leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Eugene Souleiman - En abstrakt visionär

Thom Browne. Maison Margiela. Yohji Yamamoto. Jeremy Scott. Bakom frisyrerna vid några av modeveckornas främsta namn står Eugene Souleiman. Att branschen är i konstant förändring samt möjligheten att jobba med några av världens mest kreativa människor är det som driver honom.

Till Maison Margielas SS18 vsining under Paris Fashion Week stylades modellerna med små fjädrar. Här har han återskapat en av lookerna vid Wella Professionals pressevent i London.Till Maison Margielas SS18 vsining under Paris Fashion Week stylades modellerna med små fjädrar. Här har han återskapat en av lookerna vid Wella Professionals pressevent i London.

Modebranschen är en hård arena som kräver vilja, driv och engagemang att slå sig in på. Det är ett klimat i konstant förändring och långt ifrån alla som försöker lyckas. Någon som har lyckats, och trivs som fisken i vattnet, är Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director.

- Jag älskar det faktum att jag aldrig vet vad som ska hända och att sätta mig själv i ovanliga
situationer där jag får pressa mig själv. Jag kavlar upp ärmarna och gör det så bra
som jag bara kan. Förhoppningsvis kommer jag på något som jag inte har gjort förut.

I samband med Wella Professionals International TrendVision Awards i London
fick Hair Magazine en pratstund med världsstjärnan som idag är en av modevärldens mest eftertraktade stylister. Han har dessutom blivit nominerad till den prestigefulla titeln British Hairdresser of the Year, något han är både stolt och förvånad över.

- Jag skulle älska att vinna såklart och jag tror att det skulle vara bra för branschen på
ett sätt, att öppna upp mer för olika tankesätt.

Läs även: Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Visionärer och abstrakta tänkare
Thom Browne, Maison Margiela och Yohji Yamamoto är bara några kända namn där Eugene har haft sina fingrar med i håret vid säsongens visningar. Den ena mer kreativ än den andra.

- Jag är väldigt lyckligt lottad, jag jobbar med några av de mest kreativa människorna i modebranschen. De är inte designers på ett traditionellt sätt, de är mer visionärer. Jag älskar människorna jag arbetar med, de är mer abstrakta i sitt tänkande, precis som jag. Hur många stylister som jobbar vid visningarna varierar men Eugene har ett team på sex personer som han alltid arbetar tillsammans med.

- Utan dem skulle jag inte kunna göra det jag gör. Jag förlitar mig verkligen på dem och jag respekterar dem för att jobba med mig och för att de står ut med alla mina idéer. De
är öppna för alla möjligheter och de vill skapa nya.

Eugene berättar om när han och hans team skulle göra en visning för Maison Margiela, där John Galliano är Creative Director. Johns vision var att håret skulle kännas som att det hade gjorts väldigt snabbt, som att modellerna hade haft bråttom att få på sig sina jackor. Rörelse och fart, något som kändes väldigt ogjort. Eugene kom då på idén att de kunde ha så bråttom att de glömt att skölja ur schampot ur håret.

- Vi hällde schampo i en spann med lite vatten i och mixade det med en elvisp till det
blev skum, satte det på modellernas huvuden och när de gick längs catwalken såg det
fantastiskt ut.

Eugene Souleiman är Creative Director för Wella Professionals och var även med i juryn som utsåg vinnarna i årets TrendVision Awards. Foto: Wella ProfessionalsEugene Souleiman är Creative Director för Wella Professionals och var även med i juryn som utsåg vinnarna i årets TrendVision Awards. Foto: Wella Professionals

En av de mest uppmärksammade frisyrerna vid säsongens visningar var den här som Eugene skapade för Thom Browne SS18. Den kreativa processen tog över två månader med otaliga mejlkorrespondenser och referensbilder.En av de mest uppmärksammade frisyrerna vid säsongens visningar var den här som Eugene skapade för Thom Browne SS18. Den kreativa processen tog över två månader med otaliga mejlkorrespondenser och referensbilder.

En del av jobbet
Vid andra tillfällen är det inte lika kreativt. Det är inte alltid lätt när en designer har tänkt på sin visning i över ett halvår, letat inspiration och planerat allt in i minsta detalj. Eller när en designer har en speciell stil som de inte vill ändra. Eugene ser dock inte det som ett problem, det är det en del av jobbet.

- Det är inte annorlunda än när en kund kommer in i salongen. Du tar in den information
du får och ställer frågor som hjälper dig att anpassa din tankeprocess och komma fram till åt vilket håll ni ska. Ibland vill folk bli överraskade och ibland
säger de precis vad de vill ha. Han är noga med att poängtera att det viktigaste är att sätta kunden i fokus.

- Om någon vill ha en hästsvans så får de en hästsvans. I slutändan vill jag bara att de ska vara glada över det de har skapat och att de har kul. Jag sätter på musiken, gör lite hår, dricker kaffe och har kul tillsammans med tjejerna.

Öppen kommunikation
Även om designern har en klar bild av vad hen vill ha finns det alltid något de själva inte har tänkt på. Därför brukar Eugene presentera ett par extra möjligheter för att bredda
synfältet.

- Vid en provstyling har du kanske fyra modeller, alltså fyra huvuden, att leka med. Då kan du välja att ge dem vad de har bett om på de två första, ge dem lite av dig själv på det tredje och sedan något helt annat på det fjärde.

