leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Hair Magazine träffade de levande legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de två holländarna skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
- Nu för tiden ser man mycket killar som poserar såhär men varför vi började posera på det här sättet var på grund av att vi inte kunde någon annan pose, säger Leen. Det är inte så att vi medvetet försöker se ut som tuffa grabbar.

Leen och Bertus har verkligen ridit på barberarvågen, eller var det de som skapade den? Oavsett om de är hönan eller ägget så har duon skapat sig ett namn genom barbershoppen Schorem Haarsnijder & Barbier i Rotterdam som redan har uppnått kultstatus inom branschen. De är kontroversiella och oavsett om man gillar dem eller inte representerar de något alldeles unikt; dem själva.

Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers, som de också kallas, öppnade en barbershop tillsammans för att de var trötta på att klippa kvinnor. Konceptet blev en klassisk barbershop som fungerar som en fristad för män. Här erbjuds traditionella klippningar och signaturklippningar, skäggtrimning och klassisk rakning. Kvinnor är inte tillåtna i shoppen.

- Vi öppnade barbershoppen enbart för vår egen skull. Det har alltid varit vår dröm att vi som 65-åringar skulle klippa alla män i vår stadsdel, stå utanför salongen och vissla på
20-åringar. Så kom vi på att vi faktiskt inte behövde vänta till dess, varför inte göra det nu?

Barbershoppen blev en succé direkt. Schorem Barbers arbetar efter principen first come, first serve och redan efter tre veckor hade de kö långt ut på gatan med väntetid i upp till åtta timmar. I början var det bara de två, och även om intresset för shoppen var stort blev det inte som de hade tänkt.

- Vi öppnade barbershoppen för att ha kul, och det hade vi inte. Vi var tvungna att göra allt själva så som att svara i telefon, tvätta handdukar och koka kaffe samtidigt som kön bara ökade. Vi beslutade oss för att anställa direkt och tog även in en praktikant och då började det plötsligt bli kul igen!

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Reuzel, som betyder späck på holländska,
är Schorem Barbers eget märke med skäggvårds-
och stylingprodukter

Ett äktenskap
Idag arbetar Leen och Bertus inte i barber- shoppen mer. De har fullt upp med att undervisa jorden runt på stora shower, men också i deras egen akademi i Rotterdam. Varje år anordnar de dessutom en rock’n’rollfestival i staden. De har sitt eget produktmärke och någon gång däremellan försöker de hitta tid till att umgås med familj och vänner. Vänskapen har de i och för sig med sig vart de än tar vägen tillsammans. Leen startade sin första salong 1995, Bertus kom in och sökte jobb i salongen och de två hittade varandra direkt. Sedan dess har de både arbetat hårt och haft kul tillsammans. Leen beskriver deras relation som ett äktenskap.

- Det är både kärlek och hat. Om vi är på turné i en månad behöver vi varken ses eller höras på en vecka efteråt.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersPå scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

Inget förberett
The Worst Hair Show Ever. Det är taglinen för Schorem Barbers show. Precis som med allt annat gör de på sitt eget sätt även när det kommer till undervisning. På scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

- Det har aldrig varit vår önskan att hålla i stora shower på scen. Vår första tour var i Kanada och vi förberedde ingenting och det var så kul! Därför bestämde vi att vi aldrig skulle öva innan en show. Vissa grejer har vi pratat ihop oss lite om men det viktigaste är att vi har kul på scen, då kommer publiken också att ha kul.

På frågan om vad de alltid har med sig i resväskan när de turnerar vill Leen inte ha ett tråkigt svar. Han skriker på holländska över rummet till kollegan som har fullt upp med att förbereda en modell inför den stora visningen i Düsseldorf. Bertus tittar upp under cowboyhatten och svarar kort och gott: ”Glidmedel!”

- Jag är den tråkiga av oss, konstaterar Leen. Jag går alltid och lägger mig i tid, för jag orkar inte hålla mig uppe. Att resa är inte alls kul men tillsammans gör vi det kul. Många tror att det är en väldigt glamourös livsstil men det är det inte. Vi uppträder på en show och efteråt vill alla gå ut och ta en drink men dagen efter måste vi upp tidigt och resa igen, hitta modeller och prestera igen på nästa show.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
I barbershoppen i Rotterdam är endast män välkomna men på Top Hair fick fick Hair Magazines chefredaktör Camilla hänga med alla manliga män backstage

Fullkomligt exploderat
När Leen och Bertus öppnade Schorem fanns det kanske ett par barbershops i hela Holland. Sedan dess har barberartrenden fullkomligt exploderat och nu uppskattar Leen att det finns över 300 barbershops i landet. Han är överväldigad av utvecklingen och är övertygad om att det inte är en trend som kommer att försvinna i första taget.

