leverantörer

Frisörkurser

Webshops

Sebastian Eclipse - The art of dark

Sebastian höll under våren ett stort nordiskt event i Köpenhamn under parollen ”The art of dark”, med utgångspunkt i märkets Eclipse-kollektion. Det var mäktigt och spektakulärt, och det sparades inte på krutet.

Sebastian höll ett nordiskt event i Köpenhamn under temat  ”The art of dark”

Modellerna var svartmålade och bar svarta kontaktlinser, vilka framhävde frisyrerna inspirerade av Sebastians Eclipse-kollektion.

Under temat ”Art of the dark” fick man uppleva en svart galamiddag på Draculas slott, en publik klädd i svart, en vacker diva och en levande falk som kastade sin blick ut över publiken från skuldran av sin herre. Opera, hardcore metal och svartmålade modeller som visade vidareutvecklade versioner av Eclipse-kollektionens frisyrer.

Skapandet av showen
- Det har varit helt fantastiskt att arbeta med Eclipse-kollektionen och att skapa ”The art of dark”-showen, berättade Benjamin Martin, Sebastians Nordic Education Manager.

Gott och väl 400 frisörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland var på plats under det festliga eventet som löpte över en helg. Även frisörer från England och Italien hade tagit sig dit för att delta i det nordiska arrangemanget. Här fick besökarna uppleva den storslagna showen men fick också inblick i den senaste utvecklingen inom företagande.

- Frisörbranschen växer mindre en skönhetsbranschen och det är salongägarnas stora utmaning. Omkostnaderna stiger och det är svårt att öka försäljningen. Det ska det göras något åt, fastslog Benjamin Martin som vidare berättade att det handlar om att motivera och utbilda medarbetarna.

Här ses bl.a. SEBASTIAN's Kristina Nielsen igång med att styla en av modellerna.

Vissa frisyrers styling avslutades på scenen.

Motivation och kännedom kring produkter
- Salongen är en plattform för kreativitet, så förbli nyfiken, se till att salongen är redo för succé och ha en överblick över vart du vill komma med din salong, löd Benjamins råd och han understök att nyckelorden är konsultation, service, utbildning och aktiviteter.

Frisörer som har kännedom om sina produkter och är motiverade säljer 15 procent mer, var budskapet.

Utöver detta fick deltagarna en sneak peak på två nya produkter som Sebastian presenterar inom kort, samt en presentation av en ny app. Det var en bra mix mellan underhållningen i toppklass och förmedlingen av kunskap och information.

 

Se även: SEBASTIAN NEXT UP Evening Show med Sebastian Professional

Solförmörkelsen – The Eclipse
Själva startskottet till eventet var naturligtvis solförmörkelsen – the Eclipse.

- Sebastian är ”Fearless hair”. Det är lite provocerande, lite vilt och annorlunda, och Sebastians kundgrupp är typiska trendsättare, sade Benjamin som var riktigt glad över begeistringen bland deltagarna i ”The art of dark”-eventet.

Bland de frisörer som intog scenen fanns bland annat Hasse Nilsson och La Toya, som båda är Sebastian International Artists.

- I ”The art of dark”-showen har vi gett Eclipse-kollektionen en personlig vinkel, berättade Hasse Nilsson. Jag har arbetat mycket med den avantgardistiska sidan, jag har utforskat gränslandet mellan konsten och håret.

Hasse Nilsson var riktigt glad över Eclipse-trenden.

- För en gångs skull kan man arbeta med en direkt översättning, leken med ljuset och skuggorna och därmed skapa ett superanvändbart formspråk.

Det hår som visades på scenen under ”The art of dark”-showen är naturligtvis tagna till det extrema, men Hasse Nilsson menade att trenden är väldigt användbar och lookerna kan lätt omvandlas till kommersiella frisyrer och färger i salongerna.

 

Trender i branschen
Hasse Nilsson menade att det är superviktigt för frisörerna att hålla sig up to date med branschen såväl som med trender.

- Konkurrensen är hård och det är en ny generation av kunder på väg som håller sig uppdaterade. Dem ska vi vara på framkant med och det kräver förändring. Det kräver att man lyssnar till musik och ser vad som sker omkring en. Det värsta som kan ske är att man blir bekväm, fastslog Hasse Nilsson, och när han visade sina bud på scenen fanns det inga tvivel: Det handlar om inspiration, utveckling och nytänkande.

