leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Larsson & Lange - Vi vill skapa helhetsupplevelser

Kvalitet, service och engagemang är tre grundvärderingar hos Larsson & Lange. Det är vad som binder de åtta mycket individuella salongerna samman – samt en gemensam filosofi att utveckling och inspiration är ”drivet” i branschen.


- De är de små sakerna som gör att vi skiljer oss från andra frisörer, menar Håkan och Ricard.

Att skapa en helhetsupplevelse. Det är kodordet för Larsson & Lange i dag och så har det varit sedan Ricard Larsson och Håkan Lange startade sin första salong i Malmö 1991.

I dag finns det sju Larsson & Lange-salonger samt barbershopen The Barber; fem i Malmö och en vardera i Lund, Helsingborg och Halmstad. Men även om Larsson & Lange i dag består av totalt åtta salonger är uttrycket i de olika salongerna inte detsamma, för målet har inte varit att bygga upp en kedja med ett sammanhållet uttryck. Tvärtemot har målet för Håkan Lange och Ricard Larsson hela tiden varit att skapa individuella salonger med sin egen stil och som vänder sig till olika typer av kunder.

Läs också: Larsson & Lange vinner entreprenörspris i USA


Utöver de sju salongerna har Larsson & Lange även barbershopen 'The Barber'.


Målet är att skapa individuella salonger med sin egen stil som vänder sig till olika typer av kunde. Här ses den mer trendiga salongen i hjärtat av Malmö.

BÅDA JOBBAR SOM FRISÖRER

– Salongerna spänner från det klassiska med superhög kvalitet, över det stilrena och japaninspirerade. Det finns en ”grön” salong och en trendig ”ung” salong, berättar de två frisörerna, som i dag har 52 anställda och som bägge två själva står och jobbar i salongerna flera gånger i veckan.

– Vi är frisörer och det vill vi fortsätta  att vara. Att själv arbeta med kunder ger någonting som man inte kan få på annat sätt, säger Ricard och Håkan.

Att bygga upp en rad salonger med  olika image och hög kvalitet har varit målet sedan de startade sitt samarbete. I dag har de förutom salongerna också Larsson & Lange Education, som erbjuder kurser till frisörer från hela landet. De har även en webshop och inte minst en egen produktserie – Larsson & Lange Hair Wear, som innehåller allt för vård och styling. Förutom den egna verksamheten har de också undervisat en del för bland andra Wella och L’Oréal.


Ännu en bild från stilfulla 'The Barber'.

 

MEDARBETARNA BETYDER ALLT

Ska man driva salonger på Larsson & Langes nivå, är utbildning a och o.

– Kunderna kräver mer och mer. Därför är det superviktigt att medarbetarna är up-to-date. Självklart på det tekniska planet, men också på det personliga planet så att de kan förhålla sig till kunderna på ett bra sätt, förklarar de två.

För dem handlar det om en helhetsupplevelse – från det att  kunden kliver in i salongen till den behandling de får. För Ricard och Håkan är det viktigt att frisörerna i salongerna får de verktyg som behövs för att de ska kunna leva upp till Larsson  & Langes tre grundvärderingar: Kvalitet, service och engagemang.

 
Ricard Larsson och Håkan Lange lägger stor vikt vid att vidareutbilda sina frisörer både tekniskt och socialt.

 

PERSONLIGA SAMTAL MED ALLA MEDARBETARE

– Har man en dålig dag måste man lära sig att lägga det ifrån sig när man kommer in till jobbet på salongen. Eller om man har en konflikt – vilket  är ofrånkomligt på en arbetsplats med 52 medarbetare – då måste man lära sig att hantera den.

En gång om året har de personliga samtal med alla medarbetare för att ta reda på om de trivs, vad de vill framöver och om de saknar någonting för att kunna bli ännu bättre.

– Vi har fått till en riktigt bra personalgrupp. Frisörer är konstnärssjälar. Varje frisör har sin egen stil och det lägger vi mycket vikt på. Precis som att salongerna inte är likadana ska inte heller frisörerna vara det. Varje enskild frisör har sitt eget varumärke och sin egen kundkrets, förklarar Håkan och Ricard och menar också att det är viktigt att de båda är frisörer. Vi förstår branschen och vi vet hur frisörer fungerar. Därmed kan vi stimulera dem bättre.