På så sätt blir kommunikationen med designern öppen och det är lättare att skapa något som båda är stolta över. Alla designers arbetar olika och hela modeindustrin är i konstant förändring. Därför kan man aldrig veta hur processen inför en visning kommer att se ut, det är också det som gör att det utvecklas.

- Processen är det som gör att det visuella uttrycket vid en show förändras. Eftersom processen är annorlunda blir slutresultatet annorlunda. Du kan inte förvänta dig att uppnå olika saker med samma process, den måste utvecklas.

Från 36 till 18
De senaste veckorna har Eugene bott på hotell och flygplan. Det är ett hektiskt liv men nu har han gått från att göra 36 visningar per säsong till att ”enbart” göra 18. Det beror dels på att branschen förändras men också för att han själv vill ha möjlighet att fokusera och göra det han gillar mest.

- Vissa saker kräver mycket mer energi än andra och jag vill hellre lägga min energi på att göra något som jag älskar. Just nu vill jag fokusera på mitt hantverk och inte bara erbjuda en tjänst. Istället för att göra provstylingar på tre timmar vill jag ha möjlighet att skapa något annorlunda.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

No Yellow Gigs och No Orange Gigs från Kepro KayPro nu hos Hairmail

Schampo och hårmask som bevarar svala silvriga toner och eliminerar gula/orange toner. Finns både för blonda hår och för mörka färgade hår.
Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Lombard presenterar torrschampo och styling i ett från Keune

Torrschampo och styling i samma produkt! Keune Blend Refreshing Balm absorberar fett utan att lämna några rester.
Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Nya BC Bonacure - Nu hos Schwarzkopf Professional

Med nya BC Bonacure får du chansen att upptäcka kraften från hudvårdsteknologier för alla olika hårtyper. Läs mer om produkterna här:
BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

BaBylissPRO lanserar Miracurl MKII

Nya Miracurl MKII tar automatiska locktänger till en helt ny nivå. Dina kunder kan få det utseende de önskar med bara ett verktyg.
ghd flight saharan gold travel hairdryer

ghd flight saharan gold travel hairdryer

ghd flight är en lätt och kompakt resefön med kraftfull prestanda. Den är 60% lättare än ghd aura professional hairdryer men med en kapacitet på 85%.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Nylansering av Schwarzkopf Professionals BC Bonacure

Schwarzkopf Professionals prisvärda produktserie BC Bonacure har nylanserats! Ta en titt på deras produktpresentation som nyligen tog plats i Stockholm.
Västkustens bästa barberare är utsedd!

Västkustens bästa barberare är utsedd!

Första semifinalen i tävlingen Årets Barberare 2018 är avgjord! Amin Iranmanesh från Randevu Barbershop i Göteborg tog hem vinsten och kan nu titulera sig som Västkustens bästa barberare.
Wella Professionals ITVA i nytt format

Wella Professionals ITVA i nytt format

Nu är det öppet för ansökningar till Wella Professionals TrendVision Awards 2018. Skicka in ditt bidrag till #ColorVision eller #CreativeVision innan den 6 augusti.
Team Sweden – Behind the scenes

Team Sweden – Behind the scenes

Vid Intercoiffures nordiska kongress fick Team Swedens visning stående ovationer. Möt Joakim Roos och Linda Schuster som var med och skapade den hyllade visningen.
Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besökte Cosmoprof i Bologna

Efter 50 år har Cosmoprof vuxit till ett av världens största arrangemang i den professionella skönhetsbranschen. Spana in allt från mässan här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Trevor Sorbie

Trevor Sorbie

Under sin 50 år långa karriär har Trevor Sorbie inspirerat frisörer världen över, tilldelats utmärkelser, byggt upp en välgörenhetsorganistaion och mycket mer!
Chriss Berner (Q&A)

Chriss Berner (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att ta ett snack med Chriss Berner, frisör på Novo i Stockholm, frilandstekniker för Schwarzkopf Professional och medaljör i frisör-SM, -EM & -VM. Läs om hennes tankar, tycken och karriär här:

Annons

Nya videor se fler videor

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Video: Hair Magazine på Gocciani Weekend 2018

Hair Magazine var på plats under Gocciani Weekend 2018 i Stenungsund. Se vår video från helgen här!
De första hårtorkarna i salongerna

De första hårtorkarna i salongerna

I denna video kan du se vad som hänt med utrustningen i frisörsalongerna sedan de första torkhjälmarna flyttade in under 1920-talet.
Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Årets Frisör på Nyhetsmorgon!

Ett stort grattis önskar vi på Hair Magazine alla Sveriges duktiga vinnare i tävlingen Årets Frisör. Sofia Geideby tog hem storvinsten och blev Årets Frisör, samt vinnare av Årets Dam & Årets Team. Grattis!
Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston: Herrfrisyrerna som kvinnor älskar

Stylisten Ashley Weston presenterar fem olika herrfrisyrer som kvinnor bara älskar. Vi kan avslöja att både David Beckham, Brad Pitt och George Clooney är med.
Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Video: L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Följ med när L'Oréal Professionnel i slutet av januari bjöd in till pressevent i Paris i samband med vårens lanseringar av två naturliga och hållbara nyheter.