leverantörer

Frisörkurser

Webshops

L’Oréal - Med siktet inställt på miljö och hållbarhet

L’Oréal är ett av världens största företag inom professionell hårvård. I drygt 100 år har de drivit utvecklingen framåt och förnyat branschen.


L’Oréal Sverige sitter i stora och luftiga lokaler i Alvik i västra Stockholm. Här tar General Manager L’Oréal Professional Products Division Adrian Thelwell emot Hair Magazine tillsammans med sina närmaste medarbetare. Från vänster: Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology, Adrian Thelwell själv, Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura och Christian Manhausen, Brand Director för Matrix.


L’Oréal är ett gigantiskt företag som äger 28 olika varumärken inom hårvård, skönhet och hudvård, men grunden i verksamheten har alltid varit hårvård. Allting tog sin början då den franske kemisten Eugène Schueller 1909 skapade den första säkra hårfärgen och marknadsförde den till Paris frisörer. Hårfärgen blev en succé – och på den vägen är det.

I dag, drygt 100 år senare, är innovation fortfarande en av grundpelarna i verksamheten och bland de uppfinningar som L’Oréal står bakom kan nämnas produkter som hårsprayen och kallpermanenten.

– Innovation är fortfarande enormt viktigt för oss, säger Adrian Thelwell, General Manager L’Oréal Professional Products Division.


Adrian Thelwell, kommer från England men har varit General Manager L’Oréal Professional Products Division i Sverige i tre år. ”Sverige är en spännande marknad. Intresset för styling är stort här, det är ett roligt och utmanande land att jobba i”, säger han.


AMBITIÖS
A MILJÖMÅL

I dag står L’Oréal inför en minst lika stor utmaning – att fortsätta  arbetet med att skapa ett hållbart och miljövänligt företag som värnar om jordens resurser. Företaget har satt upp ambitiösa miljömål inom flera områden som ska vara uppfyllda till år 2020.

Den snabba utvecklingen i  världen leder till att allt fler människor får bättre levnadsstandard och det innebär att stora företag får ett allt större ansvar. För L’Oréal innebär detta att företaget åtar sig att arbeta för att skapa en hållbar värld och bevara planetens skönhet.

Bland målen märks en minskning av koldioxidutsläppen med 60 procent, att allt råmaterial som används i såväl produkter som förpackningar ska tas fram på ett hållbart och förnybart sätt samt att hela leverantörskedjan ska bli mer miljövänlig. Inom ramen för den nya hållbarhetsplanen, som fått namnet ”Sharing beauty with all”, finns även mål för att förbättra de sociala villkoren för L’Oréals medarbetare i de 130 länder där företaget är etablerat.

– Det är den verklighet som vi alla lever med nu, vi vill visa våra kunder att vi har ett starkt engagemang och tar de här frågorna på stort allvar, säger Adrian Thelwell.

Samtidigt har L’Oréal gjort en prognos att de kommer att nå hisnande en miljard nya konsumenter inom de närmaste tio åren, något som vid en första anblick kan verka motsägelsefullt, men som enligt Adrian Thelwell snarare är motsatsen.

UTBILDNING ÄR A OCH O

Adrian Thelwell framhåller vikten av utbildning för att nå de ambitiösa målen och L’Oréal fortsätter att satsa mycket på kurser inom olika fält för frisörer.

– Vi kommer också att börja arbeta ännu mer med olika skolor för att inspirera nästa generation frisörer och visa på en fortsatt stark industri, säger han.

Bland hjärtefrågorna för L’Oréal finns också det sociala arbetet. De senaste tio åren har företaget arbetat med välgörenhetsprojektet Hairdressers Against Aids, som verkar för att sprida kunskap om HIV och Aids och att samla in pengar till forskningen om sjukdomen.

– Det är en väldigt viktig fråga för oss, med det här projektet kan vi visa att vi har en annan sida också. Allt handlar inte bara om att sälja, avslutar Adrian Thelwell.

 
"Jag älskar Sverige, framförallt skärgården", säger britten Adrian Thelwell, 43.



Spännand
e år för L’Oréals varumärken

De fyra största varumärkena inom hårvård i L’Oréal Professional Products Division är L’Oréal Professionnel, Matrix, Redken och Kérastase. De erbjuder såväl förstklassig utbildning som de senaste innovationerna inom hårvård och behandlingar.


L
’ORÉAL PROFESSIONNEL

L’Oréals mest tekniska varumärke, som främst riktar sig till frisörer, är L’Oréal Professionel. Här finns professionella färgsystem som passar alla typer av salonger, och i dag finns märket representerat i cirka 1200 salonger runt om i landet. Just nu jobbar man – i linje  med det nya miljötänket – mycket med att utveckla färgsystem utan ammoniak, till exempel den oljebaserade färgen Inoa. Förutom de tekniska produkterna ryms flera serier med konsumentvänliga stylingprodukter inom varumärket.

Några spännande nyheter framöver?

– I maj lanserar vi en helt ny hårvårdsserie – den kommer att revolutionera hela marknaden, lovar Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel.

Stefan Bergenrot, Brand Director för L’Oréal Professionnel, Kérastase och Shu Uemura.



RASTASE

Kérastase är L’Oréals lyxvarumärke Nr 1, som finns i cirka 300 salonger i Sverige. Det ursprungligen franska märket har inga tekniska produkter, utan fokuserar endast på exklusiv hårvård och styling. Kérastase är inriktat på att lösa olika problem som kan uppstå, här finns lyxiga kurer och specialprodukter för alla slags problem relaterade till hår och hårbotten. Den senaste forskningen inom L’Oréal-gruppen presenteras ofta som en ny Kérastaseprodukt, till exempel lanserades förra året produkter som bygger på stamcellsforskning.