Läs också: From Warsaw To Tokyo med Larsson & Lange

 
Precis som salongerna så är frisörerna olika. Det läggs mycket fokus på att att varje frisör har sin egen stil, sitt eget varumärke och sin individuella kundkrets.

”VI SITTER INTE MED ARMARNA I KORS”

Håkan Lange och Ricard Larsson tvivlar inte på att deras filosofi om kvalitet, service och engagemang också är hemligheten till den framgång som verksamheten har haft under de 23 år som den funnits.

– det är Håkan och Ricard helt överens om. Därför lägger de mycket energi på att vidareutbilda och stärka personalen, inte bara i rent tekniska färdigheter utan även när det gäller personlighetsutveckling.

– Som det är i dag ska frisörerna arbeta med sig själva och de ska använda all den energi som de har på kunden. Tiderna har ändrats, det råder det inget tvivel om. Det har blivit tuffare att vara frisör, ingen kan sitta med armarna i kors. Det ska jobbas med såväl rebooking som produktsälj, säger Ricard och Håkan. Det handlar inte heller om att pracka på kunden någonting. Har man vunnit kundens tillit så lyssnar de gärna till produktförslag och ser det tvärtemot som en bra service.

Och även fast de haft egen salong i 23 år så sitter de själva inte heller med armarna i kors.

– Man måste utveckla sig hela tiden, fastslår de.

Idéer till utveckling  av salongerna hämtar de från många olika håll. Från resor, hotell och restauranger. De kan vara små, varma handdukar eller en annan liten detalj som lyfter frisörbesöket för kunden.

– Det är de små sakerna som gör att vi skiljer oss från andra frisörer, menar Håkan och Ricard. Det finns många duktiga frisörer och många spännande salonger. Därför måste man hela tiden ta det ett steg längre.

 
 
Inspiration till salongerna är hämtad från många olika håll; från resor, restauranger och hotell.

SALONGER MED STIL

Kvalitet och service är den röda tråd som går igenom alla Larsson & Langes salonger – inte utseendet.

– I några salonger är det full fart med mycket prat och musik – i andra är det lugnare och mer avslappnad stämning. Vi använder olika designers när salongerna ska inredas och har absolut ingen tanke om att de ska vara likadana. Visst, det kostar mer. Men vi tror att det betalar sig i det långa loppet.

En speciell inredningsdetalj  som  de  har  arbetat  med  i   de  nyare salongerna,  är  ett  stängt rum  för  schamponering.  Där  inne  är belysningen dämpad och kunden kan slappna av helt och njuta av behandlingen. Rummen har blivit en stor succé bland kunderna och det är den typen av löpande utveckling som Håkan och Ricard tycker gör salongerna än starkare.

För att ytterligare stärka sin självständiga image står man också själva för allt bildmaterial,  liksom att Larsson & Lange har sitt eget kreativa team som en gång om året skapar en ny kollektion där frisörtrender smälter samman med rådande mode.

 
Larsson & Lange har inrett ett schamponeringsrum där ljuset är neddämpat och där kunderna kan njuta av den avslappnade atmosfären.

LARSSON & L ANGE HAIR WEAR

För att  kunna skapa en trend måste man ha bra produkter och i  takt med utvecklingen av de egna kollektionerna insåg de att  de saknade vissa produkter i det utbud som redan fanns. Det blev starten på Larsson & Lange Hairwear, en serie som i dag består av 17 produkter.

– Serien är anpassad för skandinaviskt hår, som generellt inte tål alltför tunga  produkter.  Samtidigt kan vi med  vår  egen  serie  hela tiden utvecklas. Vi  kan enklare se  om  det till  exempel plötsligt blir stor efterfrågan på ett vax, så kan vi utveckla den. Eller om efterfrågan på en annan produkt  minskar så kan vi ta bort den för att  hålla serien dynamisk, förklarar Håkan och Ricard.

Produktserien är utvecklad i samarbete med kemister och eftersom de själva också är med i utvecklingen så testas alla produkter i salongerna innan de sätts i produktion. Serien säljs självfallet i deras egna salonger samt i  Larsson & Langes webshop, men planen är att  den ska ut till andra frisörer såväl i Sverige som utanför landets gränser.

På det hela taget är verksamheten Larsson & Lange organisk. Och hållningen är  att  verksamheten  ska växa av  egen  kraft.  Samtidigt berättar de att den utveckling som branschen går mot nu, där trenden alltmer går mot det personliga och individuella, passar dem perfekt.

