leverantörer

Frisörkurser

Webshops

EDGE Cosmetics tummar inte på kvaliteten

För det svenskägda ”familjeföretaget” EDGE Cosmetics betyder konsumentsäkerheten allt. De tre vännerna Robin, Joakim och Kristoffer startade och driver företaget som erbjuder miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten. Hair Magazine träffade en av vännerna, Robin Dubitzkij, på kontoret i Solna.

Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics
Robin, Joakim och dvärgschnauzern Francis på Edge Cosmetics.

En sprudlande glad dvärgschnauzer vid namn Francis möter Hair Magazine i dörren till EDGE Cosmetics kontor. Det svenskägda företaget grundades och drivs av tre vänner; Robin Dubitzkij och Joakim Wallin i Stockholm och Kristoffer Skott i Göteborg. Kontoret i Solna är nytt, fräscht och stilfullt inrett och kontorshunden Francis närvaro gör det extra välkomnande.

- Tidigare satt vi nere i lagret på bottenvåningen men så hade vi turen att detta blev ledigt och slog till, berättar Robin Dubitzkij.

 

En heltäckande leverantör

EDGE Cosmetics är en heltäckande leverantör som erbjuder produkter till frisörer med högt naturligt innehåll utan onödiga kemiska tillsatser. I utbudet ingår sex olika varumärken, inklusive deras eget stylingoch hårvårdsmärke EDGE Natural Haircare.

EDGE Cosmetics i Stockholm.

 
EDGE Natural Haircare är en heltäckande styling- och hårvårdsserie.


Filosofin fanns med från start

Filosofin att erbjuda miljö- och allergivänliga produkter utan att rucka på kvaliteten har funnits med redan från starten 2007. Den utvecklades bland annat som en reaktion från Robin mot att mycket i branschen handlar mer om yta än innehåll. - Många företag tar bort ingredienser, till exempel sulfater, parabener och PPD, eftersom konsumenter idag vet att de är skadliga. Ofta ersätter de ingredienserna med andra ämnen som är dåliga på andra sätt. Då blir det bara en form av marknadsföring utan substans. Robin hade sedan länge haft en dröm om att driva ett eget företag. Efter studier i Göteborg arbetade han ett par år som säljare för ett företag i frisörbranschen innan han beslutade sig för att följa drömmen och starta eget.

- Jag har alltid köpt mycket ekologisk mat och tror på att bra råvaror ger en bra slutprodukt. Jag vill sälja produkter som följer samma filosofi, så att starta EDGE Cosmetics kom naturligt.


Lagret i Solna är fyllt med allergi- och miljövänliga produkter.


Eget varumärke

Joakim och Kristoffer var inte sena att hoppa på tåget. Efter långt sökande hittade de en leverantör i Australien som mötte deras hårda krav, och så var produktionen av EDGE Natural Haircare igång.

- Det är lite ovanligt med ett eget varumärke i Sverige men vi ville göra det på vårt sätt.Den första produkten som lanserades var ett vax och efter det har det bara rullat på. Idag är det en heltäckande serie med både hårvårds- och stylingprodukter, men det tog ungefär fyra år innan serien var komplett.

- Vi skyndar långsamt. Ibland önskar jag att vissa saker kunde gå snabbare men i slutändan är det bättre att saker får ta sin tid så att det blir ordentligt gjort.

 Robin, Joakim på Edge Cosmetics.
EDGE Cosmetics huvudkontor i Solna har flyttat från lagret till fräscha, ljusa lokaler två trappor upp.


Funktionen i fokus

Målet för EDGE Cosmetics är inte att vara 100 % naturliga eftersom vissa kemiska ingredienser behövs för att ge ett bra resultat. Istället vill de tre vännerna erbjuda produkter med hög kvalitet sett till helheten. Att produkterna dessutom är allergi- och miljövänliga ser Robin mer som en bonus.

- De kemiska ingredienserna vi plockar bort har ingen oersättlig funktion för slutresultatet och kan bytas ut mot mer konsumentsäkra ämnen. Det är ändå funktionen som är i fokus. Vi väljer hellre en säker kemisk ingrediens om den ger ett bättre resultat, än en naturlig som inte håller måttet.

Just konsumentsäkerheten är något som Robin håller högt. De kunder som EDGE Cosmetics har idag har ofta ett intresse av hållbara produkter eller så har de själva upplevt skador från kemiska ämnen som hindrat dem i deras arbete.

   
Kontorshunden Francis välkomnar glatt alla som besöker det ljusa kontoret i Stockholm.


Ingen dans på rosor

Även om EDGE Cosmetics växer år för år, har det inte varit en dans på rosor. Som mindre aktör är det inte alltid så lätt att komma in i en bransch som domineras av stora, välkända varumärken. Robin berättar att det varit svårast att ta sig in på marknaden i storstäderna.

- Motsatt vad man kanske kan tro är salonger i små städer mer benägna att satsa på nya aktörer än salonger i storstäder. Vi var bland de första i Sverige med att ta in paraben- och sulfatfria produkter utan mineraloljor, men för åtta år sedan var det inte lika många som förstod och uppskattade det på samma sätt som idag.

 

Stora drömmar

Robin, Kristoffer och Joakim har kommit långt men har fortfarande stora drömmar. Nu, åtta år efter att det första vaxet släpptes, är det dags att förnya EDGE Natural Haircare och samtidigt satsa på att nå ut internationellt.

