leverantörer

Frisörkurser

Webshops

EDGE Cosmetics tummar inte på kvaliteten

För det svenskägda ”familjeföretaget” EDGE Cosmetics betyder konsumentsäkerheten allt. De tre vännerna Robin, Joakim och Kristoffer startade och driver företaget som erbjuder miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten. Hair Magazine träffade en av vännerna, Robin Dubitzkij, på kontoret i Solna.

Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics
Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics.

En sprudlande glad dvärgschnauzer vid namn Francis möter Hair Magazine i dörren till EDGE Cosmetics kontor. Det svenskägda företaget grundades och drivs av tre vänner; Robin Dubitzkij och Joakim Wallin i Stockholm och Kristoffer Skott i Göteborg. Kontoret i Solna är nytt, fräscht och stilfullt inrett och kontorshunden Francis närvaro gör det extra välkomnande.

- Tidigare satt vi nere i lagret på bottenvåningen men så hade vi turen att detta blev ledigt och slog till, berättar Robin Dubitzkij.

 

En heltäckande leverantör

EDGE Cosmetics är en heltäckande leverantör som erbjuder produkter till frisörer med högt naturligt innehåll utan onödiga kemiska tillsatser. I utbudet ingår sex olika varumärken, inklusive deras eget stylingoch hårvårdsmärke EDGE Natural Haircare.

EDGE Cosmetics i Stockholm.

 
EDGE Natural Haircare är en heltäckande styling- och hårvårdsserie.


Filosofin fanns med från start

Filosofin att erbjuda miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten har funnits med redan från starten 2007. Den utvecklades bland annat som en reaktion från Robin mot att mycket i branschen handlar mer om yta än innehåll. - Många företag tar bort ingredienser, till exempel sulfater, parabener och PPD, eftersom konsumenter idag vet att de är skadliga. Ofta ersätter de ingredienserna med andra ämnen som är dåliga på andra sätt. Då blir det bara en form av marknadsföring utan substans. Robin hade sedan länge haft en dröm om att driva ett eget företag. Efter studier i Göteborg arbetade han ett par år som säljare för ett företag i frisörbranschen innan han beslutade sig för att följa drömmen och starta eget.

- Jag har alltid köpt mycket ekologisk mat och tror på att bra råvaror ger en bra slutprodukt. Jag vill sälja produkter som följer samma filosofi, så att starta EDGE Cosmetics kom naturligt.


Lagret i Solna är fyllt med allergi- och miljövänliga produkter.


Eget varumärke

Joakim och Kristoffer var inte sena att hoppa på tåget. Efter långt sökande hittade de en leverantör i Australien som mötte deras hårda krav, och så var produktionen av EDGE Natural Haircare igång.

- Det är lite ovanligt med ett eget varumärke i Sverige men vi ville göra det på vårt sätt.Den första produkten som lanserades var ett vax och efter det har det bara rullat på. Idag är det en heltäckande serie med både hårvårds- och stylingprodukter, men det tog ungefär fyra år innan serien var komplett.

- Vi skyndar långsamt. Ibland önskar jag att vissa saker kunde gå snabbare men i slutändan är det bättre att saker får ta sin tid så att det blir ordentligt gjort.

 Robin, Joakim på Edge Cosmetics.
EDGE Cosmetics huvudkontor i Solna har flyttat från lagret till fräscha, ljusa lokaler två trappor upp.


Funktionen i fokus

Målet för EDGE Cosmetics är inte att vara 100 % naturliga eftersom vissa kemiska ingredienser behövs för att ge ett bra resultat. Istället vill de tre vännerna erbjuda produkter med hög kvalitet sett till helheten. Att produkterna dessutom är allergi- och miljövänliga ser Robin mer som en bonus.

- De kemiska ingredienserna vi plockar bort har ingen oersättlig funktion för slutresultatet och kan bytas ut mot mer konsumentsäkra ämnen. Det är ändå funktionen som är i fokus. Vi väljer hellre en säker kemisk ingrediens om den ger ett bättre resultat, än en naturlig som inte håller måttet.

Just konsumentsäkerheten är något som Robin håller högt. De kunder som EDGE Cosmetics har idag har ofta ett intresse av hållbara produkter eller så har de själva upplevt skador från kemiska ämnen som hindrat dem i deras arbete.

   
Kontorshunden Francis välkomnar glatt alla som besöker det ljusa kontoret i Stockholm.


Ingen dans på rosor

Även om EDGE Cosmetics växer år för år, har det inte varit en dans på rosor. Som mindre aktör är det inte alltid så lätt att komma in i en bransch som domineras av stora, välkända varumärken. Robin berättar att det varit svårast att ta sig in på marknaden i storstäderna.

- Motsatt vad man kanske kan tro är salonger i små städer mer benägna att satsa på nya aktörer än salonger i storstäder. Vi var bland de första i Sverige med att ta in paraben- och sulfatfria produkter utan mineraloljor, men för åtta år sedan var det inte lika många som förstod och uppskattade det på samma sätt som idag.

 

Stora drömmar

Robin, Kristoffer och Joakim har kommit långt men har fortfarande stora drömmar. Nu, åtta år efter att det första vaxet släpptes, är det dags att förnya EDGE Natural Haircare och samtidigt satsa på att nå ut internationellt.