Läs också: Hårvård och hårstyling - Svenskt, stiligt och parabenfritt från Larsson&Lange

 
Vänstra bilden: Deras egna produktserie, Larsson & Lange Hair Wear, som i dag består av hela 17 produkter.
Högra bilden: En salong med japanskinspererad inredning.

Text: Pia Finne

Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


Läs också: Larsson & Lange vinner entreprenörspris i USA

Läs också: From Warsaw To Tokyo med Larsson & Lange

Läs också: Hårvård och hårstyling - Svenskt, stiligt och parabenfritt från Larsson&Lange



Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Joico Blonde Life Brightening Veil spray - nu hos Tendenz

Joico Blonde Life Brightening Veil spray - nu hos Tendenz

Återfukta och skydda ditt blonda hår med Joico Blonde Life Brightening Veil spray- nu hos Tendenz
Nyhet hos Baldacci - Evo Water Killer torrschampo för brunetter!

Nyhet hos Baldacci - Evo Water Killer torrschampo för brunetter!

En 2-in-1 produkt med både torrschampo och stylingspray som får håret att se, kännas och dofta fräscht igen. Läs mer här!
Ny Face Mousturiser hos Nõberu of Sweden

Ny Face Mousturiser hos Nõberu of Sweden

Nõberu of Sweden Face Mouisturiser är en lätt ansiktskräm för män. Den innehåller grönt te och vårdande oljor som lämnar din hy återfuktad utan att kännas fet!
IdHAIR Black Magic hos Trade Hair Supplies

IdHAIR Black Magic hos Trade Hair Supplies

IdHAIR Black Magic är för dem som letar efter ett perm-system som levererar perfekta resultat varje gång - Nu hos Trade Hair Supplies!
Nu hos Tendenz - V76 by Vaughn Pomade Strong Hold!

Nu hos Tendenz - V76 by Vaughn Pomade Strong Hold!

En formbar pomada med hård stadga och hög glans som ger bra kontroll under hela dagen utan att håret känns stelt, blir torrt eller flagnar!

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Salong Etage stylade hår på Recykling Fashion Show i Karlskrona

Salong Etage stylade hår på Recykling Fashion Show i Karlskrona

Kreativa frisyrer tog plats på scen på Recykling Fashion Show i Karlskrona när salong Etage stod för frisyrerna. Se bilderna från visningen här!
Wella Professionals på Prideparaden i Stockholm

Wella Professionals på Prideparaden i Stockholm

Kärlek, frihet och allas rätt att vara sig själv och älska den de vill. Wella Professionnals var en av huvudsponsorerna till festivalen och hade självklart en vagn med i paraden. Läs mer här!
De nationella vinnarna i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 är korade!

De nationella vinnarna i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 är korade!

Nu har medaljörerna i nationella Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorierna – New Talent, Creative Colorist och Partner - blivit korade! Se de duktiga vinnarna här!
L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Marta Spizewska

Marta Spizewska

Resor, glamourösa visningar och utbildningar världen över. Hair Magazine stal en pratstund med Marta Spizewska, kreativ chef för Wella i Norden.
Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo, International Creative Director för TIGI, berättar om sitt livs kärlek: hår.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med lugg

Här kommer ännu en inspirerande tutorial från Björn Axén, denna gången visar de hur man kan få till en snygg uppsättning på kunder med lugg!
Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Björn Axén - How to get the look - Rosa 30-talsvågor

Lär dig hur du enkelt gör denna söta men coola frisyr i trendig rosa färg, så att du kan erbjuda den till dina kunder i salongen. Se hela videon här:
Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Paul Mitchell - What's Behind The Bottle?

Hos John Paul Mitchell Systems® finns det 5 hörnstenar som står bakom varje flaska. Se denna inspirerande video och lär dig mer om Paul Mitchell!
Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Missa inte Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiska Trevor Sorbie kommer till årets Salon International, han är den hårstylist som har vunnit mer priser än någon annan. Se denna video för en teaser om vad som väntar på mässan!
Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

Björn Axén – How to get the look – Föna med värmeborste

I denna tutorial får du hjälp att enkelt styla hår med hjälp av Magic Style Brush. Hårstyling har aldrig varit enklare! Se hela videon här!