leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Utveckling är nyckelordet hos Headon

Henrik Danielsson på Headon i Malmö har från starten byggt upp sin verksamhet så att den kan växa. För om man inte utvecklar, avvecklar man, säger han. På hans ritbord framöver är ännu en salong i Malmö och etablering av en franchisekedja.


I alla Headons salonger sitter kunderna intill varandra så att de kan tala, vilket skapar en god stämning. Samtidigt ger det möjligheten att få in så många arbetsstationer som möjligt.

Headon - med utrymme för tillväxt
- Jag har alltid haft svårt att sitta stilla och jag har alltid sökt utmaningar. Så när jag öppnade min första salong 2002, och den snabbt växte sig så stor att jag var tvungen att köpa grannbutiken tror jag egentligen att jag redan hade beslutat mig för att jag skulle ha fler än en salong.

Det berättar Henrik Danielsson, som i dagsläget äger fyra salonger i Malmö. Den femte öppnar i mars i det nybyggda kulturhuset Malmö Live. Och även om Henrik alltid har tänkt att alla hans salonger skulle ligga inom cykelavstånd från hans hem, är det nu också planer på att öppna Headonsalonger lite längre bort än just cykelavstånd.

 Headon, ett välkänt namn i Malmö.

Läs även: Intervju med Henrik Danielsson från HeadOn (2014)

Personlig touch
Henriks första salong öppnade han i Slottsstaden.
- Det bodde väldigt många äldre människor i området, men jag kände att det hade något över sig, och i dag har området blivit trendigt med massor av unga människor, berättar Henrik som efter ett par år öppnade ännu en salong på Limhamn, och lite senare ännu en på Möllevången.

- Varje gång jag skulle öppna en ny salong har jag åkt ut till platsen där jag har tänkt öppna för att stå där lite, känna in stället och människorna som rör sig i området, berättar Henrik och således är de fyra salongerna väldigt olika. Inredningen är olika och kunderna är olika.

- Om inredningen hade varit likadan hade det ju varit en fabrik. Jag tror att det är viktigt med en personlig touch i varje salong.

  
Salongen i Lindhamn är trendigt exklusiv och därmed anpassad till miljön och människorna i området.

Målgruppsanpassade salonger
Möllevången, eller Möllan som området kallas, är stället i Malmö där trenderna uppstår.
- Här är lite crazy. De frisörer som låg här innan vi öppnade var typiska ”100 kr för en klippning”-salonger, så jag gjorde det motsatta. Jag ökade våra priser med tio procent, och det fungerade.

Idag är salongen på Möllan den som har störst överskott och mest att göra. Första halvåret var de fyra medarbetarna bokade till 90 procent, och sedan 1 maj har de varit fullbokade.

Även om Henrik säger att varken han eller varumärket blir yngre så blev det en föryngring med minst tio år när han öppnade på Möllan. Salongen är trendigt exklusiv och därmed anpassad till miljön och människorna i området, medan Limhamnssalongen är inredd med mässing och trä och i nyanser som för tankarna till stranden och havet, som ju också omger Limhamn.

- Och här är det inte många som färgar håret blått, säger Henrik med ett leende.

Henriks sist tillkomna salong på Hamngatan är kedjans flaggskeppssalong. Den öppnade för ett år sedan, och det är där man presenterar varumärket.

- När salongen på Malmö Live öppnar ska jag inte ha fler salonger i Malmö, klargör Henrik.

 Alla fyra Headonsalonger är inredda för att passa området de ligger i.
Alla fyra Headonsalonger är inredda för att passa området de ligger i. Salongen på Limhamn har inredningsdetaljer som för tankarna till havet, som ju också omger stadsdelen.

Både anställda och uthyrda stolar
På Headonsalongerna arbetar Henrik Danielsson med både fast anställda och frisörer som hyr stolar. Totalt är det 27 medarbetare och de flesta är fastanställda. Men han är glad för mixen.

- Man ska självklart säkerställa att man behåller atmosfären i salongen, men istället för att gå över ån efter vatten kan man lika gärna behålla de bra frisörerna, som exempelvis går på barnledighet och därför vill hyra en stol för att kunna anpassa sin arbetstid.

Dock ser Henrik till att avtala med frisörerna hur många timmar de ska vara på salongen, och när de inte är på plats kan någon annan frisör använda sig av stolarna. På så vis utnyttjas kapaciteten optimalt.

- På det sättet kan de inte heller använda stolen till att tjäna svarta pengar, och det är mycket viktigt för mig.

Henrik själv arbetar en dag i veckan i varje salong. Han klipper lite, coachar personalen och ger feedback. Han förklarar att den mixen passar honom och det är en av fördelarna med att ha flera salonger.