- Vi vill få en ny position på marknaden och i världen. Vi har flyttat produktionen från Australien till Europa för att minska transporten och få en ännu bättre kommunikation med producenterna.

 EDGE Cosmetics lager.


Ser sig själva som ett familjeföretag

De tre vännerna som driver EDGE Cosmetics ser sig själva som ett familjeföretag. Robin beskriver att motgångar tar hårt på dem samtidigt som det blir en helt annan belöning när de lyckas.

- Det är kul att slå uppåt. Även om det ibland har varit svårt att komma in på marknaden tappar vi inte kunder som valt att satsa på oss. Vi är ett litet företag där varje kund räknas, så vi gör allt för dem.

Robin är passionerad i sitt arbete med EDGE Cosmetics. Det märks tydligt när han pratar om allt från det första vaxet till den kommande expanderingen. Lätt och ledigt förklarar han alla ingrediensers funktioner och hur de passar in, eller inte, i företagets vision.

- Även om det här är mitt arbete så har det också blivit min hobby. Att gå till jobbet varje dag och vara glad och nöjd är en härlig känsla, det blir så när man jobbar med det man tycker är kul!

Robin Dubitzkij, grundare av Edge Cosmetics   Joakim Wallin, grundare av EDGE Cosmetics
Robin Dubitzkij (t.v.) och Joakim Wallin (t.h.), grundarna av EDGE Cosmetics

Text: Camilla Svensson
Foto:
Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Redken presenterar nya serien Diamond Oil Glow Dry

Redken presenterar nya serien Diamond Oil Glow Dry

Redkens bästsäljande hårolja Diamond Oil Glow Dry får nu sällskap av tre nya hårvårdsprodukter för att uppnå bästa möjliga föningsresultat. Se de nya produkter här.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

Delta i Color Zoom Challenge och vinn en resa till Global Zoom

Delta i Color Zoom Challenge och vinn en resa till Global Zoom

Varje år ställer flera frisörer upp i den världskända Color Zoom Challenge. Nu är det dags igen! Skicka din tolkning av IN-FLUX Collection till Goldwell senast den 31 maj.
Global Zoom kommer till BARCELONA

Global Zoom kommer till BARCELONA

Global Zoom kommer i år att hållas i Barcelona. Eventet kommer att bjuda på massvis med inspiration, tips och råd och självklart kommer de nationella vinnarna presenteras. Följ med på ett av årets största frisörevent!
Jorden runt med KMS i Malmö

Jorden runt med KMS i Malmö

På Larsson & Langes bar Care Of i Malmö träffades stilmedvetna frisörer från södra Sverige för en kväll tillsammans med KMS, deras nordiska utbildningschef Daniel Blomqvist och utbildare Josefine Lindholm.
TOP HAIR i Düsseldorf - Rock your head!

TOP HAIR i Düsseldorf - Rock your head!

Drygt 35 000 personer besökte branschmässan TOP HAIR International Trend & Fashion Days i Düsseldorf. Här fanns verkligen allt för alla som älskar hår i alla dess former.
Med Schwarzkopf Professional i Åre

Med Schwarzkopf Professional i Åre

Schwarzkopf bjöd på massor av inspiration och trendspaning under en hel helg i det snötäckta Åre. Kursisterna fick ta del av bl.a. killtrender, balayagetekniker, makeup och Essential Looks.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Dani Abunar

Dani Abunar

Hair Magazine har träffat stjärnfrisören Dani Abunar för att prata fokus, företagande och framtid. Dani har vunnit otaliga priser både nationellt och internationellt och driver Victor | Noblesse i Göteborg tillsammans med sin livspartner Marlene.
Frida Andersson (Q&A)

Frida Andersson (Q&A)

Titeln som Årets Frisör 2016 i Norge kammades hem av ingen mindre än svenska Frida Andersson. Hair Magazine fick chansen att ställa några frågor till stjärnfrisören:

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Björn Axén - How to get the look - Fläta & lockar

Här kommer en ny tutorial från Björn Axén! Här får du inspiration till en elegant och avslappnad hårstyling - Perfekt till sommarens bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

Björn Axén - How to get the look - Enkel uppsättning till fest

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en snabb, enkel och snygg håruppsättning som helt klart kommer att uppskattas av dina festglada kunder.
How to get the look med Björn Axén - Barbershop

How to get the look med Björn Axén - Barbershop

I den här tutorialen från Björn Axén får du hjälp med att fixa en snygg frisyr på män med kort hår. Klicka in och låt dig inspireras!
Schwarzkopf Professionals Essential Looks SS17

Schwarzkopf Professionals Essential Looks SS17

Med inspiration från SS17 catwalks, presenterar Schwarzkopf Professional Essential Looks Modern Icon Collection.
Årets Frisör 2017 Åsa Pettersson på tv 4 nyhetsmorgon

Årets Frisör 2017 Åsa Pettersson på tv 4 nyhetsmorgon

Efter helgens stora tävling stod Åsa Pettersson från Hårgänget som vinnare. Här ser ni henne visa sina inspirerande kreationer på tv 4 nyhetsmorgon!