leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Färg och förändring på Bonbon i Göteborg

I den trendiga stadsdelen Linné i Göteborg har Ida och Rebecka på kort tid byggt upp ett rykte som attraherar både kunder och personal. Efter att ha känt ett behov av att expandera med en till salong hittade de den perfekta lokalen, i samma hus.

Ida och Rebecka har expanderat Bonbon med en andra salong, i samma hus som den första.Ida och Rebecka har expanderat Bonbon med en andra salong, i samma hus som den första.

På hörnet, där Tredje Långgatan och Linnégatan korsar varandra, ligger Bonbon. I samma hus, fast lite längre upp på Linnégatan ligger också Bonbon.

- Vi föreslog för hyresvärden att vi kunde bygga en tunnel mellan salongerna men han sa nej, skrattar de båda ägarna Ida Karlsson och Rebecka Hällström.

Hålla ihop gänget
Att öppna en till salong i samma område som den första är inte helt vanligt. Att öppna en till i samma hus är ännu mer ovanligt.

- Vi hade ju en plan redan när vi öppnade vår första salong för fem år sedan om att vi så småningom ville öppna en till, berättar Ida. Vi ville inte ha för långt mellan ställena för att kunna hålla ihop gänget som jobbar i salongerna. Att det skulle bli riktigt så nära var dock inte planen från början. Efter att ha tittat på olika lokaler runt om i stan såg de att källarlokalen på Linnégatan var ledig. De hade aldrig förr varit inne i den men den hade precis det de letade efter.

- Vi letade efter en lokal med samma känsla som den första, så att det inte skulle kännas som en stor kedja, säger Ida. Den här lokalen låg i källaren, hade väggar med tegelsten och konstiga vinklar och vrår, precis som salongen på Tredje Långgatan. Den kändes Bonbon, helt enkelt!

Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar förFörutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för.

Att byta ut och förnya
Namnet Bonbon betyder ”bra bra” på latin och det ligger rätt i munnen. Den grafiska profilen avslöjar inte att det är en frisörsalong, vilket är ett medvetet val av Ida och Rebecka. Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för. Ibland säljer de även konst, smycken och kläder i salongerna.

- Vi försöker att byta ut och förnya salongen hela tiden, både för personalens och kundernas skull, säger Rebecka. Tidigare hade vi väggmålningar och tavlor som vi bytte ut varje halvår tillsammans med små detaljer som är enkla att förändra. Service är när man får något som man inte räknar med. Istället för att alltid bjuda på chokladpraliner bakar jag ibland
macarons och ibland får de popcorn.

De båda salongerna ligger på källarplan och har många spännande vinklar och vrår.De båda salongerna ligger på källarplan och har många spännande vinklar och vrår. Receptionen snickrade Rebeckas pappa ihop av bland annat en dörr som hittades i deras ladugård.Receptionen snickrade Rebeckas pappa ihop av bland annat en dörr som hittades i deras ladugård.

Entreprenörskap präglar vardagen
De två ägarna har båda många idéer och är inte rädda för att konkretisera dem. Till exempel kunde de inte hitta några arbetsstationer som passade in i deras vision om hur inredningen skulle se ut i den nya salongen. Då beslutade de sig för att designa sina egna.

- Det är mycket att tänka på, bland annat när det kommer till material, säger Ida. Det ska vara praktiskt, hållbart och lätt att torka av. Där är det ju en fördel att vi har jobbat så mycket tidigare så att vi vet vad vi behöver och vad som fungerar i vardagen.
Rebecka fyller i:

- Vi stod hemma vid köksbordet och föreställde oss de olika måtten och vad vi ville ha, berättar Rebecka. Det är många som har frågat om dem så vi kommer faktiskt att utveckla en liten kollektion som man också kommer att kunna köpa via oss.

Läs även: Fynda hos frisörjobb.se på Black Friday!

När den nya salongen skulle inredas hittade Ida och Rebecka inga klippstationer som passade in i deras vision. Därför valde de att bygga sina egna.När den nya salongen skulle inredas hittade Ida och Rebecka inga klippstationer som passade in i deras vision. Därför valde de att bygga sina egna.

Dynamiken är viktig
Ida och Rebecka hyrde stol tillsammans i en salong när de kom på idén att de ville öppna en egen salong.

- Vi började prata om allt som vi skulle gjort annorlunda om vi drev salongen själva, berättar Ida. Vi ville ha ett nära team, där alla är med och påverkar.

Inför varje anställning får den som ansöker provjobba i båda salongerna en eller två dagar. Då handlar det inte bara om att visa att man är en duktig frisör, även dynamiken i gänget är viktig.