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines tredje utgåva 2015.

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Se även: SEBASTIAN NEXT UP Evening Show med Sebastian Professional

För mer information besök Wella Professionals på www.wella.se eller www.facebook.com/WellaProSverige

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!

Annons

Nya produkter se fler produktnyheter

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Mineral - Hårvårdsfavoriterna i resestorlek

Original Minerals praktiska travel size-produkter är perfekta att ha med på resande fot och finns i både schampo, balsam och stylingprodukter.
L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterar Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt presentera nya Instant Highlights, deras första värme-boostade professionella system för expressblekning.
Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Tillskott i Be Fabolous serien från Revlon Professional Brands

Nu tillkommer ytterligare tre fräscha produkter i BE FABOLOUS serien från Revlon Professional. Läs mer om dem här:
Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk skäggvård hos Barber Supplier

Portugisisk barberartradition och arkitektur är inspirationen till Antiga Barbearia de Bairr som nu utökas serien med skäggvård i tre delar. Läs mer här!
Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Nya EIMI Mistify Me från Wella Professionals

Wella Professionals introducerar nya EIMI Mistify Me hårspray, det perfekta verktyget för att omedelbart skapa och forma identiteter på språng.

Annons

Nya shower se fler frisörshower

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

L'Oréal Professionnel och Toni & Guy bjöd in till ’London Fashion Week’ på Tivoli Hotel

En fantastisk kväll hölls på Tivoli Hotel i centrala Köpenhamn när L'Oréal Professionnel bjöd in till en show tillsammans med Toni & Guy.
British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

British Hairdressing Awards 2017 – Vinnarna!

Fler än 1500 av Storbritanniens största talanger inom frisörbranschen deltog vid eventet för att hylla landets mest kreativa och tekniska hårstylister.
Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

Acadermia 2017 - En helg med holistisk skönhet

"Att se på skönhet som en helhet är en absolut en trend just nu", säger Catarina Pap de Pestény, VD och grundare av Acadermia som gick av stapeln på Stockholmsmässan. Se alla bilder från mässan här.
Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Inspirationshelg med Goldwell & KMS

Det var ren inspiration på programmet när Goldwell och KMS bjudit in frisörer från hela landet till inspirationshelg i Göteborg. Läs och se bilder från helgen här:
Full fart på Frisöreventet 2017

Full fart på Frisöreventet 2017

Det var lång kö innan Frisöreventet 2017 slog upp sina dörrar för de förväntansfulla besökarna. Väl inne fick de ta del av massor av inspiration, de senaste produktnyheterna och visningar med bland andra Guy Tang.

Annons

Frisyrkollektioner se fler frisyrkollektioner

Annons

Frisörporträtt se fler frisörporträtt

Christer Johansson och David Johansson

Christer Johansson och David Johansson

Nöjd personal ger nöjda kunder. Det mottot kör man med på ”Christers Hårvård” i Göteborg. Något som onekligen funkar – trots sina snart hundra år på nacken fortsätter kunderna att strömma till salongen.
Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo, International Creative Director för TIGI, berättar om sitt livs kärlek: hår.

Annons

Nya videor se fler videor

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Björn Axén - How to get the look - Extrem volym

Här får du koll på hur du ordnar den mer extrema volymen. Lär dig hur du skapar volym som håller länge för dina kunder som vill göra ett stort intryck.
Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Video: Wella Making Waves utbildar unga i Kambodja inom frisöryrket

Making Waves är till för att hjälpa unga från de mest fattiga och utsatta samhällsgrupperna i Kambodja till en ljusare framtid inom frisöryrket. Se videon här!
Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

Björn Axén - How to get the look - Uppsättning med smycke

En cool look som inte smälter in i mängden. Lär dig hur du kan göra uppsättningen med denna tutorial från Björn Axén.
Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine välkomnar Finland!

Hair Magazine är stolta att meddela att vi expanderar till Finland. Det första magasinet skickades nyligen ut till de finska frisörerna.
Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Björn Axén - How to get the look - Elegant uppsättning

Inför säsongens alla festligheter kommer här en tutorial från Björn Axén där du kan lära dig hur du snabbt skapar en elegant uppsättning på dina kunder.