leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Få fler stamkunder till salongen

Har du svårt att få dina kunder att komma tillbaka till dig regelbundet? Använd dina egna kanaler och påminn dem om att du finns! Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie där du får tips på hur du kan få kunderna att komma tillbaka till salongen.

 Så får du fler stamkunder till salongen - Tips & trix

Att driva en salong är inte det lättaste. Det krävs både mod och hjärta för att lyckas. Att våga investera både pengar och din egen tid när du inte tar emot kunder är svårt men värt det i längden. Frisörbranschens hårda konkurrens, ombytliga kunder och nya utmaningar varje dag kan göra det svårt att hålla fokus.

Som salongsägare ska marknadsföring inte vara din primära syssla men det är en viktig del för att få affärerna att blomstra. Planera därför noga vad du ska satsa på och följ planen varje dag så att det inte glöms bort i allt annat som måste fixas. Detta är sista delen i Hair Magazines marknadsföringsserie i tre delar; Få din salong att synas på rätt ställen, Få kunder till salongen och Få fler stamkunder till salongen.
 

Få fler stamkunder till salongen
Att marknadsföra en salong handlar inte bara om att få nya kunder, du måste också se till att dina existerande kunder kommer tillbaka. Att få kunder in i salongen en gång är alltid bra men att skapa en återkommande kundbas är det som kommer att få din salong att växa på sikt. Konkurrensen i frisörbranschen är stenhård så se alltid till att ge dina kunder fler anledningar att gå till, och komma tillbaka till dig. Här följer fyra tips på hur du kan påminna dina kunder och ge dem ytterligare argument för att besöka din salong.
 

1. Engagera kunderna med e-post
Det låter kanske mossigt men det lättaste sättet att hålla kontakten med dina befintliga kunder är via e-post. Nästan alla människor har idag ett mejlkonto och de flesta kollar mejlen nästa varje dag. Många har även tillgång till mejlen i mobilen och får notiser varje gång ett mejl landar i inboxen. Fråga alla kunder som kliver in i din salong om du kan få deras mejladress för att skicka erbjudanden till dem. För att marknadsföra salongen effektivt via e-post ska du erbjuda dina kunder något exklusivt som fångar deras intresse. Beskriv tydligt vad mejlet innehåller med en lockande ämnesrad som innehåller ord som ”rabatt” och ”begränsat erbjudande” för att få så många som möjligt att öppna ditt mejl.
 

2. Dialog i sociala medier
Samtidigt som en mejlkampanj är ett bra sätt att nå ut med så kallad envägskommunikation, är sociala medier en bra kanal för att få igång en dialog med dina kunder. Publicera inlägg som dina kunder är intresserade av så som bilder, videor, nyhetsuppdateringar och kundrecensioner. Se även till att svara när någon av dina kunder kommenterar dina uppslag. Genom att dina uppslag kommer upp i dina kunders nyhetsflöde blir de påminda om att du finns och att det kanske är dags att boka en ny tid.
 

3. Få dina kunders vänner till salongen
Att de kunder som klipper sig hos dig rekommenderar ett besök i din salong väger tungt för de potentiella kunderna. Ett sätt att få kunder att rekrytera sina vänner på är att dela ut tryckta rabattkort som du ger till dina mest nöjda kunder. De fyller i sitt namn på rabattkorten som de sedan ger vidare till sina vänner. Om de till exempel får in fem nya kunder som har med sig rabattkortet med deras namn på får de själva en viss procent i rabatt på nästa behandling.
 

4. Introducera en man
Män är bra salongskunder; de kommer ofta, är lojala och vill gärna investera i produkter. Genom att ge dina kvinnliga kunder ett erbjudande som de kan dela vidare till sina manliga vänner kan du snabbt få fler manliga kunder i salongen. Planera kampanjen så att den pågår två gånger per år när det kanske inte är så mycket annat som händer, till exempel vid mars/april eller september/oktober.

Text: Camilla Svensson

Den här artikeln kan även läsas i Hair Magazine, utgåva 1 2017.

Här kan du klicka vidare till del 1 och 2 i marknadsföringsserien: Få din salong att synas på rätt ställen och Få kunder till salongen.

..

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Nya Mad About Curls & Waves  från Schwarzkopf Professional

Nya Mad About Curls & Waves från Schwarzkopf Professional

Mad About Curls & Waves är ett heltäckande vård- och stylingkoncept speciellt framtaget för olika typer av självlockigt hår. Läs om Schwarzkopfs nya serie som låter dig framhäva dina kunders unika personlighet!
Curling Wand från Cloud Nine

Curling Wand från Cloud Nine

Cloud Nine Curling Wand är verktyget som är perfekt för att skapa både slarviga beachlockar och lockar med volym. Läs mer om Curling Wand här.
Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Kepro Super Kay Cream permanentfärg

Med Super Kay Cream permanentfärg behöver du inte använda vårdande plex-produkter, eftersom produkten i sig är berikad med Ultraplex som reparerar håret.
Lützow of Sweden är nu distributör för Hikari Saxar

Lützow of Sweden är nu distributör för Hikari Saxar

Nu är Lützow of Sweden distributör för Hikari Saxar i Sverige, Norge, Danmark och Finland! Läs mer här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

Intercoiffures nordiska kongress levererade i världsklass

I år stod Sverige som värdland och styrelsen arrangerade en helg som verkligen innehöll allt och lite till. Läs mer och se bilderna här.
Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Bilder från röda mattan på Årets Frisör 2018

Sågs du på röda mattan på Årets Frisör? I så fall kanske du har fastnat på bild! Ta och titta igenom vårt "rödamattangalleri" för att hitta dig själv och kollegorna!
Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

Årets frisör 2018 - Höjdpunkterna från Frisörsveriges största event

När Årets Frisör 2018 arrangerades på Vasateatern i Stockholm fanns hela Sveriges frisörelit på plats för att prisa förra årets mest framstående frisörer.
Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Grattis alla vinnare på Årets Frisör 2018!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylade hår till Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, tillsammans med L'Oréal Professionnel, stylade okonstlat och ungdomligt hår till Cecilie Bahnsens visning vid Copenhagen Fashion Week.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Inger Ellen Nicolaisen

Inger Ellen Nicolaisen

Det är sällan man möter en ledare eller människa som Inger Ellen Nicolaisen, grundare av Nikita Hair. Hennes säregna ledarstil tillsammans med en enorm energi är det nyckeln till hennes stora framgång.
Anders Schönemann

Anders Schönemann

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen med stort inflytande över hårmodet. Läs den ingående intervjun med Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.

Annons

Nya videor se fler videor

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.
Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Team KEVIN.MURPHY backstage med Ida Sjöstedt på Fashion Week

Se team KEVIN.MURPHY backstage på Fashion Week Stockholm 2018 under deras arbete med Ida Sjöstedts visning ICONIC.
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med knutar

I denna tutorial från Björn Axén får du lära dig att göra en fin uppsättning med knutar.