- Jag arbetar med att utveckla personalen och jag har kundkontakt. Det är super.

    Elin Dagsberg tar hand om en kund i salongen på Limhamn. 
Vidareutbildning av personalen är viktigt anser Henrik, och håller hela tiden personalen uppdaterad. Elin Dagsberg tar hand om en kund i salongen på Limhamn.


Intranät

Eftersom verksamheten från starten har byggts så att den ska kunna växa har Henrik etablerat ett intranät som sörjer för effektiv kommunikation till medarbetarna om events, kurser och detaljerade arbetsplaner för alla.

- När man har flera salonger är en av de stora utmaningarna att alla frisörer ska få samma budskap, och inte minst att de ska få det samtidigt. Därför byggde jag vårt intranät och det fungerar super – och det kan kopplas till fler salonger.

På intranätet kan frisörerna också läsa om Headons värderingar. Man kan läsa hur man ska ta emot kunder, hur man initierar merförsäljning, vad Headons riktlinjer kring facebook och instagram är och mycket mer.

Dessutom finns en kontaktlista samlad med alla relevanta uppgifter, blomsterbud, fönsterputsarna, IT-ansvariga och VVS-ansvariga.

- Om alla skulle ringa till mig varje gång det är något som ska beställas eller repareras hade jag ju inte haft tid till annat, konstaterar Henrik.

 

Vill säkra kvaliteten
I varje Headonsalong finns det en salongsansvarig som ser till den dagliga driften som om det vore deras egen salong. Tillknuten till firman finns också en ekonomiansvarig som följer målsättningar, likviditet och utveckling och som har full koll på ekonomin.

- Varje salong drivs som ett eget företag med Headon som moderbolag. På det sättet kan vi bäst följa utvecklingen, förklarar Henrik. Vidare berättar han att nästa steg är att anställa en kvalitetsansvarig.

- Jag vill ha en person som kan försäkra att vi alla är lika duktiga, att kunderna får samma goda bemötande i alla salonger och att frisörerna är utbildade inom den priskategori de arbetar i. Vi kör med differentierade priser efter kvalifikationer och erfarenhet, och inte minst att det följs upp. Det räknar jag med att ha på plats den första januari 2016, uppger Henrik.

Hans målsättning är att alltid utveckla verksamheten och att alltid ha den högsta kvaliteten.

- Utvecklar vi oss inte, avvecklar vi, säger han. Därför har han också samtal med alla frisörerna en gång om året, om deras mål för det kommande året, vad de vill bli bättre på och inte minst hur de vill bli bättre och vad det krävs för att nå dit.

- Vi har ett superbra samarbete med vår huvudleverantör Wella och vi går ofta på deras kurser. Att ha en bra utbildningsplan med leverantörerna är minst så viktigt för mig som rabatter!, poängterar Henrik.

- För ju mer utbildade frisörerna är, desto mer kan de ta betalt, och ju fler nöjda kunder får vi.

”Tidigare sa man ’jag ska klippa mig’. Idag säger de
’jag ska till Headon’, och det är den utvecklingen vi
gärna vill ha. Vi ska skapa en image och ett varumärke”,
säger Henrik Danielsson på Headon.

Salonger utanför Malmö
Även om det finns många planer för Headon framöver och även om det öppnar en ny salong redan till mars nästa år ligger Henrik inte på latsidan. Nästa steg är att etablera Headon utanför Malmö, eventuellt efter en franchisemodell.

- Ska man tjäna pengar på att ha en salong idag är det viktigt att ha en historia – en image. Det har Headon, samtidigt ska salongen ha en viss storlek, och så är det en del synergi i inköp, hemsida, plakat. Idag skickar vi systematiskt nyhetsbrev till våra kunder, och om vi har fem eller tio salonger är arbetet detsamma. Samtidigt har vi ju begått alla nybörjarfel och vi har lärt av dem, så då kan vi ju hjälpa andra frisörer som har lust att vara en del av vårt koncept med att inte begå samma fel, förklarar Henrik.

 

Produktförsäljningen viktig
Henrik Danielsson har en klar förhållning till att produktförsäljningen är väldigt viktig i salongerna, och att det ska prioriteras. Han använder inredningen till att visa produkterna för kunderna. I salongen på Limhamn är det ett avstånd mellan disken och väggen med produkter, och det är helt medvetet så att kunderna kan känna att de kan titta ifred. Och så finns det plats för en frisör att expediera vid kassan och en vid produkterna.

I salongen på Möllan ser produkthyllorna ut som bokhyllor i biblioteket på en engelsk herrgård.

