leverantörer

Frisörkurser

Webshops

HeadBrands - Ett företag som står på frisörens sida

HeadBrands har under de senaste åren förändrat hur vardagen ser ut för Sveriges frisörer genom lägre priser, större utbud och en effektivare distribution. Ett omtyckt koncept som frigjort mycket tid på landets salonger. Nu fortsätter deras resa. Fler länder tillkommer, en ny webbplattform anpassad för den moderna frisörens livsstil lanseras och ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip inledde året.


– Det fanns ett gap på marknaden och vi utnyttjade det, säger Fredrik Gelkner, som i samarbete med Mikael Nilsson startade HeadBrands för fem år sedan.

– Vi har varit med om en fantastisk resa de senaste åren, säger Fredrik Gelkner, som för fem år sedan identifierade ett gap på marknaden.

Han etablerade HeadBrands utifrån en ganska enkel affärsmodell där frisörerna skulle kunna mixa helt fritt mellan varumärkena och välja om de ville köpa en eller flera produkter åt gången.

Konceptet blev en stor succé och idag använder ungefär hälften av alla svenska salonger HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

– Hos oss kan frisören köpa två schampoflaskor, en locktång och fyra stylingprodukter – alla från olika varumärken om de så vill. Det ger frisörerna möjlighet att skära ner på sitt lager och därmed också på kostnaderna.

HeadBrands har hårvårds- och stylingprodukter från 25 olika varumärken på hyllorna i sitt lager, och då tillkommer dessutom alla de tillbehör man kan föreställa sig kan komma till användning i en salong; från hårsnoddar till verktyg som hårfönar, locktänger och saxar. Leveranser sker dagligen.

– Vi har utmanat sättet att tänka, säger Fredrik Gelkner som står bakom HeadBrands i samarbete med Mikael Nilsson.

Tillsammans har de på bara fem år skapat en verksamhet som vuxit från tre till 25 anställda och som skickar 200–250 leveranser dagligen till såväl svenska som danska frisörer.

 
Ungefär hälften av alla svenska salonger använder HeadBrands som leverantör av professionell hårvård och tillbehör.

Vverksamheten har vuxit från tre till 25 anställda.

Nya varumärken – ny sajt

Det sker hela tiden nya saker hos HeadBrands.

– Vi lyssnar mycket på vad kunderna vill ha och en del varumärken hör själva av sig till oss. Av den anledningen börjar vi 2015 med ett nytt samarbete med Cutrin och har även etablerat ett samarbete med bloggaren Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”. Vi blir distributörer för hennes serie av skönhetsprodukter för hår, make-up och ansiktsvård.

I och med detta tar HeadBrands företaget ett steg vidare då de blir exklusiva leverantörer och dessutom står för en stor del av marknadsföringen kring Isabella Löwengrips produkter.

– Samtidigt är det vår ambition att komma närmare frisören. Därför lanserar vi under våren en ny sajt som är bättre anpassad för mobiler och läsplattor, berättar Fredrik Gelkner.

Med det nya systemet blir webbshopen mer avancerad och anpassad för frisörens behov att när och var som helst kunna beställa sina varor.

HeadBrands affärsmodell  utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen.

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden

– Köpprocessen förenklas och blir i högre grad anpassad till frisörernas behov. Sökfunktionerna blir bättre och samtidigt har vi arbetat mycket med innehållet. Det kommer under året att finnas tutorials och inspiration där frisörerna kan se hur de ska använda produkterna. Det kommer även att finnas tips och guider för användandet av nya produkter. Den nya sajten kommer med andra ord att passa den moderna frisörens livsstil, säger Maria Nillius, marknadschef på HeadBrands.

Hon beskriver också att sajten framöver ska bli mer än bara en plats där man köper produkter.

– Man kan jämföra permanenter och schampon, få inspiration till nya produkter och få en bra överblick av vad som händer i branschen generellt, säger hon.

– Vi har kunder i hela Sverige och vår styrka är att vi når ut till alla, även till den lilla salongen på landsbygden. Vi kan dessutom skryta med att ha branschens snabbaste leverans – från en dag till en annan, säger Fredrik Gelkner.

