leverantörer

Frisörkurser

Webshops

SUREBABYYES – Mer än bara en frisörsalong

Går du förbi Surebabyyes på dagen ser den ut som en helt vanlig salong. På kvällen däremot, då de flesta frisörsalonger är mörka och tysta, händer det alltsom oftast spännande saker i källarlokalen i hjärtat av hippa Hornstull.


Ola Lewitschnik och Emma Mills har drivit salongen Surebabyyes tillsammans i sex år.

Vem har sagt att en frisörsalong bara ska användas för att klippa hår? När Ola Lewitschnik och Emma Mills först flyttade in i en källarlokal i hippa stadsdelen Hornstull i Stockholm för drygt sex år sedan visste de redan från början att de inte ville driva Surebabyyes som en klassisk salong.

– Vi ville att namnet Surebabyyes skulle betyda mer än bara hår, utan förknippas lika mycket med konst, mode och musik, säger Ola Lewitsch- nik. Vi ville ha en annorlunda profil helt enkelt.

Även deras stil rent frisörmässigt kan beskrivas som annorlunda och Ola sticker inte under stol med att de har ett rykte om sig att vara lite tuffare och lite trendigare än de flesta andra salonger.

– Vi gillar  att vara tuffa! Vi vill sticka ut, göra det vi själva känner oss bekväma med. Jag får ofta höra att folk tycker jag är kaxig, men det stämmer ju inte riktigt. Det är jätteviktigt för mig att  folk känner sig välkomna hit ner, säger Ola.


Salongen ligger i en källarlokal i Hornstull, men känns långt ifrån mörk. Både väggar, tak och golv är vitmålade. De snedställda rumsavskiljarna i starka åttiotalsfärger har blivit lite av salongens signum.

 

HÅRDA KLIPPNINGAR

Den kompromisslösa stilen passar perfekt för de trendiga stockholmare som rör sig i  kvarteren runt Hornstull, men långt från alla kunder är ”hårnördar”. Däremot tackar man på SBY nej till kunder som vill ha permanenter och de gör inte heller löshår eller uppsättningar.

– Vi visste redan från början att vi ville göra hårda klippningar, frisyrer som sticker ut. Och så har det blivit – vi har nog en större andel kunder som vill ha lite knasiga frisyrer.

Musiken har alltid varit en central del av SBY-stilen. I salongen spelas inget lättsmält radioskval utan all musik är noga utvald och representerar den musikstil som gänget själva har.

Av den anledningen blev det naturligt att  även börja spela skivor på klubbar och barer runt om i Stockholm under Surebabyyes namn och även att titt som tätt låta frisörerna dj:a under mingelkvällar i salongen.

 

 
Alla kunder får en Surebabyyes-juice när de väntar på sin frisör.


Vanliga salonger trycker upp tröjor med logga - på Surebabyyes gick man steget längre och gjorde trosor!


N
Y DELÄGARE

I  år står Surebabyyes inför en stor förändring. Emma och Ola, som tillsammans har ägt salongen sedan starten, tar nu in en tredje delägare.

– Det känns bara positivt, jag tror det var dags för en förändring nu, säger Emma Mills. Vi känner att vi behöver någon i ryggen som både kan hjälpa till med business-biten och dela ansvaret för att driva salongen.

Den nya delägaren, Claes Uvesten, kommer från konstvärlden.

– Det fanns en önskan om att  ta in någon som inte kommer från frisörbranschen. Vi har så mycket idéer om vad vi vill göra och hur vi vill utveckla företaget, så det är skönt med någon som nu kan hjälpa oss att sålla och ta tag i de bästa idéerna, säger Emma.

I samma veva kommer salongen under våren att få ett ansiktslyft. Den typiska inredningen med starka färger kommer vara kvar, likaså de karaktäristiska gallren för fönstren.

– Vi älskar den här lokalen – folk kan se in utan att det känns som vi står och jobbar i ett skyltfönster. Nästan varje dag kommer det dessutom förbi en dagisgrupp och börjar klättra i  gallren, och det är ju bara kul, säger Ola.


Inredningen i salongen har starka färger och galler för fönstrena, men är ändå älskad av frisörerna.

SATSA PÅ UTBILDNING

När nu Ola och Emma får lite avlastning med att driva företaget vill de satsa mer på utbildning. Från att ha varit en salong med främst hyrstolar, har de alltmer gått mot att anställa frisörer och sedan stått för vidareutbildningen själva. Nu startar de ett samarbete med Wella Professional, där utbildning blir en central del.

– Under våren börjar vi köra ett helt nytt kurskoncept som vi tagit fram här i salongen, berättar Ola. Det är en fotokurs som heter Surebabyyes Flash, där frisörerna får lära sig om ljussättning och fotografering av hår. Syftet är att de ska få med sig en snygg bild på en modell de själva klippt i slutet av dagen, men vi lär också ut lite tricks för hur man tar bättre mobilbilder. Det är ju sådant som kan användas för att marknadsföra sig på sociala medier, till exempel.

 

KONSTUTSTÄLLNING  I SALONGEN

Ola Lewitschnik är själv en duktig fotograf och bild är någonting han vill satsa mer på framöver. Hans senaste fotoprojekt är en konstutställning som just nu hänger i  salongen. Den heter ”Mo Morde”, dött hår, och består av bilder på avklippt och dött hår från salongens kunder. 

– Jag har flera andra bildprojekt på gång, både konstprojekt och kom- mersiella hårbilder som vi ska använda i  salongen. Jag försöker få så mycket jag kan att kretsa kring fotografi, säger Ola.

Hans egen relation till just hår är speciell i sig. Under flera år har han haft fläckvis håravfall och för drygt ett år sedan tappade han allt sitt hår. Först på huvudet och efter ytterligare ett par dagar tappade han all kroppsbehåring, liksom ögonbryn och ögonfransar.

– Jag var inte helt oförberedd, eftersom jag levt med det under ett par år och visste att det antingen skulle bli bättre eller sämre. Visst var det jobbigt när det väl hände, det är självklart, men nu trivs jag med det. Jag har alltid haft en ganska speciell stil och nu ser jag ju verkligen udda ut!

Alopecia, som sjukdomen heter, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem går till attack mot hårsäckarna. Vad det beror på vet man inte och inte heller om det kan gå tillbaka. Ola har inga direkta men av sin sjukdom, möjligen fryser han lite mer än förut.

– Det jobbigaste är nästan att jag får in skit i ögonen hela tiden eftersom jag inte har några ögonfransar, säger Ola och rättar till sotarmössan.

 
Surebabyyes-loggan.

INDIEKÄNSLAN BLIR KVAR

Salongen har ett spännande år framför sig. De står inför flera stora förändringar, men både Ola och Emma försäkrar att  alla kommer känna igen sig i ”nya”  Surebabyyes.

– Vi fortsätter  att göra det vi alltid gjort och Surebabyyes är fortfarande en salong med en stark indiekänsla. Vi kommer aldrig att bli mainstream!


Ola Lewitschnik, Emma Mills och frisören Anna Bodén har alla varsin Surebabyyes-tatuering. Det finns också en stamkund som har en tatuering med loggan.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wella Professionals lanserar årets julboxar 2017

Wella Professionals lanserar årets julboxar 2017

Härligt juliga nyheter! Nu till jul lanserar Wella Professionals julboxar från både Wella, Sebastian Professional, EIMI och SP.
Julklappsaskar från KMS

Julklappsaskar från KMS

Erbjud dina kunder en jul med STIL! I de nya julklappskitten från KMS hittar du fyra olika 'Style Equations'. Se dem här!
Holiday Boxes från Maria Nila

Holiday Boxes från Maria Nila

Maria Nila lanserar nya Holiday Boxes med deras nya exklusiva 100% veganska handtvålar! Läs mer här.
Årets julerbjudande från Schwarzkopf Professional

Årets julerbjudande från Schwarzkopf Professional

Nu när julen närmar sig erbjuder Schwarzkopf fina necessärer innehållande populära vård- och stylingprodukter. Vid varje såld julförpackning går 5 kr till Shaping Futures. In och läs mer här!
O&Ms volymprodukt Rootalicious - nu i mousseform

O&Ms volymprodukt Rootalicious - nu i mousseform

O&M uppdaterar styling och volymprodukten Rootalicious med ett nytt stilfullt utseende, nytt förbättrat munstycke och kommer nu istället i en ny mousseform.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

För 15:e året i rad anordnades den världsomspännande tävlingen Wella TrendVision Awards i London. Följ med bland nya trender ock kreativitet i massor!
Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I helgen var det ännu en gång dags för det storslagna Goldwell & KMS Global Zoom Event, denna gången i kulturstaden Barcelona. Läs och se bilder från eventet här:
Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona

Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona

Klipp, färg, styling och högaktuella trender. Schwarzkopf Professionals Creative Weekend i Barcelona var en riktig inspirationsboost inför hösten. Se alla bilder från helgen här!
Fullsatt när Schwarzkopf presenterade sin Nordic Salon Collection AW17

Fullsatt när Schwarzkopf presenterade sin Nordic Salon Collection AW17

Clarion Sign var fullsatt med förväntansfulla frisörer när Schwarzkopf Professional presenterade sin nya AW17-kollektion, samt bjöd på trendrapport och Look & Learn. In och se bilderna från kvällen här!
Färgstark helg med EDGE Cosmetics i Göteborg

Färgstark helg med EDGE Cosmetics i Göteborg

På Sankt Jörgen Park var det full fokus på färg när EDGE Cosmetics anordnade utbildningshelg i Göteborg för ett 30-tal frisörer från Norrtälje till Malmö.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Mr. & Mrs.

Mr. & Mrs.

Kristian och Katja öppnade salong Mr. & Mrs. för tre år sedan. Läs intervjun när de berättar om sina tips och hur man lyckas skapa ett riktigt framgångsrecept i en liten stad med bara 15.000 invånare
Kasper Thomas

Kasper Thomas

Kasper Thomas kände att han kört fast i hemlandet och begav sig till Buenos Aires. Nu berättar han om livet i Sydamerika och ger tips till frisörer som vill arbeta utomlands

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!