leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Färg och förändring på Bonbon i Göteborg

I den trendiga stadsdelen Linné i Göteborg har Ida och Rebecka på kort tid byggt upp ett rykte som attraherar både kunder och personal. Efter att ha känt ett behov av att expandera med en till salong hittade de den perfekta lokalen, i samma hus.

Ida och Rebecka har expanderat Bonbon med en andra salong, i samma hus som den första.Ida och Rebecka har expanderat Bonbon med en andra salong, i samma hus som den första.

På hörnet, där Tredje Långgatan och Linnégatan korsar varandra, ligger Bonbon. I samma hus, fast lite längre upp på Linnégatan ligger också Bonbon.

- Vi föreslog för hyresvärden att vi kunde bygga en tunnel mellan salongerna men han sa nej, skrattar de båda ägarna Ida Karlsson och Rebecka Hällström.

Hålla ihop gänget
Att öppna en till salong i samma område som den första är inte helt vanligt. Att öppna en till i samma hus är ännu mer ovanligt.

- Vi hade ju en plan redan när vi öppnade vår första salong för fem år sedan om att vi så småningom ville öppna en till, berättar Ida. Vi ville inte ha för långt mellan ställena för att kunna hålla ihop gänget som jobbar i salongerna. Att det skulle bli riktigt så nära var dock inte planen från början. Efter att ha tittat på olika lokaler runt om i stan såg de att källarlokalen på Linnégatan var ledig. De hade aldrig förr varit inne i den men den hade precis det de letade efter.

- Vi letade efter en lokal med samma känsla som den första, så att det inte skulle kännas som en stor kedja, säger Ida. Den här lokalen låg i källaren, hade väggar med tegelsten och konstiga vinklar och vrår, precis som salongen på Tredje Långgatan. Den kändes Bonbon, helt enkelt!

Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar förFörutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för.

Att byta ut och förnya
Namnet Bonbon betyder ”bra bra” på latin och det ligger rätt i munnen. Den grafiska profilen avslöjar inte att det är en frisörsalong, vilket är ett medvetet val av Ida och Rebecka. Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för. Ibland säljer de även konst, smycken och kläder i salongerna.

- Vi försöker att byta ut och förnya salongen hela tiden, både för personalens och kundernas skull, säger Rebecka. Tidigare hade vi väggmålningar och tavlor som vi bytte ut varje halvår tillsammans med små detaljer som är enkla att förändra. Service är när man får något som man inte räknar med. Istället för att alltid bjuda på chokladpraliner bakar jag ibland
macarons och ibland får de popcorn.

De båda salongerna ligger på källarplan och har många spännande vinklar och vrår.De båda salongerna ligger på källarplan och har många spännande vinklar och vrår. Receptionen snickrade Rebeckas pappa ihop av bland annat en dörr som hittades i deras ladugård.Receptionen snickrade Rebeckas pappa ihop av bland annat en dörr som hittades i deras ladugård.

Entreprenörskap präglar vardagen
De två ägarna har båda många idéer och är inte rädda för att konkretisera dem. Till exempel kunde de inte hitta några arbetsstationer som passade in i deras vision om hur inredningen skulle se ut i den nya salongen. Då beslutade de sig för att designa sina egna.

- Det är mycket att tänka på, bland annat när det kommer till material, säger Ida. Det ska vara praktiskt, hållbart och lätt att torka av. Där är det ju en fördel att vi har jobbat så mycket tidigare så att vi vet vad vi behöver och vad som fungerar i vardagen.
Rebecka fyller i:

- Vi stod hemma vid köksbordet och föreställde oss de olika måtten och vad vi ville ha, berättar Rebecka. Det är många som har frågat om dem så vi kommer faktiskt att utveckla en liten kollektion som man också kommer att kunna köpa via oss.

Läs även: Fynda hos frisörjobb.se på Black Friday!

När den nya salongen skulle inredas hittade Ida och Rebecka inga klippstationer som passade in i deras vision. Därför valde de att bygga sina egna.När den nya salongen skulle inredas hittade Ida och Rebecka inga klippstationer som passade in i deras vision. Därför valde de att bygga sina egna.

Dynamiken är viktig
Ida och Rebecka hyrde stol tillsammans i en salong när de kom på idén att de ville öppna en egen salong.

- Vi började prata om allt som vi skulle gjort annorlunda om vi drev salongen själva, berättar Ida. Vi ville ha ett nära team, där alla är med och påverkar.

Inför varje anställning får den som ansöker provjobba i båda salongerna en eller två dagar. Då handlar det inte bara om att visa att man är en duktig frisör, även dynamiken i gänget är viktig.

- När vi anställer någon ny så får alla vara med och bestämma, berättar Rebecka. Efter två dagar känner man ofta av personligheten och känns det inte helt okej för alla så har vi inte gått vidare med den personen. Därför har vi inte heller några konflikter frisörerna emellan. Förutom att teamet ska fungera tillsammans håller Ida och Rebecka enskilda utvecklingssamtal med sina anställda. De lägger stor vikt vid att alla ska få möjlighet att öka sina kunskaper inom det som intresserar dem. Eftersom de är i en expansionsfas finns det många olika områden att utvecklas inom och de båda ägarna är inte rädda för att dela med sig av ansvaret.