- Det som kommer att hända nu är att det kommer att öppna massor av barbershops men vissa tror att de är barberare bara för att de har skägg och hängslen. De som inte håller måttet kommer automatiskt inte att överleva och om ett tag kommer det att finnas färre, men riktigt bra, barbershops. Leen trycker på vikten av att vara sig själv och inte kopiera andra för att lyckas.

- Om du gillar housemusik, spela det. Gillar du rock’n’roll, spela det. Gillar du reggae, spela det. Spela bara inte rock’n’roll för att det ”ska vara” det i en barbershop.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersSchorem Barbers erbjuder både klassiska klippningar och deras egna signaturfrisyrer.

En i hela världen
Framtiden ser ljus ut för de två holländarna. Med fans över hela världen, ett eget skäggvårds- och stylingmärke som säljer som smör i solsken och en skola som bara växer i popularitet, har de rikligt att sysselsätta sig med de kommande åren. Trots det är Leen och Bertus alltid öppna för nya möjligheter.

- Vi vet ju ingenting om framtiden. Om det dyker upp något intressant kommer vi definitivt att göra det. Utbildning är väldigt viktigt för oss så vi kommer att utöka vår akademi, det blir kanske en på varje kontinent. Men en sak är säker, det kommer alltid bara att finnas en Schorem barbershop i hela världen.

Schorem har nu över en miljon följare på Facebook, följ dem du med på: facebook.com/Schorem/

Den här artikeln kan du även läsa i fjärde upplagan av Hair Magazine 2017.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Evo hårvårdsfamiljen Smooth med 3 nya produkter - Nu hos Baldacci

Evo hårvårdsfamiljen Smooth med 3 nya produkter - Nu hos Baldacci

Inför hösten 2017 utökar evo hårvårdsfamiljen Smooth med 3 nya produkter: Mane Tamer Shampoo, Mane Tamer Balsam och leave-in-krämen Lockdown.
Fudge Xpander Foam - Nu hos HeadBrands

Fudge Xpander Foam - Nu hos HeadBrands

Hos HeadBrands hittar ni nu Fudge Xpander Foam, en lätt mousse som absorberas snabbt utan att kännas klibbig samtidigt som den ökar hårets densitet och glans. Läs mer här:
NYHET! ghd contour crepejärn

NYHET! ghd contour crepejärn

För att hylla 80-talets hårtrender med mycket volym och textur, introducerar ghd nu den nya ghd contour™ limited edition crepejärn. Läs mer här!
Donald Scott NYC Carving Come nu hos Lützow of Sweden

Donald Scott NYC Carving Come nu hos Lützow of Sweden

Nu kan du hitta Donald Scott NYC:s Carving Comes hos Lützow of Sweden. Den finns i två varianter; Wide och Fine. Läs mer här!
Tondeo lanserar nya trimmern ECO S+

Tondeo lanserar nya trimmern ECO S+

Nu lanserar TONDEO deras nya ECO S+, trimmern för proffs! ECO S + ersätter ECO S, som var en av klassikerna i TONDEO:s utbud i nästan 20 år. Läs mer här!

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Vinsten i att våga - Linda Schuster vann American Crew All-Star Challenge Sverige

Vinsten i att våga - Linda Schuster vann American Crew All-Star Challenge Sverige

Linda Schuster från Salong Etage i Karlskrona älskar att tävla. I år har hon både kammat hem nationellt guld i American Crew All-Star Challenge och silver i Style Masters Contest.
Jessica Lundström - Vansinnigt utvecklande

Jessica Lundström - Vansinnigt utvecklande

Jessica Lundström vann svenska Style Masters Contest 2017. På Studio The Look i Linköping hänger tävlingsbilderna som gjorde henne till nationell vinnare.
Barberare stödjer katastrofhjälpen i Västindien

Barberare stödjer katastrofhjälpen i Västindien

Barberare från Stockholm samlas för att samla in pengar till katastrofhjälpen söndagen den 17:e september. Läs mer om hur du kan delta här!
Storslagen skäggfest när World Beard Day firades i Stockholm

Storslagen skäggfest när World Beard Day firades i Stockholm

För tredje året i rad var det dags för storslagen skäggfest när World Beard Day firades i Stockholm! Läs mer här!
Morgondagens mode på Grand

Morgondagens mode på Grand

Talangfullt, könsneutralt och lockigt hår med hatt. Grazette of Swedens team stylade hår vid Swedish Fashion Talens modevisning på Grand Hotel under Stockholm Fashion Week. Läs mer här!

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Mr. & Mrs.

Mr. & Mrs.

Kristian och Katja öppnade salong Mr. & Mrs. för tre år sedan. Läs intervjun när de berättar om sina tips och hur man lyckas skapa ett riktigt framgångsrecept i en liten stad med bara 15.000 invånare
Christer Johansson och David Johansson

Christer Johansson och David Johansson

Nöjd personal ger nöjda kunder. Det mottot kör man med på ”Christers Hårvård” i Göteborg. Något som onekligen funkar – trots sina snart hundra år på nacken fortsätter kunderna att strömma till salongen.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!