HeadBrands koncept bygger på att de inte har några säljare som åker runt, utan frisörerna vänder sig istället direkt till kundtjänst eller handlar via webbsidan. Kundservicen är alltid prioriterad och är superviktig för verksamheten. Därför har vi många frisörer hos oss som alltid kan svara på kundens frågor via telefon. Ungefär hälften av alla beställningar kommer via telefon, berättar Fredrik Gelkner.

  200–250 leveranser  skickas dagligen till såväl svenska som danska frisörer från HeadBrands lager.

Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

Ett gap på marknaden

HeadBrands affärsmodell utan säljare innebär att varorna kan säljas till ett lägre pris än på andra ställen och ända sedan starten har frisörerna varit riktigt nöjda med idén bakom företaget.

– Det fanns ett gap på marknaden, och vi utnyttjade det.

Företaget utvecklas hela tiden. 2013 lanserade de konceptet på den danska marknaden och planen är att expandera till både Norge och Finland. Även i utbudet händer det saker i år, det börjar med satsningen på samarbetet med Isabella Löwengrip samt Cutrin

som är ett starkt varumärke anpassat för nordiska förhållanden och hår.

– Redan i februari kommer vi att arrangera ett event för frisörer där Isabella deltar. Köper man ett startkit med hennes produkter så medföljer det en biljett till eventet. Även resten av året gör vi en hel del för att öka kännedomen om varumärket, säger Fredrik Gelkner.

  
I år lanserar HeadBrands ett nytt samarbete med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Bilden till höger visar produkter från Löwengrip Care & Color (LCC).

Femårsdag

I juni firar HeadBrands sin femårsdag, och frågar man Fredrik hur han ser på utvecklingen de här fem åren så är det utan tvekan så att den har varit tillfredställande och med konstant tillväxt.

– Ända sedan starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på ”team spirit”. En platt organisation där alla arbetar för att nå samma mål – att skapa och klara av utmaningar och att vara flexibla och dynamiska, fastslår han.

– Vårt stora fokus under 2015 är att förädla relationerna till våra kunder. Vi kommer att fortsätta marknadsföra oss till alla frisörer, men jobba mer aktivt med att stärka samarbetet med dem som redan valt att satsa på oss som sin leverantör.  


"Från starten har målet varit att skapa en verksamhet som bygger på team spirit” säger Fredrik Gelkner. 

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuchert

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


För mer information besök: www.headbrands.se eller se www.facebook.com/headbrands, www.pinterest.com/headbrands och www.instagram.com/headbrands.


Läs även: HeadBrands - det snabbast växande företaget inom frisörbranschen!

Läs även: HeadBrands och Löwengrip Care & Color i exklusivt samarbete på den professionella salongsmarknaden



Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Minerals praktiska travel size-produkter är perfekta att ha med på resande fot och finns i både schampo, balsam och stylingprodukter.
L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt presentera nya Instant Highlights, deras första värme-boostade professionella system för expressblekning.
Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Nu tillkommer ytterligare tre fräscha produkter i BE FABOLOUS serien från Revlon Professional. Läs mer om dem här:
Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk barberartradition och arkitektur är inspirationen till Antiga Barbearia de Bairr som nu utökas serien med skäggvård i tre delar. Läs mer här!
Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Wella Professionals introducerar nya EIMI Mistify Me hårspray, det perfekta verktyget för att omedelbart skapa och forma identiteter på språng.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

En fantastisk kväll hölls på Tivoli Hotel i centrala Köpenhamn när L'Oréal Professionnel bjöd in till en show tillsammans med Toni & Guy.
British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Roger Persson

Roger Persson

Mormorshår, tuppkam och crazy colours. Cybtekk Hair Studio i Göteborg har ett lite annorlunda signum. Men så är ägaren Roger Persson också före detta punkare.
Patrick Cameron (2014)

Patrick Cameron (2014)

Hair Magazine intervjuar Patrick Cameron om International Trend Vision Awards och hans passion för långhårsuppsättningar.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Här får du koll på hur du ordnar den mer extrema volymen. Lär dig hur du skapar volym som håller länge för dina kunder som vill göra ett stort intryck.
Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Making Waves är till för att hjälpa unga från de mest fattiga och utsatta samhällsgrupperna i Kambodja till en ljusare framtid inom frisöryrket. Se videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.