leverantörer

Frisörkurser

Webshops

En skön stund på salong Unik i Växjö

När de stora och luftiga lokalerna mitt emot busstorget i Växjö centrum blev lediga tog kollegorna steget och startade eget tillsammans. Nu driver de Unik, en salong där både frisörer, kunder och inredningen från Moduline utstrålar lugn och harmoni.
- När man kommer hit ska man inte bara bli fin i håret, man ska få en skön stund också, säger Magnus Lindén, delägare.

Salong Unik i Växjö. Magnus Lindén är en av tre delägare i Unik.

Salong Unik i Växjö.

Magnus Lindén är en av tre delägare i Unik.

Magnus Lindén har närmare 45 års erfarenhet av frisörbranschen och är ett välkänt namn i Växjö. Så när han för ett drygt år sedan fick med sig några av sina närmaste kollegor för att starta en egen salong var förutsättningarna minst sagt goda. Redan från början visste de att de ville skapa en lite annorlunda salong, och namnet Unik kunde inte passat bättre. Salongen har tre delägare, Magnus Lindén, Anna Lovén och Peter Sundh. Men inga anställda. Alla elva frisörer, inklusive Magnus och Anna, hyr varsin stol.

- Vi har en lite annorlunda uppdelning än vad de flesta andra salonger har. Anna är salongsansvarig och sköter den dagliga driften, jag sköter om papper och administration och Peter som inte är frisör utan säljare har hand om inköp och lager, förklarar Magnus Lindén.

 Receptionen på Salong Unik
Receptionen hos salong Unik.


Praktisk inredning

De hade alla tre en ganska klar bild av hur de ville att salongen skulle se ut, och så fort de hittat rätt lokal började de fundera, skissa och sätta upp visioner för vilken typ av salong de ville ha.

- Grundförutsättningen var att vi ville ha en behaglig salong, att det skulle kännas lugnt och avslappnat att komma hit. Vi ville ha mycket space, rejält med utrymme mellan stolarna för att öka på känslan av lugn och ro, säger Magnus. En praktisk inredning var också något de bestämde tidigt. Flyttbara möbler, och personliga vagnar och skåp till alla frisörer.

- Sen bestämde vi tidigt att frisörstolarna och schamponeringsstolarna skulle vara svarta. Jag har haft vita möbler i en salong en gång, så jag vet hur lätt det blir fläckigt!

 


Moduline självklar leverantör

Efter att ha slagit sina kloka huvuden ihop och ritat, tänkt, diskuterat och ritat om kom de så småningom fram till en färdig plan. Och eftersom Peter Sundh tidigare har arbetat tillsammans med inredningsföretaget Moduline kändes det självklart att kontakta dem när det blev dags att köpa möbler och utrustning.

- Eftersom vi hade ritat allting själva och hade en ganska klar bild av vad vi ville ha så var det lätt för Moduline att ta fram förslag på möbler som passade oss, säger Magnus.

Det mesta av inredningen kommer från svenska Moduline
Det mesta av inredningen kommer från svenska Moduline, som var till stor hjälp när Unik öppnade för ett drygt år sedan.

 Lilla ”herrhörnan” hos salong Unik
I den lilla ”herrhörnan” finns tre frisörstolar med nackstöd, stolar som också kan
tippas och användas för rakning. Här är inredningen också lite mer sober.


Genomtänkt salong

Nu har de elva frisörstolar, fyra schamponeringsstolar med inbyggd massagefunktion, vagnar, skåp och speglar från Moduline. Även den coola barnstolen i form av en vespa kommer från Moduline.

- Samarbetet har fungerat jättebra, vi visste hur vi ville ha det och hjälp och råd utifrån det. Det var ju också en väldigt stor fördel att vi hade Peter, som hade väldigt bra koll på utbudet.

Den 220 kvadratmeter stora salongen är inredd i lugna och neutrala färger. Ett ljust, lätt mönstrat golv som är förlåtande mot icke uppsopade hårstrån, vita väggar som inte stör vid färgbehandling, och svarta möbler. I den lilla ”herrhörnan”, där tre frisörstolar av barberarmodell står, är väggfärgen något mörkare.

 
För en stor salong med elva frisörer är det viktigt att lokalen inte känns trång och stökig. På Unik har man lagt mycket tid på att göra inredningen luftig och miljön lugn och harmonisk.


Alla stolar är flyttbara, vilket gör att de lätt kan anpassa salongen efter de behov som kan uppstå.


Utstickande detalj

Övrig inredning, som väntyta och kassadisk står delägaren Anna Lovén för.

- Hon är väldigt inredningsintresserad och är jätteduktig på att hitta fina detaljer. Så de bitarna har hon tagit hand om, säger Magnus. Och det är i vänthörnan som man hittar den enda lilla detaljen som bryter mot det lugna och neutrala. En knallturkos fondvägg!

- Ja, vi kom fram till att det där var enda stället där vi kunde ha lite starkare färg. Så där tänker vi att vi kan måla om utifrån vad vi själva känner för. Just nu är den turkos, nästa år blir den kanske aprikosfärgad, vem vet! I vänthörnan finns även en skön soffa, lite härlig läsning och en lyxig kaffemaskin där kunderna själva kan välja vad de vill ha.

