leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Så ökar du vinsten - Tips från coacherna

I genomsnitt går svenska frisörsalonger endast med tre procent i vinst varje år. Många går inte med vinst alls. Hair Magazine tog ett snack med Wellas Nordic Country Manager Cristian Canthal och Björn Axéns VD Johan Hellström för att se hur vi ska ändra på det!


Johan Hellström, VD på Björn Axén och Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella mötte Hair Magazine för att prata framgångskoncept och hur man blir vinstdrivande.


Hej på er, tack för att ni tagit er tid att prata lite business med oss! Vad tycker ni är det som svenska salongsägare behöver mest hjälp med idag?

Johan Hellström, VD på Björn Axén: Jag tycker jag hör många salongsägare säga “jag har inte tid”, men då vill jag vända på det och säga att “ni tar er inte tid”. Man måste välja, ska jag vara en ledare eller inte? Någon måste fatta beslut och någon måste ta sig tiden att ta rätt beslut.

Cristian Canthal, Nordic Country Manager på Wella: Jag håller helt med, jag tror att många ägare ligger vakna om nätterna och funderar på och blir stressade över att de inte lägger ner tillräckligt med tid på att driva sin business framåt. De allra flesta kan hår och är duktiga på hantverket men väldigt få tar ett steg tillbaka och funderar på ”hur kan jag utveckla salongen framåt”. Men om man vill ha andra resultat finansiellt så måste man göra något annorlunda. Det går inte att hoppas på andra resultat om man fortsätter göra samma saker år efter år.

Cristian: Dessutom måste man ta tid och utveckla gruppen.

Johan: Exakt! Någon måste visa uppskattning för gruppen, någon måste hålla ögonen på målet och aldrig ge upp. Frisörer över lag kan vara dåliga på att sätta mål och driva framåt.


Hur blir man en bra ledare då?

Cristian: På Wella har vi en modell som vi jobbar utefter, de fem E:na. Envision, att skapa en vison och sätta mål. Engage, få med teamet, att engagera dem. Enable, skapa frihet för teamet så de kan gå utbildningar och ge dem möjligheter att nå målen. Energize, se till att teamet känner sig uppskattade, uppmuntra och fira. Men glöm inte bort dem som inte nått målen, se till att förstå varför och hjälp dem. Execute, ha individuella mål för samtliga i gruppen och skapa möjligheter för dem att nå dem. Om man fixar det så har man alla möjligheter att bli en riktigt bra ledare.

Johan: Det är också viktigt att få alla i teamet att förstå sin del på vägen, visa upp för medarbetarna vad de betyder i helheten. Alla måste ta ett ansvar för att man når målet. Inte bara chefen. Det är också viktigt att delegera, framför allt till dem som varit på salongen lite längre, de måste bli föredömen för de andra. Våga vara lite hård! En ledares absolut viktigaste egenskap är att veta sina styrkor och svagheter. Anställ folk som är bättre där du är svag.


Två kloka hjärnor möts! Både Björn Axén och Wella är naturligtvis framgångsrika
företag och det finns anledningar till det - ta del av deras bästa tips!


Men är det verkligen så enkelt?

Johan: Det kan vara det. Men om jag ska prata för oss på Björn Axén så är en av de absolut största anledningarna till att det går så bra för oss att det inte är pengarna som driver i första hand. Vad man måste komma ihåg är att det är frisörerna som jobbar på din salong som driver in pengarna. Du behöver få dem att stanna. Hur skapar man en miljö som gör att frisörerna vill stanna? Vi gjorde en undersökning om vad som var viktigast för frisörerna på en arbetsplats. Lön hamnade på sjätte plats, efter saker som arbetsmiljö, kollegor, utveckling, uppskattning och tydliga mål. Det är ganska talande.

Cristian: Det blir lite av en ond cirkel i salongsvärlden där många frisörer går vidare från en arbetsplats relativt snabbt. Då är det också svårt att ta betalt för sina tjänster, det krävs att man har några seniora frisörer och stylister på sin salong för att motivera högre priser. Därmed är det svårt att bli vinstdrivande.

Vad är nyckeln till ökad vinst då?

Cristian: Allt handlar om servicen du ger och vilket pris du kan sätta. Jag brukar ta ett väldigt målande exempel. Om varje stylist du har i din salong kan göra en färgning extra per dag så blir det i runda slängar en tusenlapp extra per stylist per dag rakt in i kassan. Tänk vad det blir på ett år. Och det på befintlig personal och befintliga kunder. Det handlar återigen om att sätta mål, att utbilda sin personal så att man kan ta rätt betalt för rätt tjänst. Egentligen är det inte svårare än så.

Johan: Ja, prissättningen! Den är alldeles för låg, vi har inte råd att driva en seriös verksamhet på det här sättet, det är helt galet. Alla tittar på varandra och ingen vågar ta mer betalt, istället för att titta på hur mycket jag behöver ta betalt för att gå med vinst. De frisörer som jobbat i 30 år tar samma pris som de som precis har börjat. Nej, ta betalt för erfarenhet. Priset håller ihop med kvaliteten, alla behöver inte ta samma betalt. Och precis som Cristian säger, ta olika betalt för olika typer av behandlingar. Addera mervärde. Kunder vill känna sig speciella.

