leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Den manliga fåfängan har fått skägg

Från hipster till ”Urban Beardsman” – Skäggtrenden är här för att stanna. Mer än att vara en accessoar blir skägget en livsstil för en växande skara män. Hair Magazine träffade Karin Fahlström från Barber Supplier för att titta närmare på vad skägget betyder för männen och vad som behövs för att starta upp en lyckad barbershop.


Hair Magazine har träffat Karin Fahlström från Barber Supplier som berättar om barberartrenden som har blivit en livsstil.

Att skägg är hett är knappast någon nyhet för frisörbranschen. Trenden, som kom med Södermalmshipstern iklädd medieglasögon och rutig skjorta, har spridit sig över hela landet. Men är det verkligen bara en trend? Groomingexperten Karin Fahlström från Barber Supplier menar att det är mer än så. För hipstern är skägget en accessoar som kan bytas ut, men för ett växande antal män har det blivit en livsstil.

- Trendsättare vill alltid göra något nytt men att ha skägg har blivit något mer än en trend, berättar Karin. Det har blivit en identitet. Tjejer byter frisyr lite då och då men killar har ofta samma frisyr hela sitt vuxna liv och med skägget får de mer karaktär.


Unika produkter tilltalar män och det finns många olika att välja mellan.

Skägget kom och stannade kvar
Karin Fahlström, marknadsansvarig och grundare av Barber Supplier, har varit en del av den manliga skönhetsbranschen i över 12 år och har daglig kontakt med så väl konsumenter som barberare. Hon har sett skäggtrenden komma och stanna kvar.

- Vi märkte att skäggtrenden slog igenom stort julen 2013 då efterfrågan på skäggolja ökade något enormt. Vi var först i Sverige med att ta in det och helt plötsligt blev det vår bäst säljande produkt.

Se även: Barber Supplier - Barberarnas egna frisörgrossist


Skäggoljan är en viktig produkt för ett välvårdat skägg. 


Justin Andersson från Sivletto är barberare ut i fingerspetsarna.

Något speciellt med män och skägg
Sedan dess har efterfrågan både på skäggvårdsprodukter och på duktiga barberare ökat. För tio år sedan fanns det bara ett fåtal barberare som specialiserade sig på manlig hårvård. Idag öppnar det nya barbershops hela tiden. Att män bryr sig så mycket om sin ansiktsbehåring är kanske okänt för vissa, men det är något speciellt med män och skägg.

- Män som har skägg delar ett outtalat band och ger varandra gärna komplimanger. Skägg är ju det manligaste du kan ha, och därför blir det inte fåfängt.

Ett snyggt skägg kommer inte av sig själv, och kanske är det just därför de skäggprydda männen bildar en gemenskap. De vet hur mycket tid och tålamod som ligger bakom en buskig skepparkrans eller ett välformat pipskägg.

World Beard Day
Barber Supplier har tagit fasta på den speciella relation som skapas mellan män med skägg. 2015 ordnade de den första svenska versionen av World Beard Day på Bar Brooklyn vid Hornstull Strand i Stockholm. Dit kom över 500 skäggentusiaster för att umgås, dricka öl och prata skägg. Wold Beard Day, är som namnet antyder, ett internationellt firande och infaller alltid den första lördagen i september. 2016 är det alltså den 3:e september och Barber Supplier kommer att satsa ännu mer än förra året.

- Det var så kul stämning förra året och vi vill att det ska bli en mötesplats för alla som är intresserade av skägg.

Se även: Världens skäggigaste event - World Beard Day


På World Beard Day förra året var det över 500 skäggintresserade gäster, de flesta med välskött ansiktsbehåring.

Skägg och tatueringar går ihop
Karin menar att barberare, skägg och tatueringar går ihop. Det är något vi också har sett i Hair Magazine, från den allra första upplagan där vi besökte Sivletto på Södermalm i Stockholm till senast när vi besökte Jessie's Barbershop i Örebro. Det är något annat än stilrena salonger med nordisk inredning.

- Inredningen och känslan i barbershopen är en stor del av upplevelsen av att gå till en barberare. En atmosfär anpassad för män gör att de känner sig välkomna och att de har något eget.

 
Att barberare och tatueringar går ihop syns klart på Jessica Gunnarsson från Jessie’s Barbershop.

Starta upp en barbershop
Att starta upp en barbershop idag kan bli riktigt lönsamt. Män med korta frisyrer klipper sig oftare än kvinnor och de bryr sig mer om kvalitet och service än om pris. Karin menar att det även är bra för branschen i sig att fler nischar sig mot herrfrisyrer och efterfrågan visar att hantverket behövs. För att lyckas med en barbershop är yrkesskickligheten A och O.

- Som med allt i livet gäller att ’ju mer du gör det, desto bättre blir du’. Utbilda dig, gå som lärling hos en barberare och öva, öva, öva.

Förutom att behärska hantverket är redskapen en framgångsfaktor. I de klassiska barberarsalongerna från 50-talet hade varje kund en varsin rakkniv som förvarades i salongen. Det är såklart fortfarande möjligt men knivar är dyrt och måste rengöras ordentligt efter varje rakning. Idag rakar de flesta barberare med shavetter, ett redskap där bladet byts ut, vilket både är mer effektivt och ekonomiskt.


