leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Anders Schönemann - En man med koll på Catwalken

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen. Deras trendanalyser, Essential Looks, har ett stort inflytande över hårmodet och påverkar hur frisörer jobbar i salonger över i stort sett hela världen.

 Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.

Som frisör är det a och o att hänga med i trender och mode. En filmstjärna som visar upp en ny frisyr på röda mattan kan skapa en trend på ett ögonblick, och huruvida det är åttiotalsrevival eller rymdmode som gäller på modehusens visningar spelar stor roll för vilken typ av frisyrer som blir populära. Ett sätt för salongsägare att hålla sig á jour med trenderna är Schwarzkopf Professionals Essential Looks. Två gånger om året ger frisörföretaget ut trendanalyser som baserar sig på vad som visats upp på de stora modehusens visningar runt om i världen.

– Essentials Looks är vår hyllning till modebranschen, kan man säga. Vi tar trenderna från de ofta ganska slutna catwalkvisningarna och kokar ner dem till stilar som kan användas i det dagliga arbetet i salongerna. Vi ger exempel på frisyrer som funkar i kommersiell verksamhet, säger Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service. De kläder som visas på modeveckorna runt om i världen, och som senare dyker upp i klädkedjornas butiker i mer lättburna och prisvärda varianter, ligger till grund för trenderna. Hänsyn tas till form, färg och textur, men även vilka tidsepoker som inspirerat modeskaparna.

– Vi vill ge frisörerna en kreativ plattform att stå på, en plattform som har sin utgångspunkt i rådande mode, säger Anders Schönemann.

Läs även: Creative Weekend med Schwarzkopf på Varbergs Stadshotell & Asian Spa


Tre trender

I mars månad presenteras vår- och sommarkollektionen och i september är höst- och vinterkollektionen redo att presenteras. Till varje omgång av Essential Looks väljs tre trender ut, och till varje trend skapas tre frisyrer i olika längder. Med respektive kollektion presenteras också en trendrapport från modeveckornas catwalk. I rapporten blandas modets influenser såsom accessoarer och makeup med kläder och hår. Arbetet med att ta fram trenderna och frisyrerna står bland annat Schwarzkopf Professional Global Ambassador Tyler Johnston för. En välrenommerad internationell stjärnfrisör som kanske är mest känd för David Beckhams ikoniska mohikanfrisyr från 2001. Men även Anders Schönemann är inblandad i utvecklingen av Essential Looks, hans team kommer in när de olika trenderna skall lanseras ut över hela världen.

Anders Schönemann i en ingående intervju.
Innovation är ett ledord för Schwarzkopf, som bland annat står bakom uppfinningen av kallpermanenten. ”Vi har satt upp ett mål att vara det mest innovativa företaget i världen 2015. Vi har 1200 anställda som arbetar med forskning och utveckling världen över”, säger Anders Schönemann.

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 1, Pearlescent Girls


Sassoonvisning avgörande

Anders har arbetat för Schwarzkopf sedan början av 80-talet. Först som frilansande tekniker och sedan som fast anställd. Han började sin bana som 17-åring på anrika Salong Noblesse i Göteborg, där han sommaren 1977 tog ett extrajobb.

– Jag sopade golv och tvättade hår. Sen tog jag ett sabbatsår från gymnasiet för att jobba på Noblesse - och blev kvar. Slutet av 70-talet var en spännande tid. På Södra Larmgatan i Göteborg var de unga frisörerna från hippa Noblesse högstatus, i salongen klädde man sig i färgstarka kläder och modet influerades såväl av den brittiska punken som av framväxten av discon i USA.

–1978 kom det fyra brittiska killar från Vidal Sassoon och gjorde en visning för oss på Noblesse. De visade hår som jag än i dag får rysningar bara av att tänka på. Herregud! Det var ju det här jag ville satsa på! Anders beskriver mötet med Sassoon-stylisterna som helt avgörande. Att följa den av familjen utstakade banan och bli ingenjör kändes plötsligt otänkbart.

–Min chef, Rolf Vollstedt, pushade mig. Han såg väl att jag hade talang för det och såg till att jag fick kontakt med Schwarzkopf. Rolf var en av grundarna till det första etablerade designteamet i Sverige som gjorde visningar åt en leverantör.

 

Utgår från modebranschen

När Anders 1997 blev erbjuden en fast tjänst som teknisk chef på huvudkontoret i Stockholm, blev Schwarzkopf kort därefter uppköpta av tyska Henkel. I samma veva anställdes Sassoons internationella kreativa chef Simon Ellis till Schwarzkopf Professional. Ellis startade Schwarzkopf Professional Partner Service, som Anders i dag är skandinavisk chef över. Med Simon Ellis kom också kopplingen till modevärlden att spela en allt större roll för Schwarzkopf.

– Sassoon har ju alltid haft det här med mode i själen. När Simon kom in i företaget gjorde vi ett aktivt val att allt vi gjorde skulle ha sin utgångspunkt i modebranschen. Schwarzkopf i dag är ett modeföretag mer än ett skönhetsföretag. Och här någonstans föddes tanken om Essential Looks, vars 37:e upplaga just nu rullar ut över världen. Bara i Sverige får cirka 2000 frisörer varje år genomgå en Look & Learn för att bekanta sig med den senaste versionen av Essential Looks. Det är därför viktigt att alla Schwarzkopftekniker och utbildare har ett äkta modeintresse.

– Vi skiljer oss från alla andra frisörföretag när det gäller visningar, våra tekniker säger aldrig ”Jag tycker”. Vi utgår alltid från rådande mode och trender och hittar aldrig på egna grejer.

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 2, Hippie Glam

 Anders Schönemann och frun Carin Abrahamson.
Carin Abramson driver Salong CU i centrala Stockholm. Här får hon lite assistans i schamponeringen av maken Anders Schönemann.