 Vänthörnan med en turkos, färgstark fondvägg
Vänthörnan är en av få platser i salongen där det är starka färger, den turkosa fondväggen bryter av mot den annars neutrala inredningen.


Smart lösning för ytterkläder

En annan rolig detalj, även den signerad Anna, är den ribbstolsliknande klädhängaren som står uppställd mot en av salongens väggar.

- Eftersom vi är en ganska stor salong kan det ibland vara ganska mycket folk i rörelse här. Därför tänkte vi att det kan kännas tryggt för kunden att ha sin jacka synlig, att inte stoppa undan den någonstans där den kanske kan försvinna. Därför har vi flera olika klädhängare runt om i lokalen, berättar Magnus.

 
En av salong Uniks speciella detaljer är deras ribbstolsliknande klädhängare.


Vilken är din egen favoritplats i salongen?

- Det är schamponeringen, tveklöst! Där har vi verkligen försökt skapa en lugn och harmonisk plats. Vi har till och med skrivit upp att vi inte ska prata i onödan när vi är därinne!

Och kunderna håller med, Magnus berättar att många kunder lovprisar både de sköna massagestolarna från Moduline och den spalika stämningen.

 Schamponeringsavdelningen på salong Unik


Schamponeringen är en favoritplats både för frisörerna och kunderna. De lyxiga massagestolarna från Moduline används flitigt.


Välplacerade produkter

I planeringen av salongen tänkte de tre delägarna mycket på hur själva flödet i salongen fungerar, var de olika sakerna ska vara placerade och hur de olika avdelningarna ska vara utformade. Därför valde de att placera produkthyllan på väg mot kassan, snarare än inne bland klippstolarna.

- Det blir mest naturligt så, vi tipsar om olika produkter samtidigt som vi behandlar och sen när man går till kassan går vi förbi hyllan och kan påminna kunden och säga ”Det var den här jag använde på dig nu, om du vill prova den”. Det är det bästa sättet att sälja på, säger Magnus.

 Salong Uniks produktvägg
Kunderna passerar produktväggen när de går mot kassan, ett bra sätt för frisörerna att påminna om vilka produkter som kunden kanske vill köpa.


Bra arbetsmiljö

Så här ett drygt år efter öppnandet har salongen satt sig, kunderna hittat hit och det mesta flyter på.

Har det blivit som ni tänkte er?

- Ja, det tycker jag faktiskt! Jag är väldigt nöjd med hur salongen blev, att det är en så behaglig och trivsam plats att vara på. Vi tänker mycket på att det ska vara låg ljudnivå i salongen, med hårfönar som är tysta, lugn musik på låg volym och så vidare. Jag märker en tydlig skillnad, jag är inte alls lika trött när jag kommer hem på kvällarna längre. Även kunderna verkar uppskatta lugnet och harmonin, för sedan öppningen har de strömmat till salongen i ett stadigt tempo. Det lönar sig med andra ord att vara Unik!

 
Den vita vespan från Moduline är populär bland salongens yngsta kunder. Här gör frisören Beatrice Lindblad sig redo för en klippning.

Text: Cecilia Billgren
Foto: Sara Södergård

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines fjärde utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult med 27 intensiva färger

Matrix SoColor Cult är en hårfärgsserie med en omfattande färgpalett med 27 färger som kan anpassas i intensitet och hållbarhet.
Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

Hold.Me Hairspray från Design.Me hos Baldacci

En hårspray - 3 olika stadga! Hold.Me Hairspray har ett justerbart munstycke som gör att det kan anpassas efter exakt den stadga som efterfrågas.
Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp finns nu hos Hairstuff

Soft Mousse från disp är en vårdande och formgivande mousse som ger stadga och naturlig volym, samt ett fullvärdigt värmeskydd vid användning av värmeverktyg.
Tre nyheter från Eksperience

Tre nyheter från Eksperience

Revlon Professional utökar Eksperience-sortimentet med tre nya produkter; en sulfatfri cleanser, ett fuktgivande balsam och ett balsam för behandlat hår.
Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living Proof nu hos Session.Map

Body Builder från Living proof är en fyllighetsgivande spray som anpassas efter hårets specifika behov och skapar omedelbar fyllighet med luftighet och rörelse.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.
Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Glamour och lyx på Gold International Show i Köpenhamn

Modehuset Gold bjöd in 800 frisörer från hela Skandinavien till en galakväll i Köpenhamn, med show, cirkuskonster och flera nya lanseringar.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Över 250 frisörer hade rest från Nordens alla hörn för att ta del av den allra första HeadBrands Xperience, och vilken upplevelse det blev!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Vera Ekelund (Q&A)

Vera Ekelund (Q&A)

Frågor och svar med Vera Ekelund, vinnare i Creative-kategorin i Goldwell Color Zoom Challenge 2018.
Roger Persson

Roger Persson

Mormorshår, tuppkam och crazy colours. Cybtekk Hair Studio i Göteborg har ett lite annorlunda signum. Men så är ägaren Roger Persson också före detta punkare.

Annons

Nya videor se fler videor

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.