leverantörer



frisörshower

Inredningen är salongens image

Stil och image är A och B menar Joan Faust, som drivit Salong Faust i 22 år. Hon har därför nyinrett sin salong. ”Man vill behålla en exklusiv image och för att ha de tuffaste kunderna måste man visa att man följer med i svängarna” säger hon.

Joan Faust har arbetat i samma salong i 22 år och varit noggrann med att skifta inredning och design var 3-4 år. ”Det är helt enkelt nödvändigt att anpassa sig om man vill ha en salong som kunderna trivs i och inte minst känner att man ligger i förkant och följer med utvecklingen”.

I början av oktober 2010 kunde hennes 75 kvm. stora salong alltså åter igen bjuda in kunder till en ny, spännande öppning av en helt ny salong – i samma gamla lokal. Denna gång har Joan valt att inreda tillsammans med Bella Vista. ”Vi försäkrar kunderna om att vi hänger med i svängarna. Detta signalerar vi till kunderna bl.a genom salongens intryck. Självklart ger en ny och fräsch lokal även en boost till både mig och mina fyra anställda. ”Vi behöver också den inspiration som en ny nyinredd arbetsmiljö kan ge. Samtidigt som en nyinredd salong får en att tycka jobbet är ännu roligare” säger Joan leendes.

Det har skett stora förändringar i Salong Faust. Stilen i den nya salongen är enkel och stilren i färgerna svart och vitt. Modernt kombineras med gammalt. Vissa delar av salogen är i vit glans samtidigt som det står, för att understryka enkelhet, en Philippe Starck-stol och hängare i andra, vildare färger.

Det kändes viktigt för Joan Faust att salongens utseende blev ljust och vänligt vilket är exakt vad den slutligen blev. ”Den nya inredningen ska matcha salongens målgrupp och det var därför vi beslutade oss för att använda oss av en lugn och exklusiv look. Joans målgrupp består av folk i åldrarna 25-60 som vet vad de vill ha och som söker en exklusiv stil.

Från kurs till nyinredning.

Att valet om vem som skulle hjälpa till med den nya inredningen föll på just Bella Vista beror till stor del på Joan Faust och hennes medarbetare var på kurs hos Bella Vista. Det var då tankarna om ett eventuellt inredningssamarbete startade.

Jag pratade med Claus Trampedach och besökte showrummet gång på gång innan jag till slut beslutade mig för vad jag ville ha. Med hjälp av Claus Trampedach från Bella Vista fick hon så småningom sin salong omgjord. Mer ljus, luft och rymd  skapades genom att flytta salongens två tvättplatser samtidigt som en ny massagestol, till kundernas förtjusan, införskaffades. De sex behandlingsplatser står numera på rad vilket skapar en lång linje genom salongen. ”Detta betyder att rummet utnyttjas bättre, ser större ut samtidigt som väggarna blir en del av inredningen och rummets charm” berättar Joan under interviewn.

Stolarna vid behandlingsplatsen har hon bevarat men själva behandlingplatsen; speglar och bord är nyinköpt. Det samma gäller för hyllor etc.

Det är lågt till tak här i salongen så speglarna får inte vara så stora att själva rummet ger ett trångt intryck. Hon berättar även att säljhyllorna numera är upphängda på olika ställen så att man får in mer ljus och luft i entrén.

Att skapa något positivt av en nödvändighet.

Mitt i slaongen står en bärande pelare som inte är möjlig att flytta. Men istället för att se den som ett hinder i vägen utgör den nu istället salongens balanspunkt.

I  förbindelse med pelaren har man nu integrerat själva expeditionsdisken där man tar emot kunderna. Disken är mindre än förr och står i vinkel. ”Eftersom storleken på disken krympte betydde det givetvis att vi är tvungna att pressa ihop oss lite mer men det vänjer man sig vid. Enligt Joan Faust är det inte bara hon själv och hennes kollegor som är glada för den nya inredningen – även kunderna kommer med positiv kritik.

”De kan verkligen märka att det har hänt något och de kommer hela tiden med trevliga och positiva kommentarer”. Det ljusa trägolvet och taket blev också renoverat i samband med hela nyinredningsprojektet av Salong Faust. Joan har använt sig av lokala handverkare precis som de tidigare gånger hon gjort om salongen. ”Hålen i golvet där tvättstolarna tidigare stod har blivit ifyllda och fixade på ett mycket noggrant sätt att det nästan är omöjligt att se spår av dem” berättar Joan.

Lätt att hålla rent

Då Joan skulle välja inredning till sin nya salong var det också viktigt att det skulle vara lätt att hålla rent. ”Det lägger jag stor tyngd vid. När man kommer in i en ren salong, är nivån redan satt” säger hon. Av denna anledning är hon också extra glad över det stora lagret som hör till salongen. Med hjälp av detta lager kan hon lättare hålla rent och bevara enkelheten inne i salongen hos besökarna.

Wellness är framtiden

Även fast Joan är väldigt nöjd med sin nya inredning menar hon att det inte finns något tvivel på att den måste göras om igen om 4-5 år och frågar man henne om vad hon tror framtidens salonger kommer att erbjuda tvekar hon heller inte: ”jag tror absolut att framtidens frisörsalonger kommer att förvandlas mer till helhetssalonger som kommer att erbjuda wellness, ansiktsbehandlingar, smink och make-up som en del av salongens upplevelse”.

Just nu koncentrerar Salong Faust sig på just det de är bäst på, nämligen att vara bra frisörer. ”Vi måste hela tiden ligga i framkant. Det finns tusentals frisörsalonger runt om i landet så man måste sticka ut”.

Salong Faust har många trofasta och lojala kunder som återkommer år efter år. Joan har även en fördel i att ha ett stort ålderspann på medarbetarna med henne själv på 50 år och ner till eleverna i 20-årsåldern. Detta medför kunder i alla åldersgrupper. Givetvis är Joan medveten om att det inte bara är inredningen som skapar en bra salong utan förstår även vikten på medarbetarnas kunskapsutveckling.

”De går på kurser flera gånger om året så att de ska kunna hålla koll på trender och tendenser”. Branchen är i ständig rörelse och det finns hela tiden något nytt att lära sig. ”Därför är det viktigt att hänga med om man vill ligga i förkant” avslutar Joan Faust.

Läs mer om frisörartiklar, frisyrgalleriet eller läs mer om frisörkurser här.

Kommentarer..

Annons

Nya produkterse fler produktnyheter

Annons

Nya showerse fler frisörshower

Annons

Frisyrkollektionerse fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträttse fler frisörporträtt

Henrik Danielsson

Henrik Danielsson

På en av hans fyra frisörsalonger i Malmö träffar vi Henrik Danielsson och får ta del av hans historia. Han började som hjälpreda i sin mammas salong, och är idag både frisör och salongägare av frisörkedjan HeadOn.

Jessica Davinski

Jessica Davinski

Jessica Davinskis historia om hennes spännande väg till drömjobbet som frisörtekniker för Farouk Systems.

Annons

Nya videorse fler videor