- Vi har en gång som kunderna går igenom ut till garderoben och ut till schamponeringen, och här är produkter från golv till tak. Det vill säga att kunden ser produkterna när hon går in med jackan, när hon går mot hårtvätten, när hon går tillbaka från tvätten och igen när hon hämtar sin jacka, förklarar Henrik.

För att öka försäljningen hålls tävlingar mellan de anställda där de bland annat kan vinna en resa till London.

- Och det ger dem lusten att sälja mer, berättar Henrik och avslutar med att fastslå att man hela tiden är tvungen att vidareutveckla sin verksamhet.

- Men man måste också våga ta betalt för sitt arbete för att kunna vidareutveckla. Gör man det och har en plan för vad man vill, kan man skapa ett starkt varumärke.

Pernilla Sandström och Henrik Danielsson i Headonsalongen i Limhamn.
I salongen på Limhamn är det ett stort avstånd mellan disken och väggen med produkter,
en helt medveten möblering så att kunderna känner sig bekväma med att titta på egen hand. På bilden Pernilla Sandström och Henrik Danielsson.

Läs även: Intervju med Henrik Danielsson från HeadOn

Text : Pia Finne
Foto: Claus Peuckert


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines fjärde utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Redken presenterar nya serien Diamond Oil Glow Dry

Redken presenterar nya serien Diamond Oil Glow Dry

Redkens bästsäljande hårolja Diamond Oil Glow Dry får nu sällskap av tre nya hårvårdsprodukter för att uppnå bästa möjliga föningsresultat. Se de nya produkter här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Delta i Color Zoom Challenge och vinn en resa till Global Zoom

Delta i Color Zoom Challenge och vinn en resa till Global Zoom

Varje år ställer flera frisörer upp i den världskända Color Zoom Challenge. Nu är det dags igen! Skicka din tolkning av IN-FLUX Collection till Goldwell senast den 31 maj.
Global Zoom kommer till BARCELONA

Global Zoom kommer till BARCELONA

Global Zoom kommer i år att hållas i Barcelona. Eventet kommer att bjuda på massvis med inspiration, tips och råd och självklart kommer de nationella vinnarna presenteras. Följ med på ett av årets största frisörevent!
Jorden runt med KMS i Malmö

Jorden runt med KMS i Malmö

På Larsson & Langes bar Care Of i Malmö träffades stilmedvetna frisörer från södra Sverige för en kväll tillsammans med KMS, deras nordiska utbildningschef Daniel Blomqvist och utbildare Josefine Lindholm.
TOP HAIR i Düsseldorf - Rock your head!

TOP HAIR i Düsseldorf - Rock your head!

Drygt 35 000 personer besökte branschmässan TOP HAIR International Trend & Fashion Days i Düsseldorf. Här fanns verkligen allt för alla som älskar hår i alla dess former.
Med Schwarzkopf Professional i Åre

Med Schwarzkopf Professional i Åre

Schwarzkopf bjöd på massor av inspiration och trendspaning under en hel helg i det snötäckta Åre. Kursisterna fick ta del av bl.a. killtrender, balayagetekniker, makeup och Essential Looks.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Antonio Axu

Antonio Axu

Revansch - Motgång - Revansch igen. Antonio Axus liv har varit en ständig kamp. Nu ska han ändra på det och satsa mer på sig själv.
Felicia Fröjd Weise (Q&A)

Felicia Fröjd Weise (Q&A)

Hair Magazine har fångat Felicia Fröjd Weise, vinnaren i Årets Nykomling 2017, för att få svar på några snabba frågor. Läs om vilken kändis som hon skulle vilja göra en ny frisyr på och varifrån hon får sin inspiration.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Här kommer en ny tutorial från Björn Axén! Här får du inspiration till en elegant och avslappnad hårstyling - Perfekt till sommarens bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en snabb, enkel och snygg håruppsättning som helt klart kommer att uppskattas av dina festglada kunder.
How to get the look med Björn Axén - Barbershop

How to get the look med Björn Axén - Barbershop

I den här tutorialen från Björn Axén får du hjälp med att fixa en snygg frisyr på män med kort hår. Klicka in och låt dig inspireras!
Schwarzkopf Professionals Essential Looks SS17

Schwarzkopf Professionals Essential Looks SS17

Med inspiration från SS17 catwalks, presenterar Schwarzkopf Professional Essential Looks Modern Icon Collection.
Årets Frisör 2017 Åsa Pettersson på tv 4 nyhetsmorgon

Årets Frisör 2017 Åsa Pettersson på tv 4 nyhetsmorgon

Efter helgens stora tävling stod Åsa Pettersson från Hårgänget som vinnare. Här ser ni henne visa sina inspirerande kreationer på tv 4 nyhetsmorgon!