- När vi anställer någon ny så får alla vara med och bestämma, berättar Rebecka. Efter två dagar känner man ofta av personligheten och känns det inte helt okej för alla så har vi inte gått vidare med den personen. Därför har vi inte heller några konflikter frisörerna emellan. Förutom att teamet ska fungera tillsammans håller Ida och Rebecka enskilda utvecklingssamtal med sina anställda. De lägger stor vikt vid att alla ska få möjlighet att öka sina kunskaper inom det som intresserar dem. Eftersom de är i en expansionsfas finns det många olika områden att utvecklas inom och de båda ägarna är inte rädda för att dela med sig av ansvaret.

Läs även: Välkomnande känsla hos Hope by Lena

Färgnörderi
Till en början var Rebecka och Ida ensamma i salongen. Nu är de hela 13 stycken i teamet och har dessutom fått ett rykte om att vara experter på färg.

- Är man inte en färgnörd när man börjar här så blir man det, säger Ida som också är färgtekniker för Schwarzkopf. Vi delar med oss otroligt mycket av våra recept och vad vi gör och det är också det som gör det roligt. Det handlar inte om att man inte kan själv, men att få nya perspektiv och utvecklas genom att höra hur andra tänker.

I den första salongen används björkstubbar som bord. Det är Idas pappa som har fällt och fixat till dem. Till hans stora förvåning vällde det in beställningar från både frisörer och kunder som sett stubbarna i salongen.I den första salongen används björkstubbar som bord. Det är Idas pappa som har fällt och fixat till dem. Till hans stora förvåning vällde det in beställningar från både frisörer och kunder som sett stubbarna i salongen. Dream Duo: Ida och Rebecka tycker alltid lika men har olika intressen. På så sätt kompletterar och stöttar de varandra i processen att bygga upp företaget.Dream Duo: Ida och Rebecka tycker alltid lika men har olika intressen. På så sätt kompletterar och stöttar de varandra i processen att bygga upp företaget.

Ryktet har spridit sig runt om i Göteborg och färgkunderna är många. Via Instagram publicerar de sina verk som inspirerar kunderna att våga sig utanför sin comfort zone.

- Vi har enormt mycket blonda kunder, alla typer av balayage i både pastelltoner och grått oavsett om det är sommar eller vinter, säger Rebecka. Vi lägger upp mycket på Instagram och har många följare. Det gör också att även de kunder som man aldrig trodde skulle våga göra något annorlunda helt plötsligt vill prova till exempel grönt eller lila.
Ida avslutar:

- Vi får göra jättemycket roliga jobb eftersom vi har byggt upp det förtroendet hos kunderna. De litar på att vi gör ett bra jobb.

Spana in Bonbon på Instagram @bonbongbg

Text: Camilla Svensson
Foto: Linn Carlson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 6, 2017

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Varje säsong lanserar Balmain Paris Hair Couture en runwayinspirerad kollektion. Denna gång inspirerad av svart lack och plagg från Balmain fashionshow.
Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Detta dubbelverkande system neutraliserar gula undertoner och deponerar anpassade direktfärger på fibern för en vacker silverton.
System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man är en hårvårds- och stylingserie speciellt för män. System Man består av nio produkter som kan kombineras med hela System Professional-serien.
Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nu har KC Professional släppt nya fräscha färger! Pure pastels, som innehåller mjuka och rena pastellnyanser, och Earth tones som består av naturliga och mjuka toner.
TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS Black kombinerar klassisk estetik och modern ergonomisk design med en högkvalitativ djup svart metallyta som även skyddar allergiker mot nickel.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nästan 100 frisörer från Norge och Sverige spenderade helgen i det soliga Aten när Schwarzkopf Professional arrangerade årets Creative Weekend. Läs och se bilder från den inspirationsfulla helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells stora, årliga happening, Global Zoom, gick i år av stapeln i den kanadensiska staden Toronto. De 3 000 frisörerna på plats fick uppleva ett event i världsklass med fullt fokus på färg i alla dess former.
Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Palettens alla färger var representerade på Münchenbryggeriet när de över 600 frisörerna anlände till Wella Professionals och ghd’s A World in Color.
Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Traditionsenligt avhöll Schwarzkopf Professional en Look & Learn där frisörerna fick lära sig de nya trenderna från Essential Looks AW18, REdefiningYou. Dagen till ära var Lesley Jennison på plats. Läs och se bilder här!
Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Johan Hellström

Johan Hellström

Johan Hellström, som år 1984 var lärjunge hos Björn Axén ärvde verksamheten år 1993.
Armina Duračak (Q&A)

Armina Duračak (Q&A)

Frågor och svar med Armina Duračak, årets Nykomling 2014 och nationell vinnare av Creative-kategorin i Goldwell Color Zoom Challenge 2017.

Nya videor se fler videor

Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.