Läs även: Välkomnande känsla hos Hope by Lena

Färgnörderi
Till en början var Rebecka och Ida ensamma i salongen. Nu är de hela 13 stycken i teamet och har dessutom fått ett rykte om att vara experter på färg.

- Är man inte en färgnörd när man börjar här så blir man det, säger Ida som också är färgtekniker för Schwarzkopf. Vi delar med oss otroligt mycket av våra recept och vad vi gör och det är också det som gör det roligt. Det handlar inte om att man inte kan själv, men att få nya perspektiv och utvecklas genom att höra hur andra tänker.

I den första salongen används björkstubbar som bord. Det är Idas pappa som har fällt och fixat till dem. Till hans stora förvåning vällde det in beställningar från både frisörer och kunder som sett stubbarna i salongen.I den första salongen används björkstubbar som bord. Det är Idas pappa som har fällt och fixat till dem. Till hans stora förvåning vällde det in beställningar från både frisörer och kunder som sett stubbarna i salongen. Dream Duo: Ida och Rebecka tycker alltid lika men har olika intressen. På så sätt kompletterar och stöttar de varandra i processen att bygga upp företaget.Dream Duo: Ida och Rebecka tycker alltid lika men har olika intressen. På så sätt kompletterar och stöttar de varandra i processen att bygga upp företaget.

Ryktet har spridit sig runt om i Göteborg och färgkunderna är många. Via Instagram publicerar de sina verk som inspirerar kunderna att våga sig utanför sin comfort zone.

- Vi har enormt mycket blonda kunder, alla typer av balayage i både pastelltoner och grått oavsett om det är sommar eller vinter, säger Rebecka. Vi lägger upp mycket på Instagram och har många följare. Det gör också att även de kunder som man aldrig trodde skulle våga göra något annorlunda helt plötsligt vill prova till exempel grönt eller lila.
Ida avslutar:

- Vi får göra jättemycket roliga jobb eftersom vi har byggt upp det förtroendet hos kunderna. De litar på att vi gör ett bra jobb.

Spana in Bonbon på Instagram @bonbongbg

Text: Camilla Svensson
Foto: Linn Carlson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 6, 2017

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Caring Body Wash från Nõberu of Sweden

Rengör effektivt, har en behaglig doft och innehåller naturliga oljor som återfuktar huden. Finns dessutom som kombinerad duschgel och schampo!
VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

VH Color 100% täckande hårfärg från Vision Haircare

Permanent, parfymfri och 100% vegansk hårfärg utan onödiga tillsatser. VH Color ger trendiga, levande resultat med fantastisk lyster och sval underton.
Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Jubileumssax från Hikari - hos Lützow of Sweden

Hikari fyller 50 år och har tillverkat en ny saxmodell som är limited edition fram till september. Ett utmärkt tillfälle att investera i en riktigt bra sax!
I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

I Want Body Volume Powder från Eleven Australia i ny förpackning med pump

Det populära volympudret I Want Body från Eleven Australia har fått en helt ny förpackning och utrustats med en praktisk pump för smidigare användning.
Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

Platinum Hairline - Ny kollektion från Belle Madame

High-tech möter naturen i den nya kollektionen Platinum Hairline från Belle Madame som består av peruker i 50% äkta hår och 50% värmebeständig syntetfiber.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Möt hösten med HeadBrands

Möt hösten med HeadBrands

I höst erbjuder HeadBrands spännande kurser där du som frisör kan boosta både dig själv och din fantasi. Här kan du läsa om några speciellt utplockade guldkorn; HeadBrands Experience, Mazella&Palmer och deras nya koncept "On Demand".
Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Invigning av Davines Village och WWHT i Parma

Under de tre dagarna i Parma bjöds frisörerna på en helhetsupplevelse med massor av hår, hållbara initiativ och avgörandet i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters firade 10 år i Barcelona

När en av världens största tävlingar, Revlon Style Masters Competition, fyller tio år kan man inte förvänta sig annat än ett storstilat firande.
Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Annie Ankervik och Sofia Geideby vinnare i Davines WSC 2018

Svensk storslam! Hair Magazine träffade de trötta men lyckliga vinnarna i Parma dagen efter vinsten vid Davines World Style Contest. Läs intervjun här.
Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Gemenskap och glädje på Session.Weekend i Göteborg

Session Maps fullspäckade inspirationshelg, samlande i år 500 vitklädda frisörer som umgicks, nätverkade och njöt av inspirerande undervisning.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.
Mr. & Mrs.

Mr. & Mrs.

Kristian och Katja öppnade salong Mr. & Mrs. för tre år sedan. Läs intervjun när de berättar om sina tips och hur man lyckas skapa ett riktigt framgångsrecept i en liten stad med bara 15.000 invånare

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till härliga blow out brushes med denna video från Björn Axén. Här får du ta del av styling på modeller med hela fyra olika hårlängder och stilar.
Har du sett den nya glittertrenden?

Har du sett den nya glittertrenden?

Gör hela håret glittrigt, eller lägg in några slingor. Ska dina kunder på festival nu i sommar så kanske det kan vara en idé att föreslå denna festliga look.
Inspiration till brudfrisyrer

Inspiration till brudfrisyrer

Bröllopssäsongen har börjat! Se videon som visar hur du skapar en fin, lite slarvig knut till den stora dagen.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Björn Axén - How to get the look - Bohemiska flätor

Följ med i videon där Sofia Geideby visar hur du gör en enkel, fin och somrig frisyr med flätor!
Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!