I Sivlettos källarlokal på Södermalm känner männen sig som hemma.


Sivlettos produkthylla täcker en hel vägg och är full med produkter från unika märken som tilltalar olika kunder.

Historia och känsla
Unikt och genuint är ledorden för en bra barbershop och det samma gäller för produkthyllan.

- Produkterna som erbjuds i en barbershop ska inte gå att köpa i andra salonger eller butiker. De ska vara unika och bära på en historia men också förmedla en känsla som kunden kan identifiera sig med.

Barberaren måste själv anamma looken, bli experten och inge ett förtroende genom utseendet. Män vill gärna identifiera sig med sin barberare och är lojala kunder som gillar att gå till salongen.

- Barberaren får ofta en nära relation till sina skäggprydda kunder och de tycker om att umgås, på ett manligt sätt, även om det handlar om hår och utseende.

Med skägget har det blivit okej för de riktigt maskulina killarna att vara fåfänga, titta på andra män och gilla det de ser.


Karin Fahlström har varit i den manliga skönhetsbranschen i 12 år och
har sett skäggtrenden komma och stanna kvar.

Text: Camilla Svensson
Foto: Hair Magazine, Kicki Nilsson, Mikael Sjöberg, Issar Cerrato, Barber Supplier 

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wahl Magic Clip Cordless Gold Edition från Barber Supplier

Wahl Magic Clip Cordless Gold Edition från Barber Supplier

Wahl Magic Clip Cordless Gold Editonfinns nu hos Barber Supplier och är en laddbar klippmaskin med ett kraftfullt Li-Ion batteri.
Softhood och Vintage scarf från Curlformers® by HairFlair

Softhood och Vintage scarf från Curlformers® by HairFlair

De nya tillskotten är "Love Your Hair Softhood®", som är ett enkelt sätt att torka håret när du använder Curlformers® lockverktyg, och "Vintage Curl Scarf".
Repairserien från InShape finns hos Grönberg & Partner

Repairserien från InShape finns hos Grönberg & Partner

Repairserien från InShape från Grönberg & Partner innehåller ingredienser från den nordiska naturen och riktar sig till torrt och skadat hår.
Gold Display med Travel Sizes

Gold Display med Travel Sizes

Hos HeadBrands hittar du nu en läcker display med alla Golds favoriter i resestorlek. Klicka in och läs mer om displayen!
R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

R+Co Rodeo Star Thickening Style Foam finns hos Tendenz

Med Rodeo Star Thickening Style Foam från R+Co får du omedelbart tjockare hår och mer fyllighet och volym. Lär mer om produkten här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare bjuder in till inspirerande visning med Kirsten Demant

Kraft Haircare anordnade en lunchvisning tillsammans med Kirsten Demant från Davines. Visningen fokuserade främst på röda, svarta och blonda hår.
Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff i Örnsköldsvik

Trends 2018 by Hairstuff bjöd på allt från inspirerande shower på scen, nya produkter och trender till en trerättersmiddag och dans. Läs och se bilder här.
Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Sam Villa Weekend med Creative Headz & Redken

Förra helgen bjöds Sam Villa, Global Artistic Ambassador för Redken, in till det snabbt växande salongskonceptet Creative Headz för workshop med hela teamet.
Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals första TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals internationella TrendVision 2018 gick av stapeln i Lissabon, och frisörer från hela världen hade samlats för en Creative Retreat Experience. Se mer här!
Highlights on Tour besökte Kristianstad

Highlights on Tour besökte Kristianstad

Frisörföretagarnas nya satsning, Highlights on Tour, har turnerat runt i landet under hösten. Hair Magazine hängde med till årets sista stopp; Kristianstad.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Marta Spizewska

Marta Spizewska

Resor, glamourösa visningar och utbildningar världen över. Hair Magazine stal en pratstund med Marta Spizewska, kreativ chef för Wella i Norden.
Sofia Geideby

Sofia Geideby

I mars utnämndes Sofia Geideby till Årets Frisör 2014. Och Sofia, som till vardags jobbar på Björn Axén, njuter av vinsten. – Jag lever i ett drömscenario just nu! Läs hela intervjun med Sofia här.

Annons

Nya videor se fler videor

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

Naturliga vågor med textur med hjälp av ghd

I denna video visar ghd hur du får till den så kallade "I woke up like this"-look. Naturliga och definerade lockar för en cool och sexig look. Se videon här.
Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Talangfulle Benjamin Martin visar i denna tutorial tre olika festuppsättningar som passar utmärkt till fest och bröllop. Se videon här,
ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

ghd "how to" - Perfekta vågor med plattång

I denna video visar ghd hur man skapar det perfekta vågiga håret med en plattång.
Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Nõberu of Sweden fortsätter utmana stereotyper

Skönhetsmärket Nõberu of Sweden fortsätter att utmana bilden av manlighet med denna film som frågasätter stereotyper och uppmanar till att vara sig själv.
Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!