- Vi vill få en ny position på marknaden och i världen. Vi har flyttat produktionen från Australien till Europa för att minska transporten och få en ännu bättre kommunikation med producenterna.

 EDGE Cosmetics lager.


Ser sig själva som ett familjeföretag

De tre vännerna som driver EDGE Cosmetics ser sig själva som ett familjeföretag. Robin beskriver att motgångar tar hårt på dem samtidigt som det blir en helt annan belöning när de lyckas.

- Det är kul att slå uppåt. Även om det ibland har varit svårt att komma in på marknaden tappar vi inte kunder som valt att satsa på oss. Vi är ett litet företag där varje kund räknas, så vi gör allt för dem.

Robin är passionerad i sitt arbete med EDGE Cosmetics. Det märks tydligt när han pratar om allt från det första vaxet till den kommande expanderingen. Lätt och ledigt förklarar han alla ingrediensers funktioner och hur de passar in, eller inte, i företagets vision.

- Även om det här är mitt arbete så har det också blivit min hobby. Att gå till jobbet varje dag och vara glad och nöjd är en härlig känsla, det blir så när man jobbar med det man tycker är kul!

Robin Dubitzkij, grundare av Edge Cosmetics   Joakim Wallin, grundare av EDGE Cosmetics
Robin Dubitzkij (t.v.) och Joakim Wallin (t.h.), grundarna av EDGE Cosmetics

Text: Camilla Svensson
Foto:
Mikael Sjöberg

Den här artikeln kan även läsas i tredje utgåvan av Hair Magazine 2016.

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Rapunzel of Sweden lanserar Deep Cleansing Shampoo

Rapunzel of Sweden lanserar Deep Cleansing Shampoo

Rapunzel Deep Cleansing Shampoo rengör håret effektivt och tar bort produktrester och överflödigt fett från håret. Läs mer här.
Nyhet hos Session Map - Full Dry Volume Blast från Living proof

Nyhet hos Session Map - Full Dry Volume Blast från Living proof

Möt Full Dry Volume Blast. Den skapar volym och textur som (nästan) är lika lätt som luft, för stora och långvariga resultat. Läs mer här!
Matrix presenterar nya BRASS OFF

Matrix presenterar nya BRASS OFF

Inför sommaren 2017 presenterar Matrix den nya hårvårdsserien BRASS OFF. En serie med produkter skapade för att neutralisera hårfärger. Läs mer här!
Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Kérastase presenterar nya Reflection Touche Chromatique

Inför sommaren 2017 tar Kérastase färgvård till en ny nivå med nya Les Touches Chromatiques - färgkorrigerande hårvård för färgbehandlat hår.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

L'Oréal Professionnels Hair Fashion Night 2017 på salong VITA

Salong VITA i Stockholm stod värld för L'Oréal Professionnels trendsäkra event Hair Fashion Night som anordnades i hela 35 länder samtidigt. Se alla bilder här!
Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Trendiga flätor med amika i HeadBrands nya studio!

Det blev ett härligt intimt och lärorikt event när HeadBrands bjöd in till amika-event i sin nya fina studio i centrala Köpenhamn. Cirka 15 frisörer från hela Norden fick lära sig tre trendiga flätor. Se och läs mer här:
Intercoiffure World Congress i Japan

Intercoiffure World Congress i Japan

Håreliten samlades i Japan för Intercoiffure World Congress, som även detta år var fullspäckat med inspirerande visningar och galashower!
KMS event med Edwin Raaijmakers

KMS event med Edwin Raaijmakers

Ungefär 45 frisörer var på nya Goldwell & KMS Academy i Stockholm förra veckan för att se KMS artist Edwin Raaijmakers från Nederländerna som var på besök i Sverige. Läs mer här!
Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 - Finalisterna

Intercoiffure Photo Contest 2017 är i full gång och nu kan de sex finalister presenteras. Se de inspirerande bidragen här.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Linda Beronius (Q&A)

Linda Beronius (Q&A)

Hair Magazine fick chansen att träffa Linda Beronius, Marketing & Education Manager för Grazette Of Sweden. Få en snabbkoll på hennes liv som frisör!
Mariana ”Mirre” Dehlin

Mariana ”Mirre” Dehlin

Mariana ”Mirre” Dehlin är Intercoiffure-medlem, styrelseledamot i Frisörföretagarnas riksstyrelse och driver salongen Mirres på Kungsholmen.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med blommor

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med blommor

Varför begränsa blommor i håret till bara midsommar? Med denna videon lär du dig att göra en snygg uppsättning med blommor som du kan erbjuda dina kunder. Se videon här!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk uppsättning

I den här tutorialen får du hjälp med att fixa en somrig och romantisk håruppsättning som passar perfekt till sommarens alla fester och bröllop!
Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Björn Axén - How to get the look - Locka med locktång

Låt dig inspireras av Björn Axéns senaste "How to get the look" video och lär dig att skapa de perfekta klassiska lockarna för sommarens fester!
Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

Tondeo presenterar BLAZOR - Nytt revolutionerande verktyg

The BLAZOR är ett revolutionerande hårklippningsverktyg som är enkelt och säkert att använda.
Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Wavy hjälper dig hantera din kalender!

Med Wavys smarta bokningssystem är det enkelt att hantera kalendern på salongen. Ta en titt på hur du använder Wavy!