | Noblesse i Göteborg och vinnare av Årets Nykoming 2015. Här svarar hon på några frågor om sig själv, sin inspiration och sina framtidsplaner.
Juha Niemi (Q&A)

Juha Niemi (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att ställa lite frågor till Juha Niemi, frisören som driver Made by Kinna och frilansar för Matrix.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!