Fungerar som stöd

Utbildning är den andra stora grundpelaren i Schwarzkopfs företagsfilosofi. För Anders handlar det i grund om botten om att finnas där som ett stöd och vara en partner till frisörerna. Både när det gäller utbildningar och visningar av trender, nya produkter och tekniker men också att erbjuda kurser och stöd så att varje salongsägare kan driva sitt företag på bästa möjliga sätt.

– Jag beundrar alla de frisörer som jobbar hårt och tillfredsställer sina kunder i vardagen, som kämpar på och känner någon slags stolthet för hantverket. För mig är det en kick att kunna nå ut till dem och känna att jag kan hjälpa till, säger Anders. Schwarzkopf håller cirka 300 utbildningar varje år bara i Sverige, antingen relaterade till nya produkter eller rena hantverksutbildningar.

 

Händer det något spännande för Schwarzkopf under 2015?

– Massor! Vi har många innovationer på gång, det sker alltid en kontinuerlig utveckling av vårt sortiment. Men mer än så kan jag inte säga än, det är fortfarande hemligt. Vad man däremot med säkerhet kan säga är att Schwarzkopf kommer att bjuda på ett år fyllt av intressanta kurser, toppklassiga produkter och framförallt – fashion!

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 3, Rok Chic

Anders Schönemann

Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg


Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 1, Pearlescent Girls

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 2, Hippie Glam

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 3, Rok Chic

Läs även: Creative Weekend med Schwarzkopf på Varbergs Stadshotell & Asian Spa


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines andra utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

SESSION.SPRAY FLEX från KEVIN.MURPHY hos Session.Map

Det nya tillskottet hos KEVIN.MURPHY är den lätta och flexibla finish-hårsprayen SESSION.SPRAY FLEX. En snabb lösning för att fixera och kontrollera håret.
Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl 100 Year Anniversary Cordless Clipper hos Barber Supplier

Wahl firar i år 100 år med att släppa en jubileumsmodell baserad på Leo J Wahls första patent 1919. Klippmaskinen finns att köa hos Barber Supplier.
Nya ActyvaBio hos Gocciani

Nya ActyvaBio hos Gocciani

ActyvaBio är en professionell hårvårdserie certifierad enligt COSMOS ORGANIC-standarden som finns att köpa hos Gocciani.
Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Blonde Life Crème Lightener hos Tendenz

Crème Lightener från Blonde Life-serien ger en vacker blond färg, snabbt och effektivt och finns att köpa hos Tendenz.
Balmain 5 Week Hair Treatment hos Grönberg & Partners

Balmain 5 Week Hair Treatment hos Grönberg & Partners

5 week Hair Treatment är en mjuk och lätt behandling som återfuktar, ger näring och återuppbygger hårets styrka från insidan. Läs mer om nyheten här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

Marianne Valström är vinnaren av Hårkontrolls modelljakt

För fjärde året i rad söker Hårkontroll efter tjejen med lika härligt hår som personlighet för att vara deras ansikte utåt under år 2019. Här är vinnaren!
Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Män i fokus på SEB MAN'S lanseringsevent i Stockholm

Sebastian Professional bjöd in till lanseringsfest för deras nya serie, SEB MAN, på Nosh and Chow i Stockholm. Läs mer om lanseringen här.
Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Stockholm Fashion Week bjuder på hårinspiration

Senaste veckan har Stockholms och modevärldens fokus legat på Stockholm Fashion Week. Här kan du se inspirerande frisyrer och hårstylingar från Instagram.
Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

Larsson & Lange stylar hår på Copenhagen Fashion Week

L’Oréal bjöd in Hair Magazine backstage för att följa frisörernas arbete innan Hoffmann Copenhagens visning på Copenhagen Fashion Week.
Första International Hairdressing Awards i Madrid

Första International Hairdressing Awards i Madrid

Den första International Hairdressing Awards ägde rum i Madrid i söndags och den bjöd på både en glimrande prisutdelning och en inspirerande runway-show

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Olivia Jonsson (Q&A)

Olivia Jonsson (Q&A)

Trots sin unga ålder har hon ett flertal medaljer och fina utmärkelser i bagaget. Senast för bara några veckor sedan kammade hon hem ännu ett SM-guld, denna gång i kategoin 'Bridal'. Läs om duktiga Olivia Jonsson här:
Joakim Roos

Joakim Roos

Ingen svensk frisör är lika förknippad med tävlingar som Joakim Roos. Under mer än 15 års tid har han både tävlat själv men framförallt tränat landslag från jordens alla hörn. Läs om en av Sveriges absolut mest meriterade frisörer.

Annons

Nya videor se fler videor

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

När Sam Villa inte arbetar med hår älskar han att fiska och denna snygga frisyr är inspirerad av ett fiskenät. Här kan du se hur du skapar frisyren.
Skapa en Donut Braid med Sam Villa

Skapa en Donut Braid med Sam Villa

I denna video visar talangfulle Sam Villa hur du går från en hästsvans, till en donutknut och till sist samlar alla momenten i en charmig fläta.
2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

I denna video har brittiska Regis Salons samarbetat med Creative Director Kieron Fowles för att skapa två frisyrer som är perfekta till festen.
Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

Lär dig att skugga rötterna med Jenny Strebe och Schwarzkopf

I denna video visar Schwarzkopf Professionals tillsammans med Jenny Strebe, @theconfessionsofahairstylist, hur du skuggar rötterna i en reversed balayage.
Julinspirerad hästsvans med ghd

Julinspirerad hästsvans med ghd

Ghd visar i denna video hur du gör en snygg, lockig hästsvans med hårpynt. Se videon här och gör dig klar för att styla julens alla kunder.