leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Den manliga fåfängan har fått skägg

Från hipster till ”Urban Beardsman” – Skäggtrenden är här för att stanna. Mer än att vara en accessoar blir skägget en livsstil för en växande skara män. Hair Magazine träffade Karin Fahlström från Barber Supplier för att titta närmare på vad skägget betyder för männen och vad som behövs för att starta upp en lyckad barbershop.


Hair Magazine har träffat Karin Fahlström från Barber Supplier som berättar om barberartrenden som har blivit en livsstil.

Att skägg är hett är knappast någon nyhet för frisörbranschen. Trenden, som kom med Södermalmshipstern iklädd medieglasögon och rutig skjorta, har spridit sig över hela landet. Men är det verkligen bara en trend? Groomingexperten Karin Fahlström från Barber Supplier menar att det är mer än så. För hipstern är skägget en accessoar som kan bytas ut, men för ett växande antal män har det blivit en livsstil.

- Trendsättare vill alltid göra något nytt men att ha skägg har blivit något mer än en trend, berättar Karin. Det har blivit en identitet. Tjejer byter frisyr lite då och då men killar har ofta samma frisyr hela sitt vuxna liv och med skägget får de mer karaktär.


Unika produkter tilltalar män och det finns många olika att välja mellan.

Skägget kom och stannade kvar
Karin Fahlström, marknadsansvarig och grundare av Barber Supplier, har varit en del av den manliga skönhetsbranschen i över 12 år och har daglig kontakt med så väl konsumenter som barberare. Hon har sett skäggtrenden komma och stanna kvar.

- Vi märkte att skäggtrenden slog igenom stort julen 2013 då efterfrågan på skäggolja ökade något enormt. Vi var först i Sverige med att ta in det och helt plötsligt blev det vår bäst säljande produkt.

Se även: Barber Supplier - Barberarnas egna frisörgrossist


Skäggoljan är en viktig produkt för ett välvårdat skägg. 


Justin Andersson från Sivletto är barberare ut i fingerspetsarna.

Något speciellt med män och skägg
Sedan dess har efterfrågan både på skäggvårdsprodukter och på duktiga barberare ökat. För tio år sedan fanns det bara ett fåtal barberare som specialiserade sig på manlig hårvård. Idag öppnar det nya barbershops hela tiden. Att män bryr sig så mycket om sin ansiktsbehåring är kanske okänt för vissa, men det är något speciellt med män och skägg.

- Män som har skägg delar ett outtalat band och ger varandra gärna komplimanger. Skägg är ju det manligaste du kan ha, och därför blir det inte fåfängt.

Ett snyggt skägg kommer inte av sig själv, och kanske är det just därför de skäggprydda männen bildar en gemenskap. De vet hur mycket tid och tålamod som ligger bakom en buskig skepparkrans eller ett välformat pipskägg.

World Beard Day
Barber Supplier har tagit fasta på den speciella relation som skapas mellan män med skägg. 2015 ordnade de den första svenska versionen av World Beard Day på Bar Brooklyn vid Hornstull Strand i Stockholm. Dit kom över 500 skäggentusiaster för att umgås, dricka öl och prata skägg. Wold Beard Day, är som namnet antyder, ett internationellt firande och infaller alltid den första lördagen i september. 2016 är det alltså den 3:e september och Barber Supplier kommer att satsa ännu mer än förra året.

- Det var så kul stämning förra året och vi vill att det ska bli en mötesplats för alla som är intresserade av skägg.

Se även: Världens skäggigaste event - World Beard Day


På World Beard Day förra året var det över 500 skäggintresserade gäster, de flesta med välskött ansiktsbehåring.

Skägg och tatueringar går ihop
Karin menar att barberare, skägg och tatueringar går ihop. Det är något vi också har sett i Hair Magazine, från den allra första upplagan där vi besökte Sivletto på Södermalm i Stockholm till senast när vi besökte Jessie's Barbershop i Örebro. Det är något annat än stilrena salonger med nordisk inredning.

- Inredningen och känslan i barbershopen är en stor del av upplevelsen av att gå till en barberare. En atmosfär anpassad för män gör att de känner sig välkomna och att de har något eget.

 
Att barberare och tatueringar går ihop syns klart på Jessica Gunnarsson från Jessie’s Barbershop.

Starta upp en barbershop
Att starta upp en barbershop idag kan bli riktigt lönsamt. Män med korta frisyrer klipper sig oftare än kvinnor och de bryr sig mer om kvalitet och service än om pris. Karin menar att det även är bra för branschen i sig att fler nischar sig mot herrfrisyrer och efterfrågan visar att hantverket behövs. För att lyckas med en barbershop är yrkesskickligheten A och O.

- Som med allt i livet gäller att ’ju mer du gör det, desto bättre blir du’. Utbilda dig, gå som lärling hos en barberare och öva, öva, öva.