Cristian: Ja precis, en kund som Wella hjälpte drog in 80 000 kronor mer varje månad bara genom att erbjuda en premium färgservice som kostade 150 kronor mer än den vanliga. Det är smart business! Vilken kund väljer inte den lyxiga varianten om det bara skiljer 150 spänn?

Johan: Fundera kring vad kunderna förväntar sig och leverera lite mer. Erbjud det lilla extra och ta betalt för det. Ett problem är också att frisörer blir så goda vänner med sina kunder att de tar ansvar för kundens plånbok. Man måste bestämma sig för att bli företagare eller inte. Ska man överleva så måste man bli mer professionell!


Både Cristian Canthal och Johan Hellström är överens om att personalen måste trivas och bli utmanade för att bli en framgångsrik salong. ”Man måste hitta glädjen” menar Johan.


Hur ska man öka försäljningen i salongen?

Johan: Frisören är nyckeln. En riktigt duktig teknisk frisör med dålig social kompetens kommer aldrig vara lika poppis som en dålig teknisk frisör men med social kompetens. Berätta vad man använder och varför - med det kommer du hur långt som helst. Men du måste göra det med ärlighet. Du måste tro på det du gör. 98% av våra kunder upplever att de får valuta för sina pengar och då är vi ändå dyra.

Cristian: Produktförsäljning är en sak, men där du riktigt tjänar pengar är inom service. Det är behandlingarna och rätt pris på bra service som gäller. Att skapa långsiktig framgång, hitta visionen. Men självklart ska du ha rätt, bra och innovativa produkter på din salong som är värda att ta extra betalt för.

Ge oss era slutgiltiga visdomsord!

Cristian: Våra viktigaste framgångsfaktorer är: utbilda din personal, fixa en rejäl businessplan, innovativa produkter och fundera över hur du kan få dina kunder att komma oftare och hur du får kunden att spendera mer pengar i salongen.

Johan: Skapa en värdekultur på RIKTIGT, inte något som bara blir ord som sitter på en vägg någonstans utan något som verkligen sitter i märgen på hela teamet. Om man vet vad man vill göra och vad man ska stå för så är det enklare att bestämma rätt väg fram. Men också älska det du gör, få med hela teamet på tåget, förstå vad det är du säljer och fundera kring hur du får dina kunder att må!

Cristian: Och: gå all in, men inte med allt på en och samma gång, ta en sak i taget. Fokusera på en sak och satsa först på det område där den största vinsten ligger.

Johan: En sak till: glöm inte att ha roligt! Sätt delmål på väg till stora målet. Om du aldrig når dina mål och aldrig känner att du kommer ikapp så blir det som en mental anorexi. Du är aldrig nöjd och du är aldrig bra nog. Det måste vara roligt att jobba!

Tusen tack mina herrar!

Text: Nina Campio
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines sjätte utgåva, 2015.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Inför sommaren 2017 tar Kérastase färgvård till en ny nivå med nya Les Touches Chromatiques - färgkorrigerande hårvård för färgbehandlat hår.
Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Nu lanserar Rapunzel of Sweden en helt ny produkt speciellt framtagen för att ge fylligare hår, även på toppen av huvudet. Läs om Rapunzel® Top Piece här:
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands hittar ni nu Root Cover - en färgspray som täcker utväxt och grått hår mellan salongsbesöken. Läs mer om produktnyheten från KC Professional här:
​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

The Black Mask är en fantastisk mask som tar bort pormaskar, finnar och akne och motverkar de första ålderstecknen. Du kan just nu hitta denna produkt på Hairmail!
Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Nu är den äntligen här! I väskan finner du en Texturizing Salt Spray, en Silk Perfume, en fantastiskt doft för håret samt en Balmain kam. Läs mer här:

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:
Intercoiffure World Congress i Japan

Intercoiffure World Congress i Japan

Håreliten samlades i Japan för Intercoiffure World Congress, som även detta år var fullspäckat med inspirerande visningar och galashower!
KMS event med Edwin Raaijmakers

KMS event med Edwin Raaijmakers

Ungefär 45 frisörer var på nya Goldwell & KMS Academy i Stockholm förra veckan för att se KMS artist Edwin Raaijmakers från Nederländerna som var på besök i Sverige. Läs mer här!
Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 är i full gång och nu kan de sex finalister presenteras. Se de inspirerande bidragen här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.
Mariana ”Mirre” Dehlin

Mariana ”Mirre” Dehlin

Mariana ”Mirre” Dehlin är Intercoiffure-medlem, styrelseledamot i Frisörföretagarnas riksstyrelse och driver salongen Mirres på Kungsholmen.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en somrig och romantisk håruppsättning som passar perfekt till sommarens alla fester och bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Låt dig inspireras av Björn Axéns senaste "How to get the look" video och lär dig att skapa de perfekta klassiska lockarna för sommarens fester!
Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

The BLAZOR är ett revolutionerande hårklippningsverktyg som är enkelt och säkert att använda.
Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Med Wavys smarta bokningssystem är det enkelt att hantera kalendern på salongen. Ta en titt på hur du använder Wavy!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axen visar i deras nya video hur du stylar en modern rockabilly. Se videon här.