leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Så ökar du vinsten - Tips från coacherna

I genomsnitt går svenska frisörsalonger endast med tre procent i vinst varje år. Många går inte med vinst alls. Hair Magazine tog ett snack med Wellas Nordic Country Manager Cristian Canthal och Björn Axéns VD Johan Hellström för att se hur vi ska ändra på det!


Johan Hellström, VD på Björn Axén och Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella mötte Hair Magazine för att prata framgångskoncept och hur man blir vinstdrivande.


Hej på er, tack för att ni tagit er tid att prata lite business med oss! Vad tycker ni är det som svenska salongsägare behöver mest hjälp med idag?

Johan Hellström, VD på Björn Axén: Jag tycker jag hör många salongsägare säga “jag har inte tid”, men då vill jag vända på det och säga att “ni tar er inte tid”. Man måste välja, ska jag vara en ledare eller inte? Någon måste fatta beslut och någon måste ta sig tiden att ta rätt beslut.

Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella: Jag håller helt med, jag tror att många ägare ligger vakna om nätterna och funderar på och blir stressade över att de inte lägger ner tillräckligt med tid på att driva sin business framåt. De allra flesta kan hår och är duktiga på hantverket men väldigt få tar ett steg tillbaka och funderar på ”hur kan jag utveckla salongen framåt”. Men om man vill ha andra resultat finansiellt så måste man göra något annorlunda. Det går inte att hoppas på andra resultat om man fortsätter göra samma saker år efter år.

Cristian: Dessutom måste man ta tid och utveckla gruppen.

Johan: Exakt! Någon måste visa uppskattning för gruppen, någon måste hålla ögonen på målet och aldrig ge upp. Frisörer över lag kan vara dåliga på att sätta mål och driva framåt.


Hur blir man en bra ledare då?

Cristian: På Wella har vi en modell som vi jobbar utefter, de fem E:na. Envision, att skapa en vison och sätta mål. Engage, få med teamet, att engagera dem. Enable, skapa frihet för teamet så de kan gå utbildningar och ge dem möjligheter att nå målen. Energize, se till att teamet känner sig uppskattade, uppmuntra och fira. Men glöm inte bort dem som inte nått målen, se till att förstå varför och hjälp dem. Execute, ha individuella mål för samtliga i gruppen och skapa möjligheter för dem att nå dem. Om man fixar det så har man alla möjligheter att bli en riktigt bra ledare.

Johan: Det är också viktigt att få alla i teamet att förstå sin del på vägen, visa upp för medarbetarna vad de betyder i helheten. Alla måste ta ett ansvar för att man når målet. Inte bara chefen. Det är också viktigt att delegera, framför allt till dem som varit på salongen lite längre, de måste bli föredömen för de andra. Våga vara lite hård! En ledares absolut viktigaste egenskap är att veta sina styrkor och svagheter. Anställ folk som är bättre där du är svag.


Två kloka hjärnor möts! Både Björn Axén och Wella är naturligtvis framgångsrika
företag och det finns anledningar till det - ta del av deras bästa tips!


Men är det verkligen så enkelt?

Johan: Det kan vara det. Men om jag ska prata för oss på Björn Axén så är en av de absolut största anledningarna till att det går så bra för oss att det inte är pengarna som driver i första hand. Vad man måste komma ihåg är att det är frisörerna som jobbar på din salong som driver in pengarna. Du behöver få dem att stanna. Hur skapar man en miljö som gör att frisörerna vill stanna? Vi gjorde en undersökning om vad som var viktigast för frisörerna på en arbetsplats. Lön hamnade på sjätte plats, efter saker som arbetsmiljö, kollegor, utveckling, uppskattning och tydliga mål. Det är ganska talande.

Cristian: Det blir lite av en ond cirkel i salongsvärlden där många frisörer går vidare från en arbetsplats relativt snabbt. Då är det också svårt att ta betalt för sina tjänster, det krävs att man har några seniora frisörer och stylister på sin salong för att motivera högre priser. Därmed är det svårt att bli vinstdrivande.

Vad är nyckeln till ökad vinst då?

Cristian: Allt handlar om servicen du ger och vilket pris du kan sätta. Jag brukar ta ett väldigt målande exempel. Om varje stylist du har i din salong kan göra en färgning extra per dag så blir det i runda slängar en tusenlapp extra per stylist per dag rakt in i kassan. Tänk vad det blir på ett år. Och det på befintlig personal och befintliga kunder. Det handlar återigen om att sätta mål, att utbilda sin personal så att man kan ta rätt betalt för rätt tjänst. Egentligen är det inte svårare än så.

Johan: Ja, prissättningen! Den är alldeles för låg, vi har inte råd att driva en seriös verksamhet på det här sättet, det är helt galet. Alla tittar på varandra och ingen vågar ta mer betalt, istället för att titta på hur mycket jag behöver ta betalt för att gå med vinst. De frisörer som jobbat i 30 år tar samma pris som de som precis har börjat. Nej, ta betalt för erfarenhet. Priset håller ihop med kvaliteten, alla behöver inte ta samma betalt. Och precis som Cristian säger, ta olika betalt för olika typer av behandlingar. Addera mervärde. Kunder vill känna sig speciella.

Cristian: Ja precis, en kund som Wella hjälpte drog in 80 000 kronor mer varje månad bara genom att erbjuda en premium färgservice som kostade 150 kronor mer än den vanliga. Det är smart business! Vilken kund väljer inte den lyxiga varianten om det bara skiljer 150 spänn?

