leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Hair Magazine träffade de levande legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de två holländarna skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
- Nu för tiden ser man mycket killar som poserar såhär men varför vi började posera på det här sättet var på grund av att vi inte kunde någon annan pose, säger Leen. Det är inte så att vi medvetet försöker se ut som tuffa grabbar.

Leen och Bertus har verkligen ridit på barberarvågen, eller var det de som skapade den? Oavsett om de är hönan eller ägget så har duon skapat sig ett namn genom barbershoppen Schorem Haarsnijder & Barbier i Rotterdam som redan har uppnått kultstatus inom branschen. De är kontroversiella och oavsett om man gillar dem eller inte representerar de något alldeles unikt; dem själva.

Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers, som de också kallas, öppnade en barbershop tillsammans för att de var trötta på att klippa kvinnor. Konceptet blev en klassisk barbershop som fungerar som en fristad för män. Här erbjuds traditionella klippningar och signaturklippningar, skäggtrimning och klassisk rakning. Kvinnor är inte tillåtna i shoppen.

- Vi öppnade barbershoppen enbart för vår egen skull. Det har alltid varit vår dröm att vi som 65-åringar skulle klippa alla män i vår stadsdel, stå utanför salongen och vissla på
20-åringar. Så kom vi på att vi faktiskt inte behövde vänta till dess, varför inte göra det nu?

Barbershoppen blev en succé direkt. Schorem Barbers arbetar efter principen first come, first serve och redan efter tre veckor hade de kö långt ut på gatan med väntetid i upp till åtta timmar. I början var det bara de två, och även om intresset för shoppen var stort blev det inte som de hade tänkt.

- Vi öppnade barbershoppen för att ha kul, och det hade vi inte. Vi var tvungna att göra allt själva så som att svara i telefon, tvätta handdukar och koka kaffe samtidigt som kön bara ökade. Vi beslutade oss för att anställa direkt och tog även in en praktikant och då började det plötsligt bli kul igen!

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, randiga byxor, tatueringar och skägg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Reuzel, som betyder späck på holländska,
är Schorem Barbers eget märke med skäggvårds-
och stylingprodukter

Ett äktenskap
Idag arbetar Leen och Bertus inte i barber- shoppen mer. De har fullt upp med att undervisa jorden runt på stora shower, men också i deras egen akademi i Rotterdam. Varje år anordnar de dessutom en rock’n’rollfestival i staden. De har sitt eget produktmärke och någon gång däremellan försöker de hitta tid till att umgås med familj och vänner. Vänskapen har de i och för sig med sig vart de än tar vägen tillsammans. Leen startade sin första salong 1995, Bertus kom in och sökte jobb i salongen och de två hittade varandra direkt. Sedan dess har de både arbetat hårt och haft kul tillsammans. Leen beskriver deras relation som ett äktenskap.

- Det är både kärlek och hat. Om vi är på turné i en månad behöver vi varken ses eller höras på en vecka efteråt.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersPå scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

Inget förberett
The Worst Hair Show Ever. Det är taglinen för Schorem Barbers show. Precis som med allt annat gör de på sitt eget sätt även när det kommer till undervisning. På scen vill de återskapa miljön i en vanlig barbershop, de använder alltid människor som de hittar på gatan innan showen istället för professionella modeller och de har inget förberett manus.

- Det har aldrig varit vår önskan att hålla i stora shower på scen. Vår första tour var i Kanada och vi förberedde ingenting och det var så kul! Därför bestämde vi att vi aldrig skulle öva innan en show. Vissa grejer har vi pratat ihop oss lite om men det viktigaste är att vi har kul på scen, då kommer publiken också att ha kul.

På frågan om vad de alltid har med sig i resväskan när de turnerar vill Leen inte ha ett tråkigt svar. Han skriker på holländska över rummet till kollegan som har fullt upp med att förbereda en modell inför den stora visningen i Düsseldorf. Bertus tittar upp under cowboyhatten och svarar kort och gott: ”Glidmedel!”

