leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Färg och förändring på Bonbon i Göteborg

I den trendiga stadsdelen Linné i Göteborg har Ida och Rebecka på kort tid byggt upp ett rykte som attraherar både kunder och personal. Efter att ha känt ett behov av att expandera med en till salong hittade de den perfekta lokalen, i samma hus.

Ida och Rebecka har expanderat Bonbon med en andra salong, i samma hus som den första.Ida och Rebecka har expanderat Bonbon med en andra salong, i samma hus som den första.

På hörnet, där Tredje Långgatan och Linnégatan korsar varandra, ligger Bonbon. I samma hus, fast lite längre upp på Linnégatan ligger också Bonbon.

- Vi föreslog för hyresvärden att vi kunde bygga en tunnel mellan salongerna men han sa nej, skrattar de båda ägarna Ida Karlsson och Rebecka Hällström.

Hålla ihop gänget
Att öppna en till salong i samma område som den första är inte helt vanligt. Att öppna en till i samma hus är ännu mer ovanligt.

- Vi hade ju en plan redan när vi öppnade vår första salong för fem år sedan om att vi så småningom ville öppna en till, berättar Ida. Vi ville inte ha för långt mellan ställena för att kunna hålla ihop gänget som jobbar i salongerna. Att det skulle bli riktigt så nära var dock inte planen från början. Efter att ha tittat på olika lokaler runt om i stan såg de att källarlokalen på Linnégatan var ledig. De hade aldrig förr varit inne i den men den hade precis det de letade efter.

- Vi letade efter en lokal med samma känsla som den första, så att det inte skulle kännas som en stor kedja, säger Ida. Den här lokalen låg i källaren, hade väggar med tegelsten och konstiga vinklar och vrår, precis som salongen på Tredje Långgatan. Den kändes Bonbon, helt enkelt!

Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar förFörutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för.

Att byta ut och förnya
Namnet Bonbon betyder ”bra bra” på latin och det ligger rätt i munnen. Den grafiska profilen avslöjar inte att det är en frisörsalong, vilket är ett medvetet val av Ida och Rebecka. Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för. Ibland säljer de även konst, smycken och kläder i salongerna.

- Vi försöker att byta ut och förnya salongen hela tiden, både för personalens och kundernas skull, säger Rebecka. Tidigare hade vi väggmålningar och tavlor som vi bytte ut varje halvår tillsammans med små detaljer som är enkla att förändra. Service är när man får något som man inte räknar med. Istället för att alltid bjuda på chokladpraliner bakar jag ibland
macarons och ibland får de popcorn.

De båda salongerna ligger på källarplan och har många spännande vinklar och vrår.De båda salongerna ligger på källarplan och har många spännande vinklar och vrår. Receptionen snickrade Rebeckas pappa ihop av bland annat en dörr som hittades i deras ladugård.Receptionen snickrade Rebeckas pappa ihop av bland annat en dörr som hittades i deras ladugård.

Entreprenörskap präglar vardagen
De två ägarna har båda många idéer och är inte rädda för att konkretisera dem. Till exempel kunde de inte hitta några arbetsstationer som passade in i deras vision om hur inredningen skulle se ut i den nya salongen. Då beslutade de sig för att designa sina egna.

- Det är mycket att tänka på, bland annat när det kommer till material, säger Ida. Det ska vara praktiskt, hållbart och lätt att torka av. Där är det ju en fördel att vi har jobbat så mycket tidigare så att vi vet vad vi behöver och vad som fungerar i vardagen.
Rebecka fyller i:

- Vi stod hemma vid köksbordet och föreställde oss de olika måtten och vad vi ville ha, berättar Rebecka. Det är många som har frågat om dem så vi kommer faktiskt att utveckla en liten kollektion som man också kommer att kunna köpa via oss.

Läs även: Fynda hos frisörjobb.se på Black Friday!

När den nya salongen skulle inredas hittade Ida och Rebecka inga klippstationer som passade in i deras vision. Därför valde de att bygga sina egna.När den nya salongen skulle inredas hittade Ida och Rebecka inga klippstationer som passade in i deras vision. Därför valde de att bygga sina egna.

Dynamiken är viktig
Ida och Rebecka hyrde stol tillsammans i en salong när de kom på idén att de ville öppna en egen salong.

- Vi började prata om allt som vi skulle gjort annorlunda om vi drev salongen själva, berättar Ida. Vi ville ha ett nära team, där alla är med och påverkar.

Inför varje anställning får den som ansöker provjobba i båda salongerna en eller två dagar. Då handlar det inte bara om att visa att man är en duktig frisör, även dynamiken i gänget är viktig.