Johan: Fundera kring vad kunderna förväntar sig och leverera lite mer. Erbjud det lilla extra och ta betalt för det. Ett problem är också att frisörer blir så goda vänner med sina kunder att de tar ansvar för kundens plånbok. Man måste bestämma sig för att bli företagare eller inte. Ska man överleva så måste man bli mer professionell!


Både Cristian Canthal och Johan Hellström är överens om att personalen måste trivas och bli utmanade för att bli en framgångsrik salong. ”Man måste hitta glädjen” menar Johan.


Hur ska man öka försäljningen i salongen?

Johan: Frisören är nyckeln. En riktigt duktig teknisk frisör med dålig social kompetens kommer aldrig vara lika poppis som en dålig teknisk frisör men med social kompetens. Berätta vad man använder och varför - med det kommer du hur långt som helst. Men du måste göra det med ärlighet. Du måste tro på det du gör. 98% av våra kunder upplever att de får valuta för sina pengar och då är vi ändå dyra.

Cristian: Produktförsäljning är en sak, men där du riktigt tjänar pengar är inom service. Det är behandlingarna och rätt pris på bra service som gäller. Att skapa långsiktig framgång, hitta visionen. Men självklart ska du ha rätt, bra och innovativa produkter på din salong som är värda att ta extra betalt för.

Ge oss era slutgiltiga visdomsord!

Cristian: Våra viktigaste framgångsfaktorer är: utbilda din personal, fixa en rejäl businessplan, innovativa produkter och fundera över hur du kan få dina kunder att komma oftare och hur du får kunden att spendera mer pengar i salongen.

Johan: Skapa en värdekultur på RIKTIGT, inte något som bara blir ord som sitter på en vägg någonstans utan något som verkligen sitter i märgen på hela teamet. Om man vet vad man vill göra och vad man ska stå för så är det enklare att bestämma rätt väg fram. Men också älska det du gör, få med hela teamet på tåget, förstå vad det är du säljer och fundera kring hur du får dina kunder att må!

Cristian: Och: gå all in, men inte med allt på en och samma gång, ta en sak i taget. Fokusera på en sak och satsa först på det område där den största vinsten ligger.

Johan: En sak till: glöm inte att ha roligt! Sätt delmål på väg till stora målet. Om du aldrig når dina mål och aldrig känner att du kommer ikapp så blir det som en mental anorexi. Du är aldrig nöjd och du är aldrig bra nog. Det måste vara roligt att jobba!

Tusen tack mina herrar!

Text: Nina Campio
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines sjätte utgåva, 2015.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wella Professionals lanserar årets julboxar 2017

Wella Professionals lanserar årets julboxar 2017

Härligt juliga nyheter! Nu till jul lanserar Wella Professionals julboxar från både Wella, Sebastian Professional, EIMI och SP.
Julklappsaskar från KMS

Julklappsaskar från KMS

Erbjud dina kunder en jul med STIL! I de nya julklappskitten från KMS hittar du fyra olika 'Style Equations'. Se dem här!
Holiday Boxes från Maria Nila

Holiday Boxes från Maria Nila

Maria Nila lanserar nya Holiday Boxes med deras nya exklusiva 100% veganska handtvålar! Läs mer här.
Årets julerbjudande från Schwarzkopf Professional

Årets julerbjudande från Schwarzkopf Professional

Nu när julen närmar sig erbjuder Schwarzkopf fina necessärer innehållande populära vård- och stylingprodukter. Vid varje såld julförpackning går 5 kr till Shaping Futures. In och läs mer här!
O&Ms volymprodukt Rootalicious - nu i mousseform

O&Ms volymprodukt Rootalicious - nu i mousseform

O&M uppdaterar styling och volymprodukten Rootalicious med ett nytt stilfullt utseende, nytt förbättrat munstycke och kommer nu istället i en ny mousseform.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

För 15:e året i rad anordnades den världsomspännande tävlingen Wella TrendVision Awards i London. Följ med bland nya trender ock kreativitet i massor!
Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I helgen var det ännu en gång dags för det storslagna Goldwell & KMS Global Zoom Event, denna gången i kulturstaden Barcelona. Läs och se bilder från eventet här:
Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona

Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona

Klipp, färg, styling och högaktuella trender. Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona var en riktig inspirationsboost inför hösten. Se alla bilder från helgen här!
Fullsatt när Schwarzkopf presenterade sin Nordic Salon Collection AW17

Fullsatt när Schwarzkopf presenterade sin Nordic Salon Collection AW17

Clarion Sign var fullsatt med förväntansfulla frisörer när Schwarzkopf Professional presenterade sin nya AW17-kollektion, samt bjöd på trendrapport och Look & Learn. In och se bilderna från kvällen här!
Färgstark helg med EDGE Cosmetics i Göteborg

Färgstark helg med EDGE Cosmetics i Göteborg

På Sankt Jörgen Park var det full fokus på färg när EDGE Cosmetics anordnade utbildningshelg i Göteborg för ett 30-tal frisörer från Norrtälje till Malmö.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Corinne Henriksson

Corinne Henriksson

Med nya salonger och en ny kollektion med håraccessoarer leker livet för Corinne Henriksson – men vägen dit har varit allt annat än spikrak. Läs artikeln om hur hon hamnat där hon är idag!
Antonio Axu

Antonio Axu

Revansch - Motgång - Revansch igen. Antonio Axus liv har varit en ständig kamp. Nu ska han ändra på det och satsa mer på sig själv.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!