 

Vad har vi att se fram emot 2015?

– Förra året var ett mycket bra år för oss, och 2015 ser ut att bli ännu bättre. Redan nu i januari har vi lanserat vår lyxigaste serie någonsin, Chronologiste. Det är hårvård som hämtat inspiration från svart kaviar, kan det bli mer exklusivt!, säger Stefan Bergenrot, Brand Director för Kérastase.




REDKEN

Redken är även det ett fullsortimentsmärke med stylingprodukter, hårvård och tekniska produkter. Men det är ett betydligt mer selektivt märke, där det just nu finns cirka 300 partnersalonger i Sverige.

– Joinar du Redken så får du ett helt koncept där inte bara hela produktsortimentet ingår utan även alla utbildningar. Därför kostar det lite mer, vilket gör att Redken passar för salonger med en lite högre prisnivå, säger Stefan Gustafsson, Brand Director.

Redken erbjuder kurser och utbildningar inte bara på den tekniska sidan, utan även inom businessområdet, såsom säljteknik och hur du får fler kunder till din salong.

Vad satsar Redken på under 2015?

– Det blir mycket fokus på färg. Redan i februari lanserar vi en ny färgserie, Ultra Rich. Det är mer mustiga färger, kan man säga.

– Dessutom har vi en nyhet till som vi är mycket glada över – att duon Icona Pop är nya talespersoner för Redken! De kommer delta i kampanjer, aktiviteter i salonger och även uppträda för våra kunder på olika events, avslutar Stefan Gustafsson.

Stefan Gustafsson, Brand Director för Redken och Pureology.
 


 

MATRIX

Matrix är det största varumärket under L’Oréals paraply i Sverige. Matrix är ett fullsortimentsmärke, här finns både professionella tekniska produkter samt produkter som riktar sig direkt till konsumenten. Redan i dag finns Matrix på 3000 salonger runt om i Sverige, men nu siktar man ännu högre.

– Vårt mål är att under 2015 bli nummer ett bland de professionella märkena i Sverige, säger Christian Manhausen, Brand Director för Matrix. Även om Matrix redan nu är ett fullsortimentsvarumärke, har det mest förknippats med färg och hårvård. Men det ska det bli ändring på – i mars lanserar man en helt ny stylingserie.

– 2015 är stylingens år för Matrix, säger Felipe Westregård, Marketing Manager.


Från vänster: Christian Manhausen, Brand Director för Matrix och Felipe Westregård, Marketing Manager för Matrix.


Text: Cecilia Billgren
Foto:
Mikael Sjöberg

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Inför sommaren 2017 tar Kérastase färgvård till en ny nivå med nya Les Touches Chromatiques - färgkorrigerande hårvård för färgbehandlat hår.
Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Ny löshårsprodukt - Rapunzel® Top Piece

Nu lanserar Rapunzel of Sweden en helt ny produkt speciellt framtagen för att ge fylligare hår, även på toppen av huvudet. Läs om Rapunzel® Top Piece här:
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands hittar ni nu Root Cover - en färgspray som täcker utväxt och grått hår mellan salongsbesöken. Läs mer om produktnyheten från KC Professional här:
​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

​Hairmail erbjuder nu The Black Mask

The Black Mask är en fantastisk mask som tar bort pormaskar, finnar och akne och motverkar de första ålderstecknen. Du kan just nu hitta denna produkt på Hairmail!
Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Balmain Hair Cosmetic Bag Spring Summer 2017

Nu är den äntligen här! I väskan finner du en Texturizing Salt Spray, en Silk Perfume, en fantastiskt doft för håret samt en Balmain kam. Läs mer här:

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:
Intercoiffure World Congress i Japan

Intercoiffure World Congress i Japan

Håreliten samlades i Japan för Intercoiffure World Congress, som även detta år var fullspäckat med inspirerande visningar och galashower!
KMS event med Edwin Raaijmakers

KMS event med Edwin Raaijmakers

Ungefär 45 frisörer var på nya Goldwell & KMS Academy i Stockholm förra veckan för att se KMS artist Edwin Raaijmakers från Nederländerna som var på besök i Sverige. Läs mer här!
Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 är i full gång och nu kan de sex finalister presenteras. Se de inspirerande bidragen här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Herbert Patzer

Herbert Patzer

Vad har Olof Palme, Thorbjörn Fälldin, Ingvar Carlsson och Göran Persson gemensamt? De har alla fått sitt hår trimmat av Herbert Patzer i Gamla Stan i Stockholm.
Marwan ”Marre” Hitti

Marwan ”Marre” Hitti

Marre Hitti har länge varit kädisarnas förstahandsval. Efter sommarens prestigeuppdrag - att göra prinsessan Sofias håruppsättning - är han än mer i ropet.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en somrig och romantisk håruppsättning som passar perfekt till sommarens alla fester och bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Låt dig inspireras av Björn Axéns senaste "How to get the look" video och lär dig att skapa de perfekta klassiska lockarna för sommarens fester!
Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

The BLAZOR är ett revolutionerande hårklippningsverktyg som är enkelt och säkert att använda.
Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Med Wavys smarta bokningssystem är det enkelt att hantera kalendern på salongen. Ta en titt på hur du använder Wavy!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axen visar i deras nya video hur du stylar en modern rockabilly. Se videon här.