- Jag är den tråkiga av oss, konstaterar Leen. Jag går alltid och lägger mig i tid, för jag orkar inte hålla mig uppe. Att resa är inte alls kul men tillsammans gör vi det kul. Många tror att det är en väldigt glamourös livsstil men det är det inte. Vi uppträder på en show och efteråt vill alla gå ut och ta en drink men dagen efter måste vi upp tidigt och resa igen, hitta modeller och prestera igen på nästa show.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
I barbershoppen i Rotterdam är endast män välkomna men på Top Hair fick fick Hair Magazines chefredaktör Camilla hänga med alla manliga män backstage

Fullkomligt exploderat
När Leen och Bertus öppnade Schorem fanns det kanske ett par barbershops i hela Holland. Sedan dess har barberartrenden fullkomligt exploderat och nu uppskattar Leen att det finns över 300 barbershops i landet. Han är överväldigad av utvecklingen och är övertygad om att det inte är en trend som kommer att försvinna i första taget.

- Det som kommer att hända nu är att det kommer att öppna massor av barbershops men vissa tror att de är barberare bara för att de har skägg och hängslen. De som inte håller måttet kommer automatiskt inte att överleva och om ett tag kommer det att finnas färre, men riktigt bra, barbershops. Leen trycker på vikten av att vara sig själv och inte kopiera andra för att lyckas.

- Om du gillar housemusik, spela det. Gillar du rock’n’roll, spela det. Gillar du reggae, spela det. Spela bara inte rock’n’roll för att det ”ska vara” det i en barbershop.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersSchorem Barbers erbjuder både klassiska klippningar och deras egna signaturfrisyrer.

En i hela världen
Framtiden ser ljus ut för de två holländarna. Med fans över hela världen, ett eget skäggvårds- och stylingmärke som säljer som smör i solsken och en skola som bara växer i popularitet, har de rikligt att sysselsätta sig med de kommande åren. Trots det är Leen och Bertus alltid öppna för nya möjligheter.

- Vi vet ju ingenting om framtiden. Om det dyker upp något intressant kommer vi definitivt att göra det. Utbildning är väldigt viktigt för oss så vi kommer att utöka vår akademi, det blir kanske en på varje kontinent. Men en sak är säker, det kommer alltid bara att finnas en Schorem barbershop i hela världen.

Schorem har nu över en miljon följare på Facebook, följ dem du med på: facebook.com/Schorem/

Den här artikeln kan du även läsa i fjärde upplagan av Hair Magazine 2017.

Text & foto: Camilla Svensson

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Minerals praktiska travel size-produkter är perfekta att ha med på resande fot och finns i både schampo, balsam och stylingprodukter.
L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt presentera nya Instant Highlights, deras första värme-boostade professionella system för expressblekning.
Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Nu tillkommer ytterligare tre fräscha produkter i BE FABOLOUS serien från Revlon Professional. Läs mer om dem här:
Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk barberartradition och arkitektur är inspirationen till Antiga Barbearia de Bairr som nu utökas serien med skäggvård i tre delar. Läs mer här!
Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Wella Professionals introducerar nya EIMI Mistify Me hårspray, det perfekta verktyget för att omedelbart skapa och forma identiteter på språng.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

En fantastisk kväll hölls på Tivoli Hotel i centrala Köpenhamn när L'Oréal Professionnel bjöd in till en show tillsammans med Toni & Guy.
British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Anders Schönemann

Anders Schönemann

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen med stort inflytande över hårmodet. Läs den ingående intervjun med Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Fiorella Geraci

Fiorella Geraci

Från Buenos Aires och Stockholm till Växjö och världen. Fiorellas kämparglöd och talang har gjort henne till salongsägare, medlem i Revlon Professional och Alterna Haircares internationella team, trefaldig vinnare av Style Masters och nu även nominerad till Årets Frisör 2017 i Avantgarde. Läs och låt dig inspireras av duktiga Fiorella Geraci!

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Här får du koll på hur du ordnar den mer extrema volymen. Lär dig hur du skapar volym som håller länge för dina kunder som vill göra ett stort intryck.
Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Making Waves är till för att hjälpa unga från de mest fattiga och utsatta samhällsgrupperna i Kambodja till en ljusare framtid inom frisöryrket. Se videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.