- När vi anställer någon ny så får alla vara med och bestämma, berättar Rebecka. Efter två dagar känner man ofta av personligheten och känns det inte helt okej för alla så har vi inte gått vidare med den personen. Därför har vi inte heller några konflikter frisörerna emellan. Förutom att teamet ska fungera tillsammans håller Ida och Rebecka enskilda utvecklingssamtal med sina anställda. De lägger stor vikt vid att alla ska få möjlighet att öka sina kunskaper inom det som intresserar dem. Eftersom de är i en expansionsfas finns det många olika områden att utvecklas inom och de båda ägarna är inte rädda för att dela med sig av ansvaret.

Läs även: Välkomnande känsla hos Hope by Lena

Färgnörderi
Till en början var Rebecka och Ida ensamma i salongen. Nu är de hela 13 stycken i teamet och har dessutom fått ett rykte om att vara experter på färg.

- Är man inte en färgnörd när man börjar här så blir man det, säger Ida som också är färgtekniker för Schwarzkopf. Vi delar med oss otroligt mycket av våra recept och vad vi gör och det är också det som gör det roligt. Det handlar inte om att man inte kan själv, men att få nya perspektiv och utvecklas genom att höra hur andra tänker.

I den första salongen används björkstubbar som bord. Det är Idas pappa som har fällt och fixat till dem. Till hans stora förvåning vällde det in beställningar från både frisörer och kunder som sett stubbarna i salongen.I den första salongen används björkstubbar som bord. Det är Idas pappa som har fällt och fixat till dem. Till hans stora förvåning vällde det in beställningar från både frisörer och kunder som sett stubbarna i salongen. Dream Duo: Ida och Rebecka tycker alltid lika men har olika intressen. På så sätt kompletterar och stöttar de varandra i processen att bygga upp företaget.Dream Duo: Ida och Rebecka tycker alltid lika men har olika intressen. På så sätt kompletterar och stöttar de varandra i processen att bygga upp företaget.

Ryktet har spridit sig runt om i Göteborg och färgkunderna är många. Via Instagram publicerar de sina verk som inspirerar kunderna att våga sig utanför sin comfort zone.

- Vi har enormt mycket blonda kunder, alla typer av balayage i både pastelltoner och grått oavsett om det är sommar eller vinter, säger Rebecka. Vi lägger upp mycket på Instagram och har många följare. Det gör också att även de kunder som man aldrig trodde skulle våga göra något annorlunda helt plötsligt vill prova till exempel grönt eller lila.
Ida avslutar:

- Vi får göra jättemycket roliga jobb eftersom vi har byggt upp det förtroendet hos kunderna. De litar på att vi gör ett bra jobb.

Spana in Bonbon på Instagram @bonbongbg

Text: Camilla Svensson
Foto: Linn Carlson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 6, 2017

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Frisörsaxen Kasho Damascus hos Frisörtjänst

Genom att kombinera gamla smidestraditioner med toppmodern och futuristisk teknik får vi resultatet Kasho Damascus.
Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

Nya värmeskyddet HEATED.DEFENSE från KEVIN.MURPHY

KEVIN.MURPHY presenterar HEATED.DEFENSE som är ett nytt leave in-skydd för håret. Skyddar håret mot både värmeverktyg och mekanisk skada.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Gem Lites Colorditioner är ett pigmenterat, färgbevarande och stärkande balsam som återuppbygger och reparerar bindningarna i håret. Finns hos Headbrands!
Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Nya stylingverktyget Cera Wandbar

Cera Wandbar är en ny locktång som tack vare dess ergonomiska vinkel ger massor av stylingmöjligheter utan att belasta din handled, axel eller armbåge.
Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliant Glow Brightening Oil från Joico

Blonde life Brilliand Glow Brightening Oil från Joico ger lyster i de ljusaste blonda håren samtidigt som den tillför näring och skyddar alla sköra hårstrån

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserade nya IGORA Vibrance i Göteborg

Schwarzkopf Professional lanserar nya, uppdaterade IGORA Vibrance. En flytande lättfärg med mer glans och fler nyanser, vilket ger fler användningsområden.
Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Johan Hellström

Johan Hellström

Johan Hellström, som år 1984 var lärjunge hos Björn Axén ärvde verksamheten år 1993.
Jonas Shiran Larsen

Jonas Shiran Larsen

1937 är ett nytt, komplett sortiment groomingprodukter för män som skapats av en av Danmarks främsta herrfrisörer; Jonas Shiran Larsen. Här kan du läsa om den stilrena och exklusiva serien, som enbart finns hos HeadBrands:

Annons

Nya videor se fler videor

2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.
Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

I denna video visar Schwarzkopf Professionals tillsammans med Jenny Strebe, @theconfessionsofahairstylist, hur du skuggar rötterna i en reversed balayage.
Julinspirerad hästsvans med ghd

Julinspirerad hästsvans med ghd

Ghd visar i denna video hur du gör en snygg, lockig hästsvans med hårpynt. Se videon här och gör dig klar för att styla julens alla kunder.
Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Frivilliga och Goldwell klipper hemlösa på Rådhusplatsen

Även i år ställde en rad frivilliga frisörer upp på Rådhusplatsen den 11 december för att bjuda på gratis klippning och styling till hemlösa.
Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.