leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Roy & Son - en herrfrisering med anor

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.

Peter Mannerstål med sin pappas rakkniv utanför salong Roy & Son på Södermalm i Stockholm.

Christian Persia ser oväntat avslappnad ut trots att han – bokstavligen – har kniven mot strupen. Han sitter lätt tillbakalutad i en av de snygga och lätt slitna retrofrisörstolarna på Roy & Son i Hornstull i Stockholm.

– Det här är helt underbart, säger han och ler stort.

Ella Fitzgerald och Lois Armstrong sjunger mjukt i högtalarna medan Peter Mannerstål, Master Barber, tar sig an Christians rejäla skägg.

– Vill du ha nåt att dricka?, frågar Peter och Christian nickar instämmande.

En stund senare kommer en servitör med ett glas på en bricka. Christian smuttar på den mörkbruna drinken och hummar nöjt.

Vänta nu här. Är vi hos en barberare eller i en bar?

Både och, visar det sig. Roy & Son är en del av Tjoget, som består av restaurangen Linie 10, vinbaren Hornstulls Bodega och så herrfriseringen Roy & Son. Allt under samma tak.

– Vi har fullständiga rättigheter, det är vi nog ensamma om i Sverige. När du är klar härinne är det bara att fortsätta ut i restaurangen och äta en matbit, säger Peter Mannerstål.

 

Linie 10 heter restaurangen vägg i vägg. Namnet kommer från att 10:ans spårvagn stannade utanför en gång i världen. Även Tjoget, som är namnet på hela företaget, har lokal anknytning. Det var ett känt kafé som låg i Hornstull under många år.


PYSSLAR OM KUNDERNA

Peter klipper och formar Christians skägg med van hand. Som stammis kommer Christian in ungefär var tredje vecka, och varannan gång är det bara skägget och varannan även håret.

– Jag insåg ganska snabbt att det inte gick att hålla skägget snyggt själv, säger Christian. Dessutom är det så skönt att komma hit och bli ompysslad och slappna av en stund. En perfekt start på helgen!

Peter visar hur han klipper skägget, i en diagonal linje inifrån hakan och utåt. Utifrån ansiktsform, skäggets kvalitet och vilken stil kunden vill ha så formar han sedan till skägget, rakar där det behövs och avslutar med att massera in återfuktande olja.

– Det här är den produkt vi säljer absolut mest av, säger Peter och håller upp en liten flaska med olja. Den ger bra blänk och lyster till skägget samtidigt som den är hudvårdande och återfuktande. Klassisk after shave är egentligen helt fel, eftersom det innehåller alkohol som torkar ut huden istället.

Se även: Rockabilly och vintage på Sivletto

 

Roy & Son kommer inom kort att börja hålla kurser i slätrakning och skäggklippning för utbildade frisörer.


FAMILJEFÖRETAG

När Christian är färdigrakad, mustaschen fått rätt stuk och han bokat en ny tid om tre veckor gör jag och Peter som många av hans kunder och sätter oss i restaurangen. Än så länge är det tidigt på eftermiddagen,

men snart kommer lokalen fyllas upp av fredagsglada södermalmsbor.

– Det här är lite av ett familjeföretag. Min äldste son är vd för Tjoget, min 18-åriga son är just nu praktikant hos mig, och Roy – ja det är ju min far, säger Peter.

Han fortsätter berätta om arvet efter Roy Mannerstål som öppnade herrfrisering på Södermalm i Stockholm 1950. Från början var det inte alls tänkt att Peter skulle gå i sin fars fotspår, men nu sitter han här med en salong som – iallafall i själ och hjärta – gått i arv i tre generationer.

– Vi brukar skoja om att min yngsta son får döpa om salongen till ”Alan och Farsan” när han tar över!

 

Friseringen har fullständiga rättigheter.


TRENDSÄTTARE?

När Peter började som frisör var det alltså i sin fars herrfrisering, efter att ha gått en treårig utbildning till herrfrisör.

– Men vi fick inte lära oss att raka på utbildningen, det lärde jag mig av min far, berättar han.

I slutet av 70-talet tog Peters tvillingsyster, också hon herrfrisör, över driften när pappa Roy gick i pension. Salongen bytte namn till Hårsvallet och blev en unisex-salong.

– Visst, vissa av killarna hängde med men det blev ju mest tjejer som vi klippte. På åttiotalet var det ju dessutom en sån trend, man skulle vara Hair Designer snarare än frisör.

I mitten av 2000-talet kände Peter att det var dags för en förändring. Han började frilansa hos barberaren Barber & Books på Söder i Stockholm, och sedan 2011 driver han nu sin egen barberarsalong.

– Cirkeln är sluten. Jag började som herrfrisör och nu är jag tillbaka där igen, säger han.

Han pratar mycket om kärleken till hantverket, stoltheten i att vara en herrfrisör. Men huruvida han själv bidragit till den skäggtrend som råder i landet, det vill han inte riktigt säga.

– Jag hade skägg hela 70-talet men då fanns det ingen som kunde ta hand om det. Numera finns kunskapen igen, och fler och fler blir intresserade av att lära sig raka och klippa skägg. Men visst, lite har jag nog bidragit, det vore ju konstigt annars.

"Skäggen är här för att stanna", säger Peter Mannerstål.


INGLOURIOUS BASTERDS

De vintageinspirerade klippningarna, med kort på sidorna och markerad snedbena, har gått hand i hand med skäggtrenden. Men där tycker sig Peter identifierat en väldigt tydlig influens.

– Runt 2009 ville alla se ut som Brad Pitt i filmen Inglourious Basterds. Herregud vad vi fick klippa den frisyren!

Än i dag är den vanligaste klippningen en variant på den militärfrisyr som syns i filmen som utspelar sig under andra världskriget. En av de viktigaste kännetecknen för vintageinspirerade frisyrer är att det inte finns någon definierad nacklinje, utan håret klipps i stället i en fade.

– Jag har förbjudit raka nacklinjer i salongen, det är det värsta jag vet. Ingen får klippa det om inte kunden specifikt efterfrågar det, säger Peter, som menar att det klassiska sättet att klippa en herrfrisyr är med fade i nacken.


Se även: SUREBABYYES - mer än bara en frisersalong

 

Under kvällstid kan salongen användas som chambre separée, då kan man äta middag med den stora glasdisken som bord.


SUCCÈKONCEPT

Att Roy & Sons koncept är en succé råder det inget tvivel om. 2013 öppnades en systersalong i Malmö och sedan i somras även en pop-upsalong i Los Angeles i USA.

– Tidigare var det många killar som tyckte det var skämmigt att prata om olika klippningar och produkter. Nu är det inget konstigt längre, tvärtom. Alltfler efterfrågar den typen av upplevelse som vi erbjuder, något lite mer spabetonat, säger Peter.

För att möta den ökande efterfrågan så håller salongen internutbildningar för alla sina anställda frisörer, till exempel för att lära sig raka med kniv och skulptera skägg både med sax och med trimmer.

Vad tror du om skäggtrenden framöver då, vad blir nästa stora grej?

– Jag tror att skäggen är här för att stanna. Själva trenden har nog peakat, men för många som har skägg i dag är det mer en livsstil än en fluga. Samtidigt är det nog bara en tidsfråga innan det blir en motreaktion, att allt fler vill ha slätrakat med en riktig rakkniv. Och då finns vi där för dem också!

Pappa Roys rakkniv används än idag.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines andra utgåva, 2015.


Se även: Rockabilly och vintage på Sivletto

Se även: SUREBABYYES - mer än bara en frisersalong


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Wella Professionals lanserar EIMI Ocean Spritz Love Edition

Wella Professionals lanserar EIMI Ocean Spritz Love Edition

För att styrka Wella Professionals partnerskap med Stockholm Pride 2017 lanseras nu en ny, färgrik stylingprodukt – EIMI Ocean Spritz Love Edition.
Revlon lanserar d:fi Matte Clay

Revlon lanserar d:fi Matte Clay

Det nya vaxet från d:fi har en stark hållning med en matt finish och som ger ett bra grepp samt textur. Läs mer om vaxet här.
Volumizing Brush från HH Simonsen är äntligen tillbaka!

Volumizing Brush från HH Simonsen är äntligen tillbaka!

HH Simonsen Volumizing Brush är perfekt att använda vid föntorkning. Du hittar den hos Tendenz.
IGORA ROYAL Absolutes hos Schwarzkopf Professional

IGORA ROYAL Absolutes hos Schwarzkopf Professional

Schwarzkopf Professionals lanserar en ny färgserie från Igora Royal. Den nya färgserie består av fyra nyanser som innehåller ett unikt Pro-Age komplex som täcker 100% grått hår.
Style Masters Double or Nothing hos Revlon

Style Masters Double or Nothing hos Revlon

I samband med Style Master eventet i Bryssel har Revlon nu lanserat Style Masters Double or Nothing - Fyra unika och trendsättande produkter som ger fantastisk textur. Se produkterna här:

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Sång, trender och nationella vinnare på Wella Live

Sång, trender och nationella vinnare på Wella Live

I helgen var det åter igen dags för Wella Live. 330 frisörer bjöds in till festen som var i Glashuset på Djurgården i Stockholm. Läs mer om den fantastiska dagen och om vinnarna här!
Schwarzkopf Professional European Show i London

Schwarzkopf Professional European Show i London

Klassisk Art Deco i pastell ramade in årets europeiska Essential Looks show med Schwarzkopf Professional i London.
Artègo Sverige visade sommaruppsättningar på Skofabriken

Artègo Sverige visade sommaruppsättningar på Skofabriken

På Skofabriken i Stockholm bjöd Moduline in till en kväll med fokus på sommarens uppsättningar och färger tillsammans med Artègo Sverige och Karin Andersson från Karpea Hair Art & Education.
Revlon Style Masters i Bryssel - Ett av världens största frisörevent

Revlon Style Masters i Bryssel - Ett av världens största frisörevent

Över 3 500 frisörer från 60 länder samlades i Bryssel för att ta del av de senaste trenderna från Revlon Professional och heja på de tävlande i Style Masters International Contest och American Crew All-Star Challenge.
Fest och färger med HeadBrands, Mazella&Palmer och Fudge

Fest och färger med HeadBrands, Mazella&Palmer och Fudge

Det var en stor fest när Mazella & Palmer och Fudge Professional besökte Danmark för första gången tillsammans med HeadBrands för ett show i centrala Köpenhamn.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Marwan ”Marre” Hitti

Marwan ”Marre” Hitti

Marre Hitti har länge varit kädisarnas förstahandsval. Efter sommarens prestigeuppdrag - att göra prinsessan Sofias håruppsättning - är han än mer i ropet.
Felicia Fröjd Weise (Q&A)

Felicia Fröjd Weise (Q&A)

Hair Magazine har fångat Felicia Fröjd Weise, vinnaren i Årets Nykomling 2017, för att få svar på några snabba frågor. Läs om vilken kändis som hon skulle vilja göra en ny frisyr på och varifrån hon får sin inspiration.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axen visar i deras nya video hur du stylar en modern rockabilly. Se videon här.
Fudge Professional backstage Ash Infusions

Fudge Professional backstage Ash Infusions

Följ med X-presions kreativa team backstage frisyrkollektionen Ash Infusions där de nya Fudge-färgerna visar vad de går för!
KMS lanserar nya Moistrepair cleansing conditioner

KMS lanserar nya Moistrepair cleansing conditioner

KMS och Simon Miller från KMS Global Style Council visar och berättar om Moistrepair i denna video. Se den här.
Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Här kommer en ny tutorial från Björn Axén! Här får du inspiration till en elegant och avslappnad hårstyling - Perfekt till sommarens bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en snabb, enkel och snygg håruppsättning som helt klart kommer att uppskattas av dina festglada kunder.