leverantörer



frisörshower

Frisörsalong - Modefrisören - "Det viktigaste är entusiasm"

Michelle är bara 23 år och ännu inte färdigutbildad, Men det hindrar henne inte från att
driva en egen professionell salong. Hon har precis nyinrett salongen i Tølløse, så att den
framstår mer modern och spa-aktig. Michelle tror nämnligen mycket på att fremtidens
salonger erbjuder en kombination mellan klippning och wellness.


För nästan fyra år sedan började Michelle Hansen som lärling i sin egen salong Modefrisören.
I april är den 23 åriga Michelle färdigutbildad. Hon är medveten om vad som krävs för att driva
en framgångsrik salong. Bl.a. har hon precis nyinrett salongen så att den framstår ljus och
modern – helt enligt nutidens trender. Hon tvivlar inte heller på att det viktigaste elementet i
att sköta en bra salong är entusiasm.

Hon medger att det emellanåt har varit lite svårt att vara både chef och lärling på samma gång
och ser fram emot att bli färdigutbildad och därmed bättre rustad för att just driva en egen salong.
”När man är elev är det inte alltid lätt att säga till och ge kritik till redan utbildade frisörer –
något en chef typiskt måste kunna göra. Samtidigt har jag hela tiden haft min egen syn på hur salongen ska drivas och har därför behövt upplysa medarbetarna om detta emellanåt, även
om det inte alltid varit särskilt kul.”

En sak Michelle däremot inte haft svårt med att ta ställning till, var att salongen skulle
nyinredas. Hon tvivlade heller inte på att det var just Bella Vista som skulle stå för inredningen.
”Jag hade sett alla de olika inredningar i Hair Magazine som Bella Vista låg bakom och jag
tyckte att många av dem utstrålade den atmosfär jag ville ha i min salong så därför föll valet
på dem” förklarar Michelle. Hon berättar även att innan renoveringen, såg salongen ut som
den gjort de senaste 28 åren. ”Så den var verkligen i behov av en renovering”, säger hon med
ett leende.

 

Ljus, snygg och effektiv
Själv kallar hon sin salong snygg, ljus, rymlig och lite exklusiv. Även om det finns andra
frisörer i Tølløse, anser hon att hennes största konkurranter är andra moderna salonger i grannstäderna Holbaek och Roskilde. Michelle har därför en plan över vad hon vill med
sin salong.

”Vi har redan hudvård och make-up och min plan är att utveckla salongen, så den inte bara
är en frisörsalong utan även en wellness salong. Det är därför vi kallar den Modefrisören Wellness.
Att skapa en lugn, trevlig och spa-aktig atmosfär har varit Michelles mål med renoveringen
och därför spelas endast lugn meditation och no-stress musik i högtalarna liksom fontänen
tillför ett härligt sipprande ljud. Salongen är helt vit, men det är inte de stela, raka linjerna som kännetecknar rummet.

”Samtidigt som det skav vara smart och snyggt gillar jag även inslag av romantik och mys
– något jag tycker vi lyckats skapa”.

Salongen hade en bärande vägg som skilde av drygt 20 kvm av rummet från resten av
salongen. Den tog vi delvis ner och ersatte med tre murade bågar i väggarna.
Expeditionsdiskenär heller inte helt rak utan går i en båge liksom stolarna som är runda
i vågiga former.



Vit är min favoritfärg

Michelle har inte mycket till övers för svarta och mörka salonger. ”Vitt är min favoritfärg.
Vitt utstrålar renhet och med tanke på wellness är detta ett måste. Samtidigt tycker jag att
vitt är mer stilrent och exklusivare än andra färger”.

Då Michelle med hjälp av sin far började renovera salongen blev ALLT   nedplockat och
slängt. ”När vi hade beslutat oss att börja jobba med den bestämde vi oss också för att
inte göra det halvdant”.

Med hjälp och inspiration av Claus Trampedoch från Bella Vista valdes nya möbler till
såväl reception, behandlingsplatser, massagestolar och tvättplatser. Faktiskt har Michelle
även lyckats med konststycket att byta ut sina gamla Schwarzkopfprodukter med Bella Vistas
nya. ”Vi har haft et mycket bra samarbete med mycket utväxling av både information och
inspiration”.

Massor av nya kunder
Sidan Modefrisören stod färdig och nyinredd i januari har Michelle faktiskt fått riktigt många
nya och inte minst yngre kunder som nu kommer in efter förändringarna och den nya, mer
moderna stilen och intryck salongen erbjuder.

”Att ha fått renoverat salongen har varit riktigt bra för verksamheten så det kan jag
rekommendera starkt” säger Michelle med en övertygande röst. Samtidigt är hon också
helt säkerv på att det påverkar medarbetarna mycket, både i form av glädje och inspiration.
I förbindelse med renoveringen tillförde Michelle ytterligare en behandlingsplats eftersom
hon hoppas att kunna anställa en ny frisör inom kort. Om hon gör det har salong
Modefrisören sju behandlingsplatser och tre tvättplatser med inbyggd massage.



Wellnessutvecklingen

Även fast Michelle inte är färdigutbildad förrän nästa månad är hon redan igång med ännu
en utbildning som biostetiker genom La Biostetique. I salongen har man installerat en
”hudkabin” där möjlighet för både manicure och pedicure finns.”Jag tror att framtidens
salonger skall kunna erbjuda hudvård i stolen. Medans håret färgas kan kunden få en ansiktsbehandling o.s.v.” menar Michelle.

Hon är helt säker på att det handlar om att ge kunden något extra. Därför erbjuder hon också
alla sina kunder en gratis touch-over med maximum tre produkter när de betalar för en
klippning eller liknande.
”Make-up’en lyfter fram den nya frisyren och kunderna får även några make-up tricks på vägen.
De är superglada och köper ofta produkterna med hem”. Detta har givetvis också inflytande
på hela verksamheten eftersom salongen tjänar pengar på alla produkter till salu. Michelle
anställer därför inte ”vanliga” frisörer utan ser till att alla medarbetare är intresserade och
utbildade inom make-up. Hon skickar däerför ofta iväg sina anställda på olika kurser m.m.

Michelle nämner också att hon kanske är lite ”före sin ålder”. Men lusten att göra om gamla
saker och istället skapa nytt är något hon brinner för. Däremot bekänner hon också att hon
ibland kan vara något av den ”kärring” – inte minst när det gäller att hålla ordning och reda
på saker i den nya salongen.

”Jag är varsam med min nya salong och jag hatar när det är stökiggt elller saknas produkter
på  hyllorna. Försäljningen är en stor del av salongens inkomst och det är mycket viktigt att
sköta detta.

”Det är inte särskilt svårt att fråga kunden om de är intresserade av att köpa en produkt eller
om de saknar ett schampoo eller liknande. Kan man då få in mer pengar till salongen är
detta självklart bra för alla parter!

Läs fler artiklar, kolla  våra frisörutbildningar, titta på leverantörer, spana in produktnyheter eller bli ett Facebook-fan här.

Kommentarer..

Annons

Nya produkterse fler produktnyheter

Annons

Nya showerse fler frisörshower

Annons

Frisyrkollektionerse fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträttse fler frisörporträtt

Johan Hellström

Johan Hellström

Johan Hellström, som år 1984 var lärjunge hos Björn Axén ärvde verksamheten år 1993.

Henrik Danielsson

Henrik Danielsson

På en av hans fyra frisörsalonger i Malmö träffar vi Henrik Danielsson och får ta del av hans historia. Han började som hjälpreda i sin mammas salong, och är idag både frisör och salongägare av frisörkedjan HeadOn.

Annons

Nya videorse fler videor