Förutom att behärska hantverket är redskapen en framgångsfaktor. I de klassiska barberarsalongerna från 50-talet hade varje kund en varsin rakkniv som förvarades i salongen. Det är såklart fortfarande möjligt men knivar är dyrt och måste rengöras ordentligt efter varje rakning. Idag rakar de flesta barberare med shavetter, ett redskap där bladet byts ut, vilket både är mer effektivt och ekonomiskt.


I Sivlettos källarlokal på Södermalm känner männen sig som hemma.


Sivlettos produkthylla täcker en hel vägg och är full med produkter från unika märken som tilltalar olika kunder.

Historia och känsla
Unikt och genuint är ledorden för en bra barbershop och det samma gäller för produkthyllan.

- Produkterna som erbjuds i en barbershop ska inte gå att köpa i andra salonger eller butiker. De ska vara unika och bära på en historia men också förmedla en känsla som kunden kan identifiera sig med.

Barberaren måste själv anamma looken, bli experten och inge ett förtroende genom utseendet. Män vill gärna identifiera sig med sin barberare och är lojala kunder som gillar att gå till salongen.

- Barberaren får ofta en nära relation till sina skäggprydda kunder och de tycker om att umgås, på ett manligt sätt, även om det handlar om hår och utseende.

Med skägget har det blivit okej för de riktigt maskulina killarna att vara fåfänga, titta på andra män och gilla det de ser.


Karin Fahlström har varit i den manliga skönhetsbranschen i 12 år och
har sett skäggtrenden komma och stanna kvar.

Text: Camilla Svensson
Foto: Hair Magazine, Kicki Nilsson, Mikael Sjöberg, Issar Cerrato, Barber Supplier 

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Balmain Hair Couture Limited Edition Collection

Varje säsong lanserar Balmain Paris Hair Couture en runwayinspirerad kollektion. Denna gång inspirerad av svart lack och plagg från Balmain fashionshow.
Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Color Extend Graydiant Anti-Yellow Shampoo och Silver Conditioner från Redken

Detta dubbelverkande system neutraliserar gula undertoner och deponerar anpassade direktfärger på fibern för en vacker silverton.
System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man - Ny groomingserie till män från System Professional

System Man är en hårvårds- och stylingserie speciellt för män. System Man består av nio produkter som kan kombineras med hela System Professional-serien.
Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nya färger från KC Professional - Nu hos HeadBrands

Nu har KC Professional släppt nya fräscha färger! Pure pastels, som innehåller mjuka och rena pastellnyanser, och Earth tones som består av naturliga och mjuka toner.
TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS i svart utgåva från JAGUAR

TIMELESS Black kombinerar klassisk estetik och modern ergonomisk design med en högkvalitativ djup svart metallyta som även skyddar allergiker mot nickel.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspiration och grekisk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nästan 100 frisörer från Norge och Sverige spenderade helgen i det soliga Aten när Schwarzkopf Professional arrangerade årets Creative Weekend. Läs och se bilder från den inspirationsfulla helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells stora, årliga happening, Global Zoom, gick i år av stapeln i den kanadensiska staden Toronto. De 3 000 frisörerna på plats fick uppleva ett event i världsklass med fullt fokus på färg i alla dess former.
Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Färgexplosion på Wella Professionals ’A World in Color’

Palettens alla färger var representerade på Münchenbryggeriet när de över 600 frisörerna anlände till Wella Professionals och ghd’s A World in Color.
Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Schwarzkopf Professional bjöd in till Look & Learn med Lesley Jennison

Traditionsenligt avhöll Schwarzkopf Professional en Look & Learn där frisörerna fick lära sig de nya trenderna från Essential Looks AW18, REdefiningYou. Dagen till ära var Lesley Jennison på plats. Läs och se bilder här!
Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiska kongress i Interlaken

Frisörer från hela världen färdades genom häpnadsväckande vyer för att umgås över landsgränserna, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Ari Koponen

Ari Koponen

Passionen för hår, scenkonst och utbildning har tagit honom jorden runt på en spännande väg olik någon annan. Läs hela intervjun med Ari Koponen här.
Jessica Davinski

Jessica Davinski

Jessica Davinskis historia om hennes spännande väg till drömjobbet som frisörtekniker för Farouk Systems.

Nya videor se fler videor

Lär dig att göra en peruk med Redken

Lär dig att göra en peruk med Redken

Här visar Redken hur man smart och enkelt kan göra en peruk som passar perfekt på Halloweenfesterna. Bara fantasin sätter gränser!
Enkel uppsättning till fest

Enkel uppsättning till fest

I denna video får du inspiration till hur du kan skapa en enkel, elegant uppsättning som passar till festliga tillfällen.
Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lär dig mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Är du nyfiken på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Genom att ta detta 9 minuters-seminarium får du lära dig det du behöver veta.
Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Se hur du kan skapa en lob med rakkniv

Här hittar du inspiration till hur du skapar en lob med rakkniv. Videon visar steg för steg hur du går tillväga.
Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Video: Firande av Frisörens dag den 19 juni

Den 19 juni lanserade Hair Magazine Frisörens dag för att fylla frisöryrket. Se chefreaktör Camilla Svenssons tal till alla nordiska frisörer.