leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Intervju med Henrik Danielsson från HeadOn

På en av hans fyra frisörsalonger i Malmö träffar vi Henrik Danielsson och får ta del av hans historia. Han började som hjälpreda i sin mammas salong, och är idag både frisör och salongägare av frisörkedjan HeadOn.


Henrik Danielsson med personal under salonginvigningen på Hamngatan.

Henrik Danielssons frisörsalonger klipper Malmö. Frisöryrket ligger i familjen - hans mamma drev en salong och var frisörlärare i Malmö. I tidig ålder började han hjälpa till i salongen med lättare uppgifter, men var faktiskt till en början inte intresserad av att bli frisör själv. ”Jag gjorde helt andra saker. Jag blev till exempel dykningsinstruktör och reste väldigt mycket med det. Men när cashen tog slut hjälpte jag till hos mamma", berättar han.

Med tiden började Henrik utföra mer avancerade uppgifter i salongen. ”En dag frågade mamma om jag inte ville börja klippa och då började jag sakta men säkert att göra det”. Och det var då han började få upp ett riktigt intresse för hår. ”Det var kul att klippa men svårigheten med det var att ha sin mamma som lärare”, berättar han skrattande. Henrik utbildade sig på en privat frisörutbildning i Norge. ”Jag hade ju aldrig arbetat på en annan salong än min mammas, så jag sökte upp den bästa frisörsalongen i Norge och sa att jag ville börja arbeta där för att lära mig. De kunde inte anställa någon på heltid då, men jag berättade att jag bara ville vara där för att lära mig och arbetade gratis. Och efter ett tag fick jag lön och blev heltidsanställd”, berättar han. Och Henrik menar att det är hans bästa råd till nya frisörer; har man inte jobb så bör man visa framfötterna och erbjuda sina tjänster och bara vara där och titta. Är man duktig  har man sedan stor chans att faktiskt bli anställd. 

Henrik arbetade på salongen i Norge och som dykinstruktör samtidigt. Efter att ha tagit gesällen bestämde han sig för att enbart fokusera på dykningen i en period; ”Jag ville inte riktigt släppa det”, berättar Henrik som fortfarande är väldigt fysisk aktiv. Fem gånger i veckan stiger han upp klockan 5 på morgonen för att ta sig en joggingtur. ”Det är då jag går igenom min dag och förbereder mig. Jag behöver träning för att kunna vara klar i knoppen”, säger han.


Salongen i Slottstaden.

Folk vill gå dit där mycket folk går
Henrik och hans fru flyttade tillslut tillbaka till Malmö, och han började då arbeta hos Larsson & Lange men bestämde sig snabbt för att öppna eget. År 2002 öppnade han den första HeadOn salongen i Slottstaden i Malmö. Till en början hade Henrik svårt att få med sig banken eftersom de menade att det redan fanns så många frisörsalongen i området. Men han ville inte släppa lokalen ”Den är väldigt fin med stora fönster, och man får känslan av att man står och klipper i själva parken”. Henrik berättar att konceptet i den första salongen var att öppna upp och visa att det fanns mycket folk och rörelse. ”Konceptet var att vi skulle vara minst 4 -5 frisörer i salongen  för att ge ett levande intryck. Folk vid gå dit där mycket folk går”, menar han.


Salongen på Möllan.

Nyckeln är att vara ute i verksamheten
Konceptet fungerade, och Henrik och hans frisörer fick snabbt börja jobba med väntelistor. Idag driver han fyra HeadOn salonger i Malmö, Slottstaden, Limhamn, Möllan och Hamngatan, och roterar mellan dem så mycket han kan. ”Jag tycker att det är jätteroligt att klippa hår, träffa kollegorna och jag tycker att det är viktigt för att på så sätt får jag grepp om känslan och om vad som behöver förbättras. Nyckeln är att vara ute i verksamheten”. Varje HeadOn salong har en salongansvarig så att Henrik kan behålla en överblick över alla fyra salonger.


Till höger: HeadOns Frida Holmbergs vinnande bidrag till Wellas nationella Trend Vision-tävling. Till vänster: HeadOns Åsa Perssons bidrag till Årets Frisör 2013, kategori herr.

På frågan ”varför frisörkedjor?” svarar Henrik att han ser en tydlig synergieffekt. ”Man behöver till exempel bara ha en hemsida och får inte ökade marknadsföringskostnader”, säger han och  understryker att han tycker att marknadsföring är väldigt viktig idag, och är något HeadOn lägger stor vikt vid. De är exempelvis engagerade inom tävlingar och vann årets nationella Wella Trend Vision Awards, de har varit nominerade för årets frisör inom flera kategorier och är aktiva inom sociala medier, har annonser i tidningar och arrangerar flertalet kundevent. ”Alla kundevent behöver inte handla om hår, just nu tränar vi till exempel inför midnattsloppet”, berättar han.


Salongen i Limhamn.

Salongsfilosofi
Henrik berättar att de på HeadOn fokuserar mycket på att ha en trevlig miljö. Ingen av salongerna ser likadana ut och de försöker anpassa inredningen efter salongplaceringen. Däremot vill de inte ligga i ett köpcentrum: ”Det är inte vårt koncept”, säger Henrik som vill att de ska kunna bestämma själva om hur länge och när salongerna ska vara öppna.

På HeadOn varierar priserna beroende på frisör, och de frisörer som har mest erfarenhet och arbetat på HeadOn längst kostar mer. Alla frisörer jobbar efter en välgenomtänkt mall och en salongsfilosofi om hur man bemöter kunden från att de stiger in i salongen tills att de lämnar. ”Går du och klipper dig hos mig ska du få samma tjänst som om du klipper dig hos en annan av våra frisörer. Trots att vi har olika klippstilar ska kunden få exakt samma tjänst”, säger han.


HeadOns Frida Holmbergs bidrag till Årets Frisör 2013, katergori dam.

Henrik utesluter inte att kedjan kommer att växa i andra städer i Sverige, men då i franchisemodell. ”Om jag äger en salong vill jag vara en aktiv ägare och vill egentligen kunna cykla mellan dem. Annars tappar jag hela konceptet med att kunna vara i alla salonger minst en gång i veckan, och det tycker jag är väldigt viktigt".

Text - Ena Salatic
Foto - Mikael Leijon

För mer information, besök www.headon.se eller kontakta Henrik Danielsson på henrik@headon.se

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo fabuloso - färgstärkande balsam i 7 nyanser

evo Fabuloso är ett färgstärkande balsam som omedelbart förstärker hårfärgen samtidigt som det återfuktar, reparerar och ger håret glans.
Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture.

Catwalk Ponytail från Balmain Hair Couture har utvecklats av backstage-stylister, och är en välanvänd backstage-hemlighet.
Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine från Goldwell

Structure + Shine Straightening Service ger dig det perfekta redskapet för att ge din kund det där vackra, släta håret hon alltid har drömt om. Läs mer här:
Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchell Skylight Frihandsblekning

Paul Mitchells nya lerblekning är idealisk för frihandsapplicering, såsom balayage, slingor, contouring m.m
HH Simonsens nya Volume Hot Styler 32 mm och 38 mm

HH Simonsens nya Volume Hot Styler 32 mm och 38 mm

HH Simonsens nya Volume Hot Styler är allt du behöver för att skapa fylliga och glansiga lockar i ett svep.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Inger Ellen Nicolaisen

Inger Ellen Nicolaisen

Det är sällan man möter en ledare eller människa som Inger Ellen Nicolaisen, grundare av Nikita Hair. Hennes säregna ledarstil tillsammans med en enorm energi är det nyckeln till hennes stora framgång.
Robert Preston

Robert Preston

Robert Preston är idag en av Sveriges mest erkända frisörer. Hair Magazine har träffat denna orädda kreatör som går in i allt med ett barns glädje och nyfikenhet.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.