leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Roy & Son - en herrfrisering med anor

Peter Mannerstål, 48, har barberaryrket i blodet. Kniven han rakar med har tillhört hans far, som även fått ge namn åt salongen. Hair Magazine har besökt barbershopen Roy & Son.

Peter Mannerstål med sin pappas rakkniv utanför salong Roy & Son på Södermalm i Stockholm.

Christian Persia ser oväntat avslappnad ut trots att han – bokstavligen – har kniven mot strupen. Han sitter lätt tillbakalutad i en av de snygga och lätt slitna retrofrisörstolarna på Roy & Son i Hornstull i Stockholm.

– Det här är helt underbart, säger han och ler stort.

Ella Fitzgerald och Lois Armstrong sjunger mjukt i högtalarna medan Peter Mannerstål, Master Barber, tar sig an Christians rejäla skägg.

– Vill du ha nåt att dricka?, frågar Peter och Christian nickar instämmande.

En stund senare kommer en servitör med ett glas på en bricka. Christian smuttar på den mörkbruna drinken och hummar nöjt.

Vänta nu här. Är vi hos en barberare eller i en bar?

Både och, visar det sig. Roy & Son är en del av Tjoget, som består av restaurangen Linie 10, vinbaren Hornstulls Bodega och så herrfriseringen Roy & Son. Allt under samma tak.

– Vi har fullständiga rättigheter, det är vi nog ensamma om i Sverige. När du är klar härinne är det bara att fortsätta ut i restaurangen och äta en matbit, säger Peter Mannerstål.

 

Linie 10 heter restaurangen vägg i vägg. Namnet kommer från att 10:ans spårvagn stannade utanför en gång i världen. Även Tjoget, som är namnet på hela företaget, har lokal anknytning. Det var ett känt kafé som låg i Hornstull under många år.


PYSSLAR OM KUNDERNA

Peter klipper och formar Christians skägg med van hand. Som stammis kommer Christian in ungefär var tredje vecka, och varannan gång är det bara skägget och varannan även håret.

– Jag insåg ganska snabbt att det inte gick att hålla skägget snyggt själv, säger Christian. Dessutom är det så skönt att komma hit och bli ompysslad och slappna av en stund. En perfekt start på helgen!

Peter visar hur han klipper skägget, i en diagonal linje inifrån hakan och utåt. Utifrån ansiktsform, skäggets kvalitet och vilken stil kunden vill ha så formar han sedan till skägget, rakar där det behövs och avslutar med att massera in återfuktande olja.

– Det här är den produkt vi säljer absolut mest av, säger Peter och håller upp en liten flaska med olja. Den ger bra blänk och lyster till skägget samtidigt som den är hudvårdande och återfuktande. Klassisk after shave är egentligen helt fel, eftersom det innehåller alkohol som torkar ut huden istället.

Se även: Rockabilly och vintage på Sivletto

 

Roy & Son kommer inom kort att börja hålla kurser i slätrakning och skäggklippning för utbildade frisörer.


FAMILJEFÖRETAG

När Christian är färdigrakad, mustaschen fått rätt stuk och han bokat en ny tid om tre veckor gör jag och Peter som många av hans kunder och sätter oss i restaurangen. Än så länge är det tidigt på eftermiddagen,

men snart kommer lokalen fyllas upp av fredagsglada södermalmsbor.

– Det här är lite av ett familjeföretag. Min äldste son är vd för Tjoget, min 18-åriga son är just nu praktikant hos mig, och Roy – ja det är ju min far, säger Peter.

Han fortsätter berätta om arvet efter Roy Mannerstål som öppnade herrfrisering på Södermalm i Stockholm 1950. Från början var det inte alls tänkt att Peter skulle gå i sin fars fotspår, men nu sitter han här med en salong som – iallafall i själ och hjärta – gått i arv i tre generationer.

– Vi brukar skoja om att min yngsta son får döpa om salongen till ”Alan och Farsan” när han tar över!

 

Friseringen har fullständiga rättigheter.


TRENDSÄTTARE?

När Peter började som frisör var det alltså i sin fars herrfrisering, efter att ha gått en treårig utbildning till herrfrisör.

– Men vi fick inte lära oss att raka på utbildningen, det lärde jag mig av min far, berättar han.

I slutet av 70-talet tog Peters tvillingsyster, också hon herrfrisör, över driften när pappa Roy gick i pension. Salongen bytte namn till Hårsvallet och blev en unisex-salong.

– Visst, vissa av killarna hängde med men det blev ju mest tjejer som vi klippte. På åttiotalet var det ju dessutom en sån trend, man skulle vara Hair Designer snarare än frisör.

I mitten av 2000-talet kände Peter att det var dags för en förändring. Han började frilansa hos barberaren Barber & Books på Söder i Stockholm, och sedan 2011 driver han nu sin egen barberarsalong.

– Cirkeln är sluten. Jag började som herrfrisör och nu är jag tillbaka där igen, säger han.

Han pratar mycket om kärleken till hantverket, stoltheten i att vara en herrfrisör. Men huruvida han själv bidragit till den skäggtrend som råder i landet, det vill han inte riktigt säga.

– Jag hade skägg hela 70-talet men då fanns det ingen som kunde ta hand om det. Numera finns kunskapen igen, och fler och fler blir intresserade av att lära sig raka och klippa skägg. Men visst, lite har jag nog bidragit, det vore ju konstigt annars.

"Skäggen är här för att stanna", säger Peter Mannerstål.


INGLOURIOUS BASTERDS

De vintageinspirerade klippningarna, med kort på sidorna och markerad snedbena, har gått hand i hand med skäggtrenden. Men där tycker sig Peter identifierat en väldigt tydlig influens.

– Runt 2009 ville alla se ut som Brad Pitt i filmen Inglourious Basterds. Herregud vad vi fick klippa den frisyren!

Än i dag är den vanligaste klippningen en variant på den militärfrisyr som syns i filmen som utspelar sig under andra världskriget. En av de viktigaste kännetecknen för vintageinspirerade frisyrer är att det inte finns någon definierad nacklinje, utan håret klipps i stället i en fade.

– Jag har förbjudit raka nacklinjer i salongen, det är det värsta jag vet. Ingen får klippa det om inte kunden specifikt efterfrågar det, säger Peter, som menar att det klassiska sättet att klippa en herrfrisyr är med fade i nacken.


Se även: SUREBABYYES - mer än bara en frisersalong

 

Under kvällstid kan salongen användas som chambre separée, då kan man äta middag med den stora glasdisken som bord.


SUCCÈKONCEPT

Att Roy & Sons koncept är en succé råder det inget tvivel om. 2013 öppnades en systersalong i Malmö och sedan i somras även en pop-upsalong i Los Angeles i USA.

– Tidigare var det många killar som tyckte det var skämmigt att prata om olika klippningar och produkter. Nu är det inget konstigt längre, tvärtom. Alltfler efterfrågar den typen av upplevelse som vi erbjuder, något lite mer spabetonat, säger Peter.

För att möta den ökande efterfrågan så håller salongen internutbildningar för alla sina anställda frisörer, till exempel för att lära sig raka med kniv och skulptera skägg både med sax och med trimmer.

Vad tror du om skäggtrenden framöver då, vad blir nästa stora grej?

– Jag tror att skäggen är här för att stanna. Själva trenden har nog peakat, men för många som har skägg i dag är det mer en livsstil än en fluga. Samtidigt är det nog bara en tidsfråga innan det blir en motreaktion, att allt fler vill ha slätrakat med en riktig rakkniv. Och då finns vi där för dem också!

Pappa Roys rakkniv används än idag.


Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines andra utgåva, 2015.


Se även: Rockabilly och vintage på Sivletto

Se även: SUREBABYYES - mer än bara en frisersalong


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Två nya vårdande produkter från Kepro Kaypro Treasure Oil

Kombinationen av fem exklusiva oljor i KayPro Treasure Oil-produkterna stärker och vårdar även det mest skadade hår.
Cera Curly i ny storlek

Cera Curly i ny storlek

Den populära locktången Cera Curly finns nu i en ny storlek! 32 mm! Läs mer här!
Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Session.Map lanserar en förbättrad lera från ELEVEN Australia

Nu lanserar Session.Map en ny förbättrad lera från ELEVEN Australia. Extra Hold Styling Clay har fått en ny, uppdaterad formula.
SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

SP Series – högkvalitativa stylingborstar från JAGUAR

Styling Professional (SP) är serien med stylingborstar från JAGUAR som är anpassade för att borsta igenom och reda ut alla olika hårtyper.
Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

Rapunzel of Sweden introducerar Easy Clip-in

En helt ny produkt som är enkel att fästa och används för att skapa volym och färgeffekter, och passar alla hårtyper.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.
Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skägg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands öppnade upp sin Creative Studio för en hands-on workshop för frisörer som ville lära sig mer om skäggtrimning, rakning och klassiska herrfrisyrer.
The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

The Barber satte världsrekord till förmån för Movember Foundation

Vid Movember World Record Shave Down i Malmö rakade barberare från The Barber by Larsson & Lange hela 304 män på sex timmar. Allt för ett gott ändamål!
Alternative Hair Show firade 35 år!

Alternative Hair Show firade 35 år!

Den extraordinära välgörenhetsshowen Alternative Hair Show i Royal Albert Hall var en upplevelse för ögat med ett uppvisande av kreativitet utan dess like.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Schorem Barbers

Schorem Barbers

Hair Magazine mötte legenderna  Schorem Barbers backstage på Top Hair i Düsseldorf innan de skulle uppträda för flera hundra förväntansfulla frisörer och barberare.
Ulf Oseroff Rosén

Ulf Oseroff Rosén

För att bota diskbråck och sin eviga rastlöshet startade Ulf Oseroff Rosén House of Hairdressers - en ergonomisk salong i ständig förändring. Läs om frisörsalongen som även är ett konstgalleri med gula detaljer.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.
Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Björn Axén - How to get the look - Locka med plattång

Denna tutorial från Björn Axén visar hur du skapar härliga lockar med plattång.
Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Hair Magazine deltog vid Salon International 2017

Följ med och se hur det såg ut när Hair Magazine var på plats på Salon International 2017 i London.
Björn Axén - How to get the look - Kort hår

Björn Axén - How to get the look - Kort hår

I denna tutorial från Björn Axén visar de hur man gör en enkel styling av en kortare